Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 269
Offentligt
1596966_0001.png
København 11.02.2014
Partikelforureningsafgift på brændefyring
Det Økologiske Råd bakker 100 % op om, at brændefyring skal afgiftsreguleres. Dels i forbindelse
med, at forsyningssikkerhedsafgiften indføres, men også for at minimere den sundhedsskadelige
luftforurening fra brændefyring. Brændefyring står for ca. 67 % af den danske partikeludledning,
der ifølge Göteborg-protokollen skal reduceres 33 % i 2020, og ifølge det nye NEC-direktiv skal
reduceres 64 % i 2030. Danmark kan altså enten reducere forureningen fra brændefyring eller
eliminere alle andre forureningskilder (dvs. al trafik, industri, kraftværker, landbrugsmaskiner osv.)
i 2020. Beskatning af brændefyring vil samtidig motivere til isolering og til brug af renere energi.
Energiforbruget til brændefyring afhænger af, hvor ofte fyringsenheden
1
er i drift. Forurening fra
brændefyring afhænger af, hvor meget fyringsenheden forurener under drift, og hvor ofte den er i
drift. Derfor foreslår Det Økologiske Råd, at regeringen og Folketinget i de videre drøftelser
overvejer en timebaseret afgift på brændefyring, hvor opkrævning af forsyningssikkerhedsafgiften
i stedet sker med udgangspunkt i antal driftstimer. Derudover foreslår Det Økologiske Råd, at der
indføres en beskatning af den voldsomme partikelforurening fra brændefyring, som ligeledes
opkræves ud fra antallet af driftstimer, men differentieret efter fyringsenhedens forurening. Da
skaderne fra brænderøg er mindre på landet, og da brændefyring let kan undværes i byer med
kollektiv varmeforsyning, så foreslår Det Økologiske Råd samtidig at lade partikelafgiften afhænge
af, om der er tilgængelig kollektiv varmeforsyning i området.
Fyringsenhedens energiforbrug og forureningsniveau kan let afgøres af skorstensfejeren ud fra
fyringsenhedens miljøklasse (partikelforurening pr. kg træ) og effekt. Det foreslås, at der arbejdes
med tre miljøklasser. Dette gør skorstensfejerens arbejde let, da ikke-Svanemærkede brændeovne
falder i klasse ”stor forure i g”, de Sva e ærkede bræ deov e
(og ovne, hvor producenten kan
dokumentere, at de opfylder de tekniske krav til svanemærkede ovne) under
” iddel forure i g”,
mens træpilleovne, træpillefyr og nogle to-kammer brændeovne falder under
”lille forure i g”.
Det antal timer fyringsenheden bruges årligt kan registreres i en lille plomberet temperaturmåler
med en temperaturføler i skorstenen. En sådan måler til brændefyring er ikke på markedet, da den
ikke efterspørges. Men teknologileverandøren C.B. Svendsen, der producerer måleinstrumenter,
angiver, at måleren kan produceres i næsten samme prisleje som en elmåler. Måleren registrerer
og gemmer kun det antal timer, hvor temperaturen i skorstenen er over en grænse på f.eks. 60 °C,
hvilket kun forekommer, når fyringsenheden anvendes
2
. Det vil være en fordel med en fjernaflæst
måler for at nedbringe omkostningerne til aflæsning og kontrol, og for at minimere mulighederne
for snyd. Alternativt kan måleren aflæses og målingen indtastes/indtelefoneres en gang årligt af
beboeren (ligesom ved vand- og varmemålere), og målingen kan så kontrolleres og indberettes af
skorstensfejeren i forbindelse med, at han alligevel er på obligatorisk tilsyn en gang om året.
Forslaget indeholder indfasning af den planlagte forsyningssikkerhedsafgift (FSA) på træ pr. GJ og
en afgift for partikelforurening, partikelforureningsafgiften (PFA). PFA indfases gradvis over 5 år
(2015-2017-2019), så der kan ske en løbende udskiftning af gamle fyringsenheder. PFA dækker
alene de helbredsskader (kaldet eksternaliteter), som forureningen med partikler forårsager
3
.
