Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 282
Offentligt
1599776_0001.png
Tillæg
Beskyt vand,
natur og sundhed
Forlængelse 2016 af
Sprøjtemiddelstrategi
2013-2015
Regeringen
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 282: Tillæg til Sprøjtemiddelstrategi 2013-2015, fra miljø- og fødevareministeren
1599776_0002.png
Forlængelse 2016
Fra 3-års plan til 4-års plan
Dette er et tillæg til ”Beskyt vand, natur og sundhed, Sprøj-
temiddelstrategi 2013 – 2015” fra februar 2013. Tillægget er
udarbejdet på baggrund af en bred aftale i maj 2015 mellem
Venstre, Konservative, Socialdemokratiet, Radikale, Socia-
listisk Folkeparti og Enhedslisten om at forlænge Sprøjte-
middelstrategi 2013 – 2015 med et år.
Det er regeringens ønske at beskytte danskernes vand,
natur og sundhed. Sprøjtemiddelstrategien, som dermed
bliver en 4-årig plan, skal fortsat bidrage til rent miljø, god
økologisk tilstand i naturen, sunde fødevarer, bedre arbejds-
miljø og flere grønne arbejdspladser.
Den overordnede målsætning, pejlemærker og initiativer
fastholdes i forlængelsen.
Fortsat ambitiøs målsætning
Det overordnede mål er at reducere belastningen fra
sprøjtemidler med 40 % ved udgangen af 2015 (i forhold
til det beregnede niveau for 2011). En væsentlig årsag til at
forlænge strategien med et år er, at belastningen for 2015
tidligst kan gøres op medio 2016, når salget af sprøjtemid-
ler i 2015 er gjort op. Der vil derfor først i sidste halvdel af
2016 kunne gennemføres en vurdering af, om strategiens
initiativer har været tilstrækkelige til at opnå strategiens
overordnede målsætning. På baggrund af vurderingen
vil der blive taget beslutning om eventuel ny eller ændret
målsætning samt eventuelle nye eller ændrede pejlemærker
og initiativer. Herudfra vil der blive udarbejdet en ny Sprøjte-
middelstrategi gældende fra 2017.
Pejlemærkerne
Pejlemærkerne supplerer den overordnede målsætning
og angiver, hvad regeringen ønsker at opnå inden for de
forskellige indsatsområder:
Ingen overskridelse af godkendte sprøjtemidlers græn-
seværdier i grundvandet.
Indholdet af rester af sprøjtemidler i danske fødevarer
skal være så lavt som muligt.
Sundhedsbelastningen fra anvendelsen af de særligt
problematiske stoffer (kræftfremkaldende og hormonfor-
styrrende stoffer) reduceres med 40 procent ved udgan-
gen af 2015 i forhold til belastningen i 2011.
Alle, der anvender sprøjtemidler erhvervsmæssigt, skal
følge principperne om integreret plantebeskyttelse (IPM
principperne) fra 2014.
Kommune, region og stat skal sænke forbruget af sprøj-
temidler i overensstemmelse med den frivillige aftale på
området.
Golfbranchen skal reducere forbrug og belastning af
sprøjtemidler.
Haveejerne skal i større omfang vælge de mindst bela-
stende sprøjtemidler.
Initiativerne
Der er udarbejdet en statusopgørelse og midtvejsevalue-
ring af de to første år af Sprøjtemiddelstrategi 2013 - 2015.
Alle planlagte initiativer i 2013 og 2014 er gennemført eller
igangsat og vurderes at have positiv effekt i forhold til stra-
tegiens pejlemærker. På den baggrund er det besluttet, at
hovedparten af initiativerne i Sprøjtemiddelstrategi 2013 –
2015 videreføres på samme måde og med samme kadence
som i 2013-2015. Der er tale om en række tværgående
initiativer, som omfatter områderne: Skrap godkendelse af
sprøjtemidler, Styrket indsats for at beskytte grundvandet,
Øget fødevaresikkerhed, Skærpet kontrol med sprøjtemidler
og Investering i forskning og teknologi. Herudover videre-
føres en række initiativer på særlige indsatsområder, som
omfatter: Integreret plantebeskyttelse i fokus (IPM), Færre
sprøjtemidler i stat, region og kommuner, Skrappe krav til
golfbaner og Mindre belastning i haverne.
Der er foretaget mindre ændringer i enkelte af initiativerne
under de omtalte områder, hvor det på baggrund af sta-
tusopgørelsen og midtvejsevalueringen har givet mening.
