Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 239
Offentligt
1592772_0001.png
Albertslund, 20. januar 2015
Miljø- og Fødevareudvalget
Vedr. Coops holdning til den foreslåede velfærdsmærkning af svinekød
Kære medlemmer af miljø og fødevareudvalget,
COOP erfarer, at der som led i den netop vedtagne landbrugspakke også indgår et initiativ om etablering af
et statsligt dyrevelfærdsmærke.
Det kommende forbrugerrettede velfærdsmærke for i første omgang svinekød kan risikere at få meget
uheldige konsekvenser. For dyrevelfærden, for salget af produkter med høj velfærdsstandard og for forbru-
gerpriserne (konkurrencesituationen). Efter Coops opfattelse tangerer forslaget greenwashing uden til-
strækkelig sandsynliggørelse af effekt i forhold til dyrevelfærden i den danske produktion.
Efter Coops opfattelse er der behov for større politisk såvel som offentlig bevågenhed om mærkets ud-
formning og konsekvenserne heraf.
Coop har ikke medvirket til udarbejdelsen af kriterierne bag mærkningsordningen, da vi ikke blevet invite-
ret til at deltage i de afgørende møder herom. Vi har dog fra anden side fået kendskab til udkastet til krite-
rierne (se bilag 2). Kriterierne forholder sig kun til svinekød og beskriver, hvordan fersk svinekød kan indde-
les i 3 velfærdsanpriste grupper markeret med 1, 2 eller 3 ”velfærdsstjerner”. Baseret på det foreløbige
kriteriesæt ønsker Coop ikke aktivt at markedsføre kød anprist med kun én ”velfærdsstjerne”. Det tangerer
efter vores opfattelse vildledning at anprise et velfærdsniveau, der ikke adskiller sig væsentligt fra det, som
størstedelen af den danske standardproduktion af svinekød i forvejen har forpligtet sig til at arbejde hen
imod.
I Coop står vi for ca. 40% af salget af fersk kød til de danske forbrugere, og vi arbejder med det formål at
højne den danske madkultur bl.a. gennem vores madmanifest. Derfor er vi meget interesserede i at deltage
i udviklingen af mærket, og i at de bedste veje til øget slag af velfærdskød vælges. Men af mange årsager
kan vi desværre ikke bakke op om den foreslåede mærkningsordning uden ændringer.
Coop ser blandt andet følgende problemer med den foreslåede model og kriterierne:
1.
2.
3.
4.
Mærkningsordningen er vildledende, fordi den anpriser et for lavt niveau af velfærd
Mærkets krav svarer ikke til forbrugernes forventninger til god dyrevelfærd
Økologi bør ikke slås sammen med frilandsproduktionen
Mærket er i realiteten 3 mærker i ét og risikerer derfor at bidrage til mærkeforvirring
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 239: Henvendelse af 23/1-16 fra Coop om nyt dyrevelfærdsmærke
1592772_0002.png
5. Mærkningen bør også omfatte forarbejdet kød og foodservice sektoren samt forberedes til at kun-
ne anvendes på kød og animalske produkter fra andre dyrearter
6. Mærket risikerer at skævvride konkurrencen til ugunst for danske forbrugere
7. Mærket vil ikke bidrage nævneværdigt til en udvikling af sektorens produktionsforhold i retning af
markant forbedret dyrevelfærd
8. Mærket vil kræve en omfattende kontrolindsats i primærproduktionen – potentielt også i udlandet
Disse problemstillinger er uddybet på vedlagte baggrundsside.
I det videre arbejde finder vi følgende forhold altafgørende:
At det sandsynliggøres, at mærket vil medføre et markant og dokumenteret løft i dyrevelfærden i
den danske svineproduktion (markant flere svin skal have et bedre liv, end de ville have haft uden
mærkningsordningen) og kun bruges på produkter, hvor velfærden er markant højere end i den
danske standardproduktion
At de væsentlige aktører støtter op om mærket – ikke mindst naturligvis dagligvarehandelen samt
forbruger- og dyreværnsorganisationer
At mærket ikke vil virke konkurrenceforvridende ved f.eks. at favorisere danske producenter over
udenlandske
Vi ser frem til en konstruktiv og åben dialog med Miljø- og Fødevareudvalget i bestræbelserne på at skabe
en mærkningsordning, som er til gavn for både forbrugerne og dyrevelfærden.
Med venlig hilsen
Jeff Salter
Innovations- og CSR-direktør
Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 239: Henvendelse af 23/1-16 fra Coop om nyt dyrevelfærdsmærke
1592772_0003.png
Bilag 1. Baggrund for Coops holdning til velfærdsmærket
1. Mærkningsordningen er vildledende, fordi den anpriser et for lavt niveau af velfærd
Den foreslåede mærkningsordning vil muligvis anprise hovedparten af den danske svineproduktion med én
stjerne. Anprisningen af 1-stjernede varer vil blandt andet ske på baggrund af overholdelse af eksisterende
danske regler for f.eks. maksimal transporttid til slagteri, forbud mod halekupering og tildeling af beskæfti-
gelsesmateriale i stalden. Disse forhold er allerede minimumskrav, branchestandarder eller forhold, som
erhvervet har forpligtet sig til at indfase. En mærkningsordning bør kun anvendes som løftestang til højere
velfærdsniveau, hvis der er tale om en
væsentlig
forbedring i forhold til den danske standardproduktion.
