Konklusion
Danmark skal via EU (EMSA) og IMO sikre effektiv håndhævelse af svovlindholdet i skibes
bunkerolie, når nye globale svovlkrav træder i kraft i 2020. Det kræver handling her og nu.
Anbefalinger
Da det tager tid at få både EU og IMO i omdrejninger, så skal Danmark allerede nu presse
på, så den nye regulering håndhæves effektivt i internationalt farvand fra d. 1/1 2020. Det
kræver, at EU og IMO allerede nu begynder at udarbejde en operationel strategi for, hvordan
organisationerne vil sikre, at den nye regulering håndhæves.
Helt konkret opfordrer Det Økologiske Råd udvalgets medlemmer til at:
1) Fremhæve reguleringens konkurrence- og erhvervsaspekt parallelt til miljøaspektet.
2) Sørge for, at danske MEP’er står sammen og presser på for at få EU i arbejdstøjet.
3) Prioritere internationale alliancer (også udenfor EU) for at få IMO i arbejdstøjet.
Succesfuld håndhævelse af svovlreglerne er en forudsætning for at sikre store miljøgevinster
og opretholde en fair konkurrence indenfor skibsfart.
Ny svovlregulering
Den nye svovlregulering nedsætter det maksimale svovlindhold i skibenes bunkerolie fra 3,5
procent til maksimalt 0,5 procent (ca. 500 gange mere end autodiesel i EU). Reguleringen
anses for en af de samfundsøkonomisk mest rentable internationale miljøreguleringer i nyere
tid. I EU vurderes den globale regulering at spare ca. 130 mia. kr årligt blot i helbredsskader.
Udfordringen
Der er store penge at spare for rederierne ved at snyde og sejle på traditionel bunkerolie med
højt svovlindhold. Traditionel bunkerolie koster nemlig cirka det halve af lavsvovlolie.
Snyd har to alvorlige konsekvenser:
1) De forventede miljøgevinster opnås ikke fuldt ud (stort samfundsøkonomisk tab).
2) Der opstår alvorlig konkurrenceforvridning (stort nationaløkonomisk tab).
Danske rederier vil opfylde de nye svovlregler. Rederier der snyder kan derved udkonkurrere
de lovlydige danske rederier til direkte skade for miljøet og det danske erhverv.
EU versus global regulering
De nye svovlregler træder i kraft i EU i 2020. De nye svovlregler træder ligeledes i kraft på
globalt plan i 2020, hvis et IMO review i 2016/17 viser, at der er tilstrækkelig bunkerolie.
Yderligere oplysninger
Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver, Det Økologiske Råd, tlf. 22 81 10 27 /
Det Økologiske Råds arbejde med skibsfart finansieres af ECF og CW: