Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 35
Offentligt
1556357_0001.png
Finanslovsforslag for 2016
16. oktober 2015
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 35: Uddybende svar om overordnede bevægelser på Forslag til Finanslov for 2016, § 24, fra miljø- og fødevareministeren
1556357_0002.png
Disposition
1. Ministeriets økonomi
2. Finanslovsforslagets hovedelementer
3. Spørgsmål fra udvalget
16. oktober 2015
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 35: Uddybende svar om overordnede bevægelser på Forslag til Finanslov for 2016, § 24, fra miljø- og fødevareministeren
1556357_0003.png
Ministeriets økonomi
Udviklingen i Miljø- og Fødevareministeriets bruttoudgiftsbevilling, fordelt på hovedområder
mio. kr.
Nettoudgiftsbevilling, samlet
Indtægter, samlet
Udgifter, samlet
Fællesudgifter, herunder departementet
Generelle jordbrugs- og fiskeriforhold,
herunder NaturErhvervstyrelsen
Fødevarer, husdyrforhold og forskning,
herunder Fødevarestyrelsen
EUs garantifond
Miljøbeskyttelse, herunder Miljøstyrelsen
Kyster og havne, herunder Kystdirektoratet
Natur mv., herunder Naturstyrelsen
Den Danske Naturfond
Miljøundersøgelser
Årlig ændring
Akkumuleret ændring i forhold til 2015
Årlig ændring i pct.
Kilde:
Forslag til Finanslov 2016
2015
5.351,5
10.283,2
15.634,7
316,4
3.132,5
1.964,0
6.456,0
1.020,3
290,7
2.196,4
135,0
123,4
-
-
-
2016
5.096,4
10.611,3
15.707,7
305,5
3.349,7
1.862,5
6.635,7
925,9
297,0
2.070,2
140,0
121,2
73,0
73,0
0,5
2017
4.883,4
10.254,7
15.138,1
294,3
3.246,6
1.842,3
6.270,3
872,3
258,6
2.100,3
140,0
113,4
-569,6
-496,6
-3,6
2018
4.615,3
10.307,5
14.922,8
286,2
3.239,9
1.812,9
6.210,4
745,3
229,2
2.162,6
125,0
111,3
-215,3
-711,9
-1,4
2019
4.291,5
10.443,0
14.734,5
261,3
3.669,4
1.744,5
6.150,7
698,1
128,4
1.973,1
0,0
109,0
-188,3
-900,2
-1,3
16. oktober 2015
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 35: Uddybende svar om overordnede bevægelser på Forslag til Finanslov for 2016, § 24, fra miljø- og fødevareministeren
1556357_0004.png
Ministeriets økonomi
Procentvis ændring i Miljø- og Fødevareministeriets bruttoudgiftsbevilling fordelt på drift, tilskud og anlæg
Drift
0,0
2015-2016
-1,0
2016-2017
2017-2018
2018-2019
3,0
2,0
1,0
Tilskud
-2,0
-3,0
-4,0
-5,0
0,0
-1,0
-2,0
-3,0
-4,0
2015-2016
2016-2017
2017-2018
2018-2019
Anlæg
20,0
10,0
0,0
2015-2016
-10,0
-20,0
-30,0
Kilde:
Forslag til Finanslov 2016
Resumé
Driftsbevillingen
falder med knap 5 pct. mellem 2015 og
2016. Dette skyldes bl.a. grundvandskortlægningen i
Naturstyrelsen, udløb af bevillinger på kemiområdet i
Miljøstyrelsen samt rebudgettering af kødkontrollen i
Fødevarestyrelsen
Tilskudsbevillingen
falder mellem 2016 og 2017 for derefter
at stige mellem 2018 og 2019. Dette skyldes hovedsagelig,
at den direkte landbrugsstøtte i 2017 er nedjusteret pga.
beslutning om fleksibilitet, som er overført til LDP. Det
giver tidsmæssig forskydning. Stigningen fra 2018 til 2019
skyldes bl.a., at LDP er teknisk budgetteret i 2019 svarende
til oprindelig afsat bevilling i tidligere program
Anlægsbevillingen
skyldes fald i en række bevillinger,
herunder LDP på vådområder/lavbundsjorde, oprensning i
Esbjerg Havn, Naturplan DK, fællesaftaler vedr. kysterne
2016-2017
2017-2018
2018-2019
16. oktober 2015
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 35: Uddybende svar om overordnede bevægelser på Forslag til Finanslov for 2016, § 24, fra miljø- og fødevareministeren
1556357_0005.png
Ministeriets økonomi
Institutionernes bruttodriftsbevillinger indekseret
105
100
95
90
85
80
75
70
2015
2016
2017
2018
2019
Resumé
Miljøstyrelsen oplever det største fald i
driftsbevillingen, da bl.a. bevillinger til
kemiområdet udløber
Naturstyrelsens bevilling falder mest fra
2015 til 2016, hvilket særligt skyldes
grundvandskortlægningen
For NaturErhvervstyrelsen gælder, at der
fra 2016 og frem er foretaget en
bevillingsteknisk omlægning, således at
et højere niveau af indtægter på forhånd
indbudgetteres på finansloven. Dette
medfører, at brutto-udgiftsbevillingen for
2015 og de efterfølgende år ikke direkte
kan sammenlignes. Der er forsøgt
korrigeret for dette ved at indregne
forventede øgede indtægter i 2015 og
dermed udgifter i bruttoudgiftsbevillingen
Dep
MST
Kilde:
Forslag til Finanslov 2016
NAER
KYST
FVST
NST
Anm:
NAERs bruttoudgiftsbevilling i 2015 er korrigeret med forventede indtægter for at gøre tallene sammenlignelige
16. oktober 2015
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 35: Uddybende svar om overordnede bevægelser på Forslag til Finanslov for 2016, § 24, fra miljø- og fødevareministeren
1556357_0006.png
Finanslovsforslagets hovedelementer
Ressortaftaler og sammenlægning af to
departementer
Tilbagerulninger
Fødevare- og landbrugspakke
Øvrige initiativer
16. oktober 2015
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 35: Uddybende svar om overordnede bevægelser på Forslag til Finanslov for 2016, § 24, fra miljø- og fødevareministeren
1556357_0007.png
Ressortaftaler
Ændring i ramme som følge af ressortaftaler
mio. kr.
Beløb afgivet til Erhvervs- og Vækstministeriet
herunder fysisk planlægning fra NST
herunder fysisk planlægning fra departementet
2016
-34,8
-32,6
-2,2
-257,0
-6,3
-29,6
-215,2
-5,9
6,5
6,5
-285,3
2017
-33,4
-31,2
-2,2
-258,2
-6,1
-29,5
-216,6
-6,0
6,4
6,4
-285,2
2018
-32,5
-30,3
-2,2
-249,4
-5,8
-29,3
-208,3
-5,9
6,3
6,3
-275,6
2019
-31,5
-29,3
-2,2
-244,7
-5,6
-29,2
-204,0
-5,9
6,2
6,2
-270,0
Beløb afgivet til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
herunder vandforsyning fra NST
herunder affaldsforsyning fra MST
herunder Geodatastyrelsen
herunder øvrige (dvs. departementet, MIU og MIC)
Beløb modtaget fra Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
herunder Energiklagenævnet
Kilde:
Forslag til Finanslov 2016
Samlet ændring i ministeriets ramme
16. oktober 2015
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 35: Uddybende svar om overordnede bevægelser på Forslag til Finanslov for 2016, § 24, fra miljø- og fødevareministeren
1556357_0008.png
Sammenlægning af departementerne
Besparelse i departementet
2016
Budgetforbedring lønsum, mio. kr.
Budgetforbedring overhead, mio. kr.
Fusionsudgifter, mio. kr.
I alt, mio. kr.
Ændring i antal årsværk
Kilde:
Forslag til Finanslov 2016
2017
15,1
4,2
-1,7
17,6
2018
19,4
5,4
-1,7
23,1
2019
19,4
5,4
0,0
24,8
9,1
2,6
-3,7
8,0
16
26,5
34
34
Resumé
Der er som følge af sammenlægningen af de to departementer indbudgetteret en faldende bevilling
Der vil skulle spares 34 årsværk fra 2018 og frem. Dette skal sikres ved at se på synergier bl.a. i forhold til
stabsfunktioner, hvor to kontorer i de tidligere departementer nu er blevet til et, eksempelvis
ministersekretariat, presse, kommunikation, økonomi og HR
16. oktober 2015
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 35: Uddybende svar om overordnede bevægelser på Forslag til Finanslov for 2016, § 24, fra miljø- og fødevareministeren
1556357_0009.png
Tilbagerulninger
Ændring i ramme som følge af tilbagerulninger
mio. kr.
