Svovlkrav skal håndhæves effektivt
FN’s søfartsorganisation IMO har vedtaget skrappe krap til indholdet af
svovl i skibsbrændstoffer. Det giver mindre luftforurening og dermed
fordele for miljø og folkesundhed – så længe reglerne overholdes!
Der er derfor brug for effektiv håndhævelse, både for at få miljø- og
sundhedsgevinsten, og for at sikre fair konkurrence for alle de rederier,
der overholder kravene.
IMO’s svovlkrav
IMO vedtog i 2008, at svovlindholdet i brænd-
stof til skibe skal reduceres fra 3,5 % til 0,5 %
i 2020. Samtidig blev det besluttet at indføre
yderligere krav i særlige zoner (de såkaldte
Sulphur Emission Control Areas, SECA’er),
således at der fra 1. januar 2015 højst må
bruges brændstof med 0,1 % svovl. Der findes
i dag ”SECA’er” i alle de nordeuropæiske far-
vande, samt langs Nordamerikas kyster.
Stor gevinst ved at snyde
Lavsvovlolie er omtrent dobbelt så dyrt som det
traditionelle brændstof med højere svovlind-
hold, og der er dermed en meget stor bespar-
else at hente for rederier, der måtte vælge ikke
at overholde reglerne. Danmarks Rederi-
forening bakker op om IMO-kravene og EU’s
svovldirektiv, men med så omkostningstunge
lovkrav er det nødvendigt med en effektiv
håndhævelse. Det økonomiske incitament til at
omgå svovlkravene er ganske enkelt for stort.
Effektiv håndhævelse og overvågning
i Danmark
EU har med svovldirektivet indført minimum-
krav til håndhævelsen, men der er meget stor
forskel på strafudmålingen fra land til land.
Vi forventer, at problemet – både praktisk
håndhævelse og sanktioner – kun vil blive
større i 2020, når kravene træder i kraft i rest-
en af verden. Miljøstyrelsen og Søfartsstyrelsen
har – ikke mindst efter pres fra Rederiforenin-
gen – sat ind med effektiv håndhævelse og
overvågning i Danmark. Det har båret frugt, og
Miljøstyrelsen har konstateret, at den interna-
tionale skibsfart i danske farvande og havne
ser ud til at overholde svovlkravene i en stor del
af de undersøgte tilfælde. Det er positivt, både
for miljø og folkesundhed, og for lige konkur-
rencevilkår. Nu skal den danske tilgang bredes
ud til resten af verden fra 2020.
SKIBSFARTEN REGULERES AF IMO
IMO er den eneste internationale organisation, der regulerer skibsfart, og IMO-regler
omfatter fx krav til sikkerhed, miljø og arbejdsforhold.
Det er
flagstaterne
i IMO (altså landene hvor skibene er registreret) der beslutter
regler for
skibene og deres brændstof,
mens det er
havnestaterne
(altså dér hvor skibene går i havn),
der beslutter
omfanget af håndhævelse.
3 ANBEFALINGER FRA ERHVERVET
- Væsentlig bødestraf
Manglende overholdelse af svovlkravene
skal medføre en væsentlig bødestraf, der står
mål med den økonomiske gevinst ved ikke at
overholde reglerne – ofte adskillige hundre-
detusinde kroner. Og de danske myndigheder
bør samarbejde med resten af EU-landene
om at fastsætte et ensartet niveau for bøder.
Miljø- og fødevareministeren og erhvervs- og
vækstministeren bør sikre, at denne opgave
løftes.
- Effektiv global håndhævelse fra 2020
Danske myndigheder skal arbejde for effektiv
global håndhævelse af svovlkravene fra 2020
gennem nye IMO-krav, som sikrer, at der ikke
kan snydes. Det kan fx ske via løbende måling af
skibenes svovludledning på åbent hav, eller ved
at forbyde skibene af have brændstof med højt
svovlindhold ombord, hvis ikke skibet har en le-
gitim grund til det. Helt konkret søger vi politisk
opbakning til sikring af de nødvendige ressou-
rcer hos Miljøstyrelsen og Søfartsstyrelsen.
IMO-krav kræver nemlig en stor indsats i form af
forberedende benarbejde.
- Midler til dansk indsats
Der skal afsættes midler til fortsættelse af
den danske håndhævelses- og overvågning-
sindsats. Indsatsen i 2015 og 2016 bliver
gennemført med tidsbegrænsede midler fra
den tidligere regerings pakke ”Ren luft til dan-
skerne”. Her blev der afsat 7 mio. kr. til bedre
kontrol med forurening fra skibe i 2015 og
2016. Et tilsvarende beløb bør som minimum
sikres til indsatsen i de kommende år, men en
permanent ordning er nødvendig for at sikre en
kontinuerlig indsats.
18/03/2016
Et mellemstort contain-
erskib kan i dag spare op
til 1.000.000 kr. på en tur
gennem det nord-
europæiske SECA ved at
snyde med svovlreglerne.
Tallet kan med de globale
krav i 2020 blive ca. 1,5-3
mio. kr. på en tur fra Nord-
europa til Japan og retur.
De nye krav til skibsbrænd-
stoffer skærer 90 % af
skibenes svovludledning
og ca. halvdelen af de-
res partikeludledning.
Målinger af svovl i luften
over Danmark viser, at ind-
holdet er faldet med 50-60
% siden 1. januar 2015,
hvor de nye svovlkrav i
Nordeuropa trådte i kraft.
Der sejler årligt over
100.000 skibe gennem
danske farvande til og fra
Østersøen.
Miljøstyrelsen undersøger i
2015 og 2016 brændstof-
prøver fra 150 skibe pr. år
i danske havne for at tjek-
ke, om skibene lever op til
svovlkravene.
Det globale svovlkrav kan
eventuelt blive udskudt
til 2025, hvis et kom-
mende IMO-studie viser,
at der ikke er tilstrækkeligt
skibsbrændstof med lavt
svovlindhold tilgængeligt i
2020.
Danmarks Rederiforening
Amaliegade 33
DK-1256 København K
Tel: +45 33 11 40 88
www.shipowners.dk
Kontakt:
Maria Bruun Skipper
Underdirektør
Direkte: +45 33 48 92 86
Mobil: +45 21 28 49 66