Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 224
Offentligt
1590477_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 001-13898
Den 20. januar 2016
Korrektion af oplysning om mulighed for teknisk justering af den
forventede ammoniakudledning i 2020
Under Gøteborg-Protokollen, som fastsætter krav til maksimal udledning af
luftforurening i 2010 og 2020, er der indbygget en mulighed for at kunne justere
tal for emissionerne, hvis ny viden herom er opstået, efter at protokollens
reduktionsmål blev forhandlet. Denne justeringsadgang er også indeholdt i det
forslag til nyt NEC-direktiv, som er under forhandling i EU, og som fastsætter krav
om reduktion af luftforureningen i 2020 og 2030 i forhold til niveauet i 2005.
På dansk initiativ er det i øvrigt i Rådets tekst blevet præciseret, at adgangen til at
kunne justere emissionsopgørelserne skal gælde for ny information efter 2012 og
ikke først fra direktivets ikrafttræden, da 2020-målene i NEC er taget direkte fra
Gøteborg-Protokollen, som blev færdigforhandlet i 2012.
Ny international viden fra 2013, om kunstgødnings generelt højere
ammoniakudledninger end tidligere vurderet, gav anledning til, at Danmark i 2014
fik godkendt justering af ammoniakudledningerne fra 2010 og frem med 3.300
tons. Miljøstyrelsen har hidtil også antaget, at der på samme baggrund var
anledning til at justere den forventede ammoniakudledning i 2020 i samme
størrelsesorden, hvilket blev vurderet til at svare til 3 pct. ift.
reduktionsforpligtelsen i 2020 på 24 pct.
Forventningen om denne såkaldt "tekniske justering" på 3 pct. har været oplyst til
Folketinget ved flere lejligheder i foråret 2015. Under den tidligere miljøminister
har oplysningen indgået i en teknisk gennemgang ved Miljøstyrelsen for
Miljøudvalget den 9. april 2015, i svar på spørgsmål nr. 436 (alm. del) fra
Miljøudvalget af 13. april 2015, på samrådet i Europaudvalget den 16. april 2015
samt i samlenotatet af den 9. juni 2015 forud for rådsmøde den 15. juni 2015.
Endelig indgik oplysningen i den nuværende regerings samlenotat oversendt til
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg den 8. juli 2015.
Miljøstyrelsen bad i efteråret 2015 DCE om en specifik vurdering af den konkrete
justering. Denne vurdering viser, som noget nyt, et fald i både det samlede forbrug
af kunstgødning i Danmark i 2020 sammenlignet med 2005 og i den samlede
ammoniakudledning fra kunstgødningen. Dette betyder, at effekten af en justering
af ammoniak-udledningen i 2020 alt andet lige vil blive mindre end tidligere
antaget.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 224: Notat om fejl i ammoniakjustering 2020
Samtidig gav det Miljøstyrelsen anledning til at se nærmere på den tidligere
vurdering af en justering svarende til 3 pct. point i forhold til
ammoniakudledningen i 2020. I den forbindelse er Miljøstyrelsen blevet
opmærksom på, at den oprindelige beregning ikke var korrekt udført.
Konkret består fejlen i, at justeringen i ekstra tons – som følger af ny viden om
ammoniak udledning fra kunstgødning - kun blev fratrukket 2020-udledningerne,
men også burde have været fratrukket i 2005-udgangspunktet. Danmarks
reduktionsforpligtelse på ammoniak (24 pct. i 2020 ift. 2005) påvirkes således
ikke direkte af den nye viden, da både 2005- og 2020-niveau ændres.
Der vil dog kunne justeres for et evt. ændret forbrug af kunstgødning mellem 2005
og 2020. Den nye internationale viden fra 2013 om kunstgødnings
ammoniakudledning varierer meget for de forskellige kunstgødningstyper.
Afhængig af det samlede forbrug af kunstgødning og fordelingen mellem de
forskellige kunstgødningstyper vil der således evt. være grundlag for, at Danmark
justerer sin udledningsopgørelse ift. sit 2020-mål.
Miljøstyrelsen har beklaget fejlen over for mig.
Det oplyses dog, at fejlen ikke har relevans i forhold til regeringens holdning og
forhandlingsoplæg, som forelagt Folketinget den 27. november 2015, idet
regeringens holdning ikke baserer sig på anvendelsen af justeringsmekanismen.
De ukorrekte oplysninger indgik da heller ikke i det reviderede samlenotat til
Folketingets Europaudvalg oversendt til Miljø- og Fødevareudvalget den 24.
november 2015 samt igen den 3. december 2015.
Eva Kjer Hansen
/
Claus Torp
2