Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 263
Offentligt
1595809_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 4. februar 2016
Sagsnummer: 2016-221
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering samlenotat (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 263: Samlenotat forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016, fra miljø- og fødevareministeren
1595809_0002.png
EU og internationalt
Den 3. februar 2016
MFVM 025
___________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016
____________________________________________________________________
1.
Formandskabets arbejdsprogram for første halvår 2016
- Orientering fra formandsskabet
KOM-dokument foreligger ikke
side 2
1.
2.
1.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en bæredygtig forvaltning af
de eksterne flåder og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 1006/2008
- Orientering fra Kommissionen og udveksling af synspunkter
KOM (2015) 636
side 4
Etablering af en EU platform for dyrevelfærd
- Præsentation, orientering og udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
side 6
3.
4.
4.
5.
Kommissionens strategi for landbrugsforskning
- Præsentation
KOM-dokument foreligger ikke
side 9
5.
6.
Internationale handelsaftaler og –forhandlinger på landbrugsområdet
- Orientering fra Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
side 11
3.
2.
1
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 263: Samlenotat forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016, fra miljø- og fødevareministeren
1595809_0003.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 15. februar 2016
1.
Formandskabets arbejdsprogram for 2016
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
I det nederlandske formandskabs arbejdsprogram vil fokus overordnet blandt andet være på en
bæredygtig, og klimasmart udvikling af landbruget, et bæredygtigt fiskeri samt bekæmpelse af madspild.
Formandskabet vil arbejde videre med kontrolpakken samt forslaget om ændring af reglerne for økologisk
produktion. Det forventes også, at formandskabet vil fortsætte arbejdet med forenkling af
landbrugspolitikken og hvordan markedssituationen i landbruget forsat skal håndteres. Af særlige
prioriteter vil formandskabet opprioritere antibiotikaresistens og sætte fokus på sundere fødevarer. På
fiskeriområdet vil fokus være at sikre fremskridt med eksisterende mål om at vedtage de flerårige
forvaltningsplaner blandt andet for Østersøen samt eventuelle nye tekniske regler. Præsentationen af
formandskabets arbejdsprogram forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller finansielle konsekvenser.
Baggrund
Nederlandene har den 1. januar 2016 overtaget formandskabet for Rådet. Nederlandene indgår i trio-
formandskab med Slovakiet (andet halvår 2016) og Malta (første halvår 2017).
Formandskabets arbejdsprogram er på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016
med henblik på præsentation.
Formål og indhold
Fødevarer, dyr og planter
Formandskabet vil prioritere de fortsatte forhandlinger om kontrolpakken, hvor forslagene om
plantesundhed og offentlig kontrol udestår, mens der er enighed om resten af kontrolpakken bortset fra
forslaget om planteformeringsmateriale, der i 2014 blev afvist af Europa-Parlamentet og senere
tilbagetrukket af Kommissionen. For så vidt angår kontrolforslaget sigter Nederlandene efter en politisk
aftale med Europa- Parlamentet, mens der for forslaget om en ny plantesundhedsforordning alene udestår
Europa-Parlamentets formelle godkendelse af Rådets tekst.
Nederlandene vil prioritere arbejdet med antibiotika resistens. Der er planlagt en ministerkonference herom
i februar 2016. Formandskabet ønsker også at vedtage rådskonklusioner om antibiotikaresistens.
Af andre fokusområder indenfor fødevarer kan nævnes, at formandskabet vil sætte fokus på madspild og
sundere fødevarer, herunder i forhold til salt, mættet fedt og kalorier. Endelig forventes formandskabet, på
basis af Kommissionens konsekvensanalyse om mærkning af fødevarer fra klonede dyr og deres afkom, at
fortsætte drøftelserne om forbud mod markedsføring af fødevarer fra klonede dyr og forslaget om forbud
mod kloning af dyr med henblik på fødevareproduktion.
På rådsmødet i februar 2016 vil formandskabet lægge op til en drøftelse af dyrevelfærd, herunder
etableringen af en EU dyrevelfærdsplatform.
Landbrug
Formandskabet vil fortsat lægge særlig vægt på forenkling af landbrugspolitikken, som også er en af
Kommissionens hovedprioriteter. Derudover vil formandskabet arbejde med gennemførelsen af
landbrugsreformen – herunder grønning af den direkte støtte. Formandskabet forventes også at fokusere på
klima-smart landbrug.
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 263: Samlenotat forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016, fra miljø- og fødevareministeren
1595809_0004.png
Det russiske importforbud for fødevarer er forsat et væsentligt emne for den europæiske landbrugssektor.
Formandskabet vil også fokusere på at håndtere markedssituationen for landbruget, og yderligere
foranstaltninger for at afhjælpe problemerne i de udsatte sektorer. Formandskabet vil løbende forholde sig
til eventulle forslag om iværksættelse af markedstiltag i de forskellige sektorer. Mere langsigtede løsninger i
form af åbning af nye markeder vil også blive taget op samt udviklingen og effekten af eksisterende
frihandelsaftaler.
Endelig vil det nederlandske formandskab fortsætte arbejdet med forslaget til en ny økologiforordning, og
forventningen er en endelig aftale i løbet af det nederlandske formandskab.
Fiskeri
På fiskeriområdet bliver hovedprioriteten for det nederlandske formandskab det videre arbejde med flerårige
forvaltningsplaner, det videre arbejde med forslagene om dybhavsarter samt nye tekniske regler. Forslaget
forventes at skulle udgøre en overordnet ramme for tekniske regler, hvorefter de mere specifikke tekniske
regler kan fastsættes regionalt.
Formandskabet forventes at søge at opnå generel indstilling på rådsmødet i april (landbrug og fiskeri) på
forslaget om bæredygtig forvaltning af eksterne fiskeriflåde samt forslaget til en dataindsamlingsforordning.
Som startskud til efterårets forhandlinger om fiskerimuligheder for 2017 forventes Kommissionen på
rådsmødet (landbrug og fiskeri) i juni 2016 at præsentere sine retningslinjer for fiskerimuligheder for 2017.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om formandskabsprogrammet.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingtagen til
konkrete forslag.
Konsekvenser
Præsentationen af formandskabets program forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige eller
finansielle konsekvenser. Regeringen vil tage konkret stilling til de enkelte forslags konsekvenser.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i Det Rådgivende Fødevareudvalgs EU-underudvalg, § 2-udvalget
(landbrug), § 5-udvalget (fiskeri) og Den Nationale Komité for Landbrugsdyr, hvor der er indkommet
følgende bemærkninger:
Landbrug & Fødevarer bemærker, at i forhold til fødevareområdet er mange af de nævnte forslag i
programmet i proces, og nogle har været det længe. Landbrug & Fødevarer vil levere input på de konkrete
forslag i den kadence de drøftes i relevante EU-fora. I forhold til landbrugsområdet er Landbrug & Fødevarer
generelt tilfreds med den prioritering, der lægges op til. Det gælder ikke mindst forenklingen af
landbrugspolitikken; markedsadgang og herunder det fortsatte russiske importforbud for fødevarer samt en
ny økologiforordning.
DyreværnsOrganisationernesSamarbejdsOrganisation (DOSO) støtter formandsskabets vilje til at etablere en
EU dyrevelfærdsplatform. DOSO mener, at adskillige af de problemer, som samfundet slås med er
landbrugsrelaterede og skyldes uhensigtsmæssige og dyrefjendtlige produktionsmetoder. En EU-platform
med fokus på dyrevelfærd kan få positiv betydning, der rækker langt ud over velfærd for det enkelte dyr.
DOSO mener endvidere, at hvis klimasmart landbrug skal blive meningsfuldt, skal både forebyggelse og
tilpasning indgå i begrebet. DOSO er af den opfattelse, at landbruget kan påtage sig sin del af ansvaret for
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 263: Samlenotat forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016, fra miljø- og fødevareministeren
1595809_0005.png
forebyggelse ved at reducere omfanget af husdyrproduktionen og omlægge til produktion, som er
forebyggende og tilpasset klimaændringer.
DOSO støtter det fortsatte arbejde med forenkling af landbrugspolitikken, som sammen med udvikling af nye
markeder, kan medvirke til udvikling af hensigtsmæssige produktionsmetoder og forretningsmodeller, der
støtter folkesundhed og etisk, økonomisk, miljø- og klimamæssigt bæredygtige landbrug.
DOSO mener, at Nederlandenes planer om at vedtage rådskonklusioner om antibiotikaresistens er et positivt
første skridt på vejen til erkendelse af problemet og dets oprindelse. Dyrenes velfærd og menneskers sundhed
kompromitteres af det intensive husdyrholds produktionsmetoder, der fremprovokerer resistente bakterier.
DOSO støtter et permanent forbud mod kloning af dyr til fødevareproduktion. DOSO opfordrer til, at EU
indfører forbud imod import af klonede dyr og produkter fra klonede dyrs afkom samt forbud mod import af
sæd og embryoner fra klonede dyr.
DOSO støtter arbejdet med en ny Økologiforordning. Økologi skal også af hensyn til dyrene have en
fremtrædende placering i den fælles landbrugspolitik. Medlemsstaterne og Kommissionen skal støtte
forordningen finansielt og politisk. Midler til forskning og innovation (EU Horizon 2020) skal øremærkes til
økologi.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at Rådet vil tage præsentationen af formandskabsprogrammet til efterretning.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil tage formandskabets prioriteter til efterretning.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en bæredygtig forvaltning af de
eksterne flåder og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 1006/2008
KOM (2015) 636
Revideret genoptryk af revideret grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 25. januar 2016.
Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en bæredygtig
forvaltning af de eksterne flåder. Forslaget erstatter forordning 1006/2008 om fiskeritilladelser. Forslaget
fremsættes som led i reformen af den fælles fiskeripolitik og for at bringe forordningen i overensstemmelse
med kontrolforordningen. Forordningen gælder for alt fiskeri, der udøves af EU-fartøjer uden for EU-
farvand og tredjelandes fartøjer i EU-farvand, og fastsætter vilkår for fiskeriet, herunder krav om
fiskeritilladelser og flagstaters og Kommissionens håndhævelse af bestemmelserne. I forslaget øges
kravene til fiskerilicenser, og medlemsstaternes rapportering ændres.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2015) 636 af 10. december 2015 fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om en bæredygtig forvaltning af de eksterne flåder og om ophævelse af Rådets forordning
(EF) nr. 1006/2008. Forslaget er modtaget i en dansk sprogversion den 10. december 2015.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2, og skal behandles efter proceduren for den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 263: Samlenotat forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016, fra miljø- og fødevareministeren
1595809_0006.png
Forslaget er på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016 med henblik
orientering fra Kommissionen og udveksling af synspunkter.
Formål og indhold
Forslaget omhandler forvaltningen af fiskeritilladelser til EU’s eksterne flåde, der fisker uden for EU-
farvande, og til tredjelandsfartøjer, der fisker i EU-farvande. Forslaget erstatter forordning (EF) nr.
1006/2008 om fiskeritilladelser. Forslaget fremsættes som led i reformen af den fælles fiskeripolitik og for at
bringe forordningen i overensstemmelse med kontrolforordningen.
Forslaget til forordningen præciserer de generelle regler vedrørende fiskeritilladelser for EU’s eksterne flåde
og tredjelandes flåder i EU-farvand. Specifikke regler i bilaterale aftaler eller regionale
fiskeriforvaltningsorganisationer har forrang.
I forslaget fastslås det grundlæggende princip om, at ethvert fartøj skal have udstedt en tilladelse til fiskeri
uden for EU-farvande af sin flagmedlemsstat og kyststaten, inden fartøjet påbegynder dette fiskeri.
Flagmedlemsstaten skal sikre, at en række vilkår er opfyldt, inden den udsteder tilladelsen. Som noget nyt
inkluderes blandt andet bestemmelser om omflagning og procedure for omfordeling af uudnyttede
fiskerimuligheder. I forslaget skærpes vilkårene for tilladelser generelt, og Kommissionens beføjelser til at
inddrage tilladelse udvides.
Af forslaget fremgår, at en direkte udstedt tilladelse alene kan finde sted, hvis det ikke er i strid med en aftale
om eksklusivitet. I henhold til grundforordningen 1380/2013 skal bæredygtige fiskeripartnerskabsaftaler i
videst mulige omfang omfatte en eksklusivitetsklausul, som sikrer, at EU-fartøjer, når der foreligger en
fiskeripartnerskabsaftale med et tredjeland, alene kan fiske i det pågældende land inden for rammerne af
aftalen og ikke indgå private aftaler om fiskerimuligheder uden for aftalens rammer. I tilfælde af direkte
tilladelser bør flagstaten følge den bedst tilgængelige biologiske rådgivning og en forsigtighedstilgang.
Forslaget indeholder grundlæggende regler for EU-fartøjers deltagelse i fiskeri under en charteraftale. Denne
form for direkte tilladelse har ikke hidtil været reguleret specifikt.
Forslaget omhandler tillige anvendelsen af kontrolforordningen på den eksterne EU-flådes aktiviteter og de
dertil knyttede rapporteringsforpligtelser samt specifikke forpligtelser, der følger af, at aktiviteterne foregår
uden for Unionen.
I forslaget fastsættes der bestemmelser om udstedelse af fiskeritilladelser til tredjelandsfartøjer, der fisker i
EU-farvande. Formålet med disse bestemmelser er at sikre, at alt fiskeri, der foregår i EU-farvandene, er
omfattet af de samme regler, uanset hvilket flag, et fartøj fører. Derved skabes lige vilkår for EU-operatører
og tredjelandsoperatører i EU-farvandene.
Endelig oprettes der et register over fiskeritilladelser, som skal gøre det lettere at overvåge EU’s eksterne
flåde og skaffe oplysninger om dens aktiviteter, idet en del af registret skal være offentligt tilgængeligt. Det
skal være muligt når som helst at indhente oplysninger om, hvilket fartøj der har fået tilladelse til at fiske
efter hvilke bestande og hvor. Dette er en udvidelse af de nuværende krav.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark. Forslaget forventes at have visse
statsfinansielle konsekvenser til opbygning og administration af udvekslingsfaciliteter i det elektroniske
5
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 263: Samlenotat forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016, fra miljø- og fødevareministeren
1595809_0007.png
system. De erhvervsøkonomiske konsekvenser forventes at være af begrænset omfang. Forslaget har ingen
konsekvenser for EU’s budget.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 5-udvalget (fiskeri), hvor der er indkommet følgende bemærkninger:
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) anfører, at et væsentligt element er, at administrationen
af licenser smidiggøres. Det gælder mulighederne for, at medlemsstater kan udveksle licenser uden
Kommissionens indblanding, og det gælder, at procedurerne vedrørende registrering i tredjelande forenkles
eller automatiseres. DPPO oplever ofte lange behandlingstider i Kommissionen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flere medlemsstater er bekymrede for de statsfinansielle konsekvenser ved øgede omkostninger til
opbygning og administration af oplysninger. Flere medlemsstater er desuden skeptiske over for de øgede
beføjelser, der gives til Kommissionen, og visse kriterier for udstedelse af fiskeritilladelser.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder for et bæredygtigt fiskeri og finder generelt, at EU-fartøjers fiskeri uden for EU-farvande
bør være baseret på de samme principper og standarder, som dem der gælder i EU-farvande i henhold til den
fælles fiskeripolitik. Den fælles fiskeripolitik tager således sigte på at fremme en bæredygtig,
økosystembaseret forsigtighedstilgang til fiskeriforvaltning med vægt på sammenhæng mellem den interne
og eksterne dimension.
Regeringen finder det positivt, at forslaget medfører større transparens for omfordeling af uudnyttede
fiskerimuligheder samt regulering af fiskeri i henhold til direkte aftaler, omflagning og chartring af EU-
fartøjer.
Regeringen finder, at reglerne bør være enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive.
Regeringen finder, at der skal være proportionalitet mellem mål og midler i forhold til kriterier for udstedelse
af tilladelser, og at man ved nægtelse af udstedelse af tilladelse ikke må diskriminere EU’s eksterne flåde i
forhold til EU’s interne flåde.
Regeringen finder, at medlemsstaterne bør have indflydelse på politisk begrundede beslutninger om
nægtelse af udstedelse, suspendering eller inddragelse af konkrete fiskeritilladelse og have indflydelse på
ændringer i de oplysninger, der skal foreligge forud for udstedelse af fiskeritilladelser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 22. december 2015. Revideret grundnotat er
oversendt til Folketingets Europaudvalg den 25. januar 2016.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
3.
Etablering af en EU platform for dyrevelfærd
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Formandskabet har lagt op til en præsentation af det fælles positionspapir om etablering af en EU
platform for dyrevelfærd, orientering ved Kommissionen samt udveksling af synspunkter om oplægget på
rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016.
6
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 263: Samlenotat forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016, fra miljø- og fødevareministeren
Baggrund
I december 2014 underskrev Danmark, Nederlandene og Tyskland en fælles erklæring om dyrevelfærd, som
blandt andet opfordrer Kommissionen til at etablere en EU platform for dyrevelfærd, hvor interessenter og
myndigheder kan mødes og sætte fokus på fælles udfordringer på dyrevelfærdsområdet i EU.
Siden har Sverige sluttet sig til de tre medlemsstater, og de fire medlemsstater har i fælleskab udarbejdet et
positionspapir med opfordring til etablering af en EU platform for dyrevelfærd.
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016 med henblik på
præsentation, orientering og udveksling af synspunkter.
Formål og indhold
Positionspapiret påpeger behovet for, at dyrevelfærdsområdet tildeles større opmærksomhed som et vigtigt
element i EU’s politikker, jf. TEUF artikel 13. Det foreslås, at der etableres en fælles europæisk
dyrevelfærdsplatform med ophæng i Kommissionen, Generaldirektoratet for Sundhed og Fødevaresikkerhed,
(DG SANTE), hvormed platformen vil kunne tjene som et fælles forum for Kommissionen, medlemsstaterne,
NGO’er, forbrugerorganisationer, landbrugs- og veterinærorganisationer m.m., hvor man kan drøfte emner
af betydning for dyrevelfærden i EU.
En EU dyrevelfærdsplatform vil kunne facilitere erfaringsudveksling i medlemsstaterne med betydning for
dyrevelfærd, herunder med hensyn til implementering af lovgivning, kontrol og håndhævelse af regler, og
således være et værdifuldt redskab i bestræbelserne for at skabe en fælles og gennemsigtig regulering af
området.
Ydermere vil en fælles platform kunne bidrage positivt til udviklingen af højere standarder for dyrevelfærd,
baseret på videnskabelige resultater, samtidig med at den tjener følgende formål:
Sikre en koordineret indsats med inddragelse af relevante interessenter, herunder ved at fungere som
koordinerende enhed mellem relevante generaldirektorater i Kommissionen, og tilskynde til initiativer på
tværs af hele EU på lokalt, regionalt, nationalt og unions niveau,
Facilitere erfaringsudveksling og synliggøre de initiativer, der tages for at øge dyrevelfærden af
Kommissionen, medlemsstater og organisationer
Udvikling af partnerskaber på tværs af interessentgrupper,
Identificere nationale lovgivningsinitiativer, inklusiv ”bedste praksis” i medlemsstater,
Udveksling af viden og information om forskning
Engagement fra interessenter til at bidrage til at fremme dyrevelfærd.
I positionspapiret foreslår de fire initiativtagere – Tyskland, Nederlandene, Sverige og Danmark en to-delt
model for organiseringen af platformen, hvor platformen består dels af et større forum, for alle relevante
interessenter, dels en mindre ”høj-niveau” gruppe for medlemsstaterne alene og ledet af Kommissionen.
Det forudses, at en fælles EU-dyrevelfærdsplatform, som har ophæng i Kommissionen, vil kunne medvirke til
at højne dyrevelfærdsstandarder i EU og fremme såvel ny lovgivning som ikke-lovgivningsmæssige initiativer
på området, hvor der eksisterer behov. Dyrevelfærdsplatformen vil samtidig bidrage positivt til udviklingen
henimod målet om øget harmonisering og mere lige konkurrencevilkår.
7
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 263: Samlenotat forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016, fra miljø- og fødevareministeren
1595809_0009.png
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog den 26. november 2015 en resolution om en ny dyrevelfærdsstrategi for 2016-
2020, der blandt andet opfordrer Kommissionen til at prioritere nye initiativer på dyrevelfærdsområdet.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingtagen til
konkrete forslag.
Gældende dansk ret
Dyrevelfærdsområdet er i begrænset omfang reguleret på EU-niveau. I Danmark er området reguleret i
dyreværnsloven, jævnfør LBK nr. 1150 af 12. september 2015, samt en række dyreartsspecifikke love.
Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
for EU´s budget. Sagen skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes
medfører forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug) og Den Nationale Komité for Landbrugsdyr, og der
er indkommet følgende bemærkninger:
Landbrug & Fødevarer finder det positivt, at der er fokus på dyrevelfærdsområdet i EU. De overordnede
formål med platformen, ser Landbrug & Fødevarer positivt på. Landbrug & Fødevarer ser også gerne, at
platformen har fokus på fremme af markedsdrevet dyrevelfærd, og at det er forskningsbaseret viden, som
bliver omdrejningspunktet for arbejdet i platformen. Det synes dog nødvendigt med en nærmere
konkretisering af, hvorledes formålene understøttes og ønskes opnået.
Landbrug & Fødevarer mener, at det er vigtigt, at der fortsat arbejdes på at sikre implementering af
lovgivningen, kontrol og håndhævelse af regler på tværs i EU. Det er afgørende, at platformen har fokus på at
sikre dette samt harmonisering af eksisterende dyrevelfærdsregler i EU og dermed lige konkurrenceforhold
på tværs af EU og i forhold til det internationale marked. En ensartet implementering og håndhævelse af
nuværende regler skal komme forud for eventuelle forslag til ny regulering og udvikling af højere standarder
for dyrevelfærd. Landbrug & Fødevarer fremfører endvidere, at en platform ikke skal overtage
kommissionens kompetencer og arbejde, herunder konkrete prioriteter i arbejdsprogram. Ifølge Landbrug &
Fødevarer er der således behov for en afklaring af snitfladerne mellem dette initiativ og andet arbejde på
dyrevelfærdsområdet samt øvrige instanser i EU-regi som det kommende referencecenter.
Landbrug & Fødevarer skal understrege vigtigheden af en høj grad af involvering af relevante interessenter,
herunder landbrugsorganisationer. I den påtænkte ’høj-niveau’ gruppe bør producenter og
virksomhedsrepræsentanter også være en del af arbejdet – som minimum som observatører. Derved sikres
løsninger, der kan implementeres og samt større viden- og erfaringsudveksling.
DyreværnsOrganisationernesSamarbejdsOrganisation (DOSO) glæder sig over planerne om at etablere en
EU platform for dyrevelfærd. Ifølge DOSO har EU’s eksisterende regler og forvaltning ikke forhindret grov
behandling af landbrugets dyr, idet andre hensyn end dyrenes velfærd har vægtet højere. DOSO hæfter sig
derfor ved, at Kommissionen ser platformen som et værdifuldt redskab i bestræbelserne på at håndhæve
eksisterende regler for dyrs velfærd og at udvikle og implementere højere standard for dyrevelfærd.
Dyrene i
landbruget er levende og følende væsner, som har krav på beskyttelse og på behandling, der afspejler, at de er
andet og mere end ’redskaber til at konvertere foder til kød og andre salgbare produkter’. Velfærd
for det
enkelte dyr skal måles med udgangspunkt i dyrets artsspecifikke behov. Med Kommissionens og
medlemsstaternes finansielle og politiske støtte kan en EU platform for dyrevelfærd bidrage aktivt til
udvikling af reel beskyttelse af dyr, miljø og mennesker.
8
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 263: Samlenotat forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016, fra miljø- og fødevareministeren
1595809_0010.png
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Nederlandene, Tyskland og Sverige er medunderskrivere sammen med Danmark på positionspapiret om
etablering af en EU platform om dyrevelfærd. Man er fra dansk side ikke bekendt med de øvrige
medlemsstaters holdninger til positionspapiret.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder for en øget harmonisering af EU-reglerne på dyrevelfærdsområdet, at sikre lige
konkurrencevilkår mellem medlemsstaterne og samtidig fremme dyrevelfærden i hele EU. Etableringen af en
dyrevelfærdsplatform vil kunne medvirke til at sikre en løbende dialog og udvikling henimod bedre
dyrevelfærd i hele EU.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4.
Kommissionens strategi for landbrugsforskning
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen forventes på rådsmødet(landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016 at præsentere en strategi
for landbrugsforskning og innovation i landbrugssektoren.
Baggrund
Kommissionen forventes på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016 at præsentere en strategi
for landbrugsforskning og innovation.
Sagen er på dagsordenen med henblik på orientering og udveksling af synspunkter.
Formål og indhold
Kommissionen har blandt andet med afsæt i en række konferencer samt arrangementer på
verdensudstillingen i 2015 i Milano formuleret en
strategi for europæisk landbrugsforskning og innovation.
Strategien er præsenteret på en konference i Bruxelles den 27. og 28. januar 2016. Formålene er at sikre
fødevareforsyningssikkerhed på langt sigt; fremme miljømæssig bæredygtighed i den landbaserede
primærproduktion; og fremme bæredygtig vækst i landområder . Konkret fokuseres der på følgende
indsatser
Effektiv forvaltning af resourcer
Sundere planter og husdyr
Fremme af økosystem tilgange og service
Fremme af innovation i landdistrikter
Fremme af menneskelig og social kapital.
Hensigten med strategien er i høj grad at adressere globale udfordringer som fødevareforsyningssikkerhed
som følge af stigende befolkningstilvækst – her nævnes blandt andet madspild, fejlernæring og
fødevaresikkerhed. Klimaforandringer og landbrugsproduktionens pres på naturressourcer nævnes også. Det
fremhæves i den sammenhæng, at strategien vil bidrage til opfyldelsen af FNs bæredygtighedsmål på disse
områder.
Det understreges, at strategien med jævne mellemrum skal revideres blandt andet som følge af nye fremsyn
fra Den Stående Komite for Landbrugsforskning (SCAR). Der lægges endvidere vægt på de synergier, der kan
opnås mellem EU’s forskning på den ene side og national forskning samt innovation på den anden side.
Internationalt samarbejde og samarbejde med den private sektor er ligeledes et fremtrædende element.
9
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 263: Samlenotat forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016, fra miljø- og fødevareministeren
1595809_0011.png
Strategien omfatter forskning og innovation vedrørende landbaseret primærproduktion og er hermed
afgrænset både horisontalt og vertikalt i forhold til den samlede bioøkonomi, der ellers kendetegner EU’s
strategiske dagsorden. Strategien dækker således kun dele af samfundsudfordring to i EU’s rammeprogram
for forskning og udvikling
(Horizon
2020): Fødevareforsyningssikkerhed, bæredygtigt landbrug og skovbrug,
havforskning, forskning vedrørende indre vandveje og bioøkonomi. Der er i EU’s budget afsat 29 mia. kr. til
forskning på dette område.
Strategien vil formentlig i et vist omfang være retningsskabende i forhold til det arbejdsprogram for
udmøntningen af Horizon 2015, som Kommissionen vil udarbejde for 2018, 2019 og muligvis 2020.
Kommissionen rådgives også af Den Stående Komite for Landbrugsforskning (SCAR), som blev etableret i
1974 og revitaliseret i 2001 med det formål at rådgive Kommissionen om udmøntningen af Horizon 2020 for
så vidt angår landbrug samt forestå koordination med nationalt finansieret landbrugsforskning.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om sagen.
Nærhedsprincippet
Der er ikke tale om stillingtagen til konkrete forslag, hvorfor nærhedsprincippet ikke er relevant.
Konsekvenser
Punktet vurderes hverken at have lovgivningsmæssige, erhvervsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser,
herunder administrative.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug), hvor der er indkommet følgende bemærkninger:
Landbrug & Fødevarer synes at tilblivelsen af strategiudkastet har været en positiv proces, med en stærk
involvering af centrale interessenter, senest med high level konferencen den 27.- 28. januar 2016. Der er et
meget omfattende net af kanaler hvorigennem man kan øve indflydelse på strategien (JPI’er, ETP’er, SCAR
og dets arbejdsgrupper, EIP agriculture m.v.). I forhold til den interne danske proces ønsker Landbrug &
Fødevarer en højere prioritering af indsatsen med at påvirke strategien (og tilsvarende strategier), og en
stærkere fokusering. Det er afgørende for den danske indflydelse, at fagministerierne og Uddannelses- og
forskningsministeriet afsætter de fornødne faglige ressourcer til at deltage i de centrale processer. Det er også
vigtigt, at Danmark afsætter midler til deltagelse i fællesfinansierede instrumenter som for eksempel ERA
net, og at relevante aktører inddrages i prioriteringen af dansk deltagelse i disse, i en transparent proces.
Hvad angår strategiudkastet noterer Landbrug & Fødevarer med tilfredshed, at man tager udgangspunkt i en
system – baseret metode. Strategien er afgrænset til den landbaserede primærproduktion, men med
henvisning til værdikæder og udviklingen i landdistrikterne. Opmærksomheden skal i den forbindelse
henledes på, at især forskningsbehov relateret til fødevareforarbejdningsområdet hidtil er blevet overset i
EU’s forsknings- og innovationsprogrammer – ikke mindst Horizon 2020. Det er nødvendigt, at denne del
løftes i et tættere samarbejde imellem DG Agri og DG Research. Den videnbaserede værdiforøgelse skal
foregå i hele værdikæden, og forskningen skal afspejle dette. Der kan fremdrages eksempler inden for alle
produktområder – et enkelt er inde for fjerkræområdet, hvor forskningsaktiviteterne er sparsomme og
spredte både på europæisk og globalt plan, og forskning som går på langs i værdikæden er nærmest
fraværende for eksempel hvad angår betydningen af fordring, avl, indfangning m.v. på kødkvaliteten både i
relation til direkte konsum og videre forarbejdning.
Landbrug & Fødevarer mener, at det stærke fokus på informations- og kommunikationsteknologi (IKT) som
understøttende teknologi er positiv. Der er i den forbindelse en række barrierer for en øget brug af big data
blandt andet omkring ejerskab som skal løses, inden datadreven udvikling kan blive den helt store game
changer. Landmændenes frie adgang til data er i den forbindelse central. Der kunne ønskes en tilsvarende
fokusering på andre understøttende teknologier, for eksempel nanoteknologi og bioteknologi og en strategisk
10
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 263: Samlenotat forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016, fra miljø- og fødevareministeren
1595809_0012.png
tilgang til vigtige forskningsinfrastrukturer, for eksempel ESS, som potentielt kan have stor betydning for
fødevareerhvervet.
Landbrug & Fødevarer fremfører videre at mange udfordringer giver bedst mening at løse i fællesskab. Det
gælder ikke mindst forebyggelse af klimaændringer og klimatilpasning. Landbrug & Fødevarer noterer derfor
med stor tilfredshed, at det er prioriteret højt i Kommissionens udkast til strategi. Det gælder også for
husdyrsundhedsområdet hvor forskningsbehov inden for både forebyggelse og helbredelse langt hen ad vejen
bør løftes i fællesskab.
I forbindelse med udarbejdelsen af det seneste arbejdsprogram for Horizon2020 udarbejdede den danske
referencegruppe for bioøkonomiudfordringen et strategipapir, som på udemærket vis afspejlede de
overordnede udviklingsbehov på fødevareområdet. Referencegruppen går nu i gang med at revidere
strategien, og det foreslås, at også denne ligger til grund for videre danske indspil til kommissionens strategi.
DyreværnsOrganisationernesSamarbejdsOrganisation (DOSO) støtter Kommissionens plan om en strategi
for landbrugsforskning og innovation i landbrugssektoren. DOSO mener, at forskning og innovation inden
for landbrugets primærproduktion blandt andet skal have som mål at sikre bæredygtighed i alle led i
husdyrproduktionen samt velfærd for det enkelte dyr. Ifølge DOSO har eksisterende regler og forvaltning af
regler for landbrugets primærproduktion vist sig utilstrækkelige. Mennesker, dyr, økosystem og klima har
været utilstrækkelig beskyttet. Der er ifølge DOSO brug for en transformation af landbrugets meget intensive
primærproduktion af hensyn til mennesker, dyrevelfærd, miljø, klima, natur, sundhed, lokalsamfund og
arbejdspladser.
DOSO mener, at dyre- og naturbeskyttelse skal integreres i landbrugsforskning og -politik.
Husdyrproduktionens forretningsmodeller kan med fordel gøres til genstand for forskning og innovation. EU
har behov for at udvikle tankesæt og forretningsmodeller der tager udgangspunkt i og støtter etisk,
økonomisk, miljø- og klimamæssigt og (folke)sundhedsmæssigt bæredygtige landbrug. Bioøkonomi indgår i
Kommissionens strategi for landbrugsforskning. DOSO mener, at bioøkonomiens biomasse skal være
bæredygtig i hvert led. DOSO mener endvidere, at der af midlerne til forskning og innovation skal øremærkes
beløb til dyrevelfærd og økologisk landbrugsproduktion.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstaters holdninger kendes ikke på nuværende tidspunkt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt tilhænger af en strategisk og systemisk tilgang til forskning og innovation på
landbrugsområdet, men forskning og innovation skal ses i et bredere bioøkonomisk perspektiv end den
landbaserede produktion og en afgrænsning i forhold til den samlede bioøkonomi skal undgås. Der skal
sikres fokus på nye indtjeningsmuligheder.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Den Stående Komité for Landbrugsforskning fjerde fremsyn har været forelagt Folketingets Europaudvalg
den 11. december 2015, jf. samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 3. december 2015.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
5.
Internationale handelsaftaler og –forhandlinger på landbrugsområdet
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 29. oktober 2015.
Ændringer er markeret i marginen.
11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 263: Samlenotat forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016, fra miljø- og fødevareministeren
1595809_0013.png
Resumé
Kommissionen forventes på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016 at orientere om
status for EU’s regionale og bilaterale handelsaftaler og –forhandlinger samt multilaterale forhandlinger
på landbrugsområdet.
Baggrund
Det forventes, at Kommissionen på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016 vil orientere om
status for EU’s regionale og bilaterale handelsaftaler og –forhandlinger samt multilaterale forhandlinger på
landbrugsområdet.
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016 med henblik på
orientering og udveksling af synspunkter.
Formål og indhold
Igangværende frihandelsforhandlinger
Der er blevet afviklet elleve forhandlingsrunder mellem EU og USA siden lancering af
frihandelsforhandlingerne i marginen af G8-topmødet i Nordirland i juni 2013. Den seneste runde fandt sted
i oktober 2015 i USA, hvor der blandt andet blev drøftet SPS, landbrug samt udvekslet tilbud på toldsatser.
Forhandlingernes mere tekniske fase er nu ved at være overstået, og de mere substantielle politiske
forhandlinger skal i gang med henblik på forhåbentligt at kunne nå til enighed om en aftale i 2016. En vigtig
opgave har hidtil været at sætte rammerne for forhandlingerne og opbygge en god forståelse for de respektive
systemer og lovgivningsprocesser. Der har dog samtidig været forhandlinger om enkelte udkast til kapitler i
en endelig frihandelsaftale, ligesom der også har været udvekslet tilbud på toldsatser.
Forhandlingerne mellem EU og Japan startede i april 2013, og der har foreløbig været gennemført 14
forhandlingsrunder. Seneste runde fandt sted 30.november - 4. december 2015 i Tokyo. Danmark er et af de
få EU-lande, som kontinuerligt opretholder et handelsoverskud over for Japan, og for hvem en ambitiøs
frihandelsaftale har et entydigt positivt økonomisk perspektiv. Navnlig landbrugs- og fødevareerhvervet samt
lægemiddelindustrien har meget stærke interesser i en åbning af det japanske marked. Der har været
udvekslet indledende tekstforslag og tilbud på enkelte områder.
Den 5. oktober 2015 opnåede USA, Japan og 10 andre lande i Stillehavsregionen (Canada, Australien,
Malaysia, Mexico, Peru, Vietnam, Chile, Brunei, Singapore og New Zealand) enighed om handelsaftalen
Trans-Pacific Partnership (TPP). Aftalen dækker ca. 40 % af den samlede globale økonomi og omfatter
et marked med 800 mio. indbyggere. Den er den største af sin art i to årtier og indeholder 30 kapitler
med reduktioner af handelsbarrierer på en række områder, herunder landbrug. For det danske
landbrugserhverv er det særlig åbningerne af det japanske marked for svinekød fra parterne i TPP’en,
der kan få stor betydning. Her gives efter sigende betydelige indrømmelser, hvilket vil give operatører
fra blandt andet USA og Canada fordele i forhold til blandt andet operatører fra EU. Det skal dog
understreges, at det under alle omstændigheder vil tage noget tid, inden den træder i kraft.
For så vidt angår Mercosur (Argentina, Brasilien, Paraguay, Uruguay) har der gennem længere tid været
stilstand i forhold til forhandlingerne, blandt andet vedrørende udveksling af nye og mere omfattende
toldtilbud. Aftalen kan potentielt blive omfattende og dække emner som tjenesteydelser, investeringer,
offentlige indkøb og bæredygtig udvikling. Den vil også sigte mod at sikre en passende beskyttelse af
intellektuelle ejendomsrettigheder og geografiske betegnelser. Spørgsmålet om liberalisering af handelen
med landbrugsvarer har vist sig at være et helt centralt element i forhandlingerne.
EU og Filippinerne besluttede i slutningen af 2015 at igangsætte bilaterale forhandlinger om en
frihandelsaftale. Forhandlingerne vil basere sig på mandatet for forhandlingerne mellem EU og ASEAN, som
også EU’s netop velafsluttede frihandelsforhanldinger med Vietnam tog udgangspunkt i. Ambitionen er en
tilsvarende ambitiøs og omfattende aftale. Kommissionen forventer, at første forhandlingsrunde vil finde
12
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 263: Samlenotat forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016, fra miljø- og fødevareministeren
1595809_0014.png
sted i første halvår af 2016. Filippinerne er blandt de største aftagere af landbrugsprodukter fra EU, så en
frihandelsaftale vil potentielt være til fordel for EU’s landbrugssektor.
Færdigforhandlede frihandelsaftaler
Den første frihandelsaftale i den nye generation af EU’s frihandelsaftaler blev indgået med Sydkorea. Aftalen
trådte midlertidigt i kraft i juli 2011 og er desuden EU’s første handelsaftale med et asiatisk land. Aftalen er
den mest ambitiøse, EU nogensinde har forhandlet sig frem til. Den indebærer en afvikling af næsten alle
importafgifter efter en overgangsperiode og skaber væsentlige nye muligheder for blandt andet
markedsadgang for tjenesteydelser og investeringer.
Der blev den 26. september 2014 indgået en politisk aftale om hovedelementerne i en frihandelsaftale
mellem EU og Canada. Den politiske aftale indebærer en omfattende afvikling af toldsatser i såvel EU som
Canada. På EU’s side er der tale om en afvikling af 99,2 % af alle toldlinjer ved aftalens fulde indfasning. Den
tilsvarende toldafvikling på canadisk side omfatter 98,8 % af alle toldlinjer. Den politiske aftale medfører
øget markedsadgang for canadisk okse- og svinekød i EU, mens EU omvendt opnår en bedre markedsadgang
i Canada for blandt andet mejeriprodukter. Relateret til dette accepterer Canada fremadrettet at yde
beskyttelse af et bredt udsnit af EU’s prioriterede geografiske indikationer på fødevareområdet. Der er
efterfølgende opnået enighed mellem EU og Canada om reciprocitet i håndteringen af henholdsvis EU’s
ostekvoter på det canadiske marked og Canadas kødkvoter på det europæiske marked, således at begge
kvoter administreres efter et licensbaseret system. Det forventes, at aftalen vil kunne træde i kraft i 2. halvår
af 2016.
