Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 253
Offentligt
1594323_0001.png
Miljø- og Fødevareministeriet
Talen til Samråd AB i Miljø- og Fødevareudvalget
den 28. januar 2016, kl. 10.30
(Det talte ord gælder)
Spørgsmål AB
Finder ministeren, at det nuværende overvågningssystem
er tilstrækkeligt til at give et dækkende billede af forure-
ningen med pesticider i vandløb?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Maria Reumert
Gjerding (EL).
Svar:
- Overvågning af pesticider i vandmiljøet, grundvan-
det og luften sker i forskellige dele af det nationale
overvågningsprogram.
- Overvågningsprogrammet sikrer bl.a., at vi efterle-
ver vores EU-retlige direktivforpligtigelser på natur-
og vandområdet, hvor vi skal vurdere miljøets til-
stand og rapportere herom til EU. Dermed følger vi
tilstanden for natur og miljø.
- Overvågningen i Dannmark har gennem mange år
været tilrettelagt og fokuseret med en prioriteret til-
gang til de aktuelle behov. For de forurenende stof-
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 253: Talepapir fra åbent samråd den 28/1-16 om kontrollen af brug af pesticider, fra med miljø- og fødevareministeren
1594323_0002.png
fer primært med udgangspunkt i kravene i EU’s
vandrammedirektiv.
- Såkaldte prioriterede forurenende stoffer på EU’s li-
ste over prioriterede stoffer skal i overfladevand
overvåges mindst en gang om måneden. Der er flere
pesticider blandt de prioriterede stoffer.
- Andre forurenende stoffer, som udledes i signifikan-
te mængder, overvåges mindst hver tredje måned.
Aktuelt er der flere pesticider blandt overvågningen
af andre forurenende stoffer.
- Når de forurenende stoffer overvåges i sediment el-
ler dyr eller planter overvåges de én gang om året.
- Overvågningsfrekvensen kan i alle tilfælde nedsæt-
tes eller øges, hvis det er berettiget på baggrund af
teknisk viden og ekspertvurderinger.
- EU har også fastlagt, at der skal ske en overvågning
af prioriterede stoffer og andre forurenende stoffer
inden for hvert vandområdedistrikt, så man kan
vurdere den generelle tilstand for vandområderne.
- Derudover skal de vandområder overvåges, som er i
risiko for ikke at kunne opfylde miljømålet, eller
hvortil der udledes prioriterede stoffer.
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 253: Talepapir fra åbent samråd den 28/1-16 om kontrollen af brug af pesticider, fra med miljø- og fødevareministeren
Resultater af overvågningen
- Det fremgår af rapport fra Aarhus Universitet i de-
cember 2014, at i vandløb og søer er de undersøgte
pesticider i en periode fra 2011-13 generelt fundet i
lave koncentrations-niveauer med de laveste kon-
centrationer i søerne. Der er ikke fundet overskridel-
ser af grænseværdier for pesticider i vandmiljøet.
- Jeg mener, at vi har et fornuftigt billede af forekom-
sten af pesticider i vandmiljøet: Vi følger EU’s krav
til frekvenser af målinger. Og vi foretager med 5-6
års mellemrum en justering af overvågningspro-
grammet netop for at sikre, at overvågningspro-
grammet er prioriteret bedst muligt, og at det gøres
så dækkende og effektivt som muligt, så vi sikrer, at
vi får mest overvågning for pengene.
Kontrol af pesticider
- Jeg vil i den forbindelse gerne slå fast, at ulovlig an-
vendelse af pesticider skal findes i kontrollen og ikke
via overvågningen.
- Den nuværende kontrol af pesticider er baseret dels
på tilfældige stikprøver, der følger EU-lovgivningen,
dels på risikobaseret kontrol, der tilrettelægges på
baggrund af den største mulighed for at finde lov-
overtrædelser (som jeg netop har redegjort for i be-
svarelsen af spørgsmål AA).
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 253: Talepapir fra åbent samråd den 28/1-16 om kontrollen af brug af pesticider, fra med miljø- og fødevareministeren
Godkendelse af pesticider
- Et andet vigtigt aspekt i tilknytning til overvågning
og kontrol er godkendelsen af pesticider, der sker
efter reglerne i pesticidforordningen og i samarbejde
med de andre lande i EU.
- Den danske godkendelsesordning har igennem man-
ge år taget udgangspunkt i en meget restriktiv til-
gang, når vi vurderer risikoen for vores grundvand
ved godkendelsen af pesticider.
- Det betyder, at en del stoffer, som er godkendt i an-
dre lande, ikke må bruges i Danmark. Det betyder
også, at risikoen for forurening af vandmiljøet fra
lovlig anvendelse af disse stoffer er begrænset.
- Den restriktive tilgang i godkendelsesordningen er
gået igen i flere pesticidhandlingsplaner, og det ind-
går også i den nuværende sprøjtemiddelstrategi,
som et bredt flertal i Folketinget står bag.
- Ved re-vurdering af allerede godkendte pesticider i
EU inddrages resultaterne fra overvågningen. Viden
fra overvågningsprogrammet kan medføre, at der
fastsættes begrænsende foranstaltninger for anven-
delsen af pesticiderne, for eksempel afstandskrav for
anvendelse til vandløb og søer.
4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 253: Talepapir fra åbent samråd den 28/1-16 om kontrollen af brug af pesticider, fra med miljø- og fødevareministeren
- Tilsvarende inddrages ny viden fra forskningsprojek-
ter i re-vurderingerne af de godkendte sprøjtemid-
ler.
- Konkret har Miljøstyrelsen igangsat et projekt, der
skal se på resultaterne fra det igangværende forsk-
ningsprojekt om pesticiders indflydelse på organis-
mer i vandløb, der har været omtalt i pressen (DR’s
artikel 16. december 2015: ”Forbudt sprøjtegift fun-
det i vandløbene”). Her undersøges det, om de mål-
te niveauer giver anledning til bekymring og om det
har konsekvenser for godkendte sprøjtemidler.
- Det er min vurdering, at vi har et fornuftigt over-
vågningsprogram, et effektivt kontrolsystem for pe-
sticider og et restriktivt godkendelsessystem, der til-
sammen sikrer mennesker og miljø mod sundheds-
skadelige stoffer.
- Tak for ordet
5