Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 434
Offentligt
1628335_0001.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Evaluering  af  
Forbrugerrådet  
Tænk  Kemi  
2015  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
18.  marts  2016  
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 434: Evaluering vedr. succeskriterier for Forbrugerrådet Tænk Kemi 2015 (PlanMiljø)
1628335_0002.png
 
 
 
 
 
 
EVALUERING  AF  FORBRUGERRÅDET  TÆNK  KEMI  
2015  
 
 
MÅLINDFRIELSE  ....................................................................................................................  3
 
 
1.  MÅLRETTET  OG  ANVENDELSESORIENTERET  INDSAMLING  AF  VIDEN  OG  
FORBRUGER  HOTLINE  
......................................................................................................................  4
 
 
2.  SAMARBEJDE  MED  ANDRE  EU-­‐LANDES  NGO’ER  
..................................................................  9
 
 
3.  UAFHÆNGIG  VIDEN  SOM  GRUNDLAG  FOR  EU-­‐REGULERING  ........................................  10
 
 
4.  AFPRØVNING  AF  45-­‐DAGES  REGLEN  (REACH  ARTIKEL  33)  ..........................................  11
 
 
KONKLUSION  .....................................................................................................................................  12
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2    
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 434: Evaluering vedr. succeskriterier for Forbrugerrådet Tænk Kemi 2015 (PlanMiljø)
1628335_0003.png
Evaluering  vedr.  succeskriterier  for  Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  2015
 
 
Følgende  evaluering  er  gennemført  som  et  led  i  den  årlige  afrapportering  af  projektet  
’Forbrugerrådet  Tænk  Kemi’,  der  har  modtaget  tilskud  fra  Erhvervs-­‐  og  
Vækstministeriet.  Afrapporteringen  tager  udgangspunkt  i  de  succeskriterier,  der  er  
opstillet  ved  projektets  start,  og  der  evalueres  på  status  i  forhold  til  succeskriterierne.    
Evalueringen  er  foretaget  af  PlanMiljø  ApS.  
 
De  overordnede  succeskriterier  for  projektet  er:  
 
1) Målrettet  og  anvendelsesorienteret  indsamling  af  viden  og  Forbruger  Hotline.  
2) Samarbejde  med  andre  EU-­‐landes  NGO’er  
3) Uafhængig  viden  som  grundlag  for  EU-­‐regulering  
4) Afprøvning  af  45-­‐dages  reglen  (REACH  artikel  33).  
 
De  overordnede  succeskriterier  indeholder  en  række  konkrete  underpunkter  med  
specifikke  målsætninger  for,  hvornår  succeskriteriet  er  opfyldt.  På  baggrund  af  bl.a.  
projektdata  vil  evalueringen  gennemgå  de  fire  succeskriterier  med  dertilhørende  
målsætninger  for  at  fastlægge,  hvor  langt  projektet  er  nået  i  løbet  af  2015  i  forhold  til  
de  fra  starten  opstillede  succeskriterier.  
 
MÅLINDFRIELSE  
 
Succeskriterier  
Rådgivning  af  
forbrugere    
Realiseret  i  2015  
587  direkte  henvendelser  
 
102.905  scanninger  i  kemiluppen  
Facebook  
20.000  brugere  om  ugen    
105.092  brugere  om  ugen  
 
 
15.000  likes    
20.696  likes  
Gennemslagskraft  
Kendskabsgrad  25%  
18%  kendskab  til  navnet    
 
Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  
 
 
Tilskyndelse  til  fravalg  10%  
35%  kendskab  til  Forbrugerrådet  
Tænk  Kemis  tests  (og  
gode/dårlige  valg)  
Website  
Website  etableret  1.  halvår  
Kemi.taenk.dk  lanceret  den  29.  
2015    
april  2015  
 