Af oversigten over Initiativer og effekter på de næste sider
fremgår alle initiativer i den 4-årige periode fra 2013 til
2016. Det fremgår af oversigten, at hovedparten af initia-
tiverne fra perioden 2013 - 2015 videreføres i 2016 med
samme kadence som før.
På baggrund af erfaringerne fra de første år vil IPM-initiati-
verne blive fokuseret anderledes i 2016. IPM-indsatsen vil i
2016 fortsat omfatte bl.a. dyrkningsvejledninger og demon-
strationsbrug. Fra at indsatsen er nået ud til et forholdsvis
begrænset antal jordbrugere gennem rådgivningen, justeres
indsatsen i 2016, hvor målet er, at viden om IPM når ud til
flere i jordbrugserhvervet. Der vil derfor være et bredere fo-
kus på udbredelse af IPM i praksis gennem bl.a. formidling,
netværk, uddannelse, interessentinddragelse og rådgivning.
Indsatsen vil fortsat både gælde landbrug og gartneri.
Der er som led i Sprøjtemiddelstrategien gennemført en
international vurdering af godkendelsesordningen fsva.
grundvandsbeskyttelsen, som giver anledning til at igang-
sætte en række yderligere undersøgelser. Disse under-
søgelser skal afdække, om og hvordan den nuværende
godkendelsespraksis kan ændres uden negative konse-
kvenser for grundvandsbeskyttelsen. Det forventes, at disse
undersøgelser er færdiggjort medio 2016. Dette er en anden
væsentlig årsag til at forlænge strategien med et år, idet
eventuelle ændringer på baggrund af undersøgelserne der-
med kan indarbejdes i en ny sprøjtemiddelstrategi fra 2017.
Status, evaluering og ny planperiode
Der vil fortsat hvert år blive udarbejdet en statusrapport for
gennemførelsen af initiativerne, som forelægges for aftale-
parterne. Tidligst medio 2016 evalueres den overordnede
målsætning. Ultimo 2016 vil der blive udarbejdet en ny
sprøjtemiddelstrategi gældende fra 2017.
2
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 282: Tillæg til Sprøjtemiddelstrategi 2013-2015, fra miljø- og fødevareministeren
1599776_0003.png
Initiativ- og
effektoversigt
Målsætning
Sprøjtemidlers belast-
ning
af sundhed, natur
og grundvand skal re-
duceres med 40 procent
ved udgangen af 2015.
Initiativer
Pesticidafgift.
Årlig statistik for at følge salg, anven-
delse og belastning.
Årlig status til aftaleparter.
Evaluering efter udgangen af 2014
Effekt
Reduktion i belastningen af sundhed,
natur og grundvand.
Mulighed for at følge udviklingen.
Mulighed for at justere indsatsen.
Viden til næste planperiode.
2013
x
x
x
2014
x
x
x
2015
x
x
x
x
x
2016
x
x
x
Grundvand
Pejlemærker
Ingen overskridelse af
sprøjtemidlers grænse-
værdier i
grundvandet.
Initiativer
International vurdering af
godkendelsesordningens regler om
grundvandsbeskyttelse.
Opfølgning på international vurdering.
Mere viden om sprøjtemidlers risiko for
udvaskning til grundvandet, herunder
flere test i varslingssystemet for ud-
vaskning af pesticider (VAP).
Styrket samarbejde mellem myndig-
heder, virksomheder og organisationer
om håndtering af punktkildeforurening.
Styrket indsats i EU og Nordzonen.
Målrettet kommunikation til borgerne
om grundvandsbeskyttelsen og om den
restriktive godkendelsesordning for
pesticider.
Forskningsindsats på
grundvandsområdet.
Fødevarer
Pejlemærke
x
x
x
x
Indholdet af rester af
sprøjtemidler i danske
fødevarer
skal være så
lavt som muligt.
Initiativer
Effekter
x
x
x
x
Særlig indsats i EU for at sikre lave
Reduceret belastning af forbrugernes
grænseværdier for rester af sprøjtemid- sundhed.
ler i fødevarer.
Øget fokus på undersøgelse af risikoen Reduceret belastning af forbrugernes
for kombinationseffekter i forhold til
sundhed.
rester i fødevarer.
Øget indsats for undersøgelse af fore-
komsten og risikoen for rester af sprøj-
temidler i foderafgrøder.
Udvidelse af kontrol-programmet, så
det omfatter rester i foderafgrøder.
Test af flere stoffer og forkortelse af
analysetiden.
