Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 237
Offentligt
1592229_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Folketingets økonomiske konsulent
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
26. januar 2016
Landbrugets kapitalforhold: En del nødlidende landbrug, men ingen
trussel mod den finansielle stabilitet
Sammenfatning
Både landbrugets egen organisation ”Landbrug og fødevarer” og rege-
ringen har for nyligt analyseret landbrugets kapitalforhold, herunder
hvor mange landbrug, der er nødlidende. Endvidere har Nationalban-
ken vurderet den finansielle stabilitet i lyset af landbrugets økonomiske
situation.
Resultatet er, at både Landbrug og Fødevarer (L&F) og regeringen
vurderer, at en del landbrugsbedrifter er nødlidende. L&F skønner ca.
1.600 heltidsbedrifter (ca. 14 pct. af det samlede antal) og regereingen
vurderer, at antallet er ca. 2.205 heltidsbedrifter (ca. 20 pct. af totalen).
Det er i særlig grad inden for malkekvæg og svineproduktion, at bedrif-
terne er nødlidende.
På trods af dette er det Nationalbankens vurdering efter en omfattende
stresstest af kreditinstitutterne, at den finansielle stabilitet ikke er truet.
1
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 237: Landbrugets kapitalforhold
1592229_0002.png
1. Indledning - Et kriseramt landbrug
I løbet af 2. halvår 2015 er der udarbejdet tre publikationer af landbrugets
kapitalforhold og herunder om landbrugets krise med mange nødlidende
landbrugsbedrifter. De tre publikationer/analyser er:
-
Svar på spørgsmål til regeringen, dateret den 4. december 2015,
blandt andet om hvor mange landbrug, der står på randen af kon-
kurs
1
. Svaret er udarbejdet af Institut for Fødevarer- og Ressource-
økonomi (IFRO) på Københavns Universitet.
Analyse udarbejdet i december 2015 af landbrugsorganisationen
Landbrug og Fødevarer (L&F) om landbrugets kapitalforhold
2
.
Artikel i publikationen Finansiel Stabilitet udarbejdet af National-
banken fra 2. halvår 2015. Overskrift: ”Landbruget er i krise, men
truer ikke den finansielle stabilitet”
3
.
-
-
Notatet sammenfatter resultaterne af de tre analyser kort. Der inddrages i
begrænset omfang også data fra andre kilder.
2. Stigning i konkurser
Fig. 1
viser antallet af konkurser inden for landbruget.
Fig. 1: Antallet af konkurser inden for landbrug, skovbrug og fiskeri
200
150
100
50
0
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Konkurser i landbrug, skovbrug og fiskeri
Kilde: Danmarks Statistik, KONK4.
1
2
http://www.ft.dk/samling/20142/almdel/MOF/spm/59/index.htm
https://www.lf.dk/lf/Tal%20og%20Analyser/Analyser/Kapitalforhold
3
http://www.nationalbanken.dk/da/publikationer/Documents/2015/12/Finansiel_stabi-
liet_2015_2.pdf
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 237: Landbrugets kapitalforhold
1592229_0003.png
Siden 2010 er antallet af
konkurser
i landbruget steget
4
. Senest er antallet af
konkurser steget med 51 pct. fra 2014 til 2015. Dermed er antallet af konkur-
ser nu oppe på 160 i 2015.
En ejendom kan godt sælges på tvangsauktion uden at være erklæret kon-
kurs, derfor gennemgås udviklingen i antallet af tvangsauktioner i landbruget
siden 1979 nedenfor, jf.
Fig. 2.
Fig. 2: Antallet af tvangsauktioner af landbrugsejendomme
1800
1600
1400
1200
1000
800
600
400
200
0
Tvangsaktioner af landbrugsejendomme
Kilde: Danmarks Statistik, TVANG2.
Af ovenstående
Fig. 2
ses det tydeligt, at antallet af
tvangsauktioner
histo-
risk har være betydelig højere i perioden 1980-1995. I denne periode gen-
nemgik landbruget en krise dels på grund af høje renter og dels på grund af
faldende bytteforhold (dvs. stigende omkostninger og faldende salgspriser)
5
.
Den seneste udvikling viser, at antallet af tvangsauktioner har være nogen-
lunde konstant på ca. 200 årligt for perioden 2010-2015. Dog steg antallet fra
2007 til 2012 til 244 tvangsauktioner, mens antallet af tvangsauktioner siden
2012 er faldet med 34 pct. til 160 tvangsauktioner i 2015.