1
2
Fyringsheder dækker brændeovne, pejse, brændekedler, halmfyr, træpillefyr m.v. sluttet til skorsten.
60
o
C er her valgt, fordi man så også registrerer den tid, hvor brugeren evt. skruer ned for lufttilførsel og lader
ovnen brænde/gløde ved lav temperatur, hvorved forureningen øges voldsomt. Samtidig er 60
o
C så højt, at det
ikke forekommer, selv om solen f.eks. skinner på skorstensrøret.
3
Eksternaliteter for partikler er taget fra Miljøprojekt 1164 (2007) og fremskrevet til 2013-priser.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 269: Materiale til brug for foretræde om brændefyring den 10/2-16, fra Kåre Press-Kristensen
1596966_0002.png
Energiforbruget til en typisk brændeovn på 7kW (7.000 J/s) med virkningsgrad på 70 % er pr. time:
.000 J/s ∙ 3. 00 s/t /
0,70 = 36 MJ/time = 0,036 GJ/time svarende til træforbrug på 2,5 kg/time.
Det Økologiske Råds afgiftsforslag er skitseret i tabel 1 for en typisk 7 kW brændeovn.
For brændekedler og halmfyr er effekten og derved energiforbruget højere ligesom forureningen
kan være markant højere pr. kg brændsel (særlig for halmfyr) og både FSA og PFA skal fastsættes
specifikt derefter i overensstemmelse med princippet for en 7 kW brændeovn vist i dette notat.
Det Økologiske Råd har tidligere foreslået en afgift på fyringsenheden uafhængig af energiforbrug.
Denne afgiftsmodel blev afvist af skatteeksperter, da EU ønsker en afgift, der afhænger specifikt af
den indfyrede træmængdes energiindhold. Det Økologiske Råds nye forslag med temperaturmåler
imødegår dette. Vi erkender, at der er lidt usikkerhed, men usikkerheden opvejes af de mange
fordele metoden giver, herunder at brænde bliver afgiftsbelagt, uanset om det er importeret, købt
sort eller sanket på egen grund, og tilskyndelse til at fyre med affald undgås. Samtidig undgås
beskatning af raftehegn, hestestrøelse og brænde til spejdernes lejrbål og Skt. Hans bål.
Tabel 1: Afgiftsforslaget for en typisk brændeovn på 7kW med en virkningsgrad på 70 %
Miljøklasse:
2014
Stor forurening
Middel forurening
Lille forurening
Stor forurening
Middel forurening
Lille forurening
Stor forurening
Middel forurening
Lille forurening
Stor forurening
Middel forurening
Lille forurening
Stor forurening
Middel forurening
Lille forurening
Stor forurening
Middel forurening
Lille forurening
Stor forurening
Middel forurening
Lille forurening
Partikelforurening
(g pr. kg træ)
Over 5
1-5
Under 1
Over 5
1-5
Under 1
Over 5
1-5
Under 1
Over 5
1-5
Under 1
Over 5
1-5
Under 1
Over 5
1-5
Under 1
Over 5
1-5
Under 1
Byer med kollektiv
varmeforsyning
(kr pr. times fyring)
FSA
0,4
PFA
0
3,6
1,2
0,3
3,6
1,2
0,3
7,2
2,4
0,6
7,2
2,4
0,6
11
3,5
1
11
3,5
1
I alt
0,4
4,1
1,7
0,8
4,2
1,8
0,9
8
3,2
1,4
8,1
3,3
1,5
12
4,5
2
12,1
4,6
2,1
Landzone uden kollektiv
varmeforsyning
(kr pr. times fyring)
FSA
0,4
PFA
0
1,4
0,5
0,3
1,4
0,5
0,3
2,8
1
0,5
2,8
1
0,5
4,3
1,5
0,8
4,3
1,5
0,8
I alt
0,4
1,9
1
0,8
2
1,1
0,9
3,6
1,8
1,3
2,7
1,9
1,4
5,3
2,5
1,8
5,4
2,6
1,9
2015
0,5
0,5
2016
0,6
0,6
2017
0,8
0,8
2018
0,9
0,9
2019
1
1
2020
1,1
1,1
FSA: Forsyningssikkerhedsafgift. PFA: Partikelforureningsafgift.
Når FSA og PFA er fuldt ud indfaset i 2020 svarer det til en afgift på en brændeovn i byzonen med
en middel forurening på 4,6 kr/time (1,1 kr. fra FSA og 3,5 kr. fra PFA) svarende til 46 øre/kWh (11
øre fra FSA og 35 øre fra PFA). Dette er samme størrelsesorden som afgifterne på fjernvarme og
gas. Brændefyring vil dog forsat være lempeligt beskattet rent miljømæssigt, da en brændeovn
med middel forurening forurener over 100 gange mere end fjernvarme og gas pr. energienhed.
-2-
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 269: Materiale til brug for foretræde om brændefyring den 10/2-16, fra Kåre Press-Kristensen
1596966_0003.png
Hvis 25 % af brændeforbruget sker i byer og 75 % på landet i ovne med middel forurening, og der
afbrændes ca. 40.000.000 GJ træ i 2020 (som i dag), så fås et samlet afgiftsprovenu på 4,25 mia. kr
årligt (incl. moms), hvorfra der så skal fratrækkes et mindre beløb til et indberetningssystem og
kontrol (brugeren betaler måleren). FSA og PFA vil isoleret set reducere omfanget af brændefyring
men omvendt, så vil samtidig udfasning af olie- og gasfyr få forbruget af brænde til at stige. Alt i alt
forventes et provenu på 2-4 mia kr årligt og en reduktion i partikelforurening fra brændefyring på
70-80 % sammenholdt med baseline. Indføres kun FSA (uden PFA) vil afgiftsprovenuet kun være
1,5 mia. kr årligt (incl. moms) og reduktionen af partikelforureningen meget lavere.
10 gode grunde til at indføre DØRs afgiftsforslag:
1) De mest forurenende fyringsenheder udskiftes og derved reduceres forureningen markant.
2) Brugen af brændefyring bliver mindre attraktiv og derved reduceres forureningen markant.
3) Der skabes grønne jobs ved salg og opsætning af nye fyringsenheder og temperaturmålere.
4) Afgiftsforslaget øger ikke grænsehandlen med brænde eller stimulerer sort brændehandel.
5) Forslaget motiverer ikke til at fyre med affald og skrue ned for ilttilførslen for at spare træ.
6) Forslaget omfatter alt brænde (ikke kun brænde købt i Danmark) og er derved retfærdigt.
7) Forslaget er med til at sidestille brændefyring med andre varmekilder, der er afgiftsbelagt.
8) Forslaget giver et direkte incitament til at udvikle bedre ovne og røgrensningsteknologi.
4
9) Forslaget giver en sundhedsgevinst på 1-2 mia. kr. årligt i Danmark pga. mindre forurening.
10) Forslaget kan let indføres ud fra skorstensfejernes registre over fyringsenheder i Danmark.
Forurening fra varmekilder
Brændefyring forurener uforholdsmæssig meget sammenholdt med de fleste andre varmekilder.
Paradoksalt nok er brændefyring som eneste forurenende varmekilde fritaget for afgifter. Ca. 66 %
af den samlede danske partikeludledning stammer fra brændefyring. Til sammenligning kommer
ca. 2 % fra alle landets kraftværker tilsammen.
Stramme emissionsnormer og
høje miljøafgifter
Gammel lastbil uden
filter: 5,5 g/GJ
Yderligere informationer:
Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver, Det Økologiske Råd, tlf. 22 81 10 27
4
Der findes allerede én danskproduceret to-kammer
brændeovn, der falder under ”lille forurening”. Den er
imidlertid dyr, men netop den lille afgift på denne ovntype vil gøre den mere økonomisk attraktiv.
-3-