Øget kontrol for sikkert foder og sikre
fødevarer på virksomheder.
Reduktion i den sundhedsmæssige
belastning for husdyr og mennesker.
Øget fødevaresikkerhed.
Forbedret kontrol og øget viden om
rester i fødevarer.
Udbygget kvalitetssikring i forhold
til risikovurdering, produktkvalitet og
styrket leverandørvurdering.
Effekt
Bedre beskyttelse af grundvandet.
2013
x
2014
x
2015
2016
Bedre beskyttelse af grundvandet.
Hurtigere effektuering af indgreb for at
sikre bedre beskyttelse af grundvandet.
x
x
x
x
x
Vurdering af målsætning medio 2016
Viden til næste planperiode.
og udarbejdelse af ny strategi fra 2017.
Godkendelse og kon-
trol
Pejlemærker
Sundhedsbelastningen
fra anvendelsen af de
særligt problematiske
stoffer (kræftfremkalden-
de og hormonforstyr-
rende stoffer) reduceres
med 40 procent ved ud-
gangen af 2015 i forhold
til belastningen i 2011.
Initiativer
Mere effektiv og skrap
godkendelsesordning.
Tilskudsordning til
alternative sprøjtemidler.
Effekt
Øget beskyttelse af sundhed,
natur og grundvand.
Nedsat belastning af menneskers
sundhed, natur og grundvand – samt
øget incitament til omlægning til øko-
logi.
Øget beskyttelse i hele EU.
Øget beskyttelse af sundhed, natur
og grundvand.
x
x
x
x
x
x
x
x
Færre forbudte sprøjtemidler i grund-
vandet og mindre punktkildeforurening
med godkendte stoffer.
Bedre beskyttelse i hele EU og mere
lige konkurrencevilkår.
Mere viden om grundvandsbeskyttel-
sen og større tryghed hos befolknin-
gen.
Øget beskyttelse af sundhed, natur
og grundvand.
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Øget indsats i forhold til
EU-risikovurderinger.
Forskningsindsats til at udbygge viden
og udvikle metoder til godkendelses-
ordningen.
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Øget anvendelse af oplysninger fra
Minimering af ulovlig import og
indberetninger fra sprøjtejournaler i
anvendelse af sprøjtemidler.
kontrollen af lovlig anvendelse af sprøj-
temidler i jordbrugserhvervet.
Øget indsats mod ulovlig import af
sprøjtemidler.
Mindre ulovlig import af sprøjtemidler
og dermed øget beskyttelse af sund-
hed, natur og grundvand.
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Skærpet sanktionering af ulovlig import Mindre ulovlig import af sprøjtemidler
og anvendelse af sprøjtemidler.
og dermed øget beskyttelse af sund-
hed, natur og grundvand.
Uddannelse og kontrol for at under-
støtte nye krav til syn af sprøjter.
Skærpet myndighedskontrol.
Beskyttelse af sundhed,
natur og grundvand.
Øget overholdelse af reglerne – og øget
beskyttelse af sundhed, natur og
grundvand.
Større viden og tryghed hos befolknin-
gen.
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Borgerrettet kommunikation om jord-
brugserhvervets forbrug af sprøjtemid-
ler, om sikker anvendelse og om risiko
forbundet med deres anvendelse.
x
x
x
x
Fokus på særlige problemafgrøder eller Øget fødevaresikkerhed.
oprindelsessteder.
Målrettet information til forbrugerne om Forbrugerne vil i højere grad kunne
brugen af sprøjtemidler og forekomsten træffe et bevidst valg af fødevarer på et
af rester på fødevarer og forbrugernes oplyst grundlag.
mulighed for at påvirke erhvervet via
deres indkøbsvaner.
x
x
x
x
x
x
x
x
4
5
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 282: Tillæg til Sprøjtemiddelstrategi 2013-2015, fra miljø- og fødevareministeren
1599776_0004.png
Fødevarer, fortsat
Pejlemærke
Initiativer
Offentliggørelse af årlige kontrolre-
sultater af rester af sprøjtemidler på
fødevarer.
Rapport med overvågningsresultater.
Effekter
Forbrugerne vil i højere grad kunne
træffe et bevidst valg af fødevarer på et
oplyst grundlag.
Mulighed for at følge udviklingen. Dan-
ner baggrund for information, så for-
brugerne i højere grad vil kunne træffe
et bevidst valg af fødevarer på et oplyst
grundlag.
Effekt
Reduktion i forbruget af sprøjtemidler
og nedsat belastning.
Reduktion i forbruget af sprøjtemidler
og nedsat belastning.
Reduktion i forbruget af sprøjtemidler
og nedsat belastning.
x
x
x
x
x
x
x
2013
x
2014
x
2015
x
2016
Anvendelse og dyrkning, fortsat
Pejlemærke
Golfbranchen
skal redu-
cere forbrug og belast-
ning af sprøjtemidler.
x
Initiativer
Effekter
2013
x
2014
x
2015
x
2016
x
Styrket efteruddannelse af greenke-
Reduceret sprøjtemiddelforbrug
epere om alternative bekæmpelses- og og -belastning.
plejestrategier – og dermed om IPM.
Ny internetportal til indberetning af
sprøjtemiddelforbrug.
Fortsættelse af kontrolkampagner på
golfbaner, så længe der er overtræ-
delser.
Evaluering af de nye regler.
Initiativer
Målrettet IPM-rådgivning på landbrug.
Målrettet IPM-rådgivning på gartnerier.
Forøget fokus på udbredelse af IPM i
praksis gennem bl.a. formidling, råd-
givning, netværk, uddannelse og inte-
ressentinddragelse.
På IPM demonstrationsjordbrug afprø-
ves nyeste viden, som kommunikeres
til hele erhvervet.
Opdatering af afgrødespecifikke dyrk-
ningsvejledninger.
Øget fokus på IPM i uddannelsen af
jordbrugere og rådgivere.
Rådgivning om minimering af rester af
sprøjtemidler i fødevarer.
Udvikling af overvågnings-, varslings-
og beslutningsstøttesystemer for skade-
voldere.
Forskningsindsats for at identificere
barrierer hos brugerne af sprøjtemidler
og øge vores viden om IPM.
Forskningsindsats på golfbaner.
Haveejerne
skal i større
Årlig information om de mindst bela-
omfang vælge de mindst stende midler og større informations-
belastende sprøjtemidler. kampagne målrettet haveejere i 2015.
Ny informationskampagne om ulovlig
import af sprøjtemidler til haveejere.
Nye vilkår for salg af sprøjtemidler til
haveejere.
Strammet adgang til køb af sprøjte-
midler.
Årlig statistik over salg til haveejere.
x
x
x
Reduceret sprøjtemiddelforbrug
og -belastning.
Reduceret sprøjtemiddelforbrug
og -belastning.
Reduceret sprøjtemiddelforbrug
og -belastning.
Reduceret sprøjtemiddelforbrug
og -belastning.
Øget beskyttelse af sundhed, natur
og grundvand.
Øget beskyttelse af sundhed, natur
og grundvand.
Øget beskyttelse af sundhed, natur
og grundvand.
Bedre beskyttelse af sundhed, natur
og grundvand.
Bedre viden til mere målrettet informa-
tion.
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Anvendelse og dyrkning
Pejlemærke
Alle jordbrug
skal dyrkes
efter principperne om
integreret plantebeskyt-
telse inden 2014.
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Reduktion i forbruget af sprøjtemidler
og nedsat belastning.
Reduktion i forbruget af sprøjtemidler
og nedsat belastning.
Reduktion i forbruget af sprøjtemidler
og nedsat belastning.
Færre rester af sprøjtemidler i føde-
varer.
Optimeret brug af sprøjtemidler, så der
opnås en reduktion i forbrug og belast-
ning af sundhed, natur og grundvand.
Øget beskyttelse af sundhed, natur
og grundvand.
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Miljøteknologiordningen giver særlige
Reduceret forbrug af sprøjtemidler og
tilskud til nye og forbedrede teknologi- dermed reduktion i belastning samt
ske løsninger for at minimere belastnin- bidrag til grøn omstilling.
gen af sprøjtemidler.
Kommune, region og
stat
skal sænke forbru-
get af sprøjtemidler i
overensstemmelse med
den frivillige aftale på
området.
Bekæmpelsesstrategier for invasive
arter.
Effektiv bekæmpelse af invasive
plantearter og reduceret brug af sprøj-
temidler.
x
x
x
x
x
x
Øget kommunikation og videndeling
Fastholdelse af et lavt forbrug af sprøj-
mellem kommuner og stat om sprøjtefri temidler.
pleje.
Opgørelse af forbruget af sprøjtemidler
på offentlige arealer.
Informationsudveksling og overblik
over udviklingen.
x
x
x
x
x
6
7
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 282: Tillæg til Sprøjtemiddelstrategi 2013-2015, fra miljø- og fødevareministeren
1599776_0005.png
8