4
Danmarks Statistik opgør antallet af konkurser for landbrug, skovbrug og fiskeri. Institut for Fø-
devarer- og Ressourceøkonomi (IFRO) vurderer dog, at langt størstedelen af konkurserne ved-
rører landbruget.
Opdateret notat om konkurser og landbrugsbedrifter på randen af konkurs, Jakob Vesterlund
Olsen, IFRO, KU, november 2015. Miljø- og Fødevareudvalget 2014-15 (2. samling), MOF Alm.
del endeligt svar på spørgsmål 59.
5
Hansen, Jens (2010). Dansk landbrugs økonomiske op- og nedture siden midten af 1970’erne.
Tidsskrift for Landøkonomi nr. 2, 2010.
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 237: Landbrugets kapitalforhold
1592229_0004.png
Hverken antallet af tvangsauktioner eller konkurser afsejler dog det reelle bil-
ledet af ejendomme, der er afhændet som følge af svære økonomiske van-
skeligheder
6
. Årsagen er, at det oftest vil være billigst at sælge den nødli-
dende ejendom i
fri handel,
da det typisk indbringer en højere pris end ved
en tvangsauktion.
3. Nødlidende landmænd
Nedenstående
Fig. 3
viser
L & F’s
vurdering af, hvor stor en andel af land-
brug, der er nødlidende.
Fig. 3: Heltidsbedrifter fordelt efter gældsprocent og likviditetsunder-
skud/overskud
Gæld
Høj gæld
Likviditetsbehov
Antal: 1.600
Andel: 14,4 %
Høj gæld
Likviditetsoverskud
Antal: 2.884
Andel: 25,9 %
Høj gæld
(4.484/40,3%)
70%
Lav gæld
Likviditetsbehov
Antal: 1.704
Andel 15,3%
Lav gæld
Likviditetsoverskud
Antal: 4.954
Andel 44,5 %
Lav gæld
(6.658/59,7%)
Likviditetsunderskud
(3.304/29,7 %)
Likviditetsoverskud
(7.838/70,3%)
Kilde: Landbrugets kapitalforhold 2014, Landbrug og Fødevarer, december 2015.
Note: Til udarbejdelse af figuren benytter Landbrug og Fødevarer konjunkturneutrale produktpri-
ser og renter for heltidsbedrifternes regnskaber for 2014
Øverste højre kvadrant viser, at ca. 14 pct. af landbrugets samlede antal hel-
tidsbedrifter er nødlidende.
7
Det svarer til
1.600 heltidsbedrifter.
Det er hel-
tidsbedrifter, der både har et likviditetsunderskud og en gældsprocent på over
70 pct.
6
7
Landbrugets Kapitalforhold 2014, Landbrug og Fødevarer, december 2015.
Landbrugets Kapitalforhold 2014, Landbrug og Fødevarer, december 2015.
4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 237: Landbrugets kapitalforhold
1592229_0005.png
I øvrigt kan man aflæse af
Fig. 3,
at hele 40 pct. af alle heltidsbedrifter har en
gældsprocent på over 70 pct. mens ca. 30 pct. har et likviditetsbehov. Det er
dog værd at bemærke, at
Fig. 3
er udarbejdet på baggrund af konjunkturneu-
trale priser og renter.
Institut for Fødevarer- og Ressourceøkonomi (IFRO)
på Københavns Uni-
versitet har på foranledning af et spørgsmål til regeringen fra Folketingets
Miljø- og Fødevareudvalg vurderet antallet af landbrugsbedrifter på randen af
konkurs.
Tabel 1: Antallet af heltidsbedrifter på randen af konkurs, opdelt på
driftsgrene.
Antal bedrifter
148
1.073
843
139
2.205
Andel
5%
32%
31%
6%
20%
Planteavl
Malkekvæg
Svineproduktion
Øvrige
I alt
Kilde: IFRO baseret på data fra Danmarks Statistik
IFRO (regeringen) vurderer, at
2.205 heltidsbedrifter,
svarende til ca. 20 pro-
cent af alle heltidsbedrifterne, er på randen af konkurs
8
. Det er især mælke-
og svineproducenter, der har økonomiske vanskeligheder, jf. Tabel
1.
