Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 231
Offentligt
1591751_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 25. januar 2016
Sagsnummer: 2016-221
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering revideret grundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om en bæredygtig forvaltning af de eksterne flåder og om ophævelse af Rådets forordning
(EF) nr. 1006/2008.
Med venlig hilsen
Hanne Lauger
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Revideret grundnotat om en bæredygtig forvaltning af de eksterne flåder
1591751_0002.png
NaturErhvervstyrelsen/
Departementet
Dato: 25. januar 2016
MFVM 13
REVIDERET GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en bæredygtig forvaltning
af de eksterne flåder og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 1006/2008
KOM (2015) 636
Revideret genoptryk af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 22. december 2015. Ændringer
er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en bæredygtig
forvaltning af de eksterne flåder. Forslaget erstatter forordning 1006/2008 om fiskeritilladelser. Forslaget
fremsættes som led i reformen af den fælles fiskeripolitik og for at bringe forordningen i overensstemmelse med
kontrolforordningen. Forordningen gælder for alt fiskeri, der udøves af EU-fartøjer uden for EU-farvand og
tredjelandes fartøjer i EU-farvand, og fastsætter vilkår for fiskeriet, herunder krav om fiskeritilladelser og
flagstaters og Kommissionens håndhævelse af bestemmelserne. I forslaget øges kravene til fiskerilicenser, og
medlemsstaternes rapportering ændres.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2015) 636 af 10. december 2015 fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om en bæredygtig forvaltning af de eksterne flåder og om ophævelse af Rådets forordning (EF)
nr. 1006/2008. Forslaget er modtaget i en dansk sprogversion den 10. december 2015.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2, og kan vedtages i Rådet med kvalificeret flertal.
Formål og indhold
Forslaget omhandler forvaltningen af fiskeritilladelser til EU’s eksterne flåde, der fisker uden for EU-farvande, og
til tredjelandsfartøjer, der fisker i EU-farvande. Forslaget erstatter forordning (EF) nr. 1006/2008 om
fiskeritilladelser. Forslaget fremsættes som led i reformen af den fælles fiskeripolitik og for at bringe forordningen
i overensstemmelse med kontrolforordningen.
Forslaget til forordningen præciserer de generelle regler vedrørende fiskeritilladelser for EU’s eksterne flåde og
tredjelandes flåder i EU-farvand. Specifikke regler i bilaterale aftaler eller regionale
fiskeriforvaltningsorganisationer har forrang, da forslaget alene udstikker de generelle regler.
I forslaget fastslås det grundlæggende princip om, at ethvert fartøj skal have udstedt en tilladelse til fiskeri uden
for EU-farvande af sin flagmedlemsstat og kyststaten, inden fartøjet påbegynder dette fiskeri. Flagmedlemsstaten
skal sikre, at en række vilkår er opfyldt, inden den udsteder tilladelsen. Som noget nyt inkluderes blandt andet
bestemmelser om omflagning og procedure for omfordeling af uudnyttede fiskerimuligheder. I forslaget skærpes
vilkårene for tilladelser generelt, og Kommissionens beføjelser til at inddrage tilladelse udvides.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Revideret grundnotat om en bæredygtig forvaltning af de eksterne flåder
1591751_0003.png
Af forslaget fremgår, at en direkte udstedt tilladelse alene kan finde sted, hvis det ikke er i strid med en aftale om
eksklusivitet. I henhold til grundforordningen 1380/2013 skal bæredygtige fiskeripartnerskabsaftaler i videst
mulige omfang omfatte en eksklusivitetsklausul, som sikrer, at EU-fartøjer, når der foreligger en
fiskeripartnerskabsaftale med et tredjeland, alene kan fiske i det pågældende land inden for rammerne af aftalen
og ikke indgå private aftaler om fiskerimuligheder uden for aftalens rammer. I tilfælde af direkte tilladelser bør
flagstaten følge den bedst tilgængelige biologiske rådgivning og en forsigtighedstilgang.
Forslaget indeholder grundlæggende regler for EU-fartøjers deltagelse i fiskeri under en charteraftale. Denne
form for direkte tilladelse har ikke hidtil været reguleret specifikt.
Forslaget omhandler tillige anvendelsen af kontrolforordningen på den eksterne EU-flådes aktiviteter og de dertil
knyttede rapporteringsforpligtelser samt specifikke forpligtelser, der følger af, at aktiviteterne foregår uden for
Unionen.
I forslaget fastsættes der bestemmelser om udstedelse af fiskeritilladelser til tredjelandsfartøjer, der fisker i EU-
farvande. Formålet med disse bestemmelser er at sikre, at alt fiskeri, der foregår i EU-farvandene, er omfattet af
de samme regler, uanset hvilket flag, et fartøj fører. Derved skabes lige vilkår for EU-operatører og
tredjelandsoperatører i EU-farvandene.
Endelig oprettes der et register over fiskeritilladelser, som skal gøre det lettere at overvåge EU’s eksterne flåde og
skaffe oplysninger om dens aktiviteter, idet en del af registret skal være offentligt tilgængeligt. Det skal være
muligt når som helst at indhente oplysninger om, hvilket fartøj der har fået tilladelse til at fiske efter hvilke
bestande og hvor. Dette er en udvidelse af de nuværende krav.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark. Forslaget forventes at have visse statsfinansielle
konsekvenser til opbygning og administration af udvekslingsfaciliteter i det elektroniske system. De
erhvervsøkonomiske konsekvenser forventes at være af begrænset omfang. Forslaget har ingen konsekvenser for
EU’s budget.
Høring
Sagen har været i høring i § 5-udvalget (fiskeri), hvor der er indkommet følgende bemærkninger:
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) anfører, at et væsentligt element er at administrationen af
licenser smidiggøres. Det gælder mulighederne for, at medlemsstater kan udveksle licenser uden Kommissionens
indblanding, og det gælder, at procedurerne vedrørende registrering i tredjelande forenkles eller automatiseres.
DPPO oplever ofte lange behandlingstider i Kommissionen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre medlemsstaters holdninger.
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Revideret grundnotat om en bæredygtig forvaltning af de eksterne flåder
1591751_0004.png
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder for et bæredygtigt fiskeri og finder generelt, at EU-fartøjers fiskeri uden for EU-farvande bør
være baseret på de samme principper og standarder, som dem der gælder i EU-farvande i henhold til den fælles
fiskeripolitik. Den fælles fiskeripolitik tager således sigte på at fremme en bæredygtig, økosystembaseret
forsigtighedstilgang til fiskeriforvaltning med vægt på sammenhæng mellem den interne og eksterne dimension.
Regeringen finder det positivt, at forslaget medfører større transparens for omfordeling af uudnyttede
fiskerimuligheder samt regulering af fiskeri i henhold til direkte aftaler, regulering af fiskeri inden for en regional
fiskeriforvaltningsorganisations kompetenceområde og regulering af chartring af EU-fartøjer.
Regeringen finder, at reglerne bør være enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive.
Regeringen finder, at der skal være proportionalitet mellem mål og midler i forhold til tilladelsesinddragelse, og at
man ved inddragelse af tilladelse ikke må diskriminere EU’s eksterne flåde i forhold til EU’s interne flåde.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 22. december 2015.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
3