Klimapulje (miljø-, natur- og klimaprojekter)
Formidlingsaktiviteter og undersøgelser
Grønne ildsjæle
Pilotprojekter om grøn omstilling
Fjernelse af grønne partnerskaber
Eksportfremmeindsatser
Naturplan Danmark
Samlet ændring i ministeriets ramme
Kilde:
Forslag til Finanslov 2016
2016
-19,0
-14,4
-10,0
-3,0
-5,1
-10,0
-30,0
-90,5
2017
-49,7
-12,4
0,0
0,0
-5,1
-10,0
-25,0
-102,2
2018
0,0
-12,4
0,0
0,0
-5,1
0,0
-20,0
-37,5
2019
0,0
-12,4
0,0
0,0
-5,1
0,0
0,0
-17,5
Resumé
Der tilbagerulles initiativer på Miljø- og Fødevareministeriets område for samlet for knap 250 mio. kr. i årene
2016-2019
16. oktober 2015
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 35: Uddybende svar om overordnede bevægelser på Forslag til Finanslov for 2016, § 24, fra miljø- og fødevareministeren
1556357_0010.png
Fødevare- og Landbrugspakken
Reserver afsat til indsatser på Miljø- og Fødevareministeriets område
mio. kr.
Fødevare og landbrugspakken
Kvælstofindsatser
I alt
Kilde:
Forslag til Finanslov 2016
2016
75,0
150,0
225,0
2017
75,0
?
75,0
2018
75,0
?
75,0
2019
75,0
?
75,0
Resumé
Der er centralt afsat 75 mio. kr. årligt til fødevare- og landbrugsinitiativer, herunder til udvikling og vækst i
landbruget, som skal forhandles senere på året, når regeringen har fremlagt sit udspil til en Fødevare- og
landbrugspakke
Der er centralt afsat en større reserve til regeringens prioriteter. Det fremgår, at af reserven vil 150 mio. kr. i
2016 som udgangspunkt blive udmøntet til initiativer målrettet kompenserende tiltag vedr. landbrugets
udledning af kvælstof
16. oktober 2015
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 35: Uddybende svar om overordnede bevægelser på Forslag til Finanslov for 2016, § 24, fra miljø- og fødevareministeren
1556357_0011.png
Øvrige initiativer
Tilførte bevillinger og omprioriteringer inden for ministeriets egen ramme til ny politik
mio. kr.
Statslig oprensning af sejlrender og havne
Udmøntning af virksomhedsordning
Biavlsstrategi
Gastronomi
Basistilskud til Madkulturen
Omprioritering inden for Landdistriktsprogrammet
I alt
Kilde:
Forslag til Finanslov 2016
2016
8,8
16,8
2017
9,8
11,5
2018
10,7
11,5
2019
0,0
0,0
1,5
0,7
0,0
20,0
47,8
1,5
1,0
14,0
0,0
37,8
1,5
1,0
13,0
0,0
37,7
1,5
1,0
12,0
0,0
14,5
Resumé
Der prioriteres i alt knap 140 mio. kr. fra 2016-2019 til øvrige initiativer på Miljø- og Fødevareministeriets
område. Der er dels tale om tilførte bevillinger samt omprioriteringer inden for ministeriets egen ramme
16. oktober 2015
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 35: Uddybende svar om overordnede bevægelser på Forslag til Finanslov for 2016, § 24, fra miljø- og fødevareministeren
1556357_0012.png
Slotsholmsgade 12
1215 København K
Tlf: 72 54 60 00
E-mail: [email protected]
www.mfvm.dk
Christian Bruhn Rieper
Kontorchef
Koncern Økonomi
Dir tlf.: 91 36 58 00
E-mail: [email protected]
Spørgsmål?
SIDE 12
MILJØMINISTERIETS ØKOMOMI