Regeringen vurderer således, at antallet af nødlidende landmænd er højere
end L & F
9
. En af forskellene mellem de to vurderinger er, at regeringen base-
rer sin vurdering på de aktuelle priser, mens L&F baserer sin vurdering på
konjunkturneutrale priser og renter.
Hvis priserne fortsætter med at være
ugunstige
for landmændene, vurderer
IFRO dog, at
2.820
fremfor 2.205 heltidsbedrifter er på randen af konkurs. Det
svarer til 25 pct. af alle heltidsbedrifterne.
IFRO’s vurdering baserer sig ligesom L&F på Jordbrugets regnskabsstatistik (Danmarks Stati-
stik) for 2014. Dog baserer vurderingen af en bedrifts likviditetssituation sig på de forventede
priser for 2015.
9
Opdateret notat om konkurser og landbrugsbedrifter på randen af konkurs, Jakob Vesterlund
Olsen, IFRO, KU, november 2015. Miljø- og Fødevareudvalget 2014-15 (2. samling), MOF Alm.
del endeligt svar på spørgsmål 59.
8
5
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 237: Landbrugets kapitalforhold
1592229_0006.png
4. Generelt om udviklingen i landbrugets gæld m.v.
Det høje gældsniveau i landbruget blev opbygget i årene frem til 2010, hvor
udlånet til landbrug steg kraftigt jf.
Fig. 4
10
. Siden 2010 har bankernes og real-
kreditinstitutternes udlån til landbruget ligget omkring 350 mia. kr. ifølge Natio-
nalbankens tal
11
.
Fig. 4: Udlån til landbrug
400
300
Mia. kr.
200
100
-
2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015
Banklån
Realkreditlån, fast rente
Realkreditlån, variabel rente
I alt
Kilde: Danmarks Nationalbank, Finansiel Stabilitet, 2. Halvår 2015.
Fig. 4
illustrerer, at banklån udgør 76 mia. kr. i landbruget, mens realkredit-
gælden er på 275 mia. kr. i september 2015.
12
Det er summen af realkreditlån
med fast og variabel rente. Samlet udgør realkreditgælden 78 pct. af den
samlede gæld, mens banklån udgør 22 pct.
Variabel forrentet lån udgør en høj andel
Det er vigtigt at bemærke, at hele 90 pct. af den samlede gæld til landbruget
er med variabel rente og, at den variable rente er meget lav for tiden. Der er
således kun 10 pct. af den samlede gæld, der består af realkreditgæld med
10
11
Danmarks Nationalbank, Finansiel Stabilitet, 2. Halvår 2015.
Danmarks Nationalbank, Finansiel Stabilitet, 2. Halvår 2015.
12
Der er dog forskellige måder at opgøre landbrugets realkreditgæld på afhængigt af, hvordan
man afgrænser landbruget. For en uddybning se Olsen, J. V., & Pedersen, M. F., (2014). Finan-
sieringsforhold i dansk landbrug, Nr. 102-0327/14-5480, 81 s., (IFRO Udredning; Nr. 2014/22).
Hertil kan det nævnes, at Landbrug og fødevarer eksempelvis opgør landbrugets samlede gæld
ultimo 2014 til 371 mia. kr. i Landbrugets Kapitalforhold 2014, Landbrug og Fødevarer, decem-
ber 2015.
6
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 237: Landbrugets kapitalforhold
1592229_0007.png
fast rente. Det betyder, at landbruget er særlig udsat for en eventuel rentestig-
ning.
Fig. 5
nedenfor viser den absolutte fordeling af de variable realkreditlån op-
delt på intervaller til næste rentefastsættelse.
Fig. 5: Variabelt realkreditlån til landbruget fordelt efter tid til næste ren-
tefastsættelse (november 2015)
300
250
Mia. kr.
200
150
100
50
0
I alt
- - Op til og
- - Over 6 - Over 1 år og - Over 5 år
med 6 mdr. mdr. og op til op til og med
og med 1 år
5 år
Kilde: Danmarks Statistik, DNRUDDKS.
De seneste tal for Danmarks Statistik viser, at andelen af de samlede variable
realkreditlån med over et år tilbage udgør 25 pct. af alle realkreditlån inden for
landbruget (november 2015). Det er summen af de to sidste kolonner i
Fig. 5
set i forhold til alle realkreditudlån med variabel rente til landbruget. Af realkre-
ditlån med variabel rente har 71 pct. op til og med 6 mdr. til næste rentefast-
sættelse. Det absolutte beløb afspejles i kolonne nr. 2 ovenfor.
