Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 110
Offentligt
1570646_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 19. november 2015
Sagsnummer: 2015-7673
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat til Europaudvalget om Kommissionens
forslag til reviderede EU miljømærkekriterier for produktgruppen møbler i den europæiske
miljømærkeordning, Blomsten (komitésag).
Der er afstemning i komiteen den 27. november 2015.
Nærværende forslag om reviderede EU miljømærkekriterier for møbler vurderes at påvirke
beskyttelsesniveauet positivt.
Regeringen agter derfor at stemme for Kommissionens forslag.
Med venlig hilsen
Henrik Hedeman Olsen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 110: Notat om rev. miljømærkekriterier for møbler i miljømærkeordningen Blomsten - Komitésag
1570646_0002.png
NOTAT
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til reviderede EU miljømærkekriterier for
produktgruppen
møbler
i den europæiske miljømærkeordning, Blomsten.
1. Resume (Komitésag)
Kommissionen har fremsat forsalg til reviderede EU miljømærke kriterier
for møbler, der har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og
Rådets Forordning (EF) Nr. 66/2010 af 25. november 2009 om EU-
miljømærket. Overordnet stiller forslaget krav til de væsentligste
miljøpåvirkninger i hele møblets livscyklus, dvs. i forhold til råvarer,
produktion, brugsfase og efter brug. Udover miljøkrav stilles der også
kvalitetskrav.
Der er afstemning i komiteen den 27. november 2015.
Nærværende forslag om reviderede EU miljømærkekriterier for møbler
vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet positivt.
Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner,
kommuner, staten eller erhvervslivet.
Regeringen er positiv overfor forslaget, herunder at produktområdet er
udvidet fra kun at omfatte træmøbler til at omhandle en større gruppe af
typiske møbler og møbelmaterialer.
Regeringen agter derfor at stemme for Kommissionens forslag.
2. Baggrund
Den 30. oktober 2015 sendte Kommissionen nærværende forslag om
reviderede EU miljømærkekriterier for møbler, der har hjemmel i artikel 7
og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 66/2010 af 25.
november 2009 om EU-miljømærket. Beslutningsforslaget skal til
afstemning den 27. november 2015 i Kommissionens forskriftudvalg for
EU’s miljømærke, Blomsten.
Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter
forskriftprocedure med kontrol (art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF,
som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006), jf. art. 16, stk.
2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for
et forslag, udsteder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har
gennemført en legalitetskontrol af forslaget indenfor tre