Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 163
Offentligt
1577926_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Nabotjek af kvælstof- og
fosforregulering
1
09-12-2015
NABOTJEK
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 163: COWIs præsentation for udvalget den 8/12-15 om Nabotjek - Kvælstof og fosfor regulering
1577926_0002.png
Analysens elementer
En beskrivelse af EU-direktiver, som regulerer kvælstof- og fosforanvendelsen i
landbruget, herunder domme om mangelfuld implementering af
Nitratdirektivet
En sammenligning af landbrugssektoren og miljøforhold i de udvalgte EU-lande
og tyske delstater
En sammenligning af kvælstof- og fosforreguleringen i Danmark og de
udvalgte EU-lande og tyske delstater
En analyse af landbrugets effektivitet – en opdatering af den benchmarking-
og regnskabsanalyse som blev lavet i 2011 (udført af Institut for Fødevare- og
Ressourceøkonomi, Københavns Universitet)
En bedriftsanalyse, som illustrerer de mulige driftsøkonomiske effekter af
forskelle i landenes regulering
2
8 DECEMBER 2015
NABOTJEK
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 163: COWIs præsentation for udvalget den 8/12-15 om Nabotjek - Kvælstof og fosfor regulering
1577926_0003.png
Analysens gennemførelse
Analysen har omfattet Sverige, Polen, Frankrig, Nederlandene, Slesvig-Hosten
og Niedersachsen
Analysen af kvælstof- og fosforreguleringen er gennemført af COWI
Analysen er baseret på dataindsamling i de undersøgte EU-lande og tyske delstater
Landeteams med nationale eksperter har stået for dataindsamlingen
Data er ofte ikke umiddelbart sammenlignelige
Analysen af landbrugets effektivitet er gennemført af IFRO
Analysen er baseret på regnskabsdata fra Farm Accounting Data Network (FADN)
Bedriftsanalysen, som omfatter eksempelberegninger for udvalgte
bedriftstyper, er gennemført af COWI
Dataindsamlingen er foretaget ultimo 2014. Dog er
der også indsamlet
data
for Bretagne til brug for bedriftsanalysen i august-september 2015
3
8 DECEMBER 2015
NABOTJEK
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 163: COWIs præsentation for udvalget den 8/12-15 om Nabotjek - Kvælstof og fosfor regulering
1577926_0004.png
EU-regulering af kvælstof og fosfor
Nitratdirektivet (Formål: At begrænse udledning af kvælstof fra landbruget)
Udpegning af nitratfølsomme områder, handlingsplaner om håndtering af kvælstof
Specifik begrænsning i udbringningen af husdyrgødning (170 kg N pr. ha)
Vandrammedirektivet (Formål: At sikre god miljøkvalitet i alle vandområder)
Nitratdirektivet er et af instrumenterne til at nå Vandrammedirektivets målsætning
Handlingsplaner skal udarbejdes med yderligere virkemidler, så målsætning sikres
Første deadline er udgangen af 2015, så status kendes endnu ikke
EU-Kommissionen har peget på en række problemer med Nitratdirektivets
implementering
Tilgængelighed og sammenlignelighed af data
Rapportering om gennemførelse af handlingsprogrammer, håndhævelse, virkninger og
omkostningseffektivitet
EU-Domstolen har afsagt dom i 2014 om Frankrigs og Polens overtrædelse af
nitratdirektivet
EU-Kommissionen har i 2014 indledt traktatkrænkelsesskridt mod Tyskland og
Sverige i forhold til disse landes implementering af nitratdirektivet
4
8 DECEMBER 2015
NABOTJEK
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 163: COWIs præsentation for udvalget den 8/12-15 om Nabotjek - Kvælstof og fosfor regulering
1577926_0005.png
Udvalgte landbrugsforhold
Landbrugsforhold
Areal af Danmark i omdrift højere end de andre
lande
Væsentlig højere dyretæthed i Danmark end de
andre lande (på nær Nederlandene)
Specielt høj tæthed af svin
Dyretæthed – dyr pr. ha (Danmark = 1)
Sverige
Polen
Nederlandene
Frankrig
Tyskland
Danmark
-
0.50
1.00
1.50
2.00
Udbytter på niveau eller lidt under de andre lande
Vanskeligt at sammenligne tal for
kvælstoftildelingen
Fordeling af samlet areal
Kilde: Eurostat Agricultural Census 2010
5
8 DECEMBER 2015
NABOTJEK
Kilde: Nationale statistikkontorer
og Eurostat Agricultural Census
2010
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 163: COWIs præsentation for udvalget den 8/12-15 om Nabotjek - Kvælstof og fosfor regulering
1577926_0006.png
Udvalgte miljøforhold
Miljøforhold
Andel af vandområder, som
er klassificeret dårligere
end god økologisk tilstand
Ingen af de undersøgte
lande lever op til
målsætningen om god
økologisk tilstand
Kilde: European
Environment Agency
(EEA) 2015
6
8 DECEMBER 2015
NABOTJEK
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 163: COWIs præsentation for udvalget den 8/12-15 om Nabotjek - Kvælstof og fosfor regulering
1577926_0007.png
Oversigt over regulering af kvælstof og fosfor
Reguleringselementer
Kvælstofnormer
Obligatoriske – reducerede i forhold til det økonomisk
optimale
Obligatoriske – ikke-reducerede i forhold til det økonomisk
optimale
Anbefalede
Krav til maks. overskud af kvælstof (N) i marken
Fosfornormer
Obligatoriske
Indirekte og anden P-regulering
Krav til maks. overskud af fosfor (P) i marken
Krav til udnyttelse af husdyrgødning
Harmonikrav (1,4 DE/ha)
170 kg N/ha og krav til udbringningsperiode,
opbevaring mv.
