Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 223
Offentligt
1590446_0001.png
DANVA
Dansk Vand- og
Spildevandsforening
DANVA notat
Skanderborg, den 20. januar 2016
CEL/HSA/BI
Vedr.: L 91 – Fremlæggelse af problemstillinger for Folketingets Miljø-
og Fødevareudvalg
Den danske vandsektor deler visionen fra den politiske aftale om en ny og forbedret regulering af den dan-
ske vandsektor ”om en økonomisk effektiv vandsektor, der leverer vand- og spildevandsrensning af høj mil-
jø- og sundhedsmæssig kvalitet gennem optimal udnyttelse af ressourcer og anvendelse af bedst mulige
teknologier”. Men når DANVA ser på indholdet og konsekvenser af det regelsæt, der skal honorere aftalen,
mener vi, at der strammes så meget via den økonomiske regulering, at der må forudses konsekvenser i for-
hold til de øvrige dele af forliget.
Fjernelse af allerede opnåede effektiviseringer er ikke en fjernelse af luft men af muligheder:
Der er lagt op til, at der fastsættes et nyt udgangspunkt, som definerer vandselskabernes økonomiske ram-
mer fremadrettet. Som en del heraf fjernes de ekstraordinære effektiviseringsgevinster, som selskaberne har
opnået siden 2010 ved at være mere effektive end deres prislofter. Fjernelsen betegnes som en korrektion
og medfører, at effektiviseringskravet til vandsektoren øges markant i forhold til det aftalte. Dette gør selvføl-
gelig, at råderummet til levering af miljø, service, teknologiudvikling og ressourceudnyttelse begrænses i for-
hold til det i aftalen forudsatte. Samtidig medfører fjernelsen, at incitamentet til og muligheden for at opnå
ekstraordinære effektiviseringsgevinster fremadrettet nedsættes. Problemet herved er, at de ekstraordinære
effektiviseringsgevinster er forudsat anvendt i flere tilfælde eksempelvis som finansiering af teknologiudvik-
ling og udvidelse af aktiviteter/omkostninger under en (udefineret) væsentlighedsgrænse samt til restskat.
Men derudover skal de med det nuværende oplæg til økonomisk regulering også bruges i forbindelse med
eksempelvis finansiering af renteomkostninger og reinvesteringer. Der bliver dermed hård konkurrence mel-
lem selskabernes aktiviteter om nogle ekstraordinære effektiviseringer, som det er usikkert i hvor stort et om-
fang vandselskaberne kan levere fremadrettet. Man må forvente at det kan betyde et stop for nogle aktivite-
ter.
DANVA opfordrer til:
1. At de ekstraordinære effektiviseringsgevinster, som vandselskaberne har opnået siden 2010 med-
regnes i forhold til det opstillede effektiviseringskrav for vandsektoren.
2. Tilpasningen sker under hensyntagen til formålet om at undgå uhensigtsmæssigt høje opsparinger i
vandselskaberne. Herunder hvad der må anses som uhensigtsmæssigt høje opsparinger i forhold til,
at midlerne samtidig forudsættes brugt i stort omfang. Penge der bruges kommer ikke til at ligge som
opsparing.
Den økonomiske effektivitets fortrinsrets
Vandhuset
Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
Tlf.nr.: 7021 0055
Fax: 7021 0056
[email protected]
www.danva.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 223: Henvendelse af 20/1-16 fra Danva om konsekvenser af revisionen af vandsektorloven
1590446_0002.png
Det er dog ikke kun en opskrivning af effektiviseringskravet til vandsektoren og begrænsning af muligheden
for at optjene ekstraordinære effektiviseringsgevinster, der er baggrunden for DANVAs kritik af den økono-
miske regulering. Som et meget konkret eksempel på, at den økonomiske regulering kan komme til at virke
hindrende på ikke blot de øvrige hensyn i forliget, men også på vandselskabernes kerneopgaver, er behand-
lingen af medfinansieringsbekendtgørelsen. Konsekvensen af lovforslaget og bekendtgørelsesudkastene i
deres nuværende form er, at vandselskaberne, når de indgår i nye projekter af denne type, opnår et tillæg på
det, de skal betale til projektejer, hvorefter de skal effektivisere på det modtagne tillæg. Selskabet skal med
andre ord betale 100 kr. til projektejer, men kan opkræve mindre og mindre til at betale de 100 kr. med. Sel-
skaberne skal altså effektivisere ekstra eller undlade at deltage i medfinansiering med disse regler.
Tillæg for mål bliver afgørende både i forhold til miljø, forsyningssikkerhed, ressourceudnyttelse mv.
I den fremlagte økonomiske regulering bliver selskabernes økonomiske regulering og dermed indtægts-
grundlag låst fast på baggrund af det nuværende niveau. Niveauet kan udvides med omkostninger til aktivi-
teter og investeringer, der godkendes af kommunen eller staten. Det kan eksempelvis være til forebyggelse
af oversvømmelser og klimaforandringer eller sikring af rent vand og god service. DANVA finder det meget
positivt, at flere typer aktiviteter kan udløse mål. Vi forudser dog to store udfordringer, når det kommer til an-
vendelsen af regelsættet i praksis. For det første vil muligheden for tillæg blive aktuel i rigtig mange sam-
menhænge, hvor der må henvises til denne del af reglerne for løsning/finansiering af meget forskelligartede
forhold. Det gælder eksempelvis klimasikring ved andre metoder end medfinansiering, udefra påtvungne
ledningsomlægninger i forbindelse med fx motorvejsprojekter, udvidelse af ressourceudnyttelse i forbindelse
med biogasproduktion og deltagelse i demonstrationsprojekter. Hvis ikke, der gives tillæg i forbindelse med
sådanne aktiviteter, vil de enten skulle finansieres ved at skære ned andre steder eller undlades. For det an-
det er det uvist, hvilke krav der stilles til den kommunale/statslige godkendelse/fastlæggelse af målene og ik-
ke mindst til dokumentation af de nødvendige omkostninger. De tidligere regler om miljø- og servicemål var
oprindeligt uklare og blev stramt fortolket, hvilket medførte, at stort set ingen vandselskaber fik tillæg de før-
ste år. Det er meget vigtigt at forebygge en lignende situation, da de nye regler om mål spiller en endnu me-
re central rolle i reguleringen. De forventeligt mange ansøgninger om mål gør det endvidere meget vigtigt
med et administrativt enkelt dokumentationskrav.
Et særskilt men meget væsentligt problem med omkostningerne til mål er, at de investeringsomkostninger,
som er forbundet med målopfyldelsen, efterfølgende underlægges effektiviseringer. Det er ikke muligt at ef-
fektivisere på den gennemførte investering efterfølgende, da pengene er brugt, og der skal derfor spares
andre steder for at honorere effektiviseringskravet.
DANVA opfordrer til:
1. At de tilfælde, som allerede nu må forudsættes skal løses via reglerne om kommunale/statslige mål,
angives som ikke udtømmende eksempler i lovbemærkningerne.
2. At kravene til målsætning og dokumentation fastlægges i lovbemærkningerne, og at der i forbindelse
hermed stilles krav om en løsning, der medfører mindst muligt bureaukrati i implementering og ad-
ministration som muligt.
3.
At der ikke gives effektiviseringskrav til den del af tillægget, som skal finansiere investeringer, her-
under renteomkostninger til opfyldelse af målet.
Side 2 af 2