Åbent brev til Miljø- og Fødevareudvalget
Dette brev fremsendes som en opfølgning på det åbne brev, som udvalget modtog den 11. april 2016,
Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16, MOF Alm. Del Bilag 389.
Gråsten Fjerkræ A/S har nu har modtaget de dokumenter, som blev efterlyst i brevet af den 11. april
2016. Med udgangspunkt i de modtagne dokumenter er der lavet en teknisk gennemgang af DTU’s
risikovurdering af fødevaresikkerheden og folkesundheden ved implementering af udkast til ny
lovgivning vedrørende stalddørsproduktion, herunder afsætning af sådanne produkter. Ligeledes
indeholder brevet en gennemgang af Fødevarestyrelsens tolkning og implementering af DTU’s
risikovurderinger i udkastet til lovgivningen.
Brevet afsluttes med et forslag til hvordan man kan komme videre på en konstruktiv måde.
Indledning
Via aktindsigt har Gråsten Fjerkræ A/S nu modtaget forskellige oplysninger om risikovurderinger af de
prøveprogrammer, som er foreslået i udkast til lovgivning i stalddørspakken. DTU der har stået for disse
risikovurderinger, som er baseret på en henvendelse fra Fødevarestyrelsen den 21. juli 2016. Det fremgår
endvidere af akterne, at Fødevarestyrelsen havde brug for en hurtig tilbagemelding.
Der henvises også til de indkomne høringssvar, som Fødevarestyrelsen har modtaget i forbindelse med
høringen, der blev udsendt den 1. februar 2016 med høringsfrist den 23. februar 2016. Høringssvarene blev
lagt på Høringsportalen den 15. april 2016.
Som det fremgår i flere af høringssvarene, er Gråsten Fjerkræ A/S absolut ikke ene om at have stor
bekymring for fødevaresikkerheden i den foreslåede lovgivning.
Efter at have læst akterne mellem DTU og Fødevarestyrelsen i forbindelse med risikovurderingerne er
Gråsten Fjerkræ A/S’s bekymringer desværre blevet bestyrket,
da DTU klart tilkendegiver, at der er tale
om en forøget risiko ved den foreslåede lovgivning. Samtidig ender DTU dog med at konkludere, at denne
øgede risiko ikke vil kunne registreres i det nationale regnskab.
Denne slutkonklusion fra DTU er stærkt bekymrende, da DTU, efter Gråsten Fjerkræ A/S’s bedste vurdering,
baserer sig på forkerte forudsætninger. I det efterfølgende vil dette forhold blive nærmere belyst.
Gråsten Fjerkræ A/S hæfter sig endvidere ved, at der ikke er foretaget nogen risikovurdering i forhold til de
særlige farlige fjerkræsygdomme som New Castle Disease og fugleinfluenza. Efter Gråsten Fjerkræ A/S’s
opfattelse kan disse sygdomme, hvis ikke de rette forholdsregler tages, komme til at udgøre en risiko, som
kan være stærkt skadende for erhvervet i sin helhed og som kan komme til at koste samfundet betydelige
summer. En opbygning af et stalddørssalg med flere små fjerkræflokke involveret, vil efter Gråsten Fjerkræ
A/S opfattelse have indbygget en risikofaktor, som der på forskellige måder bør tages højde for. Dette
synes ikke at være sket i tilstrækkelig grad i udkastet til lovgivningen omkring stalddørspakken.
Side: 1 af 7 sider