Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 20
Offentligt
Miljø- og Fødevareministeriet
Institution:
NaturErhvervstyrelsen
Enhed/initialer:
EU & Erhvervsudvikling/Innovation – HELPAL/BJTH
Sagsnr.:
15-8094-000197
Dato:
21. september 2015
Orienterende notat om GUDP, ICROFS, Madkulturen og andre særbevillinger udmøn-
tet under GUDP-loven
Problemstilling
I notatet gives en overordnet gennemgang af GUDP’s finansiering og setup, herunder sam-
menhæng og finansiering af forskning i regi af ICROFS, driftstilskud til Madkulturen samt an-
vendelsen af særbevillinger.
Rammer for GUDP
Lov nr. 1502 af 27. december 2009 om Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram blev
vedtaget som led i aftalen om Grøn Vækst af 16. juni 2009 mellem VK-regeringen og Dansk
Folkeparti.
GUDP-lovens formål er at bidrage til en konkurrence- og bæredygtig fødevare- og nonfoodpro-
duktion, og indsatsen fokuserer på de seks hovedudfordringer for erhvervene, der blev identifi-
ceret i planen for Grøn Vækst (2009):
En mere bæredygtig planteproduktion
En mere bæredygtig husdyrproduktion med bedre dyrevelfærd
En mere CO2-neutral energiproduktion i landbruget
En mere markedsdrevet økologisk produktion
En højere produktivitetstilvækst og øget værdiskabelse
Et mere bæredygtigt fiskeri og en bæredygtig akvakulturproduktion
I henhold til GUDP loven er der nedsat en uafhængig bestyrelse, som primært består af folk,
der bredt repræsenterer erhvervet. Dette for sikre erhvervets interesser og en sammenhæn-
gende og visionær håndtering af udfordringerne fra jord og hav til bord samt fra forskning til
implementering af ny viden og ny teknologi.
Ministeren udpeger bestyrelsen for GUDP. Bestyrelsen består af en formand og syv medlem-
mer. For at sikre en tværgående koordination af den samlede forsknings- og innovationsind-
sats indstiller erhvervs- og vækstministeren, uddannelses- og forskningsministeren, samt
energi-, forsynings- og klimaministeren hvert et medlem. Under den tidligere regering indstil-
lede miljøministeren også et medlem.
GUDP-bestyrelsen har ansvaret for udformning af en 4-årig strategi og årlige handlingsplaner,
der skal godkendes af miljø- og fødevareministeren. Den nuværende GUDP-strategi (2015-
2018) er udarbejdet i en dialog mellem bestyrelsen og erhvervet samt andre interessenter og
er sammen med GUDP’s handlingsplan for 2015 godkendt af tidligere fødevareminister Dan
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Notater som opfølgning på teknisk gennemgang af Miljø- og Fødevareministeriets ressortområde den 9. september 2015, fra miljø- og fødevareministeren
Jørgensen (S) d. 15. december 2014. GUDP bestyrelsen vil i december 2015 indstille hand-
lingsplanen for 2016 for ministeren.
På grundlag af de årlige handlingsplaner træffer bestyrelsen beslutning om anvendelse af den
bevilling, der er fastsat på den årlige finanslov samt beslutning om indkaldelse af projektan-
søgninger. Derudover træffer bestyrelsen beslutning om tilsagn og afslag på de ansøgninger
om tilskud til udviklings- og demonstrationsprojekter samt forskningsprojekter, som GUDP
modtager.
Det er NaturErhvervstyrelsens vurdering, at hvis der skal ændres på dette setup, skal GUDP-
loven ændres.
Finansiering af GUDP, ICROFS og Madkulturen
GUDP blev etableret i 2010 som led i aftalen om Grøn Vækst ved en sammenlægning af bevil-
lingerne under den daværende Innovationslov og Fødevareministeriets forskningsprogrammer.
Tabel 1 (på næste side) gengiver for perioden 2009–2015 oprindelse og tilførsel af bevillinger
til GUDP (FL § 24.33.02.10) og Madkulturen (FL § 24.33.02.50). Derudover viser den de op-
rindelige bevillinger til Innovationsloven og Fødevareministeriets forskningsprogrammer (ko-
lonne: År 2009).
En del af de sammenlagte bevillinger blev allokeret til tilskud til driften af den
selvejende institution Madkulturen (FL § 24.33.02.50), som ligeledes var en del af Grøn
Vækst-aftalen fra 2009. I 2010 blev der afsat 4,0 mio. kr. og 15,0 mio. kr. det efterfølgende
år. Disse tal samt beløbene for 2012-2015 fremgår af tabel 1.
Madkulturens basisbevilling i 2016 vil, ifølge FFL2016-II, som offentligøres ultimo september,
lyde på 15 mio. kr., som finansieres af 11 mio. kr. fra GUDP-bevillingen og 4 mio. kr. fra §
24.33.02.20. Forskellige nationale og internationale forskningsaktiviteter mv. I tillæg til basis-
tilskuddet er der i 2016 afsat 1,0 mio. kr. til styrkelse af gastronomiområdet og 3,3 mio. kr.
som er afsat i forbindelse med Task Force for grønne indkøb i offentlige køkkener. Basistil-
skuddet fra Miljø- og Fødevareministeriet til Madkulturen vil i 2017 være 14 mio. kr. Dette be-
løb nedsættes herefter med 1,0 mio. kr. årligt frem til 2019.
