Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 31
Offentligt
1556127_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 14. oktober 2015
Sagsnummer: 2015-7673
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat til Folketingets Europaudvalg om Kommissi-
onens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse til fortsat brug af stoffet hexabromo-
cyclododecane (HBCDD), (komitésag).
Forslaget er sat til afstemning på møde i REACH-komiteen den 21.-22. oktober 2015.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter at stemme imod forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 31: Notat vedr. KOMs forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse til fortsat brug af stoffet hexabromocyclododecane (HBCDD), komitésag
1556127_0002.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. 001-13612
Den 14. oktober 2015
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse til
fortsat brug af stoffet hexabromocyclododecane (HBCDD)
Komitésag
1. Resume
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse for
anvendelse af stoffet hexabromocyclododecane (HBCDD) i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) 1907/2006 (komitésag). Forslaget har til
formål at give 13 specifikke virksomheder tilladelse til fortsat at anvende stoffet
HBCDD som flammehæmmer ved fremstilling af ekspanderet polystyren (EPS) til
byggeriet.
Forslaget er sat til afstemning på møde i REACH-komiteen den 21.-22. oktober
2015.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark, idet der er tale om en konkret forvaltningsakt
rettet mod bestemte virksomheder uden for Danmark, der tillader fortsat
anvendelse af stoffet i en afgrænset tidsperiode.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelsen af særligt problematiske stof-
fer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes
alternativer. Regeringen finder det derfor vigtigt, at anvendelse af HBCDD udfases
hurtigst muligt. Regeringen lægger vægt på, at RAC i sin udtalelse fandt, at udled-
ningerne til miljøet ikke var beskrevet tilstrækkeligt i ansøgningen, og at usikker-
hederne i relation til eksponeringsvurderinger for begge anvendelser var for store
til, at de ikke kunne komme frem til en konklusion om miljørisikoen ved HBCDD.
RAC kunne derfor ikke vurdere hensigtsmæssigheden eller effektiviteten af de an-
vendelsesforhold og risikohåndteringsforanstaltninger, der var beskrevet i ansøg-
ningen. Regeringen lægger derudover vægt på, at HBCDD har været opført på
REACH kandidatlisten siden 2008 og på REACH bilag XIV siden 2011 (fortegnelse
over særligt problematiske stoffer, der kræver godkendelse), og at virksomhederne
således har haft lang tid til at finde substitutions stoffer med henblik på udfasning
af HBCDD i produktionen. Regeringen noterer sig i den forbindelse de fremkomne
oplysninger om den øgede produktionskapacitet for substitutionsstoffet pFR.
Regeringen agter derfor at stemme imod forslaget.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 31: Notat vedr. KOMs forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse til fortsat brug af stoffet hexabromocyclododecane (HBCDD), komitésag
1556127_0003.png
2. Baggrund
Kommissionen har fremsendt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af
13 virksomheders fortsatte anvendelse af stoffet hexabromocyclododecane
(HBCDD) i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 1907/2006
(REACH) med henblik på afstemning på møde i REACH-komiteen den 21.-22.
oktober 2015. Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Afstemning sker i henhold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen og dermed
efter undersøgelsesproceduren i henhold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 af 16. februar 2011 om de generelle regler og
principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse
af gennemførelsesbeføjelser.
Ved kvalificeret flertal for forslaget i komitéen vedtager Kommissionen forslaget.
Hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget, hvis et simpelt flertal i komiteen modsætter sig vedtagelse.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité
indenfor 1 måned eller forelægge et revideret forslag for komitéen indenfor 2
måneder. Det samme gælder, hvor der er kvalificeret flertal imod komitéen, og
hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige. I appelkomitéen
kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for samt hvor
der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
3. Formål og indhold
Forslaget til gennemførelsesretsakt vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter
Kommissionen meddeler en godkendelse til 13 europæiske virksomheder til fortsat
brug af stoffet HBCDD til specifikke anvendelser som flammehæmmer ved 1) for-
mulering af granulat af brandhæmmet ekspanderet polystyren (EPS) (med henblik
på videre anvendelse i byggeri) og 2) fremstilling af brandhæmmet EPS varer til
anvendelse i byggeri.
