Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 209
Offentligt
1588286_0001.png
NOTAT
Jord & Affald
J.nr. MST-729-00103
Ref. pefbr
Den 14. december 2015
Status på etablering af tilskudsordning for biocover
Baggrund og økonomi
Da forsyningssikkerhedsafgiften (FSA) blev tilbagerullet i 2014, opstod der en manko i forhold til landets
klimamålsætning, og biocover blev foreslået som et kompenserende tiltag. Som led i Energiforliget, og
herunder Aftale om tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af PSO af juni 2014, er der afsat sammenlagt
185,2 mio. kroner (PL 2014 niveau) til en tilskudsordning til biocover på danske
deponeringsanlæg/lossepladser og gamle affaldsdepoter – heraf 176,6 mio. kr. i tilskudsmidler til
anvendelse i 2014-2017. Midlerne er afsat på aktstykke nr. 15 afgjort d. 30. oktober 2014 og på
Finansloven for 2015. Tilskudsmidlerne har form af en anlægsbevilling og kan således overføres mellem
de enkelte år.
Tabel 1.
Samlet biocover-bevilling (FL 2015, PL 2015, mio. kr.)
Tilskud
Drift
Forundersøgelser
Sum
2014
23,3
0,9
1,5
25,7
2015
45,0
1,9
0,0
46,8
2016
55,3
2,2
0,0
57,5
2017
54,4
2,2
0,0
56,6
Sum
178,0
7,2
1,5
186,7
Teknologien
Biocover er en teknologi, der udnytter, at bakterier i kompostlag på overfladen af
deponeringsanlæg/lossepladser kan omsætte udsivende metan fra affaldet til kuldioxid. Dette er
hensigtsmæssigt i klimaøjemed, da metan er en kraftig drivhusgas, som har 25 gange højere
opvarmningseffekt end CO2 pr. ton.
Teknologien er beskrevet i det tværministerielt udarbejdede Virkemiddelkatalog fra 2013, som indgår i
regeringens klimaplan fra 2013. Biocover beskrives som en omkostningseffektiv teknologi til at reducere
drivhusgasudslippet, idet teknologien er behæftet med en lav skyggepris (prisen pr. ton reduceret
drivhusgas). Dog tages der i Virkemiddelkataloget forbehold for usikkerheder omkring størrelsen af
metan-emissionen fra lossepladserne i Danmark og effekten af biocover samt den begrænsede erfaring
med biocover i stor skala.
Forundersøgelser og bekendtgørelse
På baggrund af de usikkerheder, der nævnes i Virkemiddelkataloget, er der på aktstykke nr. 15. afsat 1,5
mio. kr. til et forundersøgelsesprogram (jf. tabel 1). I december 2014 indgik Miljøstyrelsen kontrakt med
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) om udførsel af forundersøgelser, der er påbegyndt i januar 2015.
Forundersøgelserne har bl.a. til formål at:
Tilvejebringe grundlaget for udvikling af en velfungerende tilskudsordning
Sikre vellykkede og omkostningseffektive biocover-løsninger
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 209: Statusnotat på biocovertilskudsordningen
Afklare hvordan reduktionen i drivhusgasudledning kan dokumenteres over for FN, og således indgå i
Danmarks klimaregnskab
Sammenligne biocover-teknologien med gasindvinding mhp. energiudnyttelse
I 2. kvartal 2015 blev det i projektets styregruppe besluttet at udvide forundersøgelserne. Dette for
yderligere at minimere den usikkerhed, der fremgår af virkemiddelkataloget, og for at øge udbyttet af de
tilskudsmidler, der gives når tilskudsordningen går i drift. Det blev således besluttet at flytte en del af
tilskudsmidlerne til flere forundersøgelser. Forundersøgelserne er udvidet, så de indeholder følgende
aktiviteter:
Der er indgået kontrakt med DCE (Nationalt Center for Energi og Miljø), der står for indrapportering
af effekten af biocover til FN. DCE skal udvide den danske udledningsmodel til at omfatte effekten af
biocover. Desuden vil DCE foretage en kvantificering af de tal, der ligger til grund for estimatet af
effekten af biocover som angivet i virkemiddelkataloget.
Der er desuden indgået kontrakt med Danske Regioner, der står for den offentlige indsats på gamle
lossepladser (ca. 3000 lossepladser). Danske Regioner udfører en screening af regionernes kortlagte
lossepladser, med henblik på at identificere de pladser, som har størst potentiale for
metangasdannelse. Kortlægningen skal understøtte, at tilskudsmidler ansøges af anlæg med størst
potentiale for at opnå reduktioner i udledningen af metan.
