Til Erhvervs-, Vækst og Eksportudvalget samt Miljø- og Fødevareudvalget
6.4.2016
Der foregår i øjeblikket formentlig en række lukkede forhandlinger om en liberalisering af planloven, som
offentligheden ikke får kendskab til. Borgerne må gå ud fra, at disse forhandlinger sker med udgangspunkt i
regeringens udspil ”Vækst og Udvikling i hele Danmark”, og at de skal munde ud i et lovforslag om ændring
af planloven. Erfaringen er, at et lovforslag ofte aftales mellem et flertal af partier på forhånd, så det reelt
er afklaret i hovedtræk, inden det sendes til offentlig høring i berørte organisationer mv.
På den baggrund tillader vi os hermed at fremsende en række principielle synspunkter til de to udvalg, der
beskæftiger sig direkte med den fysiske planlægning, natur og landbrug. Det er vores opfattelse, at
regeringens udspil om en generel liberalisering ikke vil medføre den tilsigtede udvikling i landdistrikter og
udviklingsmæssigt klemte egne, men tværtimod skabe en ukontrolleret byvækst i mere gunstigt stillede
områder samt skade netop de landskabs- og naturværdier, som kendetegner og er attraktive ved Danmark.
Vi henvender os til udvalgene, fordi vi med den erfaring, vi har fra mange års arbejde med overordnet fysisk
planlægning, er alvorligt bekymrede for de konsekvenser, som den planlagte liberalisering vil få.
OM REGERINGENS LIBERALISERING AF PLANLOVEN
Regeringens vækstpakke ”Vækst og udvikling i hele Danmark” rejser spørgsmålet, om den siddende
regering overhovedet ønsker at anvende planlægning til det, planlægning kan – at fungere som et effektivt
redskab til at koordinere de mange interesser, der gør sig gældende i et moderne, multifunktionelt
samfund. Dansk Industri har for eksempel for længst erkendt, at samfundsmæssig planlægning og
overordnede mål er nødvendige, hvis man på én gang vil optimere virksomhedernes produktionsvilkår og
undgå ødelæggende og fordyrende konflikter i forhold til samfundet. Enhver større virksomhed ved, at
planlægning er et nødvendigt redskab, hvis man vil nå et mål.
Men for den siddende regering synes den fysiske planlægning alene at blive brugt symbolsk til at signalere
et positivt image (fx bæredygtighed, balanceret udvikling, godt miljø), uden man reelt anvender
planlægningen som effektivt redskab. Planlægning er både at sige ja og nej. Ja til aktivt at fremme noget
ønskeligt og nej til noget, som er ødelæggende for helheden. Planlægning har i de senere år fået ry for kun
at sige nej og begrænse, uden at borgere og politikere forstod, at et nej ofte betyder et ja til noget andet –
noget mere værdifuldt. Imidlertid glemmer man, at planlægning kan bruges proaktivt. Planlægning i byerne
er i vidt omfang lykkedes og bruges af de kommunale politikere til at opnå mål og resultater. Man har
gennem planlægning givet virksomhederne gode lokaliseringsmuligheder, undgået miljøkonflikter og sikret
trafikal betjening, så rette virksomhed placeres på rette sted.
Planlægningen i det åbne land har derimod ikke fungeret optimalt. Eller rettere landbrugsdrift har ikke
været omfattet af planloven, og der har derfor ikke været mulighed for at bruge planlægningen proaktivt til
langsigtet at sikre landbruget bedre produktionsvilkår. Der har været en nej-planlægning med
begrænsninger for landbruget – i form af generelle krav om beskyttelseszoner, placering og udnyttelse af
landsbrugsbygninger osv. Hos landbruget og i landdistrikterne har planlægningen ofte været opfattet som
en direkte hæmsko for udvikling i landbrugsproduktion og landsbyer. Flere undtagelser og særregler i
planloven har netop skullet tilgodese landbruget, men har næppe haft afgørende positiv effekt for det
egentlige landbrugserhvervs udvikling. De voksende krav til landbruget om hensyntagen til vitale
1