Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 377
Offentligt
1617075_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 5. april 2016
Sagsnummer: 2016-221
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat til Folketingets Europaudvalg om ændring og berigtigelse
af forordning 10/2011 om plastmaterialer og genstande bestemt til kontakt med fødevarer (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF)
den 13. april 2016.
Forslaget vurderes generelt at hæve beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen kan støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Hanne Lauger
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Notat om plastmaterialer og genstande bestemt til kontakt med fødevarer (komitésag)
1617075_0002.png
Kemi og Fødevarekvalitet
J.nr. 2015-29-35-00151
Den 1. april 2016
MFVM 061
Notat til Folketingets Europaudvalg og Miljø og Fødevareudvalg
om ændring og berigtigelse af forordning 10/2011 om plastmaterialer
og -genstande bestemt til kontakt med fødevarer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer og optag af en række specifikke stoffer på
positivlisten over stoffer som må anvendes i fødevarekontaktmaterialer af plast.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige
samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Forslaget vurderes generelt at hæve beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) den 13. april 2016.
Regeringen kan støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring og berigtigelse af Kommissionens forordning (EU) nr.
10/2011 af 14. januar 2011 om plastmaterialer og -genstande bestemt til kontakt med fødevarer.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5 stk.1, artikel 11 stk. 3 og artikel 12 stk. 6 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1935/2004 af 27. oktober 2004 om materialer og
genstande bestemt til at komme i kontakt med fødevarer.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Notat om plastmaterialer og genstande bestemt til kontakt med fødevarer (komitésag)
1617075_0003.png
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF) den 13. april 2016.
Formål og indhold
Forslaget vedrører ni nye stoffer, der optages på positivlisten (bilag I) over stoffer der må anvendes i
fødevarekontaktmaterialer (FKM) af plast (Tabel 1).
Tabel 1.
Nye stoffer der optages på positivlisten
Navn
12-amino dodecansyre polymer med ethen, 2,5-furandion, α-hydro-ω-
hydroxypoly (oxy-1,2-ethandiyl) og 1-propen
furan-2,5-dicarboxylic acid
1,7-octadiene
Perfluoro{acetic acid, 2-[(5-methoxy-1,3-dioxolan-4-yl)oxy]},
ammonium salt
Zinc oxide, nanoparticles, coated with [3-(methacryloxy)propyl]
trimethoxysilane (FCM No 788)
ethylene glycol dipalmitate
zinc oxide, nanoparticles, uncoated
N,N'-bis(2,2,6,6-tetramethyl-4-piperidinyl)
isophthalamide
2,4,8,10-tetraoxaspiro[5.5]undecane-3,9-diethanol,β3,β3,β9,β9-
tetramethyl- ('SPG')
fatty acids, C16–18 saturated, esters with dipentaerythritol
FKM nr.
871
1031
1034
1045
1046
1048
1050
1051
1052
1053
Forslaget vedrører ændringer til fem stoffer, der allerede er optaget på positivlisten (Tabel 2).
Tabel 2.
Ændringer til eksisterende stoffer på positivlisten
Navn
FKM nr.
Ændring
Silicone dioxide, silanated
87
Specifikation af partikelstørrelse, når stoffet
anvendes i partikelform
Perfluoromethyl perfluorovinyl
391
Anvendelsen specificeret
ether
Mixture of (35-45 % w/w) 1,6-
641
Muligheden for at måle restindholdet af dette stof i
diamino-2,2,4-trimethylhexane
materialet er fjernet.
and (55-65 % w/w)1,6-diamino-
2,4,4-trimethylhexane
Bis(methylbenzylidene)sorbitol
752
Rettelse af stoffets kemiske CAS numre
9,9-bis(methoxymethyl)fluorene
779
Muligheden for at måle restindholdet af dette stof i
materialet er fjernet.
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Notat om plastmaterialer og genstande bestemt til kontakt med fødevarer (komitésag)
1617075_0004.png
Phosphorous acid, mixed 2,4-
bis(1,1-dimethylpropyl)phenyl
and 4-(1,1-dimethylpropyl)phenyl
triesters
974
Den specifikke migrationsgrænse for stoffets
hydrolyseprodukt er øget fra 0,05-1 mg/kg
fødevare
Forslaget indfører en specifik migrationsgrænse for aluminium på 1 mg/kg fødevarer og sænker den
eksisterende specifikke migrationsgrænse for zink fra 25 til 5 mg/kg fødevare.
