Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 304
Offentligt
1604452_0001.png
NOTAT – PRIVATISERING AF ERHVERVSAFFALD
Dansk Affaldsforenings re-
aktion på affalds-evaluering
På baggrund af evalueringen af privatisering af genanvendeligt
erhvervsaffald mener Dansk Affaldsforening, at tiden er inde til
nytænkning frem for privatisering for privatiseringens skyld.
Nedenstående tekst og faktaboks er bragt som leder og nyhed
på foreningens hjemmeside og elektroniske nyhedsbrev.
Leder: Gå aldrig tilbage
Privatiseringen af erhvervsaffald har kun givet mere bøvl og administration
uden miljømæssig og økonomisk gevinst. Nu er tiden inde til at tænke nyt.
Af Jacob Hartvig Simonsen, direktør i Dansk Affaldsforening.
Snart ti år har vi i affaldsbranchen brugt på at implementere og leve efter refor-
merne, der privatiserede det genanvendelige erhvervsaffald. Vi har støttet det frie
valg for landets virksomheder og for mere gennemsigtighed i sektoren. Men hvad
er resultatet af disse ti års reform-anstrengelser? Mere bøvl og administration
uden nogen som helst form for miljømæssig eller økonomisk gevinst.
Deloitte og Incentives evaluering af affaldsreformerne fra 2007 og den efterføl-
gende justering i 2010 er trist og grå læsning fyldt med formuleringer som 'ingen
eller begrænset effekt', 'øget ressourceforbrug' og 'ingen særlig indflydelse'.
Kort sagt konkluderes flere ting:
De private aktørers markedsandel er blevet større, men rapporten kan
ikke konkludere, at det dermed er blevet billigere for virksomhederne at
komme af med deres genanvendelige affald
Administrationen i kommunerne er blevet mere bøvlet og besværlig
Reformerne har ikke ført til mere genanvendelse af erhvervsaffald
Mange af de adspurgte affaldsproducenter kender ikke til muligheden til
det frie valg, og er heller ikke klar over deres eget ansvar og rollefordelin-
gen mellem sektorens aktører
26.02.2016
Side 1 af 3
Dansk Affaldsforening
Vodroffsvej 59, 1
1900 Frederiksberg C
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
Industrien, byggeriet og erhvervenes brancheorganisationer påstår, at grunden til
dette er, at kommunerne stadig har fingrene i erhvervsaffaldet via blandt andet
deres behandlingsanlæg og genbrugspladser, samt at kommuner, der er med-
ejere af affaldsenergianlæg, hellere vil sende affaldet ind i ovnene end til genan-
vendelse. Løsningen er at tage endnu mere ansvar ud af kommunernes hænder.
Begge påstande og den foreslåede løsning er ganske forkerte.
Slår de to bunker sammen
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 304: Henvendelse af 26/2-16 fra Dansk Affaldsforening om evaluering af privatisering af genanvendeligt erhvervsaffald
1604452_0002.png
Deloittes rapport viser, at de private affaldsbehandlingsanlæg i 2014 havde næ-
sten 95 procent af markedet for genanvendeligt erhvervsaffald – et tal, der i dag
med stor sandsynlighed er tæt på 100 procent. Samtidig er mængden af er-
hvervsaffald på landets genbrugspladser falder markant, og sidst men ikke
mindst kan Deloitte ikke finde nogen sammenhæng mellem kommunernes gen-
anvendelsesprocenter og det at være medejer af et affaldsenergianlæg.
Vi undrer os ikke desto mindre over, at evalueringsrapporten overhovedet foku-
serer på dette, idet spørgsmålet om affaldsenergianlæg og genanvendelse slet
ikke var en del af reformen. Og vi evaluerer vel netop reformen for at forsøge at
lære noget, så vi fremadrettet kan træffe nogle intelligente valg.
Privatisering for privatiseringens skyld
Evalueringens nedslående konklusioner viser, at tiden er moden til at tænke nyt.
Hvordan kan vi eksempelvis skabe bedre rammer for at servicere de virksomhe-
der, der ønsker at benytte en kommunal service? Reformerne er slået fejl, fordi
det ganske enkelt ikke giver mening at opdele affaldet i to bunker (erhvervsaffald
og husholdningsaffald). I stedet for denne rigide opsplitning af markedet, gælder
det om at skabe rammerne for, at offentlige og private aktører i samarbejde kan
løse den udfordring det er, at vende en kompleks sammensat affaldsfraktion til
en fremtidig ressource.
