Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 265
Offentligt
1596435_0001.png
Tak for invitationen
KØBENHAVNS UNIVERSITET
Kravene til fremtidens dyrlægeuddannelse
Professor Ulla Wewer, Dekan
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
3. februar, 2016
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 265: Præsentationer fra mødet hos Dyrlægeforeningen den 3/2-16
1596435_0002.png
SPØRGSMÅL til drøftelse i dag?
Fremtidens landbrugs-og fødevareerhverv i en globaliseret
verden – hvor er vi på vej hen?
Hvilke kvalifikationer skal de danske dyrlæger have for nu og
i fremtiden optimalt at understøtte landbrugs-og
fødevareerhvervet, medicinalindustrien og borgerne?
Hvor kan vi sammen bidrage til at skabe ”de bedste”
resultater for dyrlægeuddannelsen? Hvordan gør vi med
kostbar drift af dyrehospitaler til uddannelse?
Dias 2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 265: Præsentationer fra mødet hos Dyrlægeforeningen den 3/2-16
1596435_0003.png
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
SUND, en del af Københavns Universitet
(FAKTA 2015)
Ca 8.000 studerende
Ca. 3.300 årsværk, herunder 1.700 forskere
Ca. 1.600 ph.d.-studerende
Ca. 3 mia omsætning
(40% finanslov)
13 institutter + 3 NNF Centre
Ranking
QS World University Rankings, 2014/15
(Life Sciences & Medicine)
nr. 8
i Europa (efter Oxford, Cambridge, KI, Imperial,
UCL, Edinburgh, King´s College)
nr. 30
i verden
(Bemærk – I 2014 var vi 12 i Europa og nr. 60 i verden)
Dias 3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 265: Præsentationer fra mødet hos Dyrlægeforeningen den 3/2-16
1596435_0004.png
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
”FRA MOLEKYLE TIL SAMFUND”
Humanmedicin og folkesundhed
Veterinær- og husdyrvidenskab
Farmaceutisk videnskab
Odontologi og Tandpleje
One Health
Dias 4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 265: Præsentationer fra mødet hos Dyrlægeforeningen den 3/2-16
1596435_0005.png
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
HØJE AMBITIONER – FORSKNING OG UDDANNELSE
FRA MOLEKYLE TIL SAMFUND
• Bygninger og forsknings-/uddannelsesinfrastruktur
• Rekruttering af de bedste talenter – på alle niveauer
• Yderst relevante uddannelser til samfundet
• Empowerment - en attraktiv arbejdplads
• Engagement i samfundet, herunder industrien og landbruget
• Et internationalt fakultet med internationale samarbejder og
partnerskaber
Vi ser fremad !
Dias 5
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 265: Præsentationer fra mødet hos Dyrlægeforeningen den 3/2-16
1596435_0006.png
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
DYRLÆGEUDDANNELSEN
5�½ år i alt (BA 3 + KA 2�½)
180 studerende optages per år (50 % kvote 2)
Godt 1100 studerende i gang med studiet
Stort fokus på kliniske færdigheder
Efter afsluttende eksamen opnås autorisation som dyrlæge
Uddannelsen omfattet af EU-lovgivning og akkrediteres af EAEVE
Ca. 50 % af de veterinære kandidater kommer i praksis –
hovedparten i familiedyrspraksis
Uddannes til et globalt arbejdsmarked
Dias 6
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 265: Præsentationer fra mødet hos Dyrlægeforeningen den 3/2-16
1596435_0007.png
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
DYREHOSPITALERNE
Dyrehospitalet for
Produktionsdyr og Heste i
Taastrup
Ca. 3.000 patienter årligt
Dyrehospitalet for mindre
husdyr på Frederiksberg
Ca. 20.000 patienter årligt
Essentiel undervisningsinfrastruktur
Ingen hospitaler – ingen veterinæruddannelse
Platforme for efteruddannelse af dyrlæger
Dias 7
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 265: Præsentationer fra mødet hos Dyrlægeforeningen den 3/2-16
1596435_0008.png
DYREHOSPITALERNE – EU LOVGIVNING
Ubetingede EAEVE*-krav (opfyldelse af EU-lovgivning)
Hospitalsfaciliteter for familiedyr, heste og produktionsdyr
Mindst 2 isolationsstalde (familiedyr og store husdyr)
Funktionel mobil klinik for produktionsdyr
Tilstrækkelig og relevant instrumentering til up-to-date diagnostik
og behandling (dvs. laboratorier, billeddiagnostik, kirurgiske
faciliteter og operationsstuer osv.)
Små hold (max 5-6 studerende per underviser)
Klinisk hands-on træning
Tilstrækkeligt og varieret patientmateriale
Kompetent kommunikation med og relation til ejeren
Skadestue 24/7 for familiedyr, heste og produktionsdyr
Fungerende patient-journalsystem
*The European Association of Establishments for Veterinary Education
Dias 8
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 265: Præsentationer fra mødet hos Dyrlægeforeningen den 3/2-16
1596435_0009.png
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
HVAD SKAL EN DYRLÆGE – DANSK LOVGIVNING
Dyrlægelovens §2
Tage dyr i behandling
Udøve veterinær sundhedsrådgivning til ejeren af
en besætning
Udøve veterinær fødevarekontrol og –tilsyn
Udøve anden virksomhed, hvor den veterinære
uddannelse er af væsentlig betydning
Dias 9
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 265: Præsentationer fra mødet hos Dyrlægeforeningen den 3/2-16
1596435_0010.png
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
TIDSSVARENDE DYRLÆGEUDDANNELSE
Basisdyrlæge og med specialiseringer:
Prod.dyr/Fødevaresikkerhed /One-Health (65)
Familiedyr (60)
Biomedicin (35)
Heste (25)
Fordi de studerende skal være ekstremt dygtige
med relevante kompetencer svarende til samfundets behov
Dias 10
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 265: Præsentationer fra mødet hos Dyrlægeforeningen den 3/2-16
1596435_0011.png
DE STORE UDFORDRINGER I SAMFUNDET –
hvor dyrlægerne spiller en vigtig rolle
Emerging and re-emerging infectious diseases”
Antibiotikaresistens
Dyrevelfærd og dyresundhed
Familiedyr (3 doblet antal hunde i København
siden 2010, 10.000 registrerede)
Forskning og udvikling
Dias 11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 265: Præsentationer fra mødet hos Dyrlægeforeningen den 3/2-16
1596435_0012.png
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
TENDENSER I DYRLÆGERS OPGAVER
Der er generelt international konkurrence inden for alle typer
arbejdsopgaver og inden for det offentlige mange konkurrerende
uddannelser f.eks. Læge, Farmaceut, Biolog, Animal Science,
Civilingeniør, Humanbiolog, Folkesundhedsvidenskab, IT-Sundhed.
Dias 12
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 265: Præsentationer fra mødet hos Dyrlægeforeningen den 3/2-16
1596435_0013.png
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
GENNEMSNITLIG BRUTTOLEDIGHED
EFTER
KANDIDATALDER – INGEN ARBEJDSLØSHED
(AC ledighedsstatistik, nov. 2015)
Dias 13
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 265: Præsentationer fra mødet hos Dyrlægeforeningen den 3/2-16
1596435_0014.png
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
FORSKNINGSPLATFORME –
med fokus på dyrearter
Platformene skal
Styrke og koordinere relevant forskning på Københavns Universitet
inden for betydelige erhverv
Sikre optimering i en disciplin- og dyreartsorienteret matrice
Oprettet
CPH Pig
CPH Cattle
CPH Mink
Under overvejelse
CPH Poultry
CPH Equine
CPH Companion Animals
Dias 14
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 265: Præsentationer fra mødet hos Dyrlægeforeningen den 3/2-16
1596435_0015.png
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
MYNDIGHEDSBETJENING
VET-området på SUND er fortsat interesseret i at bidrage
til den forskningsbaserede myndighedsbetjening
Forskningen og dyrehospitalerne kan bidrage til det
veterinære beredskab
Stærke forskningsområder i
Epidemiologi
Patologi
Bakteriologi
Parasitologi
Dias 15
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 265: Præsentationer fra mødet hos Dyrlægeforeningen den 3/2-16
1596435_0016.png
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
DYRESUNDHED OG -VELFÆRD
Landbrugs- og fødevareerhvervet og medicinalindustrien i
DK har brug for dyrlæger
Besætningssundhed
Kvalitetssikring af fødevarer - (one health)
Sikring af dyrevelfærd
Sikring af veterinær ekspertise til forsøgsdyrsområdet, som
er essentiel ved lægemiddeludvikling
Dias 16
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 265: Præsentationer fra mødet hos Dyrlægeforeningen den 3/2-16
1596435_0017.png
Hvor er dyrlægerne?
Dias 17
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 265: Præsentationer fra mødet hos Dyrlægeforeningen den 3/2-16
1596435_0018.png
Fremtidens dyrlæge på det globale arbejdsmarked
Kender og forstår de traditionelle ”veterinære fagdiscipliner”
Kender og forstår ”One Health” konceptet
Evner og forstår at perspektiver og værdier varierer imellem
befolkningsgrupper og lande
Er god til at kommunikere og evner at arbejde i interdisciplinære
teams
Kan kritisk analysere komplekse problemstillinger som kan
involvere etiske og samfundsmæssige dilemmaer
Er fleksibel og omstillingsparat
Dias 18
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 265: Præsentationer fra mødet hos Dyrlægeforeningen den 3/2-16
1596435_0019.png
Faculty of Health and Medical Sciences
“TOGETHER WE MUST HAVE A GLOBALIZED POSITION”
Dias 19