Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 242
Offentligt
1592805_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 27. januar 2016
Sagsnummer: 2016-221
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionens forslag
om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag VI til CLP forordningen (1272/2008/EF) (Komitésag).
Der skal stemmes om forslaget på møde i REACH-komiteen den 3.-4. februar 2016.
Forslaget vurderes at forbedre beskyttelsesniveauet for miljøet og den menneskelige sundhed.
Regeringen er positiv over for forslaget. Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 242: Notat om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag VI til CLP forordningen, komitésag
1592805_0002.png
NOTAT
Kemikalier
Den 21. januar 2016
MFVM 018
NOTAT
til
Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalg
Kommissionens forslag om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag VI til CLP
forordningen (1272/2008/EF).
Komitésag
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag VI til CLP
forordningen (1272/2008/EF). CLP forordningen indeholder regler og kriterier for klassificering,
emballering og mærkning af kemiske stoffer og blandinger. Forslaget tilføjer nye stoffer til
forordningens bilag VI (listen over harmoniserede klassificeringer) og ændrer klassificeringen af
allerede optagne stoffer i overensstemmelse den tekniske udvikling. Af særlig interesse kan nævnes,
at metallisk bly samt kobber foreslås optaget i bilag VI.
Forslaget forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle-, væsentlige samfundsøkonomiske- eller
væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Der skal stemmes om forslaget på møde i REACH-komiteen den 3.-4. februar 2016.
Forslaget vurderes at forbedre beskyttelsesniveauet for miljøet og den menneskellige sundhed
Regeringen er positiv over for forslaget. Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen fremsendte den 17. november 2015 ovennævnte forslag med henblik på diskussion
blandt medlemsstaterne på møde i REACH–komitéen den 10. december. Der afventes et opdateret
forslag fra Kommissionen med henblik på afstemning blandt medlemsstaterne efter
forskriftproceduren med kontrol på mødet i REACH-komiteen den 3.-4. februar 2016.
Komitéen træffer afgørelse efter forskriftprocedure med kontrol som beskrevet i artikel 5a i henhold til
forordning nr. 182/2011 artikel 12 (ophæver Rådets afgørelse 1999/468/EF). Hvis der i komitéen er
kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen forordningen efter, at Europa-Parlamentet
har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
Opnås der ikke kvalificeret flertal i komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og
underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal
Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal, eller udtaler
Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede direktivet/forordningen
efter, at Europa-Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
3. Formål og indhold
CLP forordningens bilag VI indeholder harmoniserede klassificeringer for stoffer. Bilaget bliver
løbende tilpasset den tekniske udvikling i takt med fremsættelse og vedtagelse af nye forslag til
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 242: Notat om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag VI til CLP forordningen, komitésag
1592805_0003.png
harmoniseret klassificering. Det følger af forordningens artikel 36, at stoffer, der opfylder kriterierne
for luftvejssensibilisering, mutagenicitet, carcinogenicitet og reproduktionstoksicitet (CMR stoffer)
skal være underlagt harmoniseret klassificering. Endvidere skal pesticid og biocid aktivstoffer (i
henhold til direktiv 91/414/EØF samt 98/8/EØF) normalt være underlagt harmoniseret klassificering.
Øvrige stoffer kan tilføjes bilag VI ad hoc, såfremt behovet herfor kan begrundes på fællesskabsplan.
Med denne tilpasning skærpes klassificeringen af 22 allerede optagne stoffer, og der tilføjes 27 nye
stoffer til forordningens bilag VI i overensstemmelse med den tekniske udvikling.
