Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 35
Offentligt
1556354_0001.png
NOTAT
Koncern Økonomi
J.nr. 2015-7481
Ref. adahl/afr/matsn
Den 14. oktober 2015
Bevægelser på FFL16
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg (MOF) har efter teknisk gennemgang af
Miljø- og Fødevareministeriets bidrag til Forslag til Finanslov 2016 (§ 24, Miljø- og
Fødevareministeriet) den 7. oktober 2015 spurgt om, hvilke konti på finansloven
de forskellige tilbagerulninger og nye initiativer refererer til. Derudover har MOF
spurgt til, hvor meget der er tilbage på de enkelte konti efter ændringerne.
Spørgsmålet er forsøgt besvaret ved nedenstående tabeller, som viser tilbage-
rulningerne vedr. klimapuljen, Naturplan Danmark samt øvrige tilbagerulninger,
ændringer ift. Landdistriktsprogrammet (LDP) og nye initiativer.
I tabellerne er de enkelte kontonumre udspecificeret, og tilbagerulninger,
omprioriteringer mv. ift. FFL16I er vist. For nogle ordninger afholdes
administrationsomkostningerne på andre konti. Disse fremgår som udgangspunkt
ikke af tabellerne, da administrationsomkostningerne kun udgør en lille del af
ændringerne, og da det vil komplicere tabellerne at medtage dem.
Af tabellerne fremgår endvidere resterende bevilling, som er afsat til den konkrete
indsats. I tabel 1 A nedenfor er det eksempelvis under statslig skovrejsning angivet,
at der ikke er resterende bevilling, idet alle midlerne under klimapuljen til
skovrejsning er bortfaldet. Der er imidlertid forsat 128,7 mio. kr. i perioden 2016-
2019 på § 24.72.01.10. Statslig skovrejsning mv. Det gør sig gældende for en række
af bevillingerne, at der forsat er midler på kontiene, da midlerne fx afsættes på en
virksomhedsbærende hovedkonto som Miljøstyrelsen eller Naturstyrelsen eller i
situationer, hvor der i anden sammenhæng end det tilbagerullede initiativ er afsat
penge til indsatsområdet.
Klimapuljen
Tabel 1 A viser overordnet de forskellige tilbagerulninger under klimapuljen, hvor
den enkelte konto og den konkrete indsats for tilbagerulningen fremgår. Som det
ses af tabellen resulterer tilbagerulningerne i, at der ikke er resterende bevilling
efter tilbagerulningerne. Dog er der, som nævnt, stadig en del midler under §
24.72.01.10. Statsligskovrejsning mv.
Klimatjek af husdyrbrug.
Tiltaget skulle bl.a. mindske udledningen af
drivhusgasser samtidig med at forbedre landmandens profitabilitet.
F-gasser.
De afsatte midler skulle anvendes til fremme af nye typer køleanlæg
og kølemidler, som udleder færre drivhusgasser.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 35: Uddybende svar om overordnede bevægelser på Forslag til Finanslov for 2016, § 24, fra miljø- og fødevareministeren
1556354_0002.png
Tabel 1 A
Tilbagerulninger under klimapuljen (miljø-, natur- og klimaprojekter) (mio. kr.)
Hoved/underkontonavn- og nr.
§ 24.21.02.65. Særlig indsats vedr.
klimatjek
Indsats
Klimatjek af husdyrbrug
- Tilbagerulning
- Resterende bevilling
§ 24.51.01. Miljøstyrelsen
(§ 23.21.01.)
F-gasser (rådgivning og Cool-pack)
- Tilbagerulning
- Resterende bevilling
§ 24.72.01. Naturforvaltning mv.
(§ 23.72.01.80.)
Store Åmose
- Tilbagerulning
- Resterende bevilling
§ 24.72.01.10. Statsligskovrejsning mv.
Statslig skovrejsning
(§ 23.72.01.10.)
