Kære
Miljø- og Fødevareudvalget
I 2020 forventes de nye globale regler for svovlindholdet (maksimalt 0,5 % svovl) i skibenes bunkerolie at
træde i kraft. Bunkerolie med lavt svovlindhold er dyrere end bunkerolie med højt svovlindhold. Hvis nogle
rederier vælger at snyde ved forsat at sejle på traditionel bunkerolie med højt svovlindhold, så vil disse opnå
en væsentlig konkurrencefordel til direkte skade for miljøet og lovlydige rederier, der overholder reglerne.
For at opretholde en fair konkurrence og opnå miljøgevinster ved lavere svovludledning er det derfor vigtigt,
at alle rederier overholder de nye regler. Dette kræver en global indsats for at håndhæve reglerne i form af
kontrol og sanktioner ved overtrædelse. Det er vigtigt, at Danmark og EU snarest sætter sig i spidsen for
dette arbejde, så der er effektiv håndhævelse fra den dag reglerne træder i kraft.
Det Økologiske Råd og Danmarks Rederiforening ønsker på dette grundlag et foretræde for at informere
udvalget om dette vigtige forestående arbejde, som Danmark bør sætte sig i spidsen for, og for at besvare
medlemmernes spørgsmål knyttet hertil.
De bedste hilsner, Kåre Press-Kristensen, Det Økologiske Råd