Der er fastsat vilkår for godkendelsen. For så vidt begge anvendelser skal de risiko-
håndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, der er beskrevet i den med an-
søgningen fremsendte kemikaliesikkerhedsrapport, anvendes fuldt ud. Derudover
skal indehaveren af godkendelsen og de producenter af EPS varer, der er omfattet
af godkendelsen, iværksætte et overvågningsprogram med henblik på at kvantifice-
re frigivelse af HBCDD til luft, vand og jord fra alle aktiviteter for de nævnte anven-
delser. Overvågningsprogrammet skal fastsætte den metodik, der skal anvendes for
at opnå resultaterne, herunder prøveudtagningssteder og frekvens (som mindst
skal være månedlig) og detaljerede oplysninger om analysemetoder. Der skal udar-
bejdes rapporter med detaljerede oplysninger om den anvendte metodik og resulta-
terne af overvågningsprogrammet. Den første rapport skal være udarbejdet den
31. december 2016 og den anden den 21. august 2017. Rapporterne skal sendes til
de kompetente myndigheder i det land, hvor anvendelsen finder sted, til brug for
håndhævelse. Endelig skal indehaveren af godkendelsen hver tredje måned frem-
sende en rapport til Kommissionen med opdaterede oplysninger om tilgængelige
mængder af det alternative stof pFR (jf. nedenfor) på markedet og om fremskridt
med at teste og certificere dette stof med henblik på substitution af HBCDD til de
omhandlede anvendelser. Den første rapport skal fremsendes 3 måneder efter da-
toen for vedtagelsen af gennemførelsesretsakten.
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 31: Notat vedr. KOMs forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse til fortsat brug af stoffet hexabromocyclododecane (HBCDD), komitésag
For så vidt angår anvendelsen af HBCDD til fremstilling af EPS varer til anvendelse i
byggeri fastsætter godkendelsen yderligere vilkår. Producenter af EPS varer skal
forsyne industrielle og professionelle brugere i hele forsyningskæden med vejled-
ning om driftsbetingelser og risikohåndteringsforanstaltninger og om best practice
for anvendelse af EPS varer, der indeholder HBCDD, med henblik på at minimere
emissioner gennem hele livscyklus. Producenter af EPS varer omfattet af godkende-
len skal på anmodning forsyne den kompetente myndighed i et medlemsland med
oplysninger om de mængder af EPS varer, der indeholder HBCDD, som de har leve-
ret til industrielle og professionelle brugere i det pågældende medlemsland.
Godkendelsen foreslås givet for en periode indtil den 21. august 2017, hvorefter
godkendelsen skal tages op til revurdering. Med mindre der forinden træffes afgø-
relse om at tilbagekalde godkendelsen, ophører godkendelsen med at være gyldig
den 21. august 2017 for de ansøgere, der ikke senest den 21. februar 2016 har
fremsendt en revurderingsrapport, som forudsat i REACH-forordningen.
Det er i godkendelsen pålagt indehaverne af godkendelsen på forespørgsel fra den
kompetente myndighed i det land, hvor den godkendte anvendelse finder sted, at
fremsende et kortfattet sammendrag af de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, der finder anvendelse. Det er endvidere bestemt, at revurde-
ringsrapporten skal inkludere oplysninger om det igangsatte overvågningsprogram,
ligesom rapporten også skal indeholde en vurdering af eksponering af arbejdstage-
re ved de to anvendelser. Endelig skal revurderingsrapporten indeholde oplysning
om gennemførelsen af de best practices, som ansøgeren har iværksat med henblik
på at formindske udledning af HBCDD i forbindelse med anvendelsen til formulering
af brandhæmmet ekspanderet polystyren.
HBCDD blev i 2013 optaget på Stockholm konventionen om persistente organiske
miljøgifte (POP) med forbud mod fremstilling og anvendelse af stoffet, dog med en
specifik undtagelse for fremstilling og anvendelse af HBCDD i ekspanderet polysty-
ren og ekstruderet polystyren til isolering i bygninger under betingelse af, at be-
handlet EPS kan identificeres gennem hele livscyklen ved hjælp af mærkning eller
andre metoder. HBCDD er endvidere foreslået optaget på Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) 850/2004 om persistente organiske miljøgifte (POP-
forordningen), som gennemfører Stockholm konventionen i EU. Optagelsen af
HBCDD i POP-forordningen er endnu ikke vedtaget.
REACH-forordningen indeholder bestemmelser om indførelse af en godkendelses-
ordning for særligt problematiske stoffer. REACH-forordningens bilag XIV (forteg-
nelse over stoffer, der kræver godkendelse) opregner de stoffer, for hvilke der
kræves en godkendelse, før de kan markedsføres eller anvendes efter den såkaldte
”solnedgangsdato”. I ansøgningen om godkendelse af forsat brug, skal virksomhe-
den godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og komme med en vurdering af, om
der er egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 31: Notat vedr. KOMs forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse til fortsat brug af stoffet hexabromocyclododecane (HBCDD), komitésag
HBCDD blev i 2011 optaget på REACH-forordningens bilag XIV på grundlag af dets
PBT egenskaber, dvs. persistens i miljøet, bioakkumulerbarhed og toksicitet. Sol-
nedgangsdatoen blev i denne forbindelse fastsat til 21. august 2015, og fristen for
at ansøge om godkendelse til fortsat anvendelse blev sat til 21. februar 2014.
Den 13. februar 2014 indsendte 13 virksomheder en fælles ansøgning om godken-
delse til fortsat brug af HBCDD til formulering af granulat af brandhæmmet ekspan-
deret polystyren (EPS) (med henblik på videre anvendelse i byggeri) og fremstilling
af EPS varer til anvendelse til isolering i byggeri. Ansøgningen vedrører anvendel-
ser, der ligger inden for rammerne af undtagelsen i Stockholm konventionen.
Der er udviklet en bromeret styren og butadien co-polymer (pFR), der kan anven-
des som alternativ til HBCDD. På ansøgningstidspunktet var det usikkert, om alter-
nativet pFR ville være tilgængeligt på markedet i tilstrækkelige mængder til fuldt ud
at kunne erstatte HBCDD, ligesom ikke alle afprøvninger og certificeringer af pFR’s
egnethed som alternativ til HBCDD var afsluttet. Der blev derfor oprindeligt søgt
om en godkendelsesperiode på 4 år. Virksomhederne har efterfølgende meddelt, at
en kortere godkendelsesperiode vil være tilstrækkelig for så vidt angår afprøvning
og tilgængelighed af pFR på markedet.
Ansøgning har været behandlet i Det Europæiske Kemikalieagenturs (ECHA) komi-
teer for risikovurdering (RAC) og socioøkonomisk vurdering (SEAC). Ansøgningens
oplysninger om anvendelser blev offentliggjort på ECHA’s hjemmeside den 14. maj
2014 med frist for fremsendelse af kommentarer den 9. juli 2014. Udtalelserne fra
RAC og SEAC tager højde for modtagne høringssvar og ansøgernes kommentarer til
disse. De endelige udtalelser blev efter høring af ansøgerne vedtaget den 8. januar
2015.
I sin udtalelse fandt RAC, at udledningerne til miljøet ikke var beskrevet tilstrække-
ligt i ansøgningen, og at usikkerhederne i relation til eksponeringsvurderinger for
begge anvendelser var for store til, at de ikke kunne komme frem til en konklusion
om miljørisikoen ved HBCDD. RAC kunne derfor ikke vurdere hensigtsmæssigheden
eller effektiviteten af de anvendelsesforhold og risikohåndteringsforanstaltninger,
der var beskrevet i ansøgningen. RAC vurderede ikke eksponering af arbejdstagere,
da HBCDD var identificeret som et PBT stof baseret på giftighed for miljøet. HBCDD
er sidenhen klassificeret som skadeligt for forplantningsevnen i kategori 2.
RAC anbefalede på denne baggrund:
Gennemførelse af best practices i forhold til begrænsning af udledning og
ved eksponeringsvurdering i forhold til anvendelsen til formulering af brand-
hæmmet ekspanderet polystyren.
At der blev pålagt overvågningsforpligtelser for begge anvendelser med
henblik på at kvantificere frigivelse af HBCDD til miljøet.
At industrielle og professionelle brugere i forsyningskæderne blev forsynet
med vejledning om anvendelsesforhold og risikohåndteringsforanstaltninger
samt best practice for brug af EPS varer, der indeholder HBCDD, for at mi-
4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 31: Notat vedr. KOMs forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse til fortsat brug af stoffet hexabromocyclododecane (HBCDD), komitésag
1556127_0006.png
nimere frigivelse igennem hele livscyklus, således som det er forudset i ke-
mikaliesikkerhedsrapporten.
At det skal være muligt at fastslå, om varer, der indeholder HBCDD, mar-
kedsføres på et medlemslands område og i hvilke mængder, med henblik på
at kunne opfylde forpligtelser i henhold til Stockholm konventionen.
At en vurdering af eksponering af arbejdstagere i godkendelsesperioden blev
inkluderet i revurderingsrapporten.
RAC’s anbefalinger er indeholdt i forslaget til gennemførelsesretsakt.
SEAC påpegede i sin udtalelse store usikkerheder i den socioøkonomiske analyse. I
lyset af, at der kun var søgt om godkendelse for en kort periode for at overkomme
en midlertidig forsyningsknaphed af alternativet, fandt SEAC, at de socioøkonomi-
ske fordele ved at anvende HBCDD til de ansøgte anvendelser kunne vægte højere
end risiciene for miljøet ved de pågældende anvendelser. SEAC bekræftede, at an-
vendelse af alternativet pFR ville være teknisk mulig, når først test og certificering
var afsluttet. SEAC bekræftede endvidere, at på tidspunktet for fremsendelsen af
ansøgningen, var pFR ikke tilgængeligt i tilstrækkelige mængder til at opfylde an-
søgernes behov, men konkluderede, at tilstrækkelige mængder ville være tilgænge-
lige i 2017. SEAC anbefalede på denne baggrund en godkendelsesperiode på to år.
Efter RAC’s og SEAC’s udtalelser er der fremkommet nye oplysninger om øget pro-
duktionskapacitet hos producenterne af pFR, som i princippet vil kunne tilfredsstille
det øgede behov. Kommissionen har i lyset heraf henvendt sig til producenter af
pFR og ansøgerne. Der er herefter stadig usikkerheder omkring de øgede mæng-
der, der er tilgængelige på markedet på tidspunktet for vedtagelsen af gennemfø-
relsesretsakten, idet ikke alle produktionssteder for pFR opererede ved fuld kapaci-
tet. Hertil kommer, at ansøgerne og deres kunder stadig har behov for at udføre
tests og certificeringer før substitution med pFR kan finde sted.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Stoffet HBCDD er omfattet af bekendtgørelse nr. 231 af 5. marts 2014 om kvali-
tetskrav til miljømålinger og bekendtgørelse nr. 1070 af 9. september 2015 om
fastlæggelse af miljømål for vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og grund-
vand.
7. Konsekvenser
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, fordi der er
tale om en konkret forvaltningsafgørelse, der er rettet mod 13 bestemte virksom-
5
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 31: Notat vedr. KOMs forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse til fortsat brug af stoffet hexabromocyclododecane (HBCDD), komitésag
1556127_0007.png
heder i Europa.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller erhvervsadministrative
konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomi-
ske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget vurderes at have neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet i Danmark.
Der er tale om en konkret forvaltningsafgørelse, der er rettet mod 13 bestemte
virksomheder i Europa. Der forventes ingen stigning i de mængder, der eventuelt
måtte blive anvendt i Danmark, men snarere et kontinuert fald i perioden.
8. Høring
Rammenotat har været i høring i Miljøspecialudvalget, og der er ikke indkommet
substantielle bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt har tidligere været drøftet på mø-
der i REACH-komiteen. Det forventes, at der vil være et meget stort kvalificeret
flertal af medlemslande, der vil stemme for forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
HBCDD er et POP-stof, som globalt regnes for de mest problematiske og uønskede
stoffer, og som derfor er vigtige at få fjernet fra vores produkter og artikler, såle-
des at de ikke påvirker menneskers sundhed eller udledes til miljøet.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelsen af særligt problematiske stof-
fer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes
alternativer.
Regeringen finder det derfor vigtigt, at anvendelse af HBCDD udfases hurtigst mu-
ligt.
Regeringen lægger vægt på, at RAC i sin udtalelse fandt, at udledningerne til miljø-
et ikke var beskrevet tilstrækkeligt i ansøgningen, og at usikkerhederne i relation til
eksponeringsvurderinger for begge anvendelser var for store til, at de ikke kunne
komme frem til en konklusion om miljørisikoen ved HBCDD. RAC kunne derfor ikke
vurdere hensigtsmæssigheden eller effektiviteten af de anvendelsesforhold og risi-
kohåndteringsforanstaltninger, der var beskrevet i ansøgningen.
Regeringen lægger derudover vægt på, at HBCDD har været opført på REACH kan-
didatlisten siden 2008 og på REACH bilag XIV siden 2011 (fortegnelse over særligt
6
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 31: Notat vedr. KOMs forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse til fortsat brug af stoffet hexabromocyclododecane (HBCDD), komitésag
1556127_0008.png
problematiske stoffer, der kræver godkendelse), og at virksomhederne således har
haft lang tid til at finde substitutions stoffer med henblik på udfasning af HBCDD i
produktionen. Regeringen noterer sig i den forbindelse de fremkomne oplysninger
om den øgede produktionskapacitet for substitutionsstoffet pFR.
Regeringen vil derfor stemme imod Kommissionens forslag.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.
7