- Tilbagerulning
- Resterende bevilling
I alt
Tilbagerulning i alt
-2,0
-
-17,9
-19,0
-2,0
-
-46,7
-49,7
-
-
-
-
-
-
-
-
-3,8
-
-28,4
-
-
-
-
-
-3,0
-
-2,0
-
-
-
-9,1
-
-14,3
-
-
-
-
-
2016
2017
2018
2019
Anm.: Tal fsva. Store Åmose og statslig skovrejsning er eksklusiv administrationsomkostninger, de øvrige er inklusiv
administrationsomkostninger. Tilbagerulning i alt inkluderer administration.
I parentes er kontonr. for den tidligere § 23. Efter tilbagerulningerne er der fortsat afsat midler til statslig skovrejsning på
forslaget til finansloven.
Store Åmose.
Midlerne skulle være anvendt til at opkøbe og genoprette et
større område på Vestsjælland.
Statslig skovrejsning.
Midlerne var afsat til en styrket indsats for statslig
skovrejsning, bl.a. ved at øge skovarealet og beskytte grundvandet.
Tilbagerulningerne i alt er på 17,9 mio. kr. i 2016 og 46,7 mio. kr. i 2017, eksklusiv
administrationsomkostninger. Inklusiv administrationsomkostningerne bliver
tilbagerulningerne på 19,0 mio. kr. i 2016 og 49,7 mio. kr. i 2017.
Naturplan Danmark
Tabel 2 A ovenfor viser indbudgetteringen af Naturplan Danmark. Her ses
Naturplan Danmark før tilbagerulningen, og Naturplan Danmark efter
tilbagerulningen. Tilbagerulningen udgør 30 mio. kr. i 2016, 25 mio. kr. i 2017 og
20 mio. kr. i 2018.
De resterende midler til Naturplan Danmark efter tilbagerulningen udgøres dels af
midler, der forsat er indbudgetteret på finansloven til direktivimplementerende og
EU-medfinansierede projekter samt kortlægning af skov. Dels af to reserver,
hvoraf den ene er en anlægsreserve. Samlet set er der efter tilbagerulningen fortsat
afsat 152,5 mio. kr. i perioden 2016-2018 fordelt med 47,5 mio. kr. i 2016, 50,0
mio. kr. i 2017 og 55,0 mio. kr. i 2018.
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 35: Uddybende svar om overordnede bevægelser på Forslag til Finanslov for 2016, § 24, fra miljø- og fødevareministeren
1556354_0003.png
Tabel 2 A
Indbudgettering af Naturplan Danmark (mio. kr.)
2016
Naturplan Danmark før tilbagerulning
Naturplan Danmark tilbagerulning
77,5
-30,0
2017
75,0
-25,0
2018
75,0
-20,0
2019
-
-
Hoved/underkontonavn- og nr.
Naturplan Danmark efter tilbagerulning
Heraf indbudgetteret på FL16 II i alt:
§ 24.72.01.20. LIFE projekter (§ 23.72.01.20.)
§ 24.72.02.60. Vandløbsrestaureringer (§ 23.72.02.60.)
§ 24.72.02.62. Sørestaureringer (§ 23.72.02.60.)
§ 24.71.01. Naturstyrelsen (§ 23.71.01.) & § 24.71.02.
Naturforvaltningsenheder (§ 23.71.02.)
Indsats
47,5
16,3
LIFE projekter
Vandløbsrestaureringer
Sørestaureringer
Øvrig indbudgettering af
Naturplan Danmark i alt
6,0
1,9
1,9
6,5
50,0
36,1
21,5
1,9
3,8
8,9
55,0
37,1
20,8
2,7
3,8
9,8
-
-
-
-
-
-
Heraf reserver vedr. Naturplan Danmark i alt
§ 24.11.79.19. Reserve vedr. Naturplan Danmark
(§ 23.11.79.19.)
§ 24.72.01.40. Naturplan Danmark
Reserve vedr. Naturplan
Danmark
Reserve vedr. Naturplan
Danmark
31,2
14,6
16,6
13,9
13,0
0,9
17,9
17,9
-
-
-
-
Anm.: Administration til Naturplan Danmark afholdes under § 24.71.01. Naturstyrelsen og § 24.71.02. Naturforvaltningsenheder.
I parentes konto nr. for den tidligere § 23.
Tabel 2 B viser de konkrete tilbagerulninger under Naturplan Danmark, og skal
ses i sammenhæng med Tabel 2 A. Således er de samlede tilbagerulninger under
Naturplan Danmark på 61,2 mio. kr. i 2016, 38,9 mio. kr. i 2017 og 37,9 mio. kr. i
2018.
Heraf udgør besparelserne imidlertid kun 30,0 mio. kr. i 2016, 25,0 mio. kr. i 2017
og 20,0 mio. kr. i 2018, idet de øvrige tilbagerullede midler er placeret på de to
reserver. Reserverne udmøntes i forbindelse med regeringens serviceeftersyn af
Naturplan Danmark.
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 35: Uddybende svar om overordnede bevægelser på Forslag til Finanslov for 2016, § 24, fra miljø- og fødevareministeren
1556354_0004.png
Tabel 2 B
Tilbagerulninger under Naturplan Danmark (mio. kr.)
Hoved/underkontonavn- og nr.
Tilbagerullede midler
§ 24.21.01. NaturErhvervstyrelsen
Ophævelse af § 3 forbud
- Tilbagerulning
- Resterende bevilling
§ 24.71.01. Naturstyrelsen
(§ 23.71.01.)
Diverse indsatser under Naturplan
Danmark inkl. administration
- Tilbagerulning
- Resterende bevilling
§ 24.71.02. Naturforvaltningsenheder (§
23.71.02.)
Diverse indsatser under Naturplan
Danmark inkl. administration
- Tilbagerulning
- Resterende bevilling
§ 24.72.01. Naturforvaltning mv.
(§ 23.72.01.50.)
Naturgenopretning og ådale
- Tilbagerulning
- Resterende bevilling
§ 24.72.01.10. Statslig skovrejsning mv.
(§ 23.72.01.10.)
Statslig skovrejsning
- Tilbagerulning
- Resterende bevilling
§ 24.72.01.35. Friluftsliv (§ 23.72.01.20.)
Cykelruter
- Tilbagerulning
- Resterende bevilling
§ 24.72.03. Tilskud til vand- og naturindsats
Grønt Danmarkskort
og grønne partnerskaber (§ 23.72.03.30)
- Tilbagerulning
- Resterende bevilling
§ 24.72.03.20. Grønne partnerskaber
(§ 23.72.03.20)
Grønne partnerskaber afsat med
Naturplan Danmark midler
- Tilbagerulning
- Resterende bevilling
Tidsforskydning
I alt
Reserver vedr. Naturplan Danmark i alt (jf. Tabel 2 A)
Naturplan Danmark tilbagerulning efter medregning af reserver
Øvrig indbudgettering af Naturplan Danmark i alt
-61,2
31,2
-30,0
6,5
-3,2
-
-3,3
-
0,8
-38,9
13,9
-25,0
8,9
-4,0
-
-0,8
-37,9
17,9
-20,0
9,8
-
-
-
-
-11,2
-
-12,8
-
-11,9
-
-
-
-1,7
-
-
-
-
-
-
-
-19,1
-
-5,6
-
-4,1
-
-
-
-5,8
-
-1,1
-
-5,1
-
-
-
-9,2
4,6
-8,2
4,6
-1,8
4,6
-
-
-11,0
1,9
-8,1
4,3
-7,0
5,2
-
-
-
-
-0,6
-
-3,2
-
-
-
Indsats
2016
2017
2018
2019
Anm.: Administration til Naturplan Danmark afholdes under § 24.71.01. Naturstyrelsen og § 24.71.02. Naturforvaltningsenheder.