Det vil sige, at en stor del af landbrugets realkreditgæld ikke kun er med varia-
bel rente, men en høj andel af denne har mindre end et halvt år til næste ren-
tefastsættelse. Umiddelbart synes der dog ikke at være udsigt til særlige stig-
ninger i den korte rente på kort sigt (egne bemærkninger).
7
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 237: Landbrugets kapitalforhold
1592229_0008.png
Renteudgifter er faldet, mens bidragssatser er steget
De faktiske renteudgifter til jordbruget var på sit højeste med 16,8 mia. kr. i
2008. Siden da er renteudgifterne faldet markant til det nuværende niveau på
9,3 mia. kr. i 2014
13
. Dette er et fald svarende til 45 pct. i forhold til 2008.
Bidragssatserne for udestående realkreditlån i DKK er steget betydeligt efter
finanskrisen fra 0,49 pct. ultimo 2008 til 0,82 pct. i november 2015 for hus-
holdninger. For husholdninger med personlig ejet virksomhed er bidragssat-
sen oppe på 0,93 pct. (november 2015)
14
. Det vurderes at være sidstnævnte
kategori, der repræsenterer landbruget bedst
15
. Der er dog ingen tvivl om, at
landbruget ligesom andre erhverv aktuelt er begunstiget af historisk lave ren-
ter på deres gæld.
Fig. 6: Renteudvikling for rentetilpasningslån
6%
5%
4%
F1-lån
3%
2%
1%
0%
2006
2007
2008
2010
2011
2012
2014
2015
F3-lån
F5-lån
Kilde: Landbrug og Fødevarer på baggrund af data fra Nykredit.
Fig. 6
ovenfor viser, at renterne er historisk lave med en rente på hhv. 0,31
pct. for F1-lån, 0,39 pct. for F2-lån og 0,77 pct. for F5-lån i juli 2015.
13
Realiseret tab ved swap mv. er ikke medregnet. Nyt fra Danmarks statistik fra 4. november
2015. Det bemærkes, at L & F opgør de samlede nettorenteudgifter for heltidsbrug til 6,4 mia.
kr. i 2014. Landbrugets Kapitalforhold 2014, Landbrug og Fødevarer, december 2015.
14
Danmarks Statistik, DNRUURI og DNRURI. For nye realkreditlån er bidragssatsen for hushold-
ninger med personligt ejet virksomhed 0,88 pct. i november 2015. Danmarks Statistik,
DNRNURI.
15
Olsen, J.V., & Pedersen, M.F., (2014). Finansieringsforhold i dansk landbrug, Nr. 102-0327/14-
5480, 81 s., (IFRO Udredning; Nr. 2014/22).
8
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 237: Landbrugets kapitalforhold
1592229_0009.png
Bortfald af afdragsfrihed
I 2014 udgjorde lån med afdragsfrihed 61,5 pct. af restgælden. Det er et be-
skedent fald på 600 mio. kr. fra 170,9 mia. kr. i 2013 til 170,3 mia. kr. i 2014
16
.
Landbruget begyndte at tegne realkreditlån med afdragsfrihed fra februar
2005 jf.
Fig. 7.
Fig. 7: Afdragsfrie realkreditlån
200
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
mia. kr.
Realkreditudlån - Afdragsfrie lån
Kilde: Danmarks Statistik, DNEJER
Fig. 7
viser, at den samlede realkreditgæld med afdragsfrihed har ligget no-
genlunde stabil siden 2010. Typisk er den afdragsfrie periode på 10 år.
16
Landbrugets Kapitalforhold 2014, Landbrug og Fødevarer, december 2015.
9
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 237: Landbrugets kapitalforhold
1592229_0010.png
Fig. 8
nedenfor viser, at i løbet af perioden 2015-2017 vil ca. 43 pct. af de af-
dragsfrie lån udløbe.
Fig. 8: Tilbageværende løbetid på lån med afdragsfrihed i 2014, pct. af
restgælden.
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Kilde: Landbrug og Fødevarer baseret på data fra Realkreditinstitutterne (egne årstal).
Med den nuværende lånestruktur vil over halvdelen af de afdragsfrie lån miste
deres afdragsfrihed fra 2017-2019, påpeger L & F i deres rapport
17
.