Nedenfor ses udkast til korrektion af del 3 til forordningens bilag VI, hvor første tabel vedrøre
tilpasninger og anden tabel indeholder tilføjelser:
Tabel 1
International Chemical
Identification
Classification
Hazard Class and
Category Code(s)
Hazard
statement
Code(s)
Carc. 2
pirimicarb (ISO); 2-
(dimethylamino)-5,6-
dimethylpyrimidin-4-yl
dimethylcarbamate
Acute Tox. 3
Acute Tox. 3
Skin Sens. 1
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
Acute Tox. 4
dicopper oxide;
copper (I) oxide
Acute Tox. 4
Eye Dam. 1
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
Flam. Liq. 2
1,2-dichloropropane;
propylene dichloride
Carc. 1B
Acute Tox. 4*
Acute Tox. 4*
Flam. Liq. 3
Acute Tox. 4
chlorobenzene
Skin Irrit. 2
Aquatic Chronic 2
Flam. Liq. 1
Carc. 1B
propylene oxide;
1,2-epoxypropane;
methyloxirane
Muta. 1B
Acute Tox. 3
Acute Tox. 3
Acute Tox. 4
STOT SE 3
Eye Irrit. 2
Repr. 1B
bisphenol A;
4,4'-isopropylidenediphenol
STOT SE 3
Eye Dam. 1
Skin Sens. 1
H351
H331
H301
H317
H400
H410
H332
H302
H318
H400
H410
H225
H350
H332
H302
H226
H332
H315
H411
H224
H350
H340
H331
H311
H302
H335
H319
H360F
H335
H318
H317
GHS08
GHS05
GHS07
Dgr
GHS02
GHS08
GHS07
Dgr
GHS02
GHS07
GHS09
Wng
GHS02
GHS08
GHS06
Dgr
H225
H350
H332
H302
H226
H332
H315
H411
H224
H350
H340
H331
H311
H302
H335
H319
H360F
H335
H318
H317
GHS07
GHS05
GHS09
Dgr
H332
H302
H318
H410
Pictogram,
Signal
Word
ode(s)
GHS08
GHS06
GHS09
Dgr
H351
H331
H301
H317
H410
M=10
M=100
C
Labelling
Hazard
statement
Code(s)
Suppl.
Hazard
statement
Code(s)
Specific Conc.
Limits, M-
factors
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 242: Notat om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag VI til CLP forordningen, komitésag
1592805_0004.png
International Chemical
Identification
Classification
Hazard Class and
Category Code(s)
Hazard
statement
Code(s)
Pictogram,
Signal
Word
ode(s)
GHS08
GHS05
GHS09
Dgr
C
Labelling
Hazard
statement
Code(s)
H360F
H314
H410
Suppl.
Hazard
statement
Code(s)
Specific Conc.
Limits, M-
factors
phenol, dodecyl-, branched;
[1]
phenol, 2-dodecyl-,
branched;
phenol, 3-dodecyl-,
branched;
phenol, 4-dodecyl-,
branched; [2]
phenol, (tetrapropenyl)
derivatives [3]
chloralose (INN);
(R)-1,2-O-(2,2,2-
trichloroethylidene)-α-D-
glucofuranose;
glucochloralose;
anhydroglucochloral
Repr. 1B
Skin Corr. 1C
Eye Dam. 1
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H360F
H314
H318
H400
H410
M=10
M=10
Acute Tox. 4*
Acute Tox. 3
STOT SE 3
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
Acute Tox. 2
Acute Tox. 3
STOT SE 3
H332
H301
H336
H400
H410
H330
H301
H335
H314
H334
H317
H400
H411
H360D
H330
H310
H300
H372
(blood)
H400
H410
GHS06
GHS09
Dgr
H332
H301
H336
H410
M=10
M=10
GHS06
GHS05
GHS08
GHS09
Dgr
H330
H301
H335
H314
H334
H317
H410
EUH071
STOT SE 3;
H335: C ≥
0,5 %
glutaral; glutaraldehyde;
1,5-pentanedial
Skin Corr. 1B
Resp. Sens. 1
Skin Sens. 1A
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 2
Repr. 1B
Acute Tox. 1
Acute Tox. 1
Acute Tox. 1
STOT RE 1
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
M=1
Repr. 1B;
H360D:
C ≥ 0,003 %
STOT RE 1;
H372
(blood): C ≥
0,1 %
STOT RE 2;
H373
(blood):
0,01 % ≤ C <
0,1 %
M=1
M=1
GHS08
GHS06
GHS09
Dgr
H360D
H330
H310
H300
H372
(blood)
H410
chlorophacinone (ISO);
2-[(4-
chlorophenyl)(phenyl)acetyl
]-1H-indene-1,3(2H)-dione
Repr. 1B
N-methyl-2-pyrrolidone; 1-
methyl-2-pyrrolidone
STOT SE 3
Skin Irrit. 2
Eye Irrit. 2
Repr. 1A
Acute Tox. 1
Acute Tox. 1
H360D***
H335
H315
H319
H360D
H330
H310
GHS08
GHS07
Dgr
H360D***
H335
H315
H319
STOT SE 3;
H335: C ≥
10 %
warfarin (ISO);
4-hydroxy-3-(3-oxo-1-
phenylbutyl)-2H-chromen-
GHS08
GHS06
GHS09
H360D
H330
H310
Repr. 1A;
H360D:
C ≥ 0,003 %
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 242: Notat om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag VI til CLP forordningen, komitésag
1592805_0005.png
International Chemical
Identification
Classification
Hazard Class and
Category Code(s)
Hazard
statement
Code(s)
Pictogram,
Signal
Word
ode(s)
Dgr
C
Labelling
Hazard
statement
Code(s)
H300
H372
(blood)
H411
Suppl.