I parentes er kontonr. for den tidligere § 23. Efter tilbagerulningerne er der fortsat afsat midler til statslig skovrejsning og
friluftsliv på forslaget til finansloven.
Øvrige tilbagerulninger
Tabel 3 A viser de øvrige tilbagerulninger på FFL16II. Der er ikke resterende
bevilling til indsatserne efter tilbagerulningerne.
Eksportfremmeindsatser.
Bevillingen var afsat til styrkelse af eksport ved
udarbejdelse af konkrete eksportinitiativer og vækstfremmende
foranstaltninger i ministeriet.
4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 35: Uddybende svar om overordnede bevægelser på Forslag til Finanslov for 2016, § 24, fra miljø- og fødevareministeren
1556354_0005.png
Formidlingsaktiviteter og undersøgelser.
Midlerne var bl.a. afsat til
gennemførelse af miljøfaglige formidlingsaktiviteter og undersøgelser,
herunder vedrørende affald og genanvendelse.
Grønne ildsjæle.
Midlerne var afsat til at fremme den grønne omstilling via
lokalt forankrede projekter som eksempelvis etablering af by- og skolehaver.
Pilotprojekter om grøn omstilling.
Midlerne var afsat til at hjælpe arbejdsløse
akademikere ind på arbejdsmarkedet af erfarne miljøbevidste ældre.
Grønne partnerskaber.
Midlerne var afsat til projekter vedrørende forbedring
af naturtilstanden, forbedringer af muligheder for friluftsliv samt styrkelse af
oplevelser og viden om natur.
I alt bliver tilbagerulningerne eksklusiv administrationsomkostninger på 40,3 mio.
kr. i 2016, 27,5 mio. kr. i 2017 og 17,5 mio. kr. i 2018 og 2019.
Tabel 3 A
Øvrige tilbagerulninger (mio. kr.)
Hoved/underkontonavn- og nr.
Tilbagerullede midler
Eksportfremmeindsatser
§ 24.11.01. Departementet
§ 24.11.79.60. Reserve til
eksportfremme til senere udmøntning
§ 24.21.01. NaturErhvervstyrelsen
§ 24.32.01. Fødevarestyrelsen
- Tilbagerulning
- Tilbagerulning
- Tilbagerulning
- Tilbagerulning
- Tilbagerulning
eksportfremmeindsatser
i alt
- Resterende bevilling i alt
§ 24.53.11.30. Formidlingsaktiviteter
og undersøgelser mv., herunder
vedrørende affald og genanvendelse
(§ 23.23.11.30)
-1,0
-5,0
-2,0
-2,0
-10,0
-
-1,0
-5,0
-2,0
-2,0
-10,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Indsats
2016
2017
2018
2019
Formidlingsaktiviteter og undersøgelser
- Tilbagerulning
- Resterende bevilling
§ 24.53.11.35. Grønne Ildsjæle
(§ 23.23.11.35)
Grønne ildsjæle
- Tilbagerulning
- Resterende bevilling
§ 24.53.11.50. Pilotprojekter om grøn
omstilling (§ 23.23.11.50)
Pilotprojekter om grøn omstilling
- Tilbagerulning
- Resterende bevilling
§ 24.72.03.20. Grønne partnerskaber
(§ 23.72.03.20)
Grønne partnerskaber
- Tilbagerulning
- Resterende bevilling
I alt
Tilbagerulning i alt
-14,4
-
-12,4
-
-12,4
-
-12,4
-
-8,9
-
-
-
-
-
-
-
-1,9
-
-
-
-
-
-
-
-5,1
-
-40,3
42,5
-5,1
-
-27,5
27,5
-5,1
-
-17,5
17,5
-5,1
-
-17,5
17,5
Anm.: Tal fsva. Grønne ildsjæle og pilotprojekter er eksklusiv administrationsomkostninger, de øvrige er inklusiv
administrationsomkostninger. Tilbagerulning i alt inkluderer administration. I parentes konto nr. for den tidligere § 23.
5
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 35: Uddybende svar om overordnede bevægelser på Forslag til Finanslov for 2016, § 24, fra miljø- og fødevareministeren
1556354_0006.png
Omprioritering af Landdistriktsprogrammet
Tabel 3 B viser omprioriteringerne indenfor Landdistriktsprogrammet.
Miljøteknologi på bedrifter med randzoner.
Nedlægges. Det skyldes, at
randzoneloven forventes ophævet i 2016. Samtidig øges indsatsen angående
miljøteknologi i stalde.
Minivådområder.
Indsatsen opjusteres. Dette er et nyt virkemiddel til at
skabe vækst og samtidigt håndtere lokale miljøudfordringer.
Læhegn.
Læhegn giver naturindhold i det åbne land, og er efterspurgt af både
miljø- og erhvervsorganisationer.
Skovordninger.
Indsatserne er nedjusteret. Dette skyldes bl.a. problemer med
afløb.
Som det fremgår, bliver der samlet omdisponeret i alt 20,0 mio. kr. i 2016.
Tabel 3 B
Omprioritering inden for Landdistriktsprogrammet (mio. kr.)
Hoved/underkontonavn- og
nr.
Omdisponerede midler
Miljøteknologi på bedrifter med randzoner
§ 24.23.03.12. Udvikling i
primært jordbrug
- Omdisponering
- Resterende bevilling til miljøteknologi på bedrifter
med randzoner
§ 24.23.03.12. Udvikling i
primært jordbrug
- Omdisponering
- Bevilling til miljøteknologi stalde i alt
Minivådområder
§ 24.23.03.28. Tekniske
anlæg på agerjord
(minivådområder)
- Omdisponering
- Bevilling til minivådområder i alt
Læhegn
§ 24.23.03.37. Miljø- og
Naturprojekter
- Omdisponering
- Bevilling til læhegn, i alt
Skovordninger
§ 24.72.02.80. Sikring af skov
- Omdisponering
Natura 2000
- Resterende bevilling til Sikring af skov Natura 2000
§ 24.72.02.81. Bæredygtig
skov
- Omdisponering
- Resterende bevilling til Sikring af skov Natura 2000
Omdisponering i alt
-5,0
25,0
-5,0
15,0
20,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
10,0
10,0
-
-
-
-
-
-
10,0
20,0
-
-
-
-
-
-
-12,0
-
2,0
90,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Indsats
2016
2017
2018
2019
Anm.: Tal er eksklusiv administrationsomkostninger.
6
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 35: Uddybende svar om overordnede bevægelser på Forslag til Finanslov for 2016, § 24, fra miljø- og fødevareministeren
1556354_0007.png
Nye initiativer
Tabel 3 C viser nye initiativer, som er fremlagt på FFL16II:
Biavlsstrategi.
Der er afsat 1,5 mio. kr. årligt i 2016-2019 til
NaturErhvervstyrelsen til finansiering af initiativer under Miljø- og
Fødevareministeriets biavlsstrategi 2015-2019.
Gastronomi.
Til styrkelse af gastronomiområdet er der i 2016 afsat 0,7 mio.
kr., og herefter 1,0 mio. kr. årligt.
Basistilskud til Madkulturen.
Der afsættes midler for 14,0 mio. kr. i 2017, 13,0
mio. kr. i 2018 og 12,0 mio. kr. i 2019.
Udmøntning af Virksomhedsordningen.
Midler under § 24.55.06.
Virksomhedsordningen er blevet udmøntet til bl.a. udvikling af
miljøreguleringen og til aktivt at påvirke fremtidens grønne virksomhedskrav
fra EU.
Statslig oprensning af sejlrender og havne.
Der tilføres midler til indsatsen
ved omdisponering i 2016 og forøgelse i 2017 og 2018.
Inklusiv omdisponeringerne indenfor Landdistriktsprogrammet beløber de
samlede øvrige initiativer sig til 47,8 mio. kr. i 2016, 37,8 mio. kr. i 2017, 37,7 mio.
kr. i 2018 og 14,5 mio. kr. i 2019.
Tabel 3 C
Nye initiativer (mio. kr.)
Hoved/underkontonavn- og nr.
Ændret bevilling
§ 24.21.01.10. Almindelig virksomhed
Biavlsstrategi
-Bevilling i alt til biavlsindsats
§ 24.33.02.50. Madkulturen
Gastronomi
-Bevilling i alt
§ 24.33.02.50. Madkulturen
Basistilskud til Madkulturen
-Bevilling i alt til basistilskud
§ 24.55.06.10. Virksomhedsordningen
Udmøntning af Virksomhedsordningen
(§ 23.27.06.10)
- Omprioritering til § 24.51.01.
- Resterende bevilling
§ 24.61.15. Oprensning i øvrige
indsejlinger, bassiner og sejlløb
(§ 23.61.15.)
Statslig oprensning af sejlrender og havne
-
Omdisponering fra § 24.23.03.,
§ 24.71.01.10. og § 24.11.79.60.
- Forøgelse
-
Bevillingsniveau
§ 24.23.03. Støtte til udvikling af
landdistrikterne
Øvrige initiativer i alt
Omdisponering jf. tabel 3B
8,8
-
46,6
20,0
47,8
-
9,8
46,6
-
37,8
-
10,7
46,5
-
37,7
-
-
35,1
-
14,5
16,8
-
11,5
3,6
11,5
7,2
-
18,7
1,5
1,5
0,7
1,0
0,0
15,0
1,5
1,5
1,0
1,0
14,0
14,0
1,5
1,5
1,0
1,0
13,0
13,0
1,5
1,5
1,0
1,0
12,0
12,0
Indsats
2016
2017
2018
2019
Anm.: I parentes er kontonr. for den tidligere § 23.
7
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 35: Uddybende svar om overordnede bevægelser på Forslag til Finanslov for 2016, § 24, fra miljø- og fødevareministeren
1556354_0008.png
Reserver til Fødevare- og Landbrugspakken mv.
Tabel 3 D viser hvor reserverne til hhv. Fødevare- og Landbrugspakken og til
kvælstofindsatser er afsat på FFL16II samt hvad reserverne i alt beløber sig til.
Fødevare- og Landbrugspakke.
Reserven udmøntes i forbindelse med
forhandlinger om Fødevare- og Landbrugspakken.
Kvælstofindsatser.
Der er afsat en reserve til regeringsinitiativer på 300 mio.
kr. årligt i 2016-2019. Af reserven vil 150 mio. kr. i 2016 som udgangspunkt
blive udmøntet til initiativer målrettet kompenserende tiltag vedrørende
landbrugets udledning af kvælstof.
Det vides endnu ikke, hvad der vil blive afsat til kvælstofindsatser fra 2017 og frem.
Tabel 3 D
Reserver afsat til Fødevare- og landbrugspakken samt til kvælstofindsatser (mio. kr.)
Hoved/underkontonavn- og nr.
Indbudgettering af indsatser
§ 35.11.21. Ramme til fødevare- og
landbrugsinitiativer
§ 35.11.19. Regeringsinitiativer
Fødevare- og landbrugspakken
Kvælstofindsatser
75,0
150,0
75,0
-
75,0
-
75,0
-
Indsats
2016
2017
2018
2019
I alt
225,0
75,0
75,0
75,0
Anm.: Indbudgettering af indsatser refererer til, hvilke konti på Forslag til Finanslov for 2016 midlerne er afsat på.
8