Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 184
Offentligt
1584718_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 22. december 2015
Sagsnummer: 2015-7673
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om en bæredygtig forvaltning af de eksterne flåder og om ophævelse af
Rådets forordning (EF) nr. 1006/2008.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 184: Grundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en bæredygtig forvaltning af de eksterne flåder og om ophævelse af Rådets forordning, fra Miljø- og Fødevareministeriet
1584718_0002.png
NaturErhvervstyrelsen/
Departementet
Dato: 22. december 2015
MFVM 461
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en bæredygtig
forvaltning af de eksterne flåder og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr.
1006/2008
KOM (2015) 636
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en
bæredygtig forvaltning af de eksterne flåder. Forslaget erstatter forordning 1006/2008 om
fiskeritilladelser. Forslaget fremsættes som led i reformen af den fælles fiskeripolitik og for at
bringe forordningen i overensstemmelse med kontrolforordningen. Forordningen gælder for alt
fiskeri, der udøves af EU-fartøjer uden for EU-farvand og tredjelandes fartøjer i EU-farvand, og
fastsætter vilkår for fiskeriet, herunder krav om fiskeritilladelser og flagstaters og Kommissionens
håndhævelse af bestemmelserne. I forslaget øges kravene til fiskerilicenser, og medlemsstaternes
rapportering ændres.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2015) 636 af 10. december 2015 fremsendt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om en bæredygtig forvaltning af de eksterne flåder og om
ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 1006/2008. Forslaget er modtaget i en dansk
sprogversion den 10. december 2015.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2, og kan vedtages i Rådet med
kvalificeret flertal.
Formål og indhold
Forslaget omhandler forvaltningen af fiskeritilladelser til EU’s eksterne flåde, der fisker uden for
EU-farvande, og til tredjelandsfartøjer, der fisker i EU-farvande. Forslaget erstatter forordning (EF)
nr. 1006/2008 om fiskeritilladelser. Forslaget fremsættes som led i reformen af den fælles
fiskeripolitik og for at bringe forordningen i overensstemmelse med kontrolforordningen.
Forslaget til forordningen præciserer de generelle regler vedrørende fiskeritilladelser for EU’s
eksterne flåde og tredjelandes flåder i EU-farvand. Specifikke regler i bilaterale aftaler eller
regionale fiskeriforvaltningsorganisationer har forrang, da forslaget alene udstikker de generelle
regler.
I forslaget fastslås det grundlæggende princip om, at ethvert fartøj skal have udstedt en tilladelse
til fiskeri uden for EU-farvande af sin flagmedlemsstat og kyststaten, inden fartøjet påbegynder
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 184: Grundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en bæredygtig forvaltning af de eksterne flåder og om ophævelse af Rådets forordning, fra Miljø- og Fødevareministeriet
1584718_0003.png
dette fiskeri. Flagmedlemsstaten skal sikre, at en række vilkår er opfyldt, inden den udsteder
tilladelsen. Som noget nyt inkluderes blandt andet bestemmelser om omflagning og procedure for
omfordeling af uudnyttede fiskerimuligheder. I forslaget skærpes vilkårene for tilladelser generelt,
og Kommissionens beføjelser til at inddrage tilladelse udvides.
Af forslaget fremgår, at en direkte udstedt tilladelse alene kan finde sted, hvis det ikke er i strid
med en aftale om eksklusivitet. I henhold til grundforordningen 1380/2013 skal bæredygtige
fiskeripartnerskabsaftaler i videst mulige omfang omfatte en eksklusivitetsklausul, som sikrer, at
EU-fartøjer, når der foreligger en fiskeripartnerskabsaftale med et tredjeland, alene kan fiske i det
pågældende land inden for rammerne af aftalen og ikke indgå private aftaler om fiskerimuligheder
uden for aftalens rammer. I tilfælde af direkte tilladelser bør flagstaten følge den bedst
tilgængelige biologiske rådgivning og en forsigtighedstilgang.
Forslaget indeholder grundlæggende regler for EU-fartøjers deltagelse i fiskeri under en
charteraftale. Denne form for direkte tilladelse har ikke hidtil været reguleret specifikt.
Forslaget omhandler tillige anvendelsen af kontrolforordningen på den eksterne EU-flådes
aktiviteter og de dertil knyttede rapporteringsforpligtelser samt specifikke forpligtelser, der følger
af, at aktiviteterne foregår uden for Unionen.
I forslaget fastsættes der bestemmelser om udstedelse af fiskeritilladelser til tredjelandsfartøjer,
der fisker i EU-farvande. Formålet med disse bestemmelser er at sikre, at alt fiskeri, der foregår i
EU-farvandene, er omfattet af de samme regler, uanset hvilket flag, et fartøj fører. Derved skabes
lige vilkår for EU-operatører og tredjelandsoperatører i EU-farvandene.
Endelig oprettes der et register over fiskeritilladelser, som skal gøre det lettere at overvåge EU’s
eksterne flåde og skaffe oplysninger om dens aktiviteter, idet en del af registret skal være
offentligt tilgængeligt. Det skal være muligt når som helst at indhente oplysninger om, hvilket
fartøj der har fået tilladelse til at fiske efter hvilke bestande og hvor. Dette er en udvidelse af de
nuværende krav.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark. Forslaget forventes at have visse
statsfinansielle konsekvenser til opbygning og administration af udvekslingsfaciliteter i det
elektroniske system. De erhvervsøkonomiske konsekvenser forventes at være af begrænset
omfang. Forslaget har ingen konsekvenser for EU’s budget.
Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) vil blive hørt.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre medlemsstaters holdninger.
Side 2/3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 184: Grundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en bæredygtig forvaltning af de eksterne flåder og om ophævelse af Rådets forordning, fra Miljø- og Fødevareministeriet
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder for et bæredygtigt fiskeri og finder generelt, at EU-fartøjers fiskeri uden for
EU-farvande bør være baseret på de samme principper og standarder, som dem der gælder i EU-
farvande i henhold til den fælles fiskeripolitik. Den fælles fiskeripolitik tager således sigte på at
fremme en bæredygtig, økosystembaseret forsigtighedstilgang til fiskeriforvaltning med vægt på
sammenhæng mellem den interne og eksterne dimension.
Regeringen finder det positivt, at forslaget medfører større transparens for omfordeling af
uudnyttede fiskerimuligheder samt regulering af fiskeri i henhold til direkte aftaler, regulering af
fiskeri inden for en regional fiskeriforvaltningsorganisations kompetenceområde og regulering af
chartring af EU-fartøjer.
Regeringen finder, at reglerne bør være enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive.
Regeringen finder, at der skal være proportionalitet mellem mål og midler i forhold til tilladelses-
inddragelse, og at man ved inddragelse af tilladelse ikke må diskriminere EU’s eksterne flåde i
forhold til EU’s interne flåde.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 3/3