Hazard
statement
Code(s)
Specific Conc.
Limits, M-
factors
2-one; [1]
(S)-4-hydroxy-3-(3-oxo-1-
phenylbutyl)-2-
benzopyrone; [2]
(R)-4-hydroxy-3-(3-oxo-1-
phenylbutyl)-2-benzopyrone
[3]
Acute Tox. 2
STOT RE 1
Aquatic Chronic 2
H300
H372
(blood)
H411
STOT RE 1;
H372
(blood): C ≥
0,5 %
STOT RE 2;
H373
(blood):
0,05 % ≤ C <
0,5 %
Repr. 1B
Acute Tox. 2
Acute Tox. 3
Acute Tox. 2
STOT RE 1
coumatetralyl (ISO); 4-
hydroxy-3-(1,2,3,4-
tetrahydro-1-
naphthyl)coumarin
Aquatic Chronic 1
H360D
H330
H311
H300
H372
(blood)
H410
GHS08
GHS06
GHS09
Dgr
H360D
H330
H311
H300
H372
(blood)
H410
Repr. 1B;
H360D: C ≥
0,003 %
STOT RE 1;
H372
(blood): C ≥
1,0 %
STOT RE 2;
H373
(blood)
0,1 % ≤ C <
1,0 %
M=10
Repr. 1B
Acute Tox. 1
Acute Tox. 1
Acute Tox. 1
STOT RE 1
difenacoum (ISO); 3-(3-
biphenyl-4-yl-1,2,3,4-
tetrahydro-1-naphthyl)-4-
hydroxycoumarin
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H360D
H330
H310
H300
H372
(blood)
H400
H410
GHS08
GHS06
GHS09
Dgr
H360D
H330
H310
H300
H372
(blood)
H410
Repr. 1B;
H360D:
C ≥ 0,003 %
STOT RE 1;
H372
(blood): C ≥
0,02 %
STOT RE 2;
H373
(blood):
0,002 % ≤ C
< 0,02 %
M=10
M=10
Repr. 1A
Acute Tox. 1
brodifacoum (ISO);
4-hydroxy-3-(3-(4'-bromo-
4-biphenylyl)-1,2,3,4-
tetrahydro-1-
naphthyl)coumarin
Acute Tox. 1
Acute Tox. 1
STOT RE 1
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H360D
H330
H310
H300
H372
(blood)
H400
H410
GHS08
GHS06
GHS09
Dgr
H360D
H330
H310
H300
H372
(blood)
H410
Repr. 1A;
H360D:
C ≥ 0,003 %
STOT RE 1;
H372
(blood): C ≥
0,02 %
STOT RE 2;
H373
4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 242: Notat om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag VI til CLP forordningen, komitésag
1592805_0006.png
International Chemical
Identification
Classification
Hazard Class and
Category Code(s)
Hazard
statement
Code(s)
Pictogram,
Signal
Word
ode(s)
C
Labelling
Hazard
statement
Code(s)
Suppl.
Hazard
statement
Code(s)
Specific Conc.