 
15.000  unikke  
 
brugere/måned  
52.209  unikke  brugere/måned  
Mobilapp  
Udgivelse  af  en  mobilapp,  der   Kemiluppen  lanceret,  og  
guider  forbrugerne  til  en  
opnåede  i  december:  
hverdag  uden  uønsket  kemi  
>10.000  downloads  
Målsætning  i  2015  
5000  henvendelser  
 
3  
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 434: Evaluering vedr. succeskriterier for Forbrugerrådet Tænk Kemi 2015 (PlanMiljø)
1628335_0004.png
 
EU  samarbejde  
Test/viden  
Tjek  Kemien  
102.905  scanninger  
Minimum  ét  
Seminar  i  Bruxelles  om  
debatskabende/dagsordens-­‐ regulering  af  uønsket  kemi  i  
sættende  arrangement  
fødevareemballage  
 
 
Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  
Alle  tests  udgives  på  engelsk.    
deler  tests  med  interesserede   Engelsk  nyhedsbrev  når  ud  til  
forbrugerorganisationer  på  
flere  hundrede  forbruger-­‐  og  
europæisk  plan  
miljøorganisationskontakter  i  
Europa  og  USA  
Minimum  24  kemiske  test  
30  tests  gennemført:  
og/eller  undersøgelser,  der  
15  deklarationstest  
kortlægger,  hvor  den  
15  laboratorietest  
uønskede  kemi  forekommer    
Minimum  to  
Efter  aftale  med  Miljøstyrelsen  
’scanningsevents’    
udskudt  til  2016  for  at  vente  på  
 
forbedret  app.  I  stedet  er  der  i  
Test  af  minimum  10  
2015  lavet  bl.a.  film  til  Tjek  
produkter  for  at  kontrollere  
Kemien  app’en  og  forbedret  
rigtigheden  af  svar  
brugervenlighed.      
 
 
 
 
1.  MÅLRETTET  OG  ANVENDELSESORIENTERET  INDSAMLING  AF  VIDEN  OG  
FORBRUGER  HOTLINE  
Målsætning:  Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  rådgiver  min.  5.000  forbrugere  i  2015,  via  
mail,  web-­‐site,  telefon  eller  sociale  medier.  
 
Per  31.  december  2015  er  der  på  tværs  af  Forbrugerrådet  Tænk  Kemis  
kommunikationsplatforme  modtaget  587  henvendelser  fra  forbrugere,  der  har  
anmodet  om  rådgivning.  Alle  henvendelser  fra  forbrugerne  er  blevet  besvaret,  og  det  
tyder  derfor  på,  at  man  ved  fastsættelse  af  succeskriterierne  har  haft  for  store  
forventninger  til  antallet  af  forbrugerhenvendelser,  der  krævede  rådgivning.  
 
Det  skal  dog  nævnes,  at  Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  reelt  først  blev  lanceret  den  17.  
marts  2015,  mens  hjemmesiden  kemi.taenk.dk  først  var  online  den  29.  april  2015.  Den  
månedsvise  statistik  i  nedenstående  tabel  viser  også,  at  der  i  projektets  første  levetid  
ikke  kom  mange  henvendelser,  mens  de  sidste  måneder  i  2015  formentligt  giver  et  
mere  reelt  billede  af,  hvor  mange  forbrugerhenvendelser  man  kan  forvente  at  
modtage  fremadrettet.  Desuden  kan  det  bemærkes,  at  antallet  af  henvendelser  
styrtdykkede  i  feriemåneden  juli.    
 
4    
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 434: Evaluering vedr. succeskriterier for Forbrugerrådet Tænk Kemi 2015 (PlanMiljø)
1628335_0005.png
140  
120  
100  
80  
60  
40  
20  
0  
Antal  henvendelser  
 
Skulle  man  have  fastsat  et  mere  realistisk  succeskriterium,  kunne  man  have  sigtet  mod  
at  modtage  samme  antal  borgerhenvendelser  som  Informationscenter  for  Miljø  og  
Sundhed  (IMS),  hvis  funktion  som  borgerrettet  leverandør  af  information  om  bl.a.  
kemi  er  meget  lig  Forbrugerrådet  Tænk  Kemis.  I  2012,  der  var  IMS’  sidste  fulde  leveår,  
havde  man  ifølge  IMS’  årsrapport  880  borgerhenvendelser,  hvilket  på  månedsbasis  
matches  af  Forbrugerrådet  Tænk  Kemis  antal  borgerhenvendelser  for  det  sidste  
halvår.    
 
Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  har  desuden  registreret  102.905  scanninger  i  2015  med  
appen  Kemiluppen,  hvilket  kan  betragtes  som  en  form  for  automatiseret  rådgivning  af  
forbrugerne,  der  ved  at  scanne  et  produkt,  anmoder  om  information  om  produktet,  
hvorefter  denne  gives.  Medtages  disse  scanninger  i  statistikken,  har  man  oversteget  
målsætningen  betragteligt.  
 
 
Målsætning:  Forbrugerrådet  Tænk  Kemis  opslag  på  deres  Facebook-­‐side  rækker  
ud  til  mere  end  20.000  brugere  om  ugen  og  har  over  15.000  likes  på  Facebook-­‐
siden  pr.  31.  december  2015.  
 
Forbrugerrådet  Tænk  Kemis  Facebook-­‐side  havde  20.696  likes  per  31.  december  2015,  
hvilket  er  langt  flere  end  målsætningen  om  15.000  likes.  Det  er  hovedsageligt  kvinder  i  
alderen  25  til  44,  der  står  bag  de  mange  likes,  som  det  kan  ses  af  nedenstående  
fordeling.  
 
 
 
5  
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 434: Evaluering vedr. succeskriterier for Forbrugerrådet Tænk Kemi 2015 (PlanMiljø)
1628335_0006.png
 
 
 
 
Der  er  i  alt  lavet  324  opslag  med  Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  som  afsender  på  siden  i  
løbet  af  2015.  Disse  opslag  er  samlet  nået  ud  til  5.569.900  brugere  –  dog  ikke  unikke  
brugere,  hvilket  betyder,  at  personer  kan  være  talt  med  flere  gange  i  statistikken.  
Tallet  giver  dog  i  gennemsnit  17.191  brugere  per  post  eller  105.092  brugere  om  ugen.  
Der  er  derfor  tale  om  mere  end  en  femdobling  i  forhold  til  målsætningen  i  forhold  til  
antal  brugere,  man  vil  nå  ud  til  på  ugebasis.  
 
Interaktionen  (dvs.  delinger,  likes  og    kommentarer)  er  relativt  høj  for  Forbrugerrådet  
Tænk  Kemi’s  Facebook-­‐side  i  sammenligning  med  lignende  Facebook-­‐sider  for  andre  
organisationer,  som  det  kan  ses  af  nedenstående  screendump  fra  marts  2016.  Selv  
sider  med  væsentligt  flere  likes  end  Forbrugerrådet  Tænk  Kemi’s  side  opnår  kun  en  
brøkdel  af  den  mængde  interaktion,  der  er  med  brugerne  på  Forbrugerrådet  Tænk  
Kemi’s  Facebook-­‐side.  
 
 
 
 
 
 
6    
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 434: Evaluering vedr. succeskriterier for Forbrugerrådet Tænk Kemi 2015 (PlanMiljø)
1628335_0007.png
 
 
 
Målsætning:  En  kendskabsgrad  i  befolkningen  på  25%,  og  10%  af  befolkningen  
siger,  at  Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  aktivt  har  tilskyndet  dem  til  at  fravælge  
produkter,  der  indeholder  skadelig  kemi.  
 
Kendskabet  til  
Forbrugerrådet  Tænk  
er  ifølge  en  undersøgelse  lavet  af  Analyse  
Danmark  på  hele  88%  af  den  voksne  del  af  befolkningen.  Kendskabet  til  
Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  
er  på  18%  hos  samme  gruppe.  Det  viser  en  undersøgelse  
lavet  af  Analyse  Danmark  i  december  2015,  hvor  der  spørges  til  kendskab  ud  fra  
navnet  alene.  Det  svarer  til  ca.  820.000  voksne  danskere,  der  kender  Forbrugerrådet  
Tænk  Kemi  på  navnet  alene.  Spørger  man  blandt  kvinderne  30-­‐39  år,  som  er  en  af  de  
primære  målgrupper,  er  kendskabet  24%  på  blot  navnet.  
 