Undtagelse fra nitratdirektivets krav på 170 kg N/ha
IED-godkendelser af anlæg
Efterafgrøder og vinterbevoksede marker
Randzoner (og bræmmer)
Gødningsregnskaber (kontrol)
Administrativ kontrol af gødningsregnskaber
Kilde: Se kapitel 4 og for gødningsregnskaber kapitel 5
DK
SE
NL
(√)
(√)
FR
PL
NI
SH
(√)
(√)
(√)
(√)
(√)
(√)
Note: Tabellen viser ikke, om der er forskelle i kravene for de enkelte reguleringselementer
Tegnforklaring:
√: Generelt anvendt reguleringselement
(√): Reguleringselement kun anvendt under bestemte betingelser/i bestemte områder
8 DECEMBER 2015
NABOTJEK
7
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 163: COWIs præsentation for udvalget den 8/12-15 om Nabotjek - Kvælstof og fosfor regulering
1577926_0008.png
Hovedresultater for reguleringen af kvælstof og fosfor
Væsentligste forskelle
Danmark er det eneste land med kvælstofnormer, der er reducerede i forhold til det
økonomisk optimale (dog også i dele af Nederlandene)
Danmark har et krav til anvendelsen af husdyrgødning på 140 kg N pr. ha for bl.a.
svinebedrifter (1,4 DE/ha) i forhold til Nitratdirektivets krav på 170 kg N pr. ha
Danmark har undtagelse for kvægbedrifter, hvilket giver mulighed for anvendelse af
husdyrgødning op til 2,3 DE/ha (kun Nederlandene har det samme)
Sverige, dele af Frankrig (Bretagne) og Nederlandene har en fosforregulering, som
begrænser anvendelsen af husdyrgødning ud over nitratdirektivets krav
Udnyttelsesprocenter for husdyrgødning er højere i Danmark end i de undersøgte
lande og tyske delstater
8
8 DECEMBER 2015
NABOTJEK
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 163: COWIs præsentation for udvalget den 8/12-15 om Nabotjek - Kvælstof og fosfor regulering
1577926_0009.png
Effektivitetsanalyse
Danmarks effektivitet er omkring gennemsnittet for malkekvægs- og
svinebedrifterne, mens den er høj for planteproducenterne
Frankrig klarer sig generelt godt, når der ses på effektivteten af landbrugene i
benchmarkanalysen for alle bedriftstyper
Størrelsen af kapitalapparatet har en relativ lille indflydelse på
effektivitetsmålene
Danmarks relative position i forhold til de andre lande (ud fra effektiviteten)
ændres ikke i løbet af perioden 2004-2012 for nogen af bedriftstyperne
Det danske bruttoudbytte ligger relativt højt for alle bedriftstyper i forhold til
de andre undersøgte EU-lande og tyske delstater
Danmark har højere lønniveauer og -udgifter end de andre undersøgte EU-
lande og tyske delstater
De danske bedrifter har stor gæld og derved høje renteudgifter i forhold til de
andre undersøgte EU-lande og tyske delstater, hvilket trækker overskuddet
ned
9
8 DECEMBER 2015
NABOTJEK
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 163: COWIs præsentation for udvalget den 8/12-15 om Nabotjek - Kvælstof og fosfor regulering
1577926_0010.png
Bedriftsanalyse
Bedriftsanalysen har til formål at illustrere de mulige driftsøkonomiske
konsekvenser af de undersøgte nabolande og delstaters regulering af kvælstof
og fosfor
Tilgang
Der er defineret tre typer modelbrug (plante-, svine- og malkekvægsbedrifter)
Modelbrug er baseret på typiske og delvis gennemsnitlige forhold for de tre typer
Der beregnes naboscenarier baseret på, at de udvalgte nabolandes N- og P-regulering
overføres på bedriftsanalyserne, og forskellen til den danske N- og P-regulering
(2014) beregnes
Naboscenarier belyser effekten af forskelle i
Kvælstofregulering
Fosforregulering
Krav til efterafgrøder
Randzoner
Beregninger illustrerer de umiddelbare driftsøkonomiske effekter
Tager ikke højde for, hvorvidt nabolandenes N- og P-regulering er i
overensstemmelse med Nitratdirektivet og andre centrale EU-direktiver
10
09-12-2015
NABOTJEK
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 163: COWIs præsentation for udvalget den 8/12-15 om Nabotjek - Kvælstof og fosfor regulering