Limits, M-
factors
(blood):
0,002 % ≤ C
< 0,02 %
M=10
M=10
Repr. 1B
Acute Tox. 1
Acute Tox. 1
flocoumafen (ISO); reaction
mass of: cis-4-hydroxy-3-
(1,2,3,4-tetrahydro-3-(4-(4-
trifluoromethylbenzyloxy)ph
enyl)-1-naphthyl)coumarin
and trans-4-hydroxy-3-
(1,2,3,4-tetrahydro-3-(4-(4-
trifluoromethylbenzyloxy)ph
enyl)-1-naphthyl)coumarin
Acute Tox. 1
STOT RE 1
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H360D
H330
H310
H300
H372
(blood)
H400
H410
GHS08
GHS06
GHS09
Dgr
H360D
H330
H310
H300
H372
(blood)
H410
Repr. 1B;
H360D:
C ≥ 0,003 %
STOT RE 1;
H372
(blood): C ≥
0,05 %
STOT RE 2;
H373
(blood):
0,005 % ≤ C
< 0,05 %
M=10
M=10
Repr. 1B
diisobutyl phthalate
H360Df
GHS08
Dgr
H360Df
flumioxazin (ISO);
2-[7-fluoro-3-oxo-4-(prop-
2-yn-1-yl)-3,4-dihydro-2H-
1,4-benzoxazin-6-yl]-4,5,6,7-
tetrahydro-1H-isoindole-
1,3(2H)-dione
chlorsulfuron (ISO); 2-
chloro-N-[[(4-methoxy-6-
methyl-1,3,5-triazin-2-
yl)amino]carbonyl]benzenes
ulphonamide
Repr. 1B
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H360D
H400
H410
GHS08
GHS09
Dgr
H360D
H410
M=1000
M=1000
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H400
H410
GHS09
Wng
H410
M=1000
M=100
Repr. 1B
N,N-dimethylacetamide
Acute Tox. 4*
Acute Tox. 4*
Carc. 2
Repr. 2
acetochlor (ISO); 2-chloro-
N-(ethoxymethyl)-N-(2-
ethyl-6-
methylphenyl)acetamide
Acute Tox. 4
STOT SE 3
STOT RE 2
Skin Irrit. 2
Skin Sens. 1
Aquatic Acute 1
H360D***
H332
H312
H351
H361f
H332
H335
H373
(kidney)
H315
H317
GHS08
GHS07
Dgr
GHS08
GHS07
GHS09
Wng
H360D***
H332
H312
H351
H361f
H332
H335
H373
(kidney)
H315
H317
5
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 242: Notat om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag VI til CLP forordningen, komitésag
1592805_0007.png
International Chemical
Identification
Classification
Hazard Class and
Category Code(s)
Hazard
statement
Code(s)
Aquatic Chronic 1
H400
H410
Pictogram,
Signal
Word
ode(s)
C
Labelling
Hazard
statement
Code(s)
H410
Suppl.
Hazard
statement
Code(s)
Specific Conc.
Limits, M-
factors
M=1000
M=100
Carc. 2
Acute Tox. 2
Acute Tox. 4
STOT RE 1
polyhexamethylene
biguanide hydrochloride
Eye Dam. 1
Skin Sens. 1B
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H351
H330
H302
H372
(respiratory
tract)
(inhalation)
H318
H317
H400
H410
GHS08
GHS06
GHS05
GHS09
Dgr
H351
H330
H302
H372
(respiratory
tract)
(inhalation)
H318
H317
H410
M=10
M=10
Tabel 2
International Chemical
Identification
Classification
Hazard Class and
Category Code(s)
Hazard
statement
Code(s)
disodium octaborate
anhydrous; [1]
disodium octaborate
tetrahydrate [2]
e-glass microfibres of
representative composition;
[Calcium-aluminium-silicate
fibres with random
orientation with the
following representative
composition (% given by
weight): SiO
2
50.0-56.0 %,
Al
2
O
3
13.0-16.0 %, B
2
O
3
5.8-
10.0 %, Na
2
O <0.6 %, K
2
O
<0.4 %, CaO 15.0-24.0 %,
MgO <5.5 %, Fe
2
O
3
<0.5 %,
F
2
<1.0 %. Process: typically
produced by flame
attenuation and rotary
process. (Additional
individual elements may be
present at low levels; the
Carc. 1B
H350i
GHS08
Dgr
H350i
Repr. 1B
H360FD
Pictogram,
Signal
Word Code(
s)
GHS08
Dgr
H360FD
Labelling
Hazard
statement
Code(s)
Suppl.
Hazard
statement
Code(s)
Specific
Conc.
Limits, M-
factors
6
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 242: Notat om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag VI til CLP forordningen, komitésag
1592805_0008.png
International Chemical
Identification
Classification
Hazard Class and
Category Code(s)
Hazard
statement
Code(s)
Pictogram,
Signal
Word Code(
s)
Labelling
Hazard
statement
Code(s)
Suppl.
Hazard
statement
Code(s)
Specific
Conc.
Limits, M-
factors
process list does not
preclude innovation).]
glass microfibres of
representative composition;
[Calcium-aluminium-silicate
fibres with random
orientation with the
following composition (%
given by weight): SiO
2
55.0-
60.0 %, Al
2
O
3
4.0-7.0 %,
B
2
O
3
8.0-11.0 %, ZrO
2
0.0-
4.0 %, Na
2
O 9.5-13.5 %, K
2
O
0.0-4.0 %, CaO 1.0-5.0 %,
MgO 0.0-2.0 %, Fe
2
O
3
<0.2
%, ZnO 2.0-5.0 %, BaO 3.0-
6.0 %, F
2
<1.0 %. Process:
typically produced by flame
attenuation and rotary
process. (Additional
individual elements may be
present at low levels; the
process list does not
preclude innovation).]
copper thiocyanate
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H400
H410
GHS09
Wng
H410
EUH032
Carc. 2
H351
(inhalation)
GHS08
Wng
H351
(inhalation)
copper(II) oxide
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H400
H410
GHS09
Wng
H410
dicopper chloride
trihydroxide
Acute Tox. 4 Acute
Tox. 3
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H332
H301
H400
H410
H302
H400
H410
H331
H302
H319
H400
H410
H332
H302
H319
H400
GHS06
GHS09
Dgr
GHS07
GHS09
Wng
GHS06
GHS09
Dgr
H332
H301
H410
H302
H410
tetracopper hexahydroxide
sulphate; [1]
tetracopper hexahydroxide
sulphate hydrate [2]
copper flakes (coated with
aliphatic acid)
Acute Tox. 4
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
Acute Tox. 3
Acute Tox. 4
Eye Irrit. 2
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H331
H302
H319
H410
copper(II) carbonate--
copper(II) hydroxide (1:1)
Acute Tox. 4
Acute Tox. 4
Eye Irrit. 2
Aquatic Acute 1
GHS07
GHS09
Wng
H332
H302
H319
H410
7
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 242: Notat om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag VI til CLP forordningen, komitésag
1592805_0009.png
International Chemical
Identification
Classification
Hazard Class and
Category Code(s)
Hazard
statement
Code(s)
Aquatic Chronic 1
H410
Pictogram,
Signal
Word Code(
s)
Labelling
Hazard
statement
Code(s)
Suppl.
Hazard
statement
Code(s)
Specific
Conc.
Limits, M-
factors
copper dihydroxide;
copper(II) hydroxide
Acute Tox. 2
Acute Tox. 4
Eye Dam. 1 Aquatic
Acute 1
Aquatic Chronic 1
H330
H302
H318
H400
H410
H332
H318
H400
H410
H302
H318
H400
H410
H360FD
H362
GHS06
GHS05
GHS09
Dgr
GHS07
GHS05
GHS09
Dgr
GHS07
GHS05
GHS09
Dgr
GHS08
Dgr
H330
H302
H318
H410
H332
H318
H410
H302
H318
H410
H360FD
H362
Repr. 1A;
H360D: C ≥
0,03 %
bordeaux mixture;
reaction products of copper
sulphate with calcium
dihydroxide
copper sulphate
pentahydrate
Acute Tox. 4
Eye Dam. 1
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
Acute Tox. 4
Eye Dam. 1
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
Lead powder;
[particle diameter < 1 mm]
Repr. 1A
Lact.
Lead massive:
[particle diameter ≥ 1 mm]
Repr. 1A
Lact.
H360FD
H362
GHS08
Dgr
H360FD
H362
hydroxyisohexyl 3-
cyclohexene carboxaldehyde
(INCI); reaction mass of 4-
(4-hydroxy-4-
methylpentyl)cyclohex-3-
ene-1-carbaldehyde and 3-
(4-hydroxy-4-
methylpentyl)cyclohex-3-
ene-1-carbaldehyde; [1]
4-(4-hydroxy-4-
methylpentyl)cyclohex-3-
ene-1-carbaldehyde; [2]
3-(4-hydroxy-4-
methylpentyl)cyclohex-3-
ene-1-carbaldehyde [3]
bromadiolone (ISO); 3-[3-
(4'-bromobiphenyl-4-yl)-3-
hydroxy-1-phenylpropyl]-4-
hydroxy-2H-chromen-2-one
Skin Sens. 1A
H317
GHS07
Wng
H317
Repr. 1B
Acute Tox. 1
Acute Tox. 1
Acute Tox. 1
STOT RE 1
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H360D
H330
H310
H300
H372
(blood)
H400
GHS08
GHS06
GHS09
Dgr
H360D
H330
H310
H300
H372
(blood)
H410
Repr. 1B;
H360D:
C ≥ 0,003 %
STOT RE 1;
H372
(blood): C ≥
0,005 %
8
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 242: Notat om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag VI til CLP forordningen, komitésag
1592805_0010.png
International Chemical
Identification
Classification
Hazard Class and
Category Code(s)
Hazard
statement
Code(s)
H410
Pictogram,
Signal
Word Code(
s)
Labelling
Hazard
statement
Code(s)
Suppl.
Hazard
statement
Code(s)
Specific
Conc.
Limits, M-
factors
STOT RE 2;
H373
(blood):
0,0005 % ≤
C < 0,005 %
M=1
M=1
difethialone (ISO);
3-[3-(4'-bromobiphenyl-4-
yl)-1,2,3,4-
tetrahydronaphthalen-1-yl]-
4-hydroxy-2H-1-
benzothiopyran-2-one
Repr. 1B
Acute Tox. 1
Acute Tox. 1
Acute Tox. 1
STOT RE 1
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H360D
H330
H310
H300
H372
(blood)
H400
H410
GHS08
GHS06
GHS09
Dgr
H360D
H330
H310
H300
H372
(blood)
H410
EUH070
Repr. 1B;
H360D:
C ≥ 0,003
%
STOT RE 1;
H372
(blood): C ≥
0,02 %
STOT RE 2;
H373
(blood):
0,002 % ≤ C
< 0,02 %
M=100
M=100
perfluorononan-1-oic acid
[1] and its sodium [2] and
ammonium [3] salts
Carc. 2
Repr. 1B
Lact.
Acute Tox. 4
Acute Tox. 4
STOT RE 1
Eye Dam. 1
H351
H360Df
H362
H332
H302
H372 (liver,
thymus,
spleen)
H318
GSH08
GSH07
GHS05
Dgr
H351
H360Df
H362
H332
H302
H372 (liver,
thymus,
spleen)
H318
dicyclohexyl phthalate
Repr. 1B
Skin Sens. 1
H360D
H317
GHS08
GHS07
Dgr
H360D
H317
3,7-dimethylocta-2,6-
dienenitrile
Muta. 1B
H340
GHS08
Dgr
H340
bupirimate (ISO);
5-butyl-2-ethylamino-6-
methylpyrimidin-4-yl
dimethylsulphamate
Carc. 2
Skin Sens. 1B
Aquatic Chronic 1
H351
H317
H410
GHS08
GHS07
GHS09
Wng
H351
H317
H410
M=1
9
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 242: Notat om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag VI til CLP forordningen, komitésag
1592805_0011.png
International Chemical
Identification
Classification
Hazard Class and
Category Code(s)
Hazard
statement
Code(s)
Pictogram,
Signal
Word Code(
s)
GHS08
GHS07
GHS09
Dgr
Labelling
Hazard
statement
Code(s)
H360D
H302
H373 (liver)
H317
H410
GHS06
GHS09
Dgr
H331
H301
H410
Suppl.
Hazard
statement
Code(s)
Specific
Conc.
Limits, M-
factors
triflumizole (ISO);
(1E)-N-[4-chloro-2-
(trifluoromethyl)phenyl]-1-
(1H-imidazol-1-yl)-2-
propoxyethanimine
benzovindiflupyr (ISO);
N-
[9-(dichloromethylene)-
1,2,3,4-tetrahydro-1,4-
methanonaphthalen-5-yl]-3-
(difluoromethyl)-1-methyl-
1H-pyrazole-4-carboxamide
fluopyram (ISO);
N-{2-[3-
chloro-5-
(trifluoromethyl)pyridin-2-
yl]ethyl}-2-
(trifluoromethyl)benzamide
pencycuron (ISO); 1-[(4-
chlorophenyl)methyl]-1-
cyclopentyl-3-phenylurea
tert-butyl
hydroperoxide
Repr. 1B
Acute Tox. 4
STOT RE 2
Skin Sens. 1
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
Acute Tox. 3
Acute Tox. 3
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H360D
H302
H373 (liver)
H317
H400
H410
H331
H301
H400
H410
M=1
M=1
M=100
M=100
Aquatic Chronic 2
H411
GHS09
H411
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H400
H410
GHS09
Wng
H410
M=1
M=1
Muta. 2
H341
GHS08
Wng
H341
Forslaget læner sig op ad den Europæiske Risikovurderingskomité (RAC)’s udtalelser på nær for to
grupper af kemikalier: bly og kobberforbindelser.