Undersøgelsen  viser  også,  at  35%  af  den  voksne  befolkning  har  kendskab  til  
Forbrugerrådet  Tænk  Kemis  arbejde,  da  respondenterne  er  bekendte  med  en  eller  
flere  af  de  publicerede  tests,  der  er  gennemført  i  løbet  af  2015.  Dermed  er  35%  af  den  
voksne  befolkning  blevet  informeret  af  Forbrugerrådet  Tænk  Kemi,  om  hvordan  de  
kan  fravælge  produkter,  der  indeholder  skadelig  kemi.  Hvor  mange  der  bruger  denne  
information  til  reelt  at  fravælge  et  produkt,  vides  ikke,  men  Analyse  Danmarks  
undersøgelse  viser,  at  blandt  de  18%,  der  har  kendskab  til  Forbrugerrådet  Tænk  Kemi,  
har  ca.  en  fjerdedel  benyttet  et  eller  flere  råd  fra  Forbrugerrådet  Tænk  Kemi,  hvilket  
svarer  til  4-­‐5%  af  den  voksne  befolkning.  Det  er  især  kvinder  i  alderen  30-­‐39  år,  der  
benytter  sig  af  rådene.  Blandt  disse  har  knap  40%  benyttet  et  eller  flere  råd,  hvilket  
svarer  til  lige  over  10%  af  denne  målgruppe.    
 
 
Målsætning:  Etablering  af  website  (kemi.tænk.dk)  i  1.  halvår  2015  med  15.000  
unikke  brugere  om  måneden  per  31.  december  2015.  
 
Siden  lanceringen  af  kemi.tænk.dk  den  29.  april  2015  er  der  foretaget  595.441  
sessioner  på  hjemmesiden  med  i  alt  1.383.753  sidevisninger.  Sessionerne  varer  i  
gennemsnit  1  minut  og  35  sekunder  og  er  fordelt  på  
417.675  unikke  brugere  
i  2015.  
Det  giver  et  gennemsnit  på  52.209  unikke  brugere  på  hjemmesiden  om  måneden.  Det  
er  således  mere  end  en  tredobling  af  målsætningen  om  15.000  unikke  brugere  om  
måneden.    
 
Til  sammenligning  havde  Informationscenter  for  Miljø  og  Sundheds  hjemmeside  i  2012  
ca.  
205.000  unikke  brugere  efter  10  års  eksistens.  
 
Mere  end  halvdelen  af  besøgene  på  kemi.tænk.dk  foretages  fra  en  smartphone,  og  
trafikken  kommer  især  fra  Forbrugerrådet  Tænk  Kemis  Facebook-­‐side,  som  mere  end  
 
7  
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 434: Evaluering vedr. succeskriterier for Forbrugerrådet Tænk Kemi 2015 (PlanMiljø)
1628335_0008.png
 
 
 
halvdelen  af  besøgene  er  på  kemi.tænk.dk  er  henvist  fra.  Der  er  næsten  seks  gange  så  
mange  brugere,  der  kommer  ind  på  hjemmesiden  via  facebook,  som  der  er  brugere,  
der  kommer  ind  på  hjemmesiden  via  Google,  og  Forbrugerrådet  Tænk  Kemis  
Facebook-­‐side  har  derfor  vist  sig  at  være  en  meget  vigtig  platform  i  forbindelse  med  
formidling  til  forbrugerne.  
 
Det  er  især  tests  af  kemi  i  hverdagsprodukter,  der  interesserer  de  besøgende.  Test  af  
kemi  i  deodoranter,  solcreme  og  bodylotion  er  de  tre  undersider  med  flest  besøg  på  
kemi.tænk.dk.  
 