Hen over sommeren 2015 er der opstartet syv pilotprojekter. Pilotprojekterne forventes at mindske
de usikkerheder, der fremgår af virkemiddelkataloget, idet de bringer øget viden om størrelsen af
metan-emissionen fra lossepladserne i Danmark, hvordan biocover etableres i praksis og effekten af
biocover. Desuden foregår etableringen af pilotprojekter stort set efter samme ansøgnings- og
tildelingsprocedure, som forventes anvendt, når den egentlige biocover-tilskudsordning startes op.
Herved giver pilotprojekterne mulighed for at afprøve proceduren for ansøgning om tilskud og
tildeling af disse.
Midlerne til udvidelsen af forundersøgelserne udgør ca. 11 mio. kr., og de flyttes fra tilskudsmidlerne.
Størstedelen (ca. 9,5 mio. kr.) af udvidelsen allokeres til pilotprojekterne. Pilotprojekterne foregår på
anlæg, der med høj sandsynlighed vil komme i betragtning under tilskudsordningen, og overflytningen af
disse midler kan således betragtes som et tidligere afløb af midler.
Udover udvidelsen af forundersøgelser blev det i foråret 2015 besluttet at tilskudsordningen udmøntes i
en bekendtgørelse. Denne har været i høring fra 10. juli til 4. september 2015, og de indkomne
høringssvar er i gang med at blive behandlet herunder afklaring om skatteforhold i forbindelse med
tildeling af midler.
Tidsplan
Folketingets daværende miljøudvalg og klima- og energiudvalg er via notat i januar 2015 orienteret om en
forventet opstart af tilskudsordningen i sommeren 2015. Offentligheden er via høringsbrev til
bekendtgørelse i juli og hjemmeside orienteret om en forventet opstart i efteråret 2015. Opstarten må dog
skydes yderligere af flere årsager:
Det blev oprindelig vurderet, at pilotprojekter ikke ville forsinke projektet, men tekniske
udfordringer har forsinket de indledende baselinemålinger og dermed indsamling af erfaring og
viden i forhold til at etablering af tilskudsordningen.
En række tekniske eksperter er tilknyttet projektet for at bidrage med teknisk viden og udføre
konkrete opgaver, der skal medvirke til løbende at evaluere og vurdere opnåelse og overholdelse
af forudsætninger for etablering af biocovere, herunder vurdering af skyggepris og opnåelse af
reduktionspotentiale. I Danmark er DCE og DTU de førende eksperter på hhv. CO
2
-modellering
og biocover, og derfor tilknyttet projektet. Det har været nødvendigt at udvide omfanget af visse
opgaver, hvorfor begge parter har været forsinkede med en række af deres fastlagte leverancer.
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 209: Statusnotat på biocovertilskudsordningen
Beslutningen om at regulere tilskudsordningen via en bekendtgørelse har som sagt også forsinket
opstarten, og høringen har bl.a. givet anledning til en udredning omkring skatteforhold i
tilskudsordningen.
Derudover har projektet oplevet en række ressourcemæssige udfordringer som følge af
ressortændringer og udskiftning i organiseringen omkring projektet.
Alle forundersøgelser og bekendtgørelsen forventes afsluttet i 1. og 2. kvartal af 2016, og
tilskudsordningen forventes at træde i kraft pr. 1. juli 2016. Herefter kan Miljøstyrelsen tage imod og
behandle ansøgninger til ordningen.
Afløb af midler
Det er redegjort over for daværende Miljøudvalg og Energiudvalg (i notat dateret 27. januar 2015), at der
ikke forventes et afløb med en tidsprofil svarende til det, der angives i FL15 (se tabel 1). Med henvisning
til at midlerne først blev bevilliget i 4. kvartal 2014, og at de oprindelige forundersøgelser var en
nødvendig forudsætning for etablering af tilskudsordningen, blev udvalgene informeret om, at
hovedparten af bevillingen forventedes afholdt i 2016 og 2017.
Forventet afløb i 2015 er ca. 4 mio. kr. grundet forsinkelserne beskrevet ovenfor. Afløb i 2016 forventes på
ca. 25 mio. kr. mod 55,3 mio. kr. ifølge FL 2015, idet ordningen først forventes åbnet for ansøgninger
sommeren 2016.
3