Landmænd med en realkreditbelåning under 60 pct. har typisk ikke et stort
problem ved afdragsfrihedens ophør, da de kan omlægge til nye afdragsfrie
lån, hvis de ønsker det
18
. Tal fra realkreditinstitutterne viser, at langt største-
delen af lånene, holder sig inden for de 60 pct. af værdien
19
.
Landmænd, der har optaget lån op til den maksimale lånegrænse for realkre-
dit, og hvis ejendom er faldet i værdi, kan dog stå i en likviditetsmæssig pro-
blematisk situation. I det lys er det værd at erindre, at jordpriserne er faldet
kraftigt med ca. 42 pct. i perioden fra toppunktet i 2008 til bundniveauet i 2012
for alle landbrug, jf.
Fig. 9
20
.
17
18
Landbrugets Kapitalforhold 2014, Landbrug og Fødevarer, december 2015
Olsen, J.V., & Pedersen, M.F., (2014). Finansieringsforhold i dansk landbrug, Nr. 102-0327/14-
5480, 81 s., (IFRO Udredning; Nr. 2014/22).
19
Landbrugets Kapitalforhold 2014, Landbrug og Fødevarer, december 2015
20
I artiklen ”Prisen på danske gårde stiger”, bragt den 6.1.2016 i finans.dk ses på en udvikling på
pris i kr. pr. ha på landbrugsejendomme på over 15 ha. Heri nævnes, at priserne på disse faldt
med 45 pct. fra 2008 til 2012.
10
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 237: Landbrugets kapitalforhold
1592229_0011.png
Fig. 9: Udviklingen i ejendomspris for landbrug solgt i alm. fri handel
300.000
Købesum pr. ha/m2
250.000
200.000
150.000
100.000
50.000
-
Landbrug i alt solgt i almindelig fri handel
Kilde: Danmarks Statistik, EJEN77
Fra 2003 til 2008 mere end fordobledes jordpriserne, og ifølge Nationalban-
ken var der tale om en ”jordprisboble”
21
. Denne udvikling ses også af ovenstå-
ende
Fig. 9.
Faldende jordpriser siden finanskrisen har ifølge IFRO på Kø-
benhavns Universitet været ”hvis ikke den, så én af de vigtigste udløsende
faktorer for landbrugets aktuelle finansieringsproblemer”
22
.
5. Den finansielle stabilitet
Der er stor forskel blandt kreditinstitutter på, hvor eksponerede de er over for
landbruget. Store banker har kun knap 4 pct. af de samlede lån til landbruget
ifølge Nationalbanken, mens ca. 11 pct. af de samlede lån og garantier i små
og mellemstore banker går til landbruget, jf.
Fig. 10.
Realkreditlån til landbrug
må højst udgøre 60 pct. af pantets værdi ved låneoptagelse
23
. Tabsrisikoen er
således højest hos bankerne i forhold til realkreditinstitutterne, idet bankerne
får tilbagebetalt deres lån efter realkreditinstitutioner ved en eventuel konkurs.
Danmarks Nationalbank, kvartalsoversigt, 2. Kvartal, 2014.:
http://www.nationalban-
ken.dk/da/publikationer/Documents/2014/06/Dansk%20landbrug_kvo2-2014.pdf
22
Olsen, J.V., & Pedersen, M.F., (2014). Finansieringsforhold i dansk landbrug, Nr. 102-0327/14-
5480, 81 s., (IFRO Udredning; Nr. 2014/22).
23
Danmarks Nationalbank, Finansiel Stabilitet, 2. Halvår 2015.
21
11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 237: Landbrugets kapitalforhold
1592229_0012.png
Fig. 10: Andel udlån til landbrug mv. i penge- og realkreditinstitutter ul-
timo juni 2015
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Store banker
Små og
mellemstore
banker
Husholdninger
Realkredit-
institutter
Øvrige erhverv
I alt
Pct- af udlån og garantier
Landbrug mv.
Kilde: Nationalbanken på baggrund af data fra Finanstilsynet.
Fig. 10
viser, at det i særlig grad er de små og mellemstore banker, der er ud-
satte.