 
Målsætning:  Udgivelse  af  en  mobilapp,  der  guider  forbrugerne  til  en  hverdag  
uden  uønsket  kemi.  
 
Den  10.  december  2015  lancerede  Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  mobilappen  
Kemiluppen,  der  kan  supplere  Forbrugerrådet  Tænks  anden  app  Tjek  Kemien  (lavet  i  
samarbejde  med  Miljøstyrelsen),  som  bl.a.  ikke  kan  bruges  til  kosmetik.  
 
Kemiluppen  bruges  til  at  scanne  produkter  inden  for  kosmetik  og  personlig  pleje,  
hvorefter  forbrugeren  får  en  vurdering  af  produktets  indhold  i  form  af  en  grøn,  gul  
eller  rød  kemikolbe.  En  grøn  kolbe  betyder,  at  produktet  er  uden  problematiske  
indholdsstoffer,  en  gul  kolbe  betyder,  at  produktet  indeholder  parfume  eller  
miljøbelastende  stoffer,  mens  en  rød  kolbe  betyder,  at  produktet  f.eks.  indeholder  
allergifremkaldende  stoffer  eller  stoffer,  der  er  under  mistanke  for  at  være  
hormonforstyrrende,  jf.  bl.a.  EU's  liste  over  mistænkte  hormonforstyrrende  stoffer,  
Miljøstyrelsens  liste  over  uønskede  stoffer,  EU's  Kandidatliste,  SIN-­‐listen  mv.  
 
-­‐ Kemiluppen  er  blevet  downloadet  mere  end  10.000  gange  i  løbet  december  
-­‐ Der  er  foretaget  102.905  scanninger  med  appen  
-­‐ Cirka  80%  af  forbrugerne,  der  scanner,  får  svar  med  det  samme  
-­‐ Cirka  10%  af  forbrugerne  scanner  et  nyt  produkt,  som  de  kan  sende  ind  til  
vurdering  
-­‐ Cirka  10%  af  forbrugerne  scanner  et  produkt,  der  allerede  er  scannet,  men  
afventer  vurdering.  
 
Indsamlingen  af  data  har  blandt  andet  bidraget  til  at  afsløre  brug  af  ulovlige  stoffer  i  
en  række  produkter.  I  alt  har  Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  indberettet  55  produkter  til  
Miljøstyrelsens  Kemikalieinspektion,  hvoraf  flere  af  disse  produkter  er  opdaget  
gennem  Kemiluppen.  De  indberettede  produkter  er  efterfølgende  blevet  trukket  
tilbage  fra  butikkerne.  
 
 
 
 
8    
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 434: Evaluering vedr. succeskriterier for Forbrugerrådet Tænk Kemi 2015 (PlanMiljø)
1628335_0009.png
2.  SAMARBEJDE  MED  ANDRE  EU-­‐LANDES  NGO’ER  
Målsætning:  Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  arrangerer  minimum  ét  
debatskabende/dagsordensættende  arrangement  sammen  med  nordiske  og/eller  
europæiske  forbruger-­‐/miljøorganisationer  i  løbet  af  efteråret  2015  med  det  
formål,  at  myndighedernes  indsatser  i  EU  kan  suppleres  af  en  stærk  og  fælles  
NGO-­‐stemme.  
 
Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  har  arrangeret  ét  debatskabende  arrangement  i  løbet  af  
efteråret  2015.  
 
