Dato: 5. januar 2016
Til: MST
Hermed fremsendes Danmarks Naturfredningsforenings (DN) og Det
Økologiske Råds (DØR) høringssvar til: ”Closing the loop - An EU ac-
tion plan for the Circular Economy” samt “Directive
2008/98/EC on
waste”
Til Miljøstyrelsen. journalnummer MST-7719-00064 samt journalnum-
mer MST-7719-00066
I DN og DØR tager vi rigtig godt imod EU's plan for Cirkulær økonomi og de ændringer det
medfører i en række direktiver. Det er i høj grad en nødvendig plan, hvis vi i fremtiden skal
leve i et bæredygtigt samfund. I DN og DØR er vi positivt indstillet over for de ambitiøse, men
klart realistiske mål, som planen fremsætter.
I forhold til det tidligere udspil til en cirkulær økonomipakke (fra den tidligere kommission) er
målene knap så ambitiøse, men vi mener ikke, at man på nuværende tidspunkt skal hænge sig
i, om målet f.eks. for kommunalt affald er 65 % eller 70 % genanvendelse. Ligegyldig hvilke af
disse mål man vedtager, er det et klart signal om, hvilken retning vi skal gå og at der - også i
Danmark - skal skiftes spor i forhold til, hvordan vi ser på og håndterer affald. At denne pakke
slækker lidt på målet opvejes af, at den i højere grad end den tidligere pakke, kommer mere
rundt om flere aspekter af den cirkulærøkonomi – så det ikke kun handler om affaldshåndte-
ring – men også om produktion og forbrug – dette finder vi særdeles positivt. Og vi ser frem
til, at der bliver tænkt mere på tværs af siloer i den kommende revision af direktiver og ikke
mindst i den danske implementering af direktiverne.
Kommentarer til de konkrete mål:
Helt overordnet vil en omstilling til cirkulær økonomi udfordre ”det vi plejer at gøre” i Dan-
mark, både i forhold til den måde vi opgør affald på, men også i forhold til den konkrete af-
faldshåndtering.
Vi støtter Kommissionens forslag om, at der bliver udarbejdet
fælles definitioner og bereg-
ningsmodeller.
Der er ingen tvivl om, at det videre arbejde med at blive enig om definitioner
bliver et stort arbejde for Kommissionen. Her er det helt centrale, hvad man tæller med som
genanvendelse – vi opfordrer Kommissionen til f.eks. ikke at tælle slagger fra et forbrændings-
anlæg med som genanvendelse i vores optik – men burde tælle med som deponi.
Ang.
målet for ”kommunalt affald” på 65 % i 2030
så er det efter DN’s mening et ud-
mærket kompromis. For lande som Danmark hvor man opdeler det kommunale affald i er-
hvervsaffald og husholdningsaffald, vil vi anbefale, at Kommissionen beder Danmark om at
man i den danske regerings implementering af dette mål, overfører dette mål til målet for det
vi definerer som husholdningsaffald – altså at vores mål (jf. ressourcestrategi del 1) om 50 %
genanvendelse af husholdningsaffaldet i 2022 bliver suppleret med det mere langsigtede mål
om 65 % genanvendelse i 2030. Og her skal vi selvfølgelig bestræbe os på, at det bliver 65 %
reel genanvendelse og ikke bare indsamlet til genanvendelse. Vi skal i langt højere grad sætte
ind, så vi reelt genanvender affald – det kræver forskning og udvikling i løsninger, der sikrer
en til enhver tid forsvarlig genanvendelse.
Ang. Målet om højest 10 % til deponi.
I DN og DØR ønsker vi, at det i pakken gøres helt
klart, at ønsket om at reducere mængden til deponi ikke må betyde øget forbrænding.