Konsekvenser af en rentestigning
Nationalbanken har beregnet, at med en rentestigning på 2,5 pct. point på alle
lån, ville næsten halvdelen af alle landmænd have et underskud i 2014. Det er
dobbelt så mange som i den aktuelle situation, hvor næsten hver fjerde land-
brug har underskud i 2014 på trods af de meget lave renter. Nationalbankdi-
rektør Lars Rohde nævnte i sin tale til Finansrådet i december sidste år, at en
rentestigning på 2,5 pct. point ikke er meget
24
. Dette svarer omtrent til renteni-
veauet for den aktuelle rente på et fastforrentet lån. Op mod hver anden land-
mand har dermed ikke råd til at lægge om til et lån med fast rente, konklude-
rer Nationalbankdirektøren.
Højere renter vil alt andet lige give lavere priser på landbrug, herunder fald i
jordprisen. Det er problematisk i den aktuelle situation, da det betyder, at sik-
kerheden bag lånene bliver mindre værd. Derfor opfordrer Nationalbanken
kreditinstitutionerne til at tage højde for, at nedskrivningerne og tabene kan
24
Nationalbankdirektør Lars Rohdes tale ved Finansrådets Årsmøde 7. december 2015:
https://www.nationalbanken.dk/da/presse/taler/Documents/Tale__LRO_Finansraadet_2015.pdf
12
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 237: Landbrugets kapitalforhold
1592229_0013.png
stige betydeligt, hvis afregningspriserne fortsætter med at være lave og rente-
niveauet pludseligt stiger kraftigt. Ved en nedskrivning, nedsætter kreditinsti-
tutterne et landbrugs aktivers værdi, når der konstateres værdiforringelse af
mere varig karakter. Ved udgangen af 2014 var bankernes udlån til landbru-
get i gennemsnit nedskrevet med 14 pct.
25
Risici forbundet med utilstrækkelige nedskrivninger på bankernes udlån
Retvisende nedskrivninger er grundlæggende vigtige for tilliden til bankernes
regnskaber og i sidste ende det finansielle system. Hvis landmændenes gæld
ikke er nedskrevet tilstrækkeligt, vil en banks aktiver være større og dermed
solvens være bedre end i realiteten. I løbet af 2014 foretog Finanstilsynet en
kreditundersøgelse af udlån til landbrugskunder i seks udvalgte pengeinstitut-
ter med høj udlånseksponering mod landbruget. Undersøgelsen, der blev of-
fentliggjort i januar 2015, viste, at institutterne i flere tilfælde har anvendt for
høj samlet værdiansættelse af landbrugsaktiver i forbindelse med nedskriv-
ningsberegninger. Derfor blev 4 pengeinstitutter pålagt at tilrette deres værdi-
ansættelse af landbrugslån af Finanstilsynet
26
. Samlet var nedskrivningsbeho-
vet på 139 mio. kr.
Finansiel stabilitet ikke truet
På trods af landbrugets høje gæld vurderer Nationalbanken, at yderligere høje
nedskrivninger på landbrug ikke vil true den finansielle stabilitet, selv hvis det
sker i en situation med hård recession i dansk økonomi. Nationalbanken har
foretaget en omfattende stresstest af kreditinstitutterne. Konkret har de vurde-
ret at selv med meget høje nedskrivninger på mindst 50 pct. af landbrugsud-
lån ved udgangen af 2017, vil de systemisk vigtige finansielle institutter have
en solid økonomi
27
. Det er de institutter, der er så store og vigtige, at det kan
få store problemer for hele samfundsøkonomien, hvis de kommer i problemer.
Lige så vigtigt er det, at selv med meget store nedskrivninger på landbrugslån
for de ikke-systemiske institutter, dvs. de mindre banker, udgør kapitalbehovet
ikke en trussel mod den finansielle stabilitet, heller ikke i scenariet med hård
recession.
Med venlig hilsen Birgitte Smith Lange (3335) & NH
25
26
Danmarks Nationalbank, Finansiel Stabilitet, 2. Halvår 2015.
For mere information se:
https://www.finanstilsynet.dk/da/Nyhedscenter/Pressemeddelel-
ser/2015/Pressemeddelelse-undersogelse-udlaan-til-landbrug-280115.aspx
27
De systemisk vigtige finansielle institutter er Danske Bank A/S, Nykredit Realkredit A/S, Nordea
Bank Danmark A/S, Jyske Bank A/S, Sydbank og DLR Kredit A/S. Se mere herom:
https://www.evm.dk/arbejdsomraader/det-finansielle-omraade/finansiel-stabilitet/sifier
13