1) Seminar  med  MEP’er  i  Bruxelles  om  manglende  regulering  af  uønsket  kemi  i  
fødevareemballage  
 
Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  arrangerede  i  november  måned  et  seminar  i  Bruxelles,  
hvor  der  blev  sat  fokus  på  indhold  af  uønskede  kemi  i  fødevareemballage.  Seminaret  
blev  bl.a.  arrangeret  i  samarbejde  med  rapporteuren  for  EU-­‐parlamentets  eget  
initiativrapport  for  fødevarekontaktmaterialer.  En  række  NGO’er  fra  europæiske  miljø-­‐  
og  forbrugerorganisationer,  bl.a.  BEUC,  ANEC,  HEAL  m.fl.  deltog,  og  der  var  deltagelse  
af  MEP’ere  fra  Sverige,  Frankrig  og  Danmark  (Christel  Schaldemose  (S)  og  Kørn  
Dohrmann  (DF)).  Plastindustrien,  glasindustrien,  Nestlé  og  DTU  Food  deltog  også.  
Kommissionen  deltog  også  med  den  relevante  kontorchef  og  fagmedarbejder.  
Seminaret  satte  fokus  på,  hvorvidt  reguleringen  af  kemi  i  fødevareemballage  er  
tilstrækkelig.  
 
Formålet  fra  Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  var  at  få  sat  den  manglende  og  ufuldstændige  
regulering  af  uønsket  kemi,  f.eks.  bisphenol  A,  fluorstoffer  og  ftalater  på  dagsordenen  
hos  parlamentarikerne  og  Kommissionen  og  give  input  til  den  proces,  som  er  planlagt  
at  løbe  frem  til  sommer.  Udover  oplæg  fra  Forbrugerrådet  Tænk  kemi  var  der  oplæg  
fra  DTU,  Food  Packaging  Foundation,  Nestle  og  Kommissionen.  
 
Derudover  har  Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  aktivt  deltaget  i  flere  debatskabende  
arrangementer,  bl.a.  Helsinki  Chemicals  Forum,  EU-­‐Kommissionens  konference  om  
hormonforstyrrende  stoffer  samt  eventen  ’Jagten  på  en  Giftfri  Hverdag’  på  
Folkemødet  på  Bornholm.  
 
 
Målsætning:  Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  deler  tests  med  interesserede  
forbrugerorganisationer  på  europæisk  plan.  
 
Alle  tests,  som  Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  gennemfører,  udgives  på  engelsk  og  deles  i  
netværket  af  forbrugerorganisationer  og  grønne  NGO’er,  herunder  EDC  Free  Europe,  
European  Environmental  Bureau,  de  europæiske  forbrugerorganisationer  ANEC  og  
BEUC,  de  nordiske  forbrugerorganisationer  samt  ICRT  (International  Consumer  
 
9  
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 434: Evaluering vedr. succeskriterier for Forbrugerrådet Tænk Kemi 2015 (PlanMiljø)
1628335_0010.png
 
 
 
Research  and  Testing).  I  alt  har  Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  39  europæiske  
samarbejdspartnere,  der  modtager  den  engelske  version  af  Tænk  Kemis  nyhedsbrev,  
samt  flere  hundrede  forbruger-­‐  og  miljøorganisationskontakter  i  Europa  og  USA.  
 
Indenfor  det  internationale  testsamarbejde  i  ICRT,  International  Consumer  Research  
and  Testing,  har  Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  gennemført  tests  af  bleer,  autostole,  
klapvogne  og  babyprodukter,  der  er  blevet  publiceret  i  10  lande.  Desuden  bliver  
Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  i  regi  af  ICRT  ofte  spurgt  om  inputs  til  andre  
testorganisationers  tests  og  undersøgelser.  
 
Dette  har  blandt  andet  ført  til  konkrete  input  til  hollandske  Consumentenbond  (oplag  
473.000)  og  italienske  Altoconsumo  (oplag  337.000)  om,  hvilke  problematiske  
indholdsstoffer  der  skal  holdes  øje  med  i  deres  kommende  test  af  vådservietter,  samt  
engelske  Which?  (oplag  712.000)  om  anprisning  af  og  indholdsstoffer  i  solcreme  og  
shampoo.  
 
 
3.  UAFHÆNGIG  VIDEN  SOM  GRUNDLAG  FOR  EU-­‐REGULERING  
Målsætning:  Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  gennemfører  minimum  24  kemiske  test  
og/eller  undersøgelser,  der  kortlægger,  hvor  den  uønskede  kemi  forekommer,  
med  henblik  på  at  bidrage  til  en  bedre  regulering  af  den  uønskede  kemi  og  ikke  
mindst  som  oplysning  til  forbrugerne  om  hvilke  produkter,  de  med  fordel  kan  
vælge.  
 
