Albertslund, 20. januar 2015
Miljø- og Fødevareudvalget
Vedr. Coops holdning til den foreslåede velfærdsmærkning af svinekød
Kære medlemmer af miljø og fødevareudvalget,
COOP erfarer, at der som led i den netop vedtagne landbrugspakke også indgår et initiativ om etablering af
et statsligt dyrevelfærdsmærke.
Det kommende forbrugerrettede velfærdsmærke for i første omgang svinekød kan risikere at få meget
uheldige konsekvenser. For dyrevelfærden, for salget af produkter med høj velfærdsstandard og for forbru-
gerpriserne (konkurrencesituationen). Efter Coops opfattelse tangerer forslaget greenwashing uden til-
strækkelig sandsynliggørelse af effekt i forhold til dyrevelfærden i den danske produktion.
Efter Coops opfattelse er der behov for større politisk såvel som offentlig bevågenhed om mærkets ud-
formning og konsekvenserne heraf.
Coop har ikke medvirket til udarbejdelsen af kriterierne bag mærkningsordningen, da vi ikke blevet invite-
ret til at deltage i de afgørende møder herom. Vi har dog fra anden side fået kendskab til udkastet til krite-
rierne (se bilag 2). Kriterierne forholder sig kun til svinekød og beskriver, hvordan fersk svinekød kan indde-
les i 3 velfærdsanpriste grupper markeret med 1, 2 eller 3 ”velfærdsstjerner”. Baseret på det foreløbige
kriteriesæt ønsker Coop ikke aktivt at markedsføre kød anprist med kun én ”velfærdsstjerne”. Det tangerer
efter vores opfattelse vildledning at anprise et velfærdsniveau, der ikke adskiller sig væsentligt fra det, som
størstedelen af den danske standardproduktion af svinekød i forvejen har forpligtet sig til at arbejde hen
imod.
I Coop står vi for ca. 40% af salget af fersk kød til de danske forbrugere, og vi arbejder med det formål at
højne den danske madkultur bl.a. gennem vores madmanifest. Derfor er vi meget interesserede i at deltage
i udviklingen af mærket, og i at de bedste veje til øget slag af velfærdskød vælges. Men af mange årsager
kan vi desværre ikke bakke op om den foreslåede mærkningsordning uden ændringer.
Coop ser blandt andet følgende problemer med den foreslåede model og kriterierne:
1.
2.
3.
4.
Mærkningsordningen er vildledende, fordi den anpriser et for lavt niveau af velfærd
Mærkets krav svarer ikke til forbrugernes forventninger til god dyrevelfærd
Økologi bør ikke slås sammen med frilandsproduktionen
Mærket er i realiteten 3 mærker i ét og risikerer derfor at bidrage til mærkeforvirring
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund