Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 382
Offentligt
1617578_0001.png
Til Miljø- og Fødevareudvalget
Direktionen
J.nr. 2016-60-172-00012
Ref. SOMSK
Den 6. april 2016
Notat om afskedigelser i Fødevarestyrelsen i foråret 2016
Problemstilling
Fødevarestyrelsen gennemfører i april/maj 2016 en afskedigelsesrunde med henblik på at tilpasse
styrelsen til de fremadrettede økonomiske rammer. Fødevarestyrelsen vil trods besparelserne stadig
kunne løfte sine kerneopgaver, ligesom der ikke er behov for lovændringer.
Baggrund
Fødevarestyrelsen har et budget i 2016 på ca. 1.100 mio. kr. – hvoraf knap halvdelen stammer fra ge-
byrbelagte ydelser – og beskæftiger ca. 1.550 årsværk.
Fødevarestyrelsen skal finde besparelser på ca. 40 mio. kr. for at have balance i økonomien i de kom-
mende år. Det er derfor nødvendigt at nedlægge ca. 80 stillinger. Baggrunden er primært, at styrelsen
ligesom øvrige statslige institutioner årligt skal effektivisere med 2 pct. på både de bevillings- og gebyr-
finansierede aktiviteter. Der er ikke tale om ekstraordinære besparelser.
I de senere år har styrelsen håndteret besparelseskravene via en række målrettede effektiviseringstil-
tag, bl.a. optimering af kontrol- og administrationsprocesser og reduktion af huslejeomkostninger.
Styrelsen har identificeret yderligere besparelser på driften i de kommende år, bl.a. via mere effektive
indkøb, som sammen med afskedigelsesrunden vil sikre de nødvendige besparelser.
Ved fastlæggelsen af styrelsens effektiviseringsstrategi for 2015-2018 i slutningen 2014 stod det klart,
at det i perioden ville være nødvendigt at gennemføre stillingsnedlæggelser som følge af de almindelige
effektiviseringskrav. Så der er ikke tale om en pludselig opstået situation.
Afskedigelsesrunden vedrører ikke kødkontrollen, hvor styrelsen følger et særskilt effektiviseringsspor,
der blev fastlagt i Vækstaftalen fra 2014 (samlede besparelser på 28,5 mio. kr. frem mod 2020).
Løsning
En stor del af besparelserne kan håndteres ved yderligere optimering af processer og organisering.
Det drejer sig om at udnytte nye muligheder for digital understøttelse af arbejdet, effektivisere ar-
bejdsgange, målrette kompetencesammensætningen og reducere det interne serviceniveau. Som ek-
sempler på konkrete tiltag kan nævnes en mere effektiv håndtering af eksterne henvendelser, redukti-
on af intern mødetid, forbedret it-understøttelsen af kontrollen samt effektivisering af arbejdet med
Fødevaredatabasen.
Ud over processer og organisation er det også nødvendigt at prioritere i styrelsens opgaver. Der er
derfor besluttet en række opgaveprioriteringer, som ikke går ud over styrelsens kerneopgaver, og som
Fødevarestyrelsen • Stationsparken 31-33 • 2600 Glostrup
Tlf. 72 27 69 00 • CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Notat om afskedigelser i Fødevarestyrelsen i foråret 2016
ikke kræver lovændringer. Tilpasningerne vedrører heller ikke politiske forlig på veterinær- og fødeva-
reområdet.
Opgaveprioriteringerne vedrører primært et mere målrettet prøveprogram på kemiområdet, nedprio-
ritering af statslig kontrol på hobby- og fritidsdyrsområdet, justering af veterinærkontrollen som følge
af reduktionen af antal besætninger og af en vis overimplementering af EU-lovgivning samt fokusering
af smittesporingsindsatsen i forhold til husdyrsygdomme.
Antallet af afskedigelser forventes at blive en del lavere end antallet af stillingsnedlæggelser. Dels fordi
styrelsen i februar indførte et ansættelsesstop og derfor har et antal vakancer, dels fordi der vil blive
mulighed for at nogle medarbejdere kan vælge at indgå aftaler om frivillig fratræden.
Videre proces
Styrelsens medarbejdere er orienteret om tilpasningsrunden den 6. april. Styrelsen udsender den 6.
april en pressemeddelelse (vedlagt). Den endelige beslutning om tilpasningen ventes truffet den 12.
april, efter styrelsens samarbejdsorganisation har haft mulighed for at afgive bemærkninger, jf. Sam-
arbejdsaftalen for statens institutioner, og ventes udmeldt endelig til medarbejderne den 13. april. Af
hensyn til denne proces er det mest hensigtsmæssigt, at hverken ministeren eller styrelsens ledelse går
i detaljer med tilpasningen før den 13. april.
Afhængig af, hvor mange der indgår aftaler om frivillig fratrædelse, og af hvor mange opsigelser, der i
øvrigt kommer i perioden, forventes det, at styrelsen i slutningen af april kender det præcise antal
afskedigelser. De berørte medarbejdere får efter planen besked om den påtænkte afskedigelse primo
maj.
2