Der  er  i  alt  gennemført  30  tests  i  2015,  hvoraf  den  ene  halvdel  har  været  
laboratorietests,  mens  den  anden  halvdel  har  været  deklarationstests.  
10    
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 434: Evaluering vedr. succeskriterier for Forbrugerrådet Tænk Kemi 2015 (PlanMiljø)
1628335_0011.png
 
Laboratorietests  (15)  
Loombands  
Klapvogne  
Høretelefoner  
Stavblendere  
Autostole  
Bleer  
Microovnspopcornsposer  
Skoletasker  
Mobiler  
Smartwatches  
Babymos  
Pizzabakker  
Chokoladekalendere  
Figner  
Controllere  til  spillekonsoller  
Deklarationstest  (15)  
Renseservietter  
Zinksalve  +  lotion  
Babyolie  
Solcreme  
Babylotion  
Tyggegummi  
Bodylotion  
Håndsæbe  
Hårvoks  
Deodoranter  
Halloweensminke  
Læbepomade  
Barberskrabere  
Ansigtscreme  
Gaveæsker  
 
Testen  af  kemi  i  microovnspopcornsposer  er  den  mest  kendte  test  blandt  forbrugerne,  
hvor  15%  af  de  adspurgte  kender  til  den.  Blandt  kvinderne  er  det  hver  femte,  der  har  
kendskab  til  testen.  Testen  af  microovnspopcornsposer  er  skarpt  forfulgt  af  testene  af  
henholdsvis  kemi  i  chokoladejulekalendere  og  kemi  i  pizzabakker,  der  begge  har  en  
kendskabsgrad  på  14%  i  befolkningen.  Også  her  er  der  klart  flest  kvinder,  der  kender  
til  testene.  Dette  skal  ses  i  lyset  af,  at  disse  tests  har  fået  relativt  stor  medieomtale  i  
sammenligning  med  tests  af  andre  produkter.  
 
På  kemi.tænk.dk  er  det  testene  af  deodoranter,  solcreme  og  bodylotion,  der  har  fået  
flest  visninger.  
 
Alle  testresultater  er  delt  med  relevante  myndigheder,  fx  Miljøstyrelsen  og  
Fødevarestyrelsen.  
 
 
4.  AFPRØVNING  AF  45-­‐DAGES  REGLEN  (REACH  ARTIKEL  33)  
Målsætning:  Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  gennemfører  minimum  to  
’scanningsevents’  i  2015,  hvor  scanningerne  målrettes  til  bestemte  typer  af  
produkter,  der  kan  indeholde  kandidatlistestoffer.  Derudover  vil  Forbrugerrådet  
Tænk  Kemi  teste  minimum  10  produkter  for  at  kontrollere  rigtigheden  af  de  svar,  
der  gives  af  virksomhederne.  
 
Efter  aftale  med  Miljøstyrelsen  er  de  aftalte  scanningsevents  ikke  blevet  gennemført.  
Det  blev  vurderet,  at  det  var  mest  hensigtsmæssigt  at  afvente,  at  der  var  fulgt  op  på  
anbefalingerne  fra  evalueringen  af  appen  Tjek  Kemien,  der  er  udviklet  af  
 
11  
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 434: Evaluering vedr. succeskriterier for Forbrugerrådet Tænk Kemi 2015 (PlanMiljø)
1628335_0012.png
 
 
 
Forbrugerrådet  Tænk  i  samarbejde  med  Miljøstyrelsen.  Evalueringen  påpegede  nogle  
forbedringspotentialer,  og  disse  forbedringer  til  Tjek  Kemien  var  ikke  gennemført  i  
2015.  Derfor  er  de  planlagte  scanningsevents  udskudt  til  2016.  
 