Udover de ved etableringen af GUDP afsatte bevillinger tilføres både GUDP og Madkulturen yder-
ligere formålsbestemte og øremærkede midler (ekstrabevilinger) som led i de årlige aftaler om
fordeling af globaliseringspuljen og forskningsreserven samt finansloven i øvrigt. Beløbene og
formål fremgår af tabel 1.
GUDP har således også som led i aftalerne om fordeling af globaliseringspuljen og forsknings-
reserven i 2010 og 2013 fået tilført ekstra midler til gennemførsel af økologiske forsknings- og
udviklingsaktiviteter koordineret gennem Internationalt Center for Økologiske Fødevaresyste-
mer (ICROFS), jf. tabel 1. Der er således tale om midler, der ligger udover GUDPs grundbevil-
ling.
ICROFS, der er et center uden mure bestående af de finansierede økologiforskningsaktiviteter,
ledes af en international bestyrelse nedsat efter en vedtægt udstedt af miljø- og fødevaremini-
steren. ICROFS’ koordinatorfunktion sikrer, at ny forskning bygger videre på eksisterende
forskning, at forskningsprogrammer adresserer de udfordringer, erhvervet står overfor og
dermed sikrer en bred formidling af resultaterne. Midlerne har været udbudt i forskellige an-
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Notater som opfølgning på teknisk gennemgang af Miljø- og Fødevareministeriets ressortområde den 9. september 2015, fra miljø- og fødevareministeren
1555575_0003.png
søgningsrunder som f.eks. Organic RDD og ERA-nettet Core Organic, og helt formelt er det
GUDP-bestyrelsen, som træffer afgørelse om tilsagn eller afslag på baggrund af ICROFS’ ind-
stilling. Der er etableret et sekretariat til at koordinere aktiviteterne.
Tabel 1: Oprindelse og bevillinger (FL + TB) afsat til Grønt Udviklings- og Demonstra-
tionsprogram og Madkulturen (mio. kr. årets priser)
År
§ 24.23.17.10 Innovation, forskning og udvikling
i jordbrugs- og fiskerisektoren
Heraf projekter i økologiens hus, Aftale om økologi-
pakken 2007
§ 24.33.02.10 Forskningsaktiviteter inden for
fødevaresektoren
§ 24.33.02.10 Udviklings- og Forskningsaktivite-
ter inden for fødevaresektoren (GUDP)
Heraf projekter i økologiens hus, Aftale om økologi-
pakken 2007
Heraf økologisk forskning, Aftale om Globaliseringsre-
serven 2010
Heraf økologisk forskning, Aftale om Forskningsreser-
ven 2013 (koordineret af ICROFS)
Heraf antibiotika, økologi og innovation, Aftale om Fi-
nansloven 2013
Heraf forædling og eksportværdi samt dyrevelfærd,
Aftale om Grøn omstilling 2013
§ 24.33.02.50 Madkulturen
Heraf basistilskud
Heraf støtte til kokkelandsholdet
Heraf økologi i offentlige køkkener
Heraf skolehaver
Heraf taskforce Grønne indkøb, Aftale om finansloven
2014
Heraf fremtidens fødevareuddannelser, Aftale om
vækstplaner 2014
Heraf danskernes mad
2,5
4,0
4,0
15,0
15,0
16,0
15,0
0,3
0,7
1,0
2,3
2,0
0,6
4,3
2,0
2009
101,9
3,0
2010
2011
2012
2013
2014
2015
94,4
229,0
3,0
40,0
209,2
3,0
40,0
214,2
3,0
40,0
312,0
3,0
200,2
209,5
40,0
30,0
30,0
50,0
47,0
17,8
15,0
0,3
20,2
15,0
0,3
21,9
15,0
0,6
Konkurrenceudsættelse af særbevillinger under GUDP
Som allerede berørt, så rummer GUDP-loven en række muligheder, som anvendes i dag til
støtte af forskellige formål, der også vil kunne bringes i spil ved fremtidige politiske forhandlin-
ger til udmøntning af særbevillinger og lignende.
GUDP’s rammer, strategi og tilhørende handlingsplaner har tidligere været anvendt til at kon-
kurrenceudsætte særmidler til gennemførsel af politiske aftaler. Det var f.eks. tilfældet i 2013,
hvor GUDP indkaldte ekstra ansøgninger for i alt samlet 97 mio. kr. (50 mio. kr. + 47 mio. kr.)
til grøn omstilling og beskæftigelse.
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Notater som opfølgning på teknisk gennemgang af Miljø- og Fødevareministeriets ressortområde den 9. september 2015, fra miljø- og fødevareministeren
Fremadrettet vil det være muligt igen at anvende GUDP’s setup til at udmønte nye ekstrabevil-
linger til forsknings- og udviklingsprojekter, hvis indsatsområderne, i store træk, falder i tråd
med GUDP’s rammer, strategi og handlingsplan.
4