1577926_0011.png
Bedriftsanalysen – beregningsforudsætninger
Kvælstofregulering
Merudbytte på mellem 3 og 5 hkg/ha, hvis bedrifterne kan tilføre økonomisk optimal
kvælstofgødning
Fosforregulering
Bedrifterne forudsættes at tilpasse sig ved
Tilpasning af fosfor i fodret (svinebedrifter)
Gylleaftaler om spredning af gylle på større arealer
Tilpasning af antallet af dyr
Alternative kornpriser
Mellem ca. 90 kr. pr. hkg og 170 kr. pr. kg
Efterafgrøder og randzoner
Omkostninger er baseret på skøn fra analyser gennemført i forbindelse med
vandplanerne
11
8 DECEMBER 2015
NABOTJEK
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 163: COWIs præsentation for udvalget den 8/12-15 om Nabotjek - Kvælstof og fosfor regulering
1577926_0012.png
Naboscenarieberegninger for modelbedrifter
Beregningerne er lavet, så de viser forskelle til den danske regulering i 2014
Et naboscenarie viser, hvordan en modelbedrifts nettoresultat ville ændres,
hvis den var underlagt et nabolands kvælstof- og fosforregulering
Forskellene vises som ændringer i indtjeningen i kr. pr. hektar
Eksempler på resultater:
Ændring
Planteavls-
bedrift
Sand
Lav kornpris
5-års gennemsnit
Høj kornpris
270
470
670
Ler
300
490
680
Ændring
Svinebedrift
Malkekvægs-
bedrift
Relativ ændring i driftsresultat i kr.
pr. ha – 5 hkg/ha øget udbytte og
lav tilpasningsomkostning for
fosfor – naboscenarie Sverige
50
250
450
110
300
500
Planteavls-
bedrift
Sand
Ler
140
260
380
-650
-530
-410
-210
-90
20
Svinebedrift
Malkekvægs-
bedrift
Relativ ændring i
driftsresultat i kr. pr. ha –
3 hkg/ha øget udbytte og
høj tilpasningsomkostning
for fosfor – naboscenarie
Sverige
12
8 DECEMBER 2015
NABOTJEK
Lav kornpris
5-års gennemsnit
Høj kornpris
130
250
360
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 163: COWIs præsentation for udvalget den 8/12-15 om Nabotjek - Kvælstof og fosfor regulering
1577926_0013.png
Naboscenarieberegninger for modelbedrifter II
150,000
100,000
50,000
-
Eksempler på effekten
af et "naboscenarie",
som viser effekten af de
enkelte
reguleringselementer
Plantebedrift
Svinebedrift
Malkekvægsbedrift
-50,000
-100,000
-150,000
N-regulering
Efterafgrøder
Randzoner
100,000
P-regulering
50,000
-
Plantebedrift
Svinebedrift
Malkekvægsbedrift
Her er vist effekten af den
svenske regulering for
forskellige forudsætninger om
Merudbyttet, når der kan
tildeles mere kvælstof
Omkostningen ved tilpasning til
fosforreguleringer
-50,000
-100,000
-150,000
-200,000
-250,000
-300,000
N-regulering
Efterafgrøder
Randzoner
P-regulering
13
8 DECEMBER 2015
NABOTJEK
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 163: COWIs præsentation for udvalget den 8/12-15 om Nabotjek - Kvælstof og fosfor regulering
1577926_0014.png
Resultater af bedriftsanalysen
Planterbedrifter
Vil have en driftsøkonomisk gevinst, hvis de var underlagt de undersøgte EU-lande og
tyske
delstaters kvælstof- og
fosforregulering
Det største bidrag kommer fra det højere udbytte, som følger af at kunne gødske
økonomisk optimalt
Svinebedrifter
For de fleste af de beregnede naboscenarier vil modelsvindebedrifterne få en
driftsøkonomisk gevinst
Fosforreguleringen, som gælder i Sverige, Nederlandene og Bretagne, ville give
bedrifter omkostninger, som reducerer den samlede gevinst
I de fleste tilfælde er gevinsten ved øget afgrødeudbytte større end omkostningen ved
tilpasning til fosforreguleringen
Effekten af produktionskvoter i Nederlandene er ikke vurderet
Malkekvægsbedrifter
For de fleste af de beregnede naboscenarier vil malkekvægsbedrifter få en
driftsøkonomisk gevinst
40 % af de danske malkekvægsbedrifter har en undtagelse fra Nitratdirektivets krav
om maksimalt 170 kg N pr. ha => under de svenske, tyske og bretonske
naboscenarier ville disse bedrifter med større sandsynlighed lide et tab
14
8 DECEMBER 2015
NABOTJEK