Vi skal sætte virksomhederne, der skal af med deres affald, i centrum – og vel at
mærke alle virksomheder, og ikke kun lave reformer, der gavner en snæver
gruppe af private affaldshåndteringsfirmaer. De har fået en større andel af mar-
kedet, men det "frie" valg for den almindelige erhvervsdrivende er blevet mere
begrænset, fordi de ikke kan vælge kommunens løsning, hvis det er den mest
optimale.
Det handler om at udvikle en bedre affaldssektor til gavn for brugerne, frem for
ensidigt at forfølge et ideologisk mål om privatisering for privatiseringens skyld.
Side 2 af 3
Fakta: Det konkluderer evalueringen
Begrænset effekt
De politiske aftaler om markedsudsættelse kan ikke siges at være fuldt ud-
møntet, skriver Deloitte, og reformerne har ikke haft positive økonomiske ef-
fekter i form af øget vækst i sektoren eller lavere priser. Heller ikke i forhold til
genanvendeligt farligt affald vurderes det, at reformerne har haft nogen positiv
effekt – tværtimod er der indikationer på, at det er blevet dyrere for små virk-
somheder at komme af med deres genanvendelige farlige affald.
Ansvarsfordeling
Særligt vedrørende udbredelse af kendskab til det frie valg og kendskab til
roller og ansvar er der problemer. Mange af de adspurgte affaldsproducenter
kender ikke til muligheden for det frie valg og er heller ikke klar over deres
eget ansvar og rollefordelingen mellem sektorens aktører.
Fortsættes på næste side
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 304: Henvendelse af 26/2-16 fra Dansk Affaldsforening om evaluering af privatisering af genanvendeligt erhvervsaffald
1604452_0003.png
Side 3 af 3
Status quo på miljø
Der er ingen ændring i mængden af genanvendt erhvervsaffald, og samlet set
konkluderer evalueringen, at eventuelle forbedringer i miljøkvaliteten ikke har
noget med reformerne at gøre.
Mindre erhvervsaffald på kommunale behandlingsanlæg
Kommunale behandlingsanlægs andel af det genanvendelige erhvervsaffald
er faldet fra 11 til 6 procent i perioden 2011-2014 og er sandsynligvis lavere i
dag som følge af Miljøstyrelsens afgørelser på området, der fratager de fleste
anlæg muligheder for at håndtere erhvervsaffald.
Øget administration af genbrugspladsordninger
Evalueringen viser, at færre virksomheder i dag er tilmeldt en genbrugsplads,
og at pladserne modtager mindre mængder genanvendeligt erhvervsaffald.
Til gengæld er kommunernes byrder og omkostninger ved administration, ge-
byropkrævning og kontrol af de virksomheder, der så er tilmeldt, steget.
Affaldsgebyrer er dyre at administrere
Kommunerne forsøger i vidt omfang at tilpasse genbrugspladsgebyrerne for
erhverv til de faktiske omkostninger. Med hensyn til administrationsgebyret
konstaterer evalueringen generelt, at kommunerne i gennemsnit anvender
cirka halvdelen af administrationsgebyret til administration af selve admini-
strationsgebyret – f.eks. opkrævning og sagsbehandling af fritagelser for ge-
byret – primært på grund af store problemer med data i CVR-registret. Resten
af gebyret går til planlægningsarbejde samt drift af Affaldsdatasystemet.
Affaldsdatasystemet halter
75 procent af kommunerne mener, at data i Affaldsdatasystemet slet ikke el-
ler i mindre grad er valide til f.eks. brug som eneste kilde i forbindelse med
data og tilsyn. Evalueringen konkluderer også, at de besparelser, systemet
skulle medføre, i stedet er blevet til øget tidsforbrug til indberetning for de pri-
vate indsamleres vedkommende. For kommunernes vedkommende er evalu-
eringen ikke i stand til at konkludere noget.
Medejere af affaldsenergianlæg eller ej
Rapporten kan ikke dokumentere, at kommuner, som er medejere af affalds-
energianlæg, hellere vil klassificere erhvervsaffald som egnet til energiudnyt-
telse frem for genanvendelse. Evalueringen finder ingen kausal sammen-
hæng mellem at være medejer af et affaldsenergianlæg og ens genanvendel-
sesprocent, som varierer betydeligt kommunerne imellem – både blandt ejere
og ikke-ejere af affaldsenergianlæg.