2. Mærket svarer ikke til forbrugernes forventninger til dyrevelfærd
Forbrugerne forventer (i prioriteret rækkefølge), at et velfærdsmærke bør sikre: at svinene kan udfolde sig
naturligt, har adgang til det fri, aldrig spændes fast, har ekstra god plads i stalden og aldrig flokmedicineres
(Kilde: Coop Analyse, 657 respondenter, juni 2015). Den 1-stjernede anprisning lever ikke op til én eneste af
disse forventninger. Mærkets kriterier tager afsæt den eksisterende standardproduktion og ikke i et ideal
om, hvad der er bedst for dyrene. Og slet ikke i forbrugernes forventninger til velfærd.
3. Økologi bør ikke slås sammen med frilandsproduktionen
En velfungerende mærkningsordning bør flugte de forventninger til dyrevelfærd, som forbrugerne har, og
den prisforskel, forbrugerne møder i køledisken. For at opnå det højeste niveau af dyrevelfærd og i øvrigt
opnå den højeste pris på svinekødet, bør økologisalget også fremmes. Den foreslåede mærkningsordning vil
behandle økologi og friland ens, selvom de økologiske slagtesvin bl.a. har over dobbelt så meget plads, går
længere med soen og er underlagt flere restriktioner på medicinforbruget. Økologi er således en helt anden
produktion end frilandsproduktionen og bør derfor ikke behandles i samme kategori. Økologi og friland i
samme kategori vil også indebære risikoen for, at forbrugerne vil fravælge økologi til fordel for friland.
4. Mærket er ”3 mærker i ét”, og kan derfor risikere at forvirre forbrugerne
Den foreslåede mærkning vil inddele svinekød i fire kategorier (uden mærke, 1-, 2- og 3-stjernet). I realite-
ten vil dette betyde, at man skal lære minimum tre mærker at kende, for at kunne navigere til et bedre
valg. Disse tre mærker adskiller sig på en række områder, og særligt forskellen på 2 og 3 stjerne er langt
større end forskellen på 1 og 2. Dette vil ikke blive opfattet af flertallet af forbrugere, der forventer, at de
tre niveauer vil være ”pænt fordelt som en trappe”. Mærkningsordningen vil derfor i højere grad fungere
som en anprisning af produktioner med lavere niveauer af dyrevelfærd, der vil opfattes som ”næsten lige så
gode” som friland eller økologi.
5. Mærket bør også gælde forarbejdet kød og foodservice sektoren
Mærket bør fra starten udformes, så forarbejdet kød og retter fra foodservice sektoren også mærkes, da
hovedparten af kødet sælges forarbejdet. Desuden bør mærkning af andre animalske produkter også om-
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 239: Henvendelse af 23/1-16 fra Coop om nyt dyrevelfærdsmærke
1592772_0004.png
fattes eller forberedes – f.eks. kød fra andre dyr (okse, kylling, fisk m.v.), æg og mejeriprodukter. Kriterierne
bag mærket skal være lette at overføre til andre produktioner – også i forbrugernes optik. De tre naturlige
niveauer vil her være: 1-stjernet: Løsdrift-systemer med ekstra god plads og muligheder for naturlig udfol-
delse. 2-stjernet: frilandsproduktioner. 3-stjernet: økologisk produktion
6. Mærket vil skævvride konkurrencen
Mærkningsordningen vil de facto alene understøtte den danske svineproduktion ved at anprise særlige
krav, som den danske sektor har valgt at tage på sig, men ikke for eksempel velfærdskrav som gælder den
tyske, hollandske eller engelske produktion. Ordningen kan derfor medføre højere forbrugerpriser som
følge af mindre konkurrence, hvis minimumsstandarden i danske supermarkeder vil blive 1-stjernet kød (=
kød fra den
danske
standardproduktion). Det vil i længden stille danske forbrugere og producenter bedre,
hvis regeringen i stedet for arbejdede for fælles europæiske minimumsstandarder for dyrevelfærd, frem for
at skabe et mærke, der kan risikere at fremme en monopoludvikling på hjemmemarkedet.
7. Mærket vil ikke bidrage nævneværdigt til en udvikling af produktionsforhold i sektoren i retning
af markant forbedret dyrevelfærd
Kriterierne bag den 1-stjernede mærkning sætter ikke ind, hvor behovet er størst i forhold til at forbedre
velfærden i svineproduktionen: et komplet opgør med fiksering; tildeling af grovfoder til både søer og slag-
tesvin for at forhindre mavesår; øget plads i stalden, så dyrene også de sidste uger af opfedningen har god
plads til at udfolde sig og sove behageligt; og tildeling af tilstrækkelige mængder af rodemateriale, til at det
gør en reel forskel for velfærden. Uden at disse forhold adresseres, vil der efter vores opfattelse, ikke med
ordningen skabes et incitament til at få ændret staldsystemerne i retning af en ny og anbefalelsesværdig
velfærdsproduktion.
8. Mærket forudsætter en kontrolindsats i produktionsleddet – også i udlandet.
Ifølge markedsføringslovens § 3, stk. 3. skal rigtigheden af angivelser om faktiske forhold kunne
dokumenteres. Kravet indebærer, at miljømæssige eller etiske påstande om et produkt og dets
egenskaber eller faktiske forhold omkring en erhvervsdrivende eller dennes aktiviteter må kunne
dokumenteres. Påstandene skal kunne underbygges af udtalelser eller undersøgelser fra uaf-
hængige instanser med anerkendt faglig kompetence. For at det danske marked ikke skal lukke sig
om sig selv, er det afgørende og nødvendigt, at også udenlandske producenter har mulighed for at
blive kontrolleret og verificeret med henblik på en certificering. Det er uklart, hvordan dette vil
sikres.
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund