Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 13
Offentligt
1554949_0001.png
Stege, den 18. september 2015
Information vedr. støj fra vindmøller
Kære politiker, vidste du
-
-
-
-
-
-
-
-
at der ikke findes en grænse for den støj, naboen til en vindmølle må opleve eller måle i eller ved
boligen?
at vindmøller placeres på mindste afstand på 4 gange højden, og at denne mindste afstand,
dikteret af Danmarks vindmølleforening i 1999, ikke har noget med støj at gøre?
at 29 % af vindmøllenaboer bosiddende på mindste afstand oplever forstyrret nattesøvn, at den
forstyrrede nattesøvn øger risikoen for hjertesygdom med 48 % og for sukkersyge med 84 %?
at 53 % af vindmøllenaboer bosiddende på mindste afstand føler sig meget generede?
at kommunen i realiteten ikke har nogen mulighed for at kontrollere den støj vindmøllen
udsender?
at udtrykket” bindende støjgrænse” ikke hindrer, at det reelle støjniveau kan være op til 10 dB
højere målt i boligen end grænsen for den beregnede værdi?
at den angivne støjgrænse for vindmøller generer 4 gange så mange som tilsvarende grænseværdi
for trafikstøj?
at hverken sammenslutningen af arbejds- og miljømedicinere (DASAM) eller akustikere på Ålborg
Universitet blev hørt under udfærdigelsen af den gældende vindmøllebekendtgørelse?
Derfor kæmper vi for en ny bekendtgørelse som yder naboerne reel beskyttelse. Vi håber, at du ser det
rimelige i at støtte os i denne sag.
Vi håber, at du også vil læse vores uddybende forklaringer nedenunder.
Venlig hilsen
Tone Brix-Hansen
Formand, Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller
www.stilhed.eu
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 13: Henvendelse fra Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller om bekendtgørelse om støj fra vindmøller
1554949_0002.png
Kære politiker, vidste du … med forklaring
-
at der ikke findes en grænse for den støj, naboen må opleve eller måle i eller ved boligen?
Vejledning fra Miljøstyrelsen nr. 1, 2012:
eftervisning af, om en støjgrænse er overholdt eller overskredet ved en nabo, ikke kan
dokumenteres ved en støjmåling udført ved naboens bolig eller på baggrund af andre
beregningsmetoder end den, der er specificeret i bilag 1 til bekendtgørelsen.
Jo, der findes støjgrænser, men disse angiver grænsen for størrelsen af den værdi man kommer
frem til når man bruger den beregningsmetode der er anvist i bekendtgørelsen. Man har bestemt,
at der ikke må måles. Da de anviste beregninger er forbundet med beregningsusikkerhed, da
måling i boligen ikke må bruges i kontrollen af støjniveauet, da disse beregninger kun kan bruges
under bestemte forudsætninger uden hensynstagen til atmosfæriske forhold eller boligforhold, og
kun gældende ved 2 vindhastigheder, samtidigt med at målinger har vist at de beregnede værdier
kan ligge langt under den faktiske støj, medfører det at der ikke er nogen grænse for hvor megen
støj naboen kan udsættes for.
-
at vindmøller placeres på mindste afstand på 4 gange højden, og at denne mindste afstand,
dikteret af Danmarks vindmølleforening i 1999, intet har med støj at gøre?
Cirkulæret fastsætter i § 2, stk. 3, at der ved planlægning for vindmøller skal overholdes en
minimumsafstand mellem møller og nabobeboelse på 4 gange møllens totalhøjde. Bestemmelsen
skal forebygge, at nabobeboelser påvirkes væsentligt af visuelle gener som glimt og skyggekast.
Svend Auken, 6/9, 1999:
Danmarks Vindmølleforening har i flere år anbefalet, at der overholdes en afstand til nabobeboelse
på 6 gange møllens navhøjde, svarende til 4 gange totalhøjden. Denne afstand vil i de fleste tilfælde
sikre mod væsentlige skyggegener. Men i særlige tilfælde, fx hvor solen passerer bag vindmøllen
omkring midsommer, vil en afstand på 4 gange totalhøjden ikke være tilstrækkelig til at beskytte
naboen mod væ sentlige skyggegener. Der er derfor i udkastet af 26. maj 1999 til cirkulære om
planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller indsat et afstandskrav på 5 gange
møllens totalhøjde i forhold til nabobeboelse. Denne bestemmelse agter jeg dog efter henvendelse
fra Danmarks Vindmølleforening at ændre til en mindsteafstand på 4 gange totalhøjden.
Delta Akustik & Vibrations rapport "Genevirkning af støj fra vindmøller" fra 1996 er derimod ikke
indgået i overvejelserne omkring fastlæggelsen af et afstandskrav i forhold til nabobeboelse.
-
at 29 % af vindmøllenaboer bosiddende på mindste afstand oplever forstyrret nattesøvn, at den
forstyrrede nattesøvn øger risikoen for hjertesygdom med 48 % og for sukkersyge med 84 %?
Vist i baggrundsmaterialet for en undersøgelse udført for Danmarks Vindmølleforening af Jysk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 13: Henvendelse fra Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller om bekendtgørelse om støj fra vindmøller
Analyse, suppleret med en undersøgelse over henholdsvis 470.000 og 175.000 patienter.
-
at 53 % af vindmøllenaboer bosiddende på mindste afstand føler sig generede?
Vist i baggrundsmaterialet for en undersøgelse udført for Danmarks Vindmølleforening af Jysk
Analyse.
-
at kommunen i realiteten ikke har nogen mulighed for at kontrollere den støj vindmøllen
udsender?
Kommunen kan pålægge vindmølleejeren for egen regning at få foretaget en kontrolmåling. De
anviste kontrolmetoder indebærer en måling ved møllen. Herunder standsning af møllen for at
måle baggrundsstøjen. En kontrol er altså adviseret, hvorfor der er mulighed for at vindmølleejer
kan ændre indstillingen af møllen.
-
at udtrykket” bindende støjgrænse” ikke hindrer, at det reelle støjniveau kan være til 10 dB
højere målt i boligen end grænsen for den beregnede værdi?
Bindende støjgrænser betyder at kommunen ikke må ændre på grænsen, men som beskrevet
tidligere kan den reelle værdi ligge op til 10 dB over grænseværdien. Alene beregningsusikkerheden
svarer til 2 dB. Af Vejledning fra Miljøstyrelsen nr. 1, 2012 fremgår:
Hvis en vindmølle udsender mere støj, end det blev oplyst i forbindelse med anmeldelsen, og det
medfører, at støjgrænserne for vindmøller overskrides med 2 dB eller mere, vil der være grundlag
for at skride ind over for ejeren af den pågældende vindmølle.
Udtalelse fra Aalborg universitet med en uddybende forklaring:
Uden særligt kendskab til akustik kan det være vanskeligt at forstå, hvor kraftig 20 dB(A) 10-160 Hz støj er,
men grænsen er den samme som for industristøj i Danmark, og den er i samme størrelsesorden som
grænserne i de fleste andre lande, som har regler for lavfrekvent støj (grænsen kan defineres på helt
forskellige måder). De fleste kan høre støj ved dette niveau, og nogle vil finde den irriterende, især hvis den
bliver ved døgnet rundt. Ved lave frekvenser stiger den subjektive styrke stejlere over høretærsklen end ved
højere frekvenser. Det betyder, at konsekvenserne er mere alvorlige, når niveauet er nogle decibel over 20 dB
grænsen, end hvis en grænse for højere frekvenser overskrides med det samme antal decibel. De færreste vil
nok acceptere 25 dB(A) i deres hjem om natten, og næppe nogen vil acceptere 30 dB(A). Derfor skal
målingerne være nøjagtige. I den nye danske bekendtgørelse om støj fra vindmøller, skal støjen ikke måles
men beregnes. Dette behøver ikke at være et problem, hvis beregningerne er korrekte. Men det er de
ikke. Hovedproblemet er den lydisolation, der anvendes til at opnå de indendørs niveauer. Bekendtgørelsen
giver værdier, der skal anvendes i beregningen, og disse værdier er baseret på målinger i 26 danske huse.
Desværre er målingerne ikke foretaget korrekt. Lyd ved lave frekvenser varierer meget i et rum, og ifølge de
danske regler for industristøj bør niveauet – kort fortalt – måles der, hvor klageren finder det højest.
Lydisolationen skal måles på samme måde, for at kunne bruges til beregning af indendørs niveauer på
baggrund af det udendørs niveau. Men det blev den ikke. De indendørs målepositioner blev simpelthen
udvalgt tilfældigt, og ikke ud fra hvor der fandtes høje niveauer. Derfor er de opnåede værdier af lydisolation
flere decibel for høje. Desuden blev værdierne for lydisolationen valgt (fra de forkerte data) på baggrund af
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 13: Henvendelse fra Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller om bekendtgørelse om støj fra vindmøller
1554949_0004.png
statistik, således at 33% af husene har dårligere lydisolering, svarende til at grænsen må overskrides i 33% af
tilfældene. Og endelig må de beregnede værdier overskride støjgrænsen med 2 dB pga. usikkerhed. For
industristøj tillades det ikke, at målte støjniveauer overskrider støjgrænsen. Alle disse fejl summerer til
formentlig ikke langt fra 10 dB, hvilket betyder at grænsen pludselig ikke er 20 men snarere tættere på 30
dB(A). Men reglerne hævdes at give den samme beskyttelse som for industrielle kilder, hvilket simpelthen ikke
er rigtigt.
-
at den angivne støjgrænse for vindmøller generer 4 gange så mange som tilsvarende
grænseværdi for trafikstøj?
Kilde: Persson, 2004
-
at hverken sammenslutningen af arbejds- og miljømedicinere eller akustikere på Ålborg
Universitet blev hørt under udfærdigelsen af den gældende vindmøllebekendtgørelse?
Begge institutioner afgav høringsvar i 2011, indeholdende markante ændringsforslag. Ikke et
komma blev ændret. Intentionerne med ændringerne i Bekendtgørelsen ses herunder:
2011-03-09, Referat af møde med Vindmølleindustrien og Danmarks Vindmølleforening:
Støjen skal ikke måles hos naboerne, men beregnes. Grænseværdien skal nok være den samme ved
6 og 8 m/s; det vil være fint hvis den hedder 20 dB men det afhænger af den overordnede
målsætning, nemlig at den nye grænseværdi ikke må medføre nye begrænsninger for vindmøller.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 13: Henvendelse fra Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller om bekendtgørelse om støj fra vindmøller
1554949_0005.png
Det der kan lade sig gøre at etablere i dag kan også kunne lade sig gøre efter sommer; det er en
udfordring. Til beregningen skal benyttes en lydisolationsfaktor. Man vil benytte en faktor fra en
artikel i 2010 som er 1,4 højere end faktoren benyttet siden 1997.
Der var enighed om, at de nye grænser ikke skal føre til at der måles støj indendørs hos diverse
naboer.
Mail fra MST til Prof. Henrik Møller ved Ålborg Universitet:
Subject: SV: Møde om støjregulering
Date: Wed, 14 Sep 2011 16:25:05 +0200
From: Albjerg, Juliane <[email protected]>
To: Henrik Møller <[email protected]>
Kære Henrik Møller
Tak for dit svar.
Med hensyn til dit pkt. (1) vil jeg lige præcisere, at Miljøstyrelsen gerne vil drøfte nærmere, hvad der
ligger i dit tilbud om hjælp med at frembringe de korrekte isolationstal, men jeg kan ikke bekræfte,
at styrelsen har besluttet at tage imod tilbuddet.
Rammerne for den igangværende revision af vindmøllebekendtgørelsen fremgår af miljøministerens
pressemeddelelse fra 27. januar, hvor det præciseres, at der bliver fastsat nye grænser for
lavfrekvent støj, og at støjreglerne ikke bliver skærpet.
Jeg ser fortsat frem til at høre, om du har mulighed for at deltage i en videokonference på fredag d.
16. september med den dagsorden, som jeg foreslog i min mail fra i forgårs. Vi vil gerne starte
mødet lidt tidligere en oprindeligt foreslået, nemlig klokken 8.15 og slutte 9.15, hvis det er muligt
for jer. Alternativt kan vi holde møde den 21. september kl. 9.30 - 10.30.
Med venlig hilsen
Juliane Albjerg