Derudover indeholder forslaget tekstuelle ændringer, særligt i forhold til uklarheder og fejl i
beskrivelsen af testbetingelserne. De væsentligste ændringer er:
Den generelle migrationsgrænse på 60 mg/kg for stoffer, der ikke er fastsat en specifik
migrationsgrænse for, bortfalder
Temperaturangivelserne i testbetingelserne ændres. Den maksimale temperatur ændres fra
175 C til 225 C.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Fødevarekontaktmaterialer er reguleret af Europa-Parlamentet og Rådets forordning 1935/2004 om
materialer og genstande bestemt til kontakt med fødevarer.
I medfør af forordningen er der vedtaget specifikke regler for fremstilling af fødevarekontaktmaterialer
af plast i Kommissionens forordning (EU) nr. 10/2011 om plastmaterialer og -genstande bestemt til
kontakt med fødevarer.
Konsekvenser
Forordningen vil få direkte virkning i Danmark.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
for EU´s budget. Forslaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører forslaget ingen administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
Forslaget vurderes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, idet de
foreslåede ændringer øger sikkerheden ved anvendelsen af plast til fødevarekontakt. Alle forslagets
ændringer omkring aluminium, zink, nye og eksisterende stoffer på positivlisten er baseret på
risikovurderinger af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Biodynamisk Forbrugersammenslutning mener, at det er problematisk, at emballage tillades at afgive
belastende stoffer og at der bør arbejdes på at afskaffe store mængder af emballage af plastik.
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Notat om plastmaterialer og genstande bestemt til kontakt med fødevarer (komitésag)
1617075_0005.png
De Samvirkende købmænd mener, at det er vigtigt, at det bliver muligt at pakkede varer og produceret
emballage/indpakningsmateriale kan markedsføres/anvendes indtil lagrene er opbrugt.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været drøftet i Kommissionens arbejdsgruppe for Fødevarekontaktmaterialer, hvor
ophævelsen af den generelle migrationsgrænse for de enkelte stoffer blandt andet er blevet diskuteret.
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at anvendelse af stoffer i plastmaterialer og genstande bestemt
til kontakt med fødevarer bør bygge på et solidt videnskabeligt grundlag, og de må ikke udgøre en
risiko for menneskers sundhed. DTU Fødevareinstituttet er enige i EFSAs vurderinger og dermed de
foreslåede ændringer af stoffer på positivlisten samt ændringerne for aluminium og zink.
DTU Fødevareinstituttet anbefaler, at man ved bage/stege produkter tester op til 250 C, hvor det er
relevant. I de nye testbetingelser er den højeste testtemperatur hævet fra 175 til 225 C. Regeringen
bemærker, at det eksisterende plastmateriale, maksimalt kan tåle anvendes op til 220 C, og dermed er
den forslåede testtemperatur tilstrækkelig. Hvis der i fremtiden opfindes plastmaterialer, der kan tåle
højere temperaturer, vil det blive nødvenligt at hæve testbetingelserne tilsvarende.
DTU Fødevareinstituttet har udtrykt bekymring for, at forslaget lægger op til en ophævelse af den
generelle migrationsgrænse på 60 mg/kg for stoffer, der ikke er fastsat en anden specifik
migrationsgrænse for. DTU Fødevareinstituttet mener generelt, at der ikke bør være stoffer på
positivlisten uden en migrationsgrænse. Hertil bemærkes, at de fleste stoffer vil indgå i den totale
migrationsgrænse, som også er 60 mg/kg (maksgrænse for summen af alle stoffer, der migrerer til
fødevarer).
Regeringen vil i den forbindelse arbejde for, at Kommissionen skal bede EFSA om at udføre en
vurdering af, om der er behov for fastsættelse af specifikke migrationsgrænser for konkrete stoffer,
som ikke på nuværende tidspunkt bliver målt i test af den totale migration.
Regeringen lægger i den forbindelse vægt på, at rammeforordningen for fødevarekontaktmaterialer
fastsætter, at ingen stoffer må migrere fra fødevarekontaktmaterialer i mængder, der er skadelige for
menneskers sundhed. Dette gælder fortsat, også selvom den generelle migrationsgrænse ophæves.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen forelægges Folketinget til orientering.
4