En regional frihandelsaftale mellem EU og ASEAN
1
-landene blev igangsat i 2007, men mangel på fremskridt
gjorde, at aftalen blev sat på ”stand-by” og afløst af bilaterale forhandlinger med de enkelte ASEAN-lande.
Ambitionen er, at de bilaterale frihandelsaftaler på sigt kan udgøre byggesten til en egentlig EU-ASEAN
frihandelsaftale. EU og Singapore afsluttede i december 2012 de politiske forhandlinger om en
frihandelsaftale, der behandles ved EU-Domstolen pga. uenighed om kompetencefordelingen mellem EU og
medlemsstaterne. Der er desuden iværksat yderligere forhandlinger om et kapitel om
investeringsbeskyttelse. Aftalen er banebrydende for grøn teknologi, idet den forenkler reglerne for handel og
investeringer i grøn teknologi og fremmer grønne udbud. EU og Vietnam afsluttede i december 2015
forhandlingerne om en omfattende frihandels- og investeringsaftale. Aftalen fjerner blandt andet tolden
på stort set alle varer, herunder landbrugsvarer. Samtidig åbnes det vietnamesiske marked for europæiske
serviceudbydere på en række områder. Aftalen skal sikre ens spilleregler for europæiske og vietnamesiske
virksomheder, sikring af intellektuel ejendomsret, fremme og beskyttelse af investeringer samt etablering af
en tvistbilæggelsesmekanisme. Endelig indeholder aftalen bestemmelser, der skal sikre forsvarlige sociale og
miljømæssige standarder. Blandt ASEAN-landene forhandler EU endvidere med Malaysia og Thailand.
I 2013 undertegnede EU en ambitiøs og omfattende frihandelsaftale med Peru og Colombia. Aftalen
medfører først og fremmest en eliminering af langt de fleste toldtariffer, samt forpligtelser vedrørende
reduktion af tekniske barrierer og beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder mv. Aftalen er åben for
deltagelse af andre Andean-lande
2
. Ecuador har i juli 2014 tilsluttet sig aftalen, mens der fortsat er kontakt
mellem EU og Bolivia med henblik på eventuel boliviansk tilslutning til aftalen.
EU og Ukraine afsluttede i december 2011 forhandlingerne om en frihandelsaftale, der er trådt midlertidigt i
kraft den 1. januar 2016. EU forhandlede i juli 2013 frihandelsaftaler på plads med Moldova, Armenien og
Georgien. Armeniens præsident meldte dog efterfølgende ud, at landet vil tilslutte sig den eurasiske
toldunion (anført af Rusland), hvilket fra EU's side betragtes som uforeneligt med en frihandelsaftale mellem
EU og Armenien. Aftalerne med Moldova og Georgien har været i midlertidig anvendelse siden 1. september
2014.
1
2
Brunei, Cambodja, Indonesien, Laos, Malaysia, Myanmar/Burma, Filippinerne, Singapore, Thailand og Vietnam.
Peru, Colombia, Ecuador og Bolivia.
13
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 263: Samlenotat forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016, fra miljø- og fødevareministeren
1595809_0015.png
Endvidere forhandles om økonomiske partnerskabsaftaler (EPA’er), som også har et udviklingsmæssigt sigte,
med forskellige grupperinger af AVS-lande (udviklingslande i Afrika, Vestindien og Stillehavet). Her har EU
indgået aftaler med henholdsvis en række vestafrikanske lande, herunder Nigeria, og SADC (South African
Development Community), herunder Sydafrika. Der er endvidere opnået politisk enighed om en aftale med
EAC (East African Community – Burundi, Kenya, Rwanda, Tanzania og Uganda).
WTO-forhandlingerne
WTO’s 10. ministerkonference i Nairobi sluttede den 19. december 2015 med, at alle 164 WTO-medlemmer
vedtog den såkaldte Nairobipakke med tilhørende ministererklæring. Pakkens mest substantielle element er
den aftale, der blev indgået om at nedbringe/udfase forskellige former for støtte til eksport af
landbrugsprodukter. For EU's vedkommende indebærer det, at man fremover ikke kan yde
eksportrestitutioner. Bruges af disse er i forbindelse med den seneste reform af den fælles landbrugspolitik
indskrænket betydeligt og kan kun bruges i krisesituationer. Udover udfasningen af eksportrestitutioner, blev
der lagt begrænsninger på brugen af eksportkreditter, statsejede eksportvirksomheder og udviklingsstøtte i
form af fødevarehjælp. Det sidste går især på den praksis, at landbrugsvarer stilles til rådighed for
myndigheder og organisationer i tredjelande, der så kan videresælge varerne. Denne form for
tilbagevendende tilstrømning af fødevarer kan give vanskeligheder i forhold til at opbygge og udvikle lokale
og regionale landbrugssektorer.
Den kommercielle del af landbrugsaftalen er af mindre betydning, men den mere overordnede politiske
betydning af aftalen er imidlertid af stor betydning. Den har understreget WTO’s legitimitet og relevans.
Samtidig åbner ministererklæringen op for, at WTO kan begynde, at arbejde med nye emner.
Finansieringsmekanisme og tillægsprotokol om fisk og fiskevarer med Norge og Island
Der har været forhandlinger om en ny EØS-finansieringsmekanisme, der kan betegnes som de tre EØS-
EFTA-landes (Island, Norge og Liechtenstein) betaling for at få adgang til det indre marked. Parallelt med,
men i princippet uafhængigt af forhandlingerne om finansieringsmekanismen, har der været forhandlet med
henholdsvis Norge og Island om tillægsprotokoller vedrørende markedsadgang for fisk og fiskevarer. De
gældende protokoller udløb den 30. april 2014. I juli 2015 er der opnået en foreløbig aftale mellem EØS-
EFTA-landene om EØS finansieringsmekanismen for 2014-2021 samt tillægsprotokollerne. Nu skal
aftalerne gennemgås, accepteres af EØS-EFTA landene og EU og senere godkendes på et rådsmøde.
Øget liberalisering af handlen med landbrugsvarer (artikel 19-forhandlinger)
Kommissionen har påbegyndt forhandlinger med Norge om en øget liberalisering af landbrugsområdet
under artikel 19 i EØS-aftalen. Fra dansk side er der blevet arbejdet aktivt på at sikre varetagelse af danske
interesser i forhandlingerne, herunder særligt en tilbagetrækning af den tidligere norske regerings
toldforhøjelser på ost, kød og hortensia. Kommissionens første møde med Norge om artikel 19-
forhandlingerne fandt sted den 3. februar 2015, og der er senest afholdt møde i september 2015.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, men skal i henhold til TEUF artikel 207, stk. 3 og jf. artikel 218
godkende frihandelsaftaler.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingtagen til
konkrete forslag.
Konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Drøftelsen vil ikke i sig
selv berøre beskyttelsesniveauet. Det vurderes, at åbningen af nye markeder og indgåelsen af nye
handelsaftaler generelt vil have positive erhvervsøkonomiske og samfundsøkonomiske effekter.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug).
14
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 263: Samlenotat forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016, fra miljø- og fødevareministeren
1595809_0016.png
Landbrug & Fødevarer støtter generelt EU’s offensive handelspolitik, hvor der er fokus på indgåelse af
frihandelsaftaler med strategisk vigtige markeder. Fokus på eksport er – ifølge Landbrug & Fødevarer –
afgørende for at sikre vækst og beskæftigelse i Danmark og i Europa.
Landbrug & Fødevarer lægger vægt på, at den konstruktive dialog med USA inden for rammerne af TTIP-
forhandlingerne fortsættes. Dialogen må ske på grundlag af videnskabelige standarder og en forståelse for de
forskellige reguleringstilgange i henholdsvis EU og USA.
Landbrug & Fødevarer ser fortsat et stort potentiale i en ambitiøs frihandelsaftale mellem EU og Japan.
Potentialet knytter sig ikke mindst til en bedre markedsadgang for svinekød. Det er ifølge Landbrug &
Fødevarer centralt, at EU’s markedsadgang for svinekød ikke bliver ringere end den markedsadgang, USA
måtte forhandle igennem med Japan som del af TPP-forhandlingerne.
Landbrug & Fødevarer ser det desuden som en meget vigtig fællesopgave, at der bliver skabt markedsadgang
til lande i Sydamerika, herunder de lande som EU har indgået frihandelsaftaler med (Chile, Peru, Columbia
og de centralamerikanske lande). Landbrug & Fødevarer finder det stærkt utilfredsstillende, at Brasilien i
realiteten ikke viser nogen form for reel handlingsvilje, når det handler om at få adgang til det brasilianske
marked. Brasilien har en markant eksport til EU af fjerkræ- og oksekød, ca. 450.000 tons fjerkrækød og
150.000 tons oksekød årligt, hvorimod EU ikke har nogen adgang af nævneværdig karakter til Brasilien.
Endelig fremhæver Landbrug & Fødevarer, at enhver fremgang i EU’s forhandlinger med MERCOSUR, bør
betinges af reel fremgang i EU’s adgang til det brasilianske marked.
Landbrug & Fødevarer lægger vægt på, at den konstruktive dialog med USA inden for rammerne af TTIP-
forhandlingerne fortsættes. Dialogen må ske på grundlag af videnskabelige standarder af de forskellige
reguleringstilgange i henholdsvis EU og USA. Herunder påpeges fra dansk fjerkræssektors side, at der i
forhandlingerne bør tages særligt hensyn til EU’s forsigtighedsprincip og følsomme sektorer, hvor EU
allerede har givet væsentlige importindrømmelser i WTO eller som er særligt økonomisk konkurrenceudsatte
på grund af forskellige lovbestemte produktionsmetoder. Landbrug & Fødevarer ser fortsat et stort
potentiale i en ambitiøs frihandelsaftale mellem EU og Japan. Potentialet knytter sig ikke mindst til en bedre
markedsadgang for svinekød og fjerkræ. Det er ifølge Landbrug & Fødevarer centralt, at EU’s markedsadgang
ikke bliver ringere end den markedsadgang, USA måtte forhandle igennem med Japan som del af TPP-
forhandlingerne. Generelt bør enhver frihandelsaftale indgået af EU med tredjelande være omfattet af en
”single pocket”-tilgang i WTO-regi, der sikrer, at EU´s handelsindrømmelser i form af nye eller større
importtarifkvoter indgår med fuld effekt i fremtidige WTO-forhandlinger om yderligere liberalisering af den
globale handel. Ydermere finder Landbrug & Fødevarer det vigtigt at arbejdet med frihandelsforhandlinger i
Sydøstasien, både i forhold til ASEAN-blokken som helhed og de bilaterale bevægelser mod forhandlinger
med Indonesien og Fillippinerne, prioriteres, da der her findes et stort yderligere potentiale for blandt andet
dansk mejerieksport. Slutteligt finder Landbrug & Fødevarer, at den kommende genforhandling af EU-
Mexico frihandelsaftalen er en vigtig mulighed for blandt andet dansk mejerierhverv for at sikre bedre
markedsadgang til højprioritetsmarked.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at den nyligt indgåede TPP-aftale mellem USA, Japan, Canada, Australien,
Malaysia, Mexico, Peru, Vietnam, Brunei, Chile, Singapore og New Zealand lægger pres på EU for at indgå
flere bilaterale handelsaftaler. Særlig vigtig er handelsaftalen med Japan. Det ser ud til, at USA har fået en
rigtig god aftale om markedsadgang til Japan. Det er helt essentielt, at EU som minimum får samme
markedsadgang som USA på kødområdet, da vi ellers står til at miste store markedsandele.
DyreværnsOrganisationernesSamarbejdsOrganisation (DOSO) henstiller til, at dyrevelfærd indføjes som et
kardinalpunkt i samtlige internationale handelsaftaler således, at EU (de enkelte medlemsstater) har frihed
til at fravælge import af animalske produkter, der ikke mindst lever op til EU’s egne regler for dyrevelfærd.
DOSO mener, at internationale handelsaftaler skal modvirke handel med og i særdeleshed transport af
levende dyr til fordel for handel med kroppe og forarbejdede produkter.
15
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 263: Samlenotat forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016, fra miljø- og fødevareministeren
1595809_0017.png
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre landes holdninger.
Regeringens generelle holdning
Fra dansk side vil man tage Kommissionens orientering til efterretning, idet omfattende og ambitiøse
frihandelsaftaler generelt er i Danmarks interesse som et vigtigt skridt på vejen til at opnå adgang til en
række store markeder med deraf følgende forøgede eksportmuligheder og vækst i Danmark.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 6. november 2015 forud for rådsmøde (landbrug og
fiskeri) den 16. november 2015, jf. samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 29. oktober 2015.
Der blev oversendt samlenotat til Folketingets Europaudvalg den 1. oktober 2015 forud for rådsmøde
(landbrug og fiskeri) den 22.- 23. oktober 2015.
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 9. marts 2015 forud for rådsmødet (landbrug og
fiskeri) den 16. marts 2015, jf. samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 26. februar 2015.
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 8. oktober 2014 forud for rådsmøde (landbrug og
fiskeri) den 13.-14. oktober 2014, jf. samlenotat oversendt den 2. oktober 2014.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
16