Med hensyn til bly foreslår Kommissionen, at der for de reproduktionsskadelige effekter af bly skelnes
mellem bly i fast form og bly i pulverform, når det gælder fastsættelsen af en specifik
koncentrationsgrænse (SCL). Denne grænse afgør, hvornår en kemisk blanding indeholdende bly
samlet set skal klassificeres som reproduktionsskadelig. Denne opdeling er ikke i overensstemmelse
med RAC’s vurdering, som peger på en fælles specifik koncentrationsgrænse for metallisk bly, uanset
om det er på massiv form eller pulverform.
Kommissionen begrunder behovet for at skelne mellem bly i fast form (partikelstørrelse på mere end 1
mm) og pulverform (partikelstørrelse op til 1 mm) med manglende sikkerhed for graden af
biotilgængelighed af bly i fast form. Kommissionen argumenterer endvidere for, at det er
hensigtsmæssigt,
for nuværende,
at indføre en specifik koncentrationsgrænse (SCL) på ≥ 0,03% for
pulverform og en generisk koncentrationsgrænse (GCL) på ≥ 0,3% for fast form. RAC har derimod
udtalt, at en SCL på ≥ 0,03% vil være dækkende for begge tilstandsformer.
Med hensyn til kobber foreslår Kommissionen, at den miljømæssige klassificering, som er anbefalet i
RAC, optages i bilag VI, idet tilstrækkelig videnskabelig dokumentation er tilgængeligt til at begrunde
ny klassificering. Dog argumenterer Kommissionen for, at de foreslåede multiplikationsfaktorer (M-
faktorer) ikke bør medtages. M-faktorerne afgør, hvornår en kemisk blanding indeholdende
10
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 242: Notat om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag VI til CLP forordningen, komitésag
1592805_0012.png
kobberforbindelserne samlet set skal klassificeres som miljøfarlig. Kommissionen peger på, at disse
kræver yderligere vurdering af RAC i lyset af nyere videnskabelige data om langtidseffekterne af
kobberforbindelserne i vandmiljøet.
Forslaget er den 9. tilpasning til teknisk udvikling. Ændringerne i bilag VI, tabel 3.1 vil finde
anvendelse 18 måneder fra datoen for ikrafttrædelse – og fastsættes til den 1. dag i den følgende
måned. Tabel 3.2 i bilag VI vil udgå helt. For at lette overgangen til fuld anvendelse af CLP forordning
(forordning (EF) nr. 1272/2008), vil sletningen dog ikke træde i kraft før den 1. juni 2017.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, fordi det overordnede
mål med forordningen kun kan opnås ved en harmoniseret klassificering af de stoffer, der har de mest
alvorlige sundheds- og miljøeffekter. Endvidere er der tale om ændringer i allerede eksisterende
klassificeringer optaget på forordningens bilag VI.
6. Gældende dansk ret
Forordningen vil være umiddelbart gældende i Danmark.
7. Konsekvenser
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser.
Kommissionen har ikke foretaget en økonomisk vurdering af forslaget.
Det vurderes, at ændringerne af forordningen vil påføre leverandører omstillingsomkostninger til
omklassificering, ometikettering samt opdatering af sikkerhedsdatablade for de stoffer, der får ny eller
ændret klassificering og mærkning samt af de blandinger, hvori stofferne indgår. Der vil være en
overgangsordning indenfor hvilken, blandinger med gammel mærkning kan sælges. Omkostningerne
vurderes således at blive minimale på grund af overgangsfristen.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget vurderes at forbedre beskyttelsesniveauet for miljøet og den menneskellige sundhed.
Optagelse af bly såvel som kobber i bilag VI vil styrke det eksisterende beskyttelsesniveau også med de
af Kommissionen indførte ændringer.
Virksomhederne er forpligtet til at bruge den harmoniserede klassificering, hvilket bl.a. sikrer en
ensartet mærkning af de stoffer og blandinger, der bringes på markedet i EU. Fareklassificeringen er et
væsentligt redskab for at kunne vælge de mindst farlige stoffer på arbejdspladsen og i produktionen.
De er desuden grundlæggende i forhold til bl.a. krav om sikkerhedsdatablade, arbejdsplads-
brugsanvisninger, begrænsninger i markedsføringen til forbrugerne og affaldshåndtering.
8. Høring
Kommissionens forslag har ikke været i høring. Forslag om klassificering har for hvert enkelt stof
været sendt i offentlig høring af kemikalieagenturet ECHA. Kommentarerne har været inddraget i
diskussionerne og vurdering i den Europæiske Risikovurderingskomité (RAC).
11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 242: Notat om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag VI til CLP forordningen, komitésag
1592805_0013.png
Forslaget har derudover været i høring i Miljøspecialudvalget den 15. – 20. januar 2016.
3F
og
Landsorganisationen i Danmark
(LO) har i den forbindelse
tilkendegivet, at de kan støtte den foreslåede indstilling og gerne ser, at regeringen
arbejder for, at den specifikke koncentrationsgrænse for bly i fast form bliver den
samme som for pulverform i tråd med RAC’s udtalelse og Danmarks tidligere
holdning om at arbejde for samme grænseværdi.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De enkelte ændringer har været diskuteret i den Europæiske Risikovurderingskomité (RAC). Forslaget
har i sin helhed været drøftet blandt medlemsstaterne ved REACH-komité mødet d. 10. december
2015.
På baggrund af de tidligere diskussioner af forslaget i REACH-komitéen forventes der at være et
kvalificeret flertal for forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for forslaget, da det vil forhøje beskyttelsen af miljø og sundhed i
Danmark og EU. De harmoniserede klassificeringer sikrer en ensartet mærkning af de stoffer og
blandinger, der bringes på markedet i EU, og fritager virksomhederne for selv at skulle foretage
klassificeringen.
Regeringen vurderer dog, at det er problematisk, at Kommissionen i sit forslag ikke følger RAC’s
udtalelse i forhold til bly og kobber.
Regeringen er ikke enig i Kommissionens begrundelse for, at der skal ske opdeling af bly i massiv- og
pulverform på grund af manglende sikkerhed for graden af biotilgængelighed af bly i fast form. Ud fra
det almindelige anvendte forsigtighedsprincip taler manglende sikkerhed derimod for, at der bør laves
en samlet klassificering frem for opsplitning.
Regeringen vurderer, at den specifikke koncentrationsgrænse for bly i fast form bør være den samme
som for pulverform, hvilket er i tråd med RAC’s udtalelse og Danmarks tidligere holdning om at
arbejde for samme grænseværdi.
Regeringen vurdere dog samlet set, at det foreliggende forslag vil forbedre beskyttelsesniveauet også i
forhold til optagelsen af bly med den af Kommissionen foreslåede opdelte klassificering.
Vedrørende kobber og udeladelsen af M-faktorer vurderes det, at der allerede foreligger tilstrækkelige
videnskabelige data til at fastsætte M-faktorer, hvorfor der arbejdes for en fastsættelse af M-faktor. I
takt med at der fremkommer nye oplysninger, bør sådanne normalt medtages ved senere tilpasninger
til CLP på baggrund af en ny vurdering. Det anerkendes dog, at det ikke er hensigtsmæssigt, at der
fastsættes M-faktorer, som forventes ændrede indenfor en kort periode, hvorfor fastsættelsen af M-
faktor ikke er af afgørende betydning. I den mellemliggende periode er industrien selv forpligtet til at
fastsætte en passende M faktor på baggrund af de foreliggende data.
Samlet set støtter Regeringen forslaget, idet optagelsen af stoffer med ny eller ændret harmoniseret
klassificering på bilag VI uanset ovenstående vil være en forbedring i forhold til det nuværende
beskyttelsesniveau. Danmark vil fortsat arbejde for en samlet klassificering af bly, herunder at
koncentrationsgrænse for bly i fast form bliver den samme som for pulverform.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen forelægges Folketingets Europaudvalg til orientering.
12