Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 218
Offentligt
1590007_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 19. januar 2016
Sagsnummer: 2016-221
./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering revideret grundnotat om Kommissionens forslag
til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 94/62/EC om emballage og
emballageaffald, KOM (2015) 596.
Med venlig hilsen
Henrik Hedeman Olsen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 218: Revideret grundnotat om emballage- og emballageaffaldsdirektivet
1590007_0002.png
Miljøstyrelsen/J&A
18. januar 2016
MFVM 010
GRUND- og NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
ændring af direktiv 94/62/EC om emballage og emballageaffald
KOM (2015) 596
Revideret genoptryk af grund- og nærhedsnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 7.
januar 2016. Ændringer er markeret i marginen.
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt en cirkulær økonomi pakke. Den samlede pakke består af tre
elementer:
1) En meddelelse ”Kredsløbet lukkes - en EU-handlingsplan for cirkulær økonomi”.
2) En liste over efterfølgende initiativer, der vil blive taget af Kommissionen i perioden 2015-
2018.
3) Forslag til ændring af seks direktiver om affald.
Nærværende forslag vedrører EU’s direktiv om emballage og emballageaffald.
Ændringsforslaget til emballagedirektivet indeholder nye forhøjede mål for genanvendelse og
genbrug af emballager i 2025 og i 2030 som bidrag til at fremme en cirkulær økonomi. Der
foreslås endvidere en ny metode til beregning af målopfyldelsen svarende til, hvad der fremgår
af det samtidigt fremlagte forslag til ændring af affaldsdirektivet, herunder at målene ikke alene
handler om genanvendelse af emballageaffald, men også omfatter emballageprodukter og -
komponenter, der genbruges samt håndteres i pant- og retursystemer og muligheden for at
medregne genanvendelse af metalslagge fra affaldsforbrænding. Endelig foreslås tilpasning af
en række lovgivningsbeføjelser til kommissionen til traktatens artikel 290 og 291 om delegerede
retsakter og gennemførelsesretsakter.
Regeringens stillingtagen til forslagets konkrete genanvendelsesmål mv. afventer en nærmere
vurdering af forslagets miljømæssige og økonomiske konsekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 2. december 2015 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget forelå i
dansk udgave den 7. december 2015. Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 114 (Indre Marked)
og skal derfor vedtages af Rådet med et kvalificeret flertal efter proceduren om den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Europa-Parlamentet har endnu ikke behandlet forslaget.
Forslaget er fremlagt i tilknytning til Kommissionens cirkulær økonomi-pakke.
Pakken består af tre elementer:
1) En meddelelse ”Kredsløbet lukkes - en EU-handlingsplan for cirkulær økonomi”.
2) En liste med godt 50 konkrete initiativer til fremme af cirkulær økonomi, som Kommissionen
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 218: Revideret grundnotat om emballage- og emballageaffaldsdirektivet
1590007_0003.png
vil tage i perioden 2015-2018.
3) Forslag til ændring af seks direktiver om affald.
Det hollandske formandskab har tilkendegivet, at handlingsplanen for cirkulær økonomi og
affaldsforslagene forventes drøftet på rådsmøde (konkurrence) den 29. februar 2016 og
rådsmøde (miljø) den 4. marts 2016. Det er endvidere formandskabets hensigt at søge vedtaget
politiske konklusioner om handlingsplanen for cirkulær økonomi på rådsmødet (miljø) den 20.
juni 2016.
For en nærmere beskrivelse og vurdering af meddelelsen om handlingsplanen for cirkulær
økonomi henvises til særskilt grund- og nærhedsnotat herom.
3. Formål og indhold
Som led i en samlet indsats for at fremme cirkulær økonomi lægger Kommissionen op til at
ændre og harmonisere i alt 6 direktiver om affald, herunder emballagedirektivet. Kommissionen
anfører bl.a., at bindende mål for håndteringen af forskellige affaldsfraktioner har været en
afgørende drivkraft til at forbedre affaldshåndteringen, stimulere innovation på
genanvendelsesområdet, minimere deponering og skabe incitament til at ændre forbrugernes
adfærd i hele EU.
Der lægges således i ændringsforslaget til emballagedirektivet op til, at de eksisterende
genanvendelsesmål forhøjes for 2025 og for 2030, som anført i skemaet:
Emballageaffalds-
type
Al emballage
Plast
3
Træ
Jernholdige
metaller
Aluminium
Glas
Papir- og pap
1:
2:
3:
4:
Mål
Udgang af
2025
1
65
55
60
75
%
%
%
%
Mål
Udgang af
2030
1
75 %
-
75 %
85 %
85 %
85 %
85 %
Eksisterende mål for
genanvendelse
(2008)
2
55 %
22,5 %
15 %
50 %
(for al
metalemballage)
Faktisk
genanvendelse
i DK 2013
4
indberettet til EU
Emballage
genanvendelse
i EU(27) 2013
Kilde:Eurostat
65%
36%
47%
57%
(for al
metalemballage)
65%
37%
36%
74%
(for al
metalemballage)
75 %
75 %
75 %
60 %
60 %
78%
85%
73%
85%
Mål for genanvendelse af emballageaffald og genbrug.
Mål for genanvendelse af emballageaffald.
Der er ikke indsat mål for plast i 2030, da Kommissionen vil afvente udviklingen og vurdere, hvad der synes muligt.
Omfatter alene genanvendelse af emballageaffald – ikke mængder, som er genbrugt.
Hidtil har målene alene omfattet mængden af emballageaffald indsamlet til genanvendelse. Som
noget nyt ift. det eksisterende direktiv, må også produkter og komponenter, der genbruges eller
indgår i pant- og retursystemer, fx genpåfyldelige flasker eller træpaller, være indeholdt i
beregningen af graden af målopfyldelse for 2025 og for 2030. Kommissionen foreslår i den
forbindelse, at der skal besluttes kriterier for, hvilke genbrugs- samt pant- og retursystemer,
der skal kunne medregnes og hvilke dokumentationskrav, der skal stilles i tilknytning hertil.
Endelig vil genanvendelse af metal fra emballager i slaggen fra affaldsforbrændingsanlæg kunne
medregnes.
Om beregningen af genanvendte emballageaffaldsmængder foreslås det i øvrigt, at mængderne
skal opgøres på baggrund af input til det endelige genanvendelsesanlæg. Der er dog indført en
undtagelse, som tillader, at hele vægten af indsamlet genanvendeligt affald efter sortering til
Side 2/6
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 218: Revideret grundnotat om emballage- og emballageaffaldsdirektivet
1590007_0004.png
genanvendelse kan medregnes som genanvendt, hvis mindre end 10 % af den totale vægt
bliver forbrændt eller deponeret.
Med forslaget indføres et såkaldt early warning system, hvor Kommissionen på baggrund af
indberetninger fra medlemsstaterne, senest 3 år før de opstillede tidsfrister i hhv. 2025 og
2030, opstiller en liste over medlemslande, der står i fare for ikke at opfylde målsætningerne og
fremlægger konkrete anbefalinger til initiativer for at afhjælpe denne situation.
Forslaget indebærer endvidere tilpasning til artikel 290 og 291 i TEUF om delegerede retsakter
og gennemførelsesretsakter. (Ændring af Kommissions hidtidige beføjelser til at kunne foreslå
ny regulering via komite procedure til at disse beføjelser fremover kan udøves via vedtagelse af
delegeret retsakter eller som gennemførelsesretsakter). Der stilles forslag om anvendelse af
delegeret retsakter på 4 områder, herunder konkret med hensyn til medregning af genbrug,
værdier for tungmetalindhold i emballagematerialer til genanvendelse, de illustrative
emballageeksempler i annex I samt vedr. eventuelle undtagelser for emballager, der
markedsføres i meget små mængder.
Med forslaget forenkles endelig medlemsstaternes indberetningsforpligtelser, i henhold til
direktivet, til alene at vedrøre en årlig oplysning om resultaterne i forhold til de opstillede
genanvendelses mål på de respektive emballagekategorier
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det
sammenskriver og reviderer eksisterende EU-lovgivning.
6. Gældende dansk ret
Emballagedirektivet er gennemført i Miljø- og Fødevareministeriets bekendtgørelse nr. 1455 af
7. december 2015 om visse krav til emballager og bekendtgørelse nr. 1353 af 25. november
2015 om pant på og indsamling m.v. af emballager til visse drikkevarer.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil skulle implementeres ved en ændring af ovennævnte
bekendtgørelse om visse krav til emballager.
Økonomiske konsekvenser:
Forslaget forventes at have væsentlige statsfinansielle og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Miljø- og Fødevareministeriet har iværksat arbejdet mhp. at kunne fremlægge en vurdering af
forslagets statsfinansielle, erhvervsøkonomiske, erhvervsadministrative og samfundsøkonomiske
konsekvenser. Når dette arbejde er tilendebragt, vil Folketinget blive orienteret herom i et
revideret grund- og nærhedsnotat.
Beskyttelsesniveau
Der forventes en positiv påvirkning af det danske beskyttelsesniveau som følge af, at
målsætningerne i direktivet skærpes.
Side 3/6
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 218: Revideret grundnotat om emballage- og emballageaffaldsdirektivet
1590007_0005.png
8. Høring
Forslaget er som en del af den samlede cirkulær økonomi-pakke udsendt i almindelig høring til
berørte interessenter den 2. december 2015. Der er modtaget høringssvar fra i alt 29
høringsparter. 9 af høringsparterne har kommentarer til emballagedirektivet.
Der er modtaget bemærkninger til emballagedirektivet fra Bryggeriforeningen (BF), Dansk
Erhverv (DE), Københavns Kommune, Plastindustrien (PI), Kommunernes Landsforening (KL),
Dansk Industri (DI), Dansk Affaldsforening (DAF), Affalds- og Ressourceindustrien (ARI) samt
Landbrug og Fødevarer (L&F).
Hovedtræk af bemærkningerne er gengivet nedenfor opdelt efter emne.
Generelt
Der er generelt opbakning til de nye fælles, bindende mål, men mange parter bemærker, at de
er meget ambitiøse.
ARI og PI
anbefaler et øget fokus i forslaget på ens implementering og håndhævelse af reglerne
i direktivet. ARI tilføjer i relation til den formelle implementering af regelsættet, at det
foreslåede ”early warning”- system lyder som en fornuftig foranstaltning.
Nye mål for genanvendelse
BF, DI, DAF og ARI
bakker op om målsætningerne, idet DAF særligt bifalder den materiale-
specifikke tilgang.
KL
finder det positivt, at der sættes nye langsigtede mål og tilføjer, at det bliver en udfordring
for både Danmark og EU at nå et mål om 75 % genanvendelse af al emballageaffald i 2030. KL
kvitterer endvidere for, at der med forslaget fortsat lægges op til metodefrihed for
medlemslandene til at nå de forskellige genanvendelsesmål.
L&F
bakker også op om de langsigtede mål, men bemærker, at et genanvendelsesmål for al
emballage på 65 % og for plastemballage på 55 % i 2025 er højt, idet det dog bemærkes, at
det kan være svært helt at gennemskue som følge af, at genbrug fremadrettet forventes at
kunne tælles med.
DE
anfører, at de foreslåede mål er realistiske at nå, men at det vil være særligt i forhold til
målet om 55 % genanvendelse af plastemballageaffald, at Danmark skal gøre en indsats.
PI
finder ligeledes, at et genanvendelsesmål for plastemballageaffald på 55 % er meget
ambitiøst, og at det i en dansk kontekst vil forudsætte, at det kommunalt indsamlede
plastemballageaffald gøres tilgængeligt for markedet.
Beregningsmodel for opfyldelse af målene
L&F og PI
bakker op om forslagets intentioner om at ensarte beregningsmetoderne for
opfyldelse af målene. PI finder det endvidere positivt, at forslaget lægget op til at skelne
mellem, hvilke affaldsmængder der indsamles/forsorteres og hvilke, der reelt genanvendes i den
endelige genanvendelsesproces. Dog bemærkes det, at det i den sammenhæng er væsentligt
løbende at udvikle kvalitetskriterier for modtagelse af affald på affaldsanlæggene i takt med
introduktion af nye teknologier og processer på markedet.
Side 4/6
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 218: Revideret grundnotat om emballage- og emballageaffaldsdirektivet
1590007_0006.png
Københavns Kommune
påpeger, at præciseringen af, hvad der må medregnes som genanvendt,
indebærer, at f.eks. for plastemballageaffald bliver det vigtigt også at kunne genanvende mere
lavkvalitetsplastemballage, hvilket vil betyde, at der bliver et større volumen i de indsamlede
mængder og dermed bedre økonomi per indsamlet tons.
DAF
bakker op om, at beregningsmetoderne for genanvendelse og genbrug harmoniseres med
beregningsmetoden for opgørelse af kommunalt affald i affaldsdirektivet.
BF
anfører, at det er uklart om, hvorvidt der skal ske en harmonisering af opgørelsesmetoden
for hvilke genbrugs- og pant- og retursystemer, der kan medregnes i målopfyldelsen, eller om
der er tale om en harmonisering af de forhold, som de pågældende systemer opererer efter for
at sikre et sammenligneligt beregningsgrundlag. BF finder det uhensigtsmæssigt, hvis
sidstnævnte er tilfældet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været præsenteret på et rådsarbejdsgruppemøde den 7. december 2015.
Kommissionens pakke er generelt blevet budt velkommen som et mere operationelt og
markedsbaseret bud på en udvikling hen imod en cirkulær økonomi i EU med fokus på øget
vækst, beskæftigelse og ressourceeffektivitet. Vurderingen er umiddelbart, at pakken ligger i
god forlængelse af Kommissionens bedre reguleringsdagsorden, og at den bærer præg af at
være blevet udarbejdet i tæt samarbejde mellem relevante DG’er i Kommissionen under ledelse
af 1. næstformand Timmermans og næstformand Katainen. Stort set alle medlemsstaterne bød
forslaget velkomment. Der var umiddelbart enighed om, at definitioner er blevet klarere, der er
tale om mere realistiske men stadig ambitiøse genanvendelsesmålsætninger, og at det er
positivt med en mere fleksibel tilgang til målene og en national tilgang til affaldsforebyggelse. Et
enkelt medlemsland stillede sig kritisk overfor opstilling af bindende målsætninger på
genanvendelsesområdet. Flere lande var afvisende i forhold til den udbredte brug i forslaget af
at delegeret retsakter som bemyndigelse til Kommissionen. Forslaget vil under det kommende
nederlandske formandskab blive drøftet nærmere i rådsarbejdsgruppen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse om cirkulær økonomi, herunder forslaget til
ændring af EU’s emballagedirektiv, velkomment som grundlag for drøftelse af reguleringen på
EU niveau. Forslaget kan bidrage til øget vækst, jobskabelse, forsyningssikkerhed og
miljøgevinster i Europa, gennem øget genanvendelse, mindsket deponering og forøget
ressourceeffektivitet.
Der udestår dog fortsat en omhyggelig analyse og vurdering af målsætningernes økonomiske og
miljømæssige konsekvenser. Der kan derfor ikke på nuværende tidspunkt fastlægges en
regeringsholdning til forslagets konkrete målsætninger vedr. genanvendelse af emballageaffald.
Regeringen støtter dog i udgangspunktet forslagets ambitioner om:
Side 5/6
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 218: Revideret grundnotat om emballage- og emballageaffaldsdirektivet
1590007_0007.png
• At der sker en tilpasning og præcisering af en række definitioner.
• At forenkle og målrette medlemsstaternes rapporteringsforpligtelser.
• At der ud fra såvel konkurrence som miljøhensyn fastlægges ensartede rammevilkår for
niveauet for genanvendelse af emballageaffald i EU.
• At der indføres et system for tidlig varsling fra Kommissionen og det Europæiske Miljøagentur,
hvis en medlemsstat ser ud til ikke at nå de fastsatte genanvendelsesmål. Det vil bidrage til at
sikre virksomhederne mere ensartede konkurrenceforhold og samtidig være til gavn for
ressourceeffektivitet og miljøbeskyttelse.
● At det med forslaget gøres muligt at medregne genbrugsemballager fra f.eks. div.
pantsystemer i de opstillede genanvendelsesmål.
På alle punkter gælder dog, at en konkret dansk stillingtagen fordrer en præcisering og
uddybende kortlægning af forslagenes konkrete implikationer, hvilket forventes tilvejebragt via
de forestående drøftelser af forslaget i Rådets arbejdsgruppe.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6