Indsatsen  i  forhold  til  Tjek  Kemien  i  2015  har  i  stedet  bestået  af  arbejdet  med  at  
færdiggøre  en  evaluering  af  app’en,  samt  at  forbedre  app’en  og  den  bagvedliggende  
database  i  henhold  til  de  anbefalinger,  evalueringen  bragte  på  banen.  Blandt  andet  er  
app’en  i  løbet  af  2015  blevet  rekonstrueret,  og  der  er  udviklet  intro  film  til  app’en.  Der  
er  desuden  lavet  en  ny  navigation,  der  gør  app’en  lettere  at  anvende  for  både  
forbrugere  og  virksomheder.  Arbejdet  med  dette  er  sket  i  2015,  dog  er  opdateringen  
ikke  frigivet  i  2015.    
 
 
KONKLUSION  
 
Langt  de  fleste  succeskriterier  er  indfriet  i  2015,  og  visse  af  målene  er  endda  
oversteget  betragteligt.    
 
Man  har  blandt  andet  gennemført  30  tests,  hvilket  er  25%  flere  tests  end  
målsætningen  om  24  tests  i  2015.  Alle  disse  tests  udgives  desuden  på  engelsk  og  deles  
med  forbrugerorganisationer  på  europæisk  plan.    
 
Derudover  har  man  nået  både  målsætningen  om  udgivelse  af  en  mobilapp,  der  guider  
forbrugerne  til  en  hverdag  uden  uønsket  kemi,  samt  arrangeret  et  seminar  i  Bruxelles,  
der  satte  uønsket  kemi  i  fødevareemballage  på  dagsordenen.  
 
I  relation  til  besøgende  på  hjemmesiden  kemi.tænk.dk  samt  de  sociale  medier  har  
man  endda  opnået  en  væsentligt  større  succes  end  forventet,  og  tallene  fra  
målsætningerne  er  i  flere  tilfælde  mere  end  fordoblet.  
 
Enkelte  målsætninger  under  de  fire  succeskriterier  er  ikke  blevet  nået  i  løbet  af  2015.  
Blandt  andet  har  det  vist  sig,  at  man  har  modtaget  væsentligt  færre  
forbrugerhenvendelser,  der  krævede  personlig  rådgivning,  end  man  havde  kalkuleret  
med,  men  mængden  af  henvendelser  svarer  til  det  antal  Informationscenter  for  Miljø  
og  Sundhed  havde  som  etableret  institution.  Noget  tyder  derfor  på,  at  forbrugerne  
selv  finder  svarene  på  hjemmeside,  apps  og  Facebook  fremfor  at  kontakte  
Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  direkte  på  mail,  telefon  eller  chat.  
 
Der  er  endnu  ikke  opnået  en  kendskabsgrad  i  befolkningen  på  25%  på  navnet  
Forbrugerrådet  Tænk  Kemi.  18%  af  den  voksne  befolkning,  dvs.  mere  end  800.000  
danskere  kender  Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  af  navn.  Blandt  kvinderne  i  alderen  30-­‐39  
år  er  det  24%,  der  kender  Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  af  navn.  
 
Til  gengæld  kender  flere  end  25%  af  den  voksne  befolkning  til  en  eller  flere  af  de  tests,  
som  Forbrugerrådet  Tænk  Kemi  har  udgivet,  hvilket  svarer  til  mere  end  1.000.000  
12    
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 434: Evaluering vedr. succeskriterier for Forbrugerrådet Tænk Kemi 2015 (PlanMiljø)
danskere.  Ser  man  derfor  på  kendskabet  til  Forbrugerrådet  Tænk  Kemis  arbejde,  er  
målsætningen  nået  i  2015.    
 
Slutteligt  har  man  efter  aftale  med  Miljøstyrelsen  valgt  at  udskyde  de  
scanningsevents,  der  skulle  være  afholdt  i  slutningen  af  2015,  til  2016  for  at  vente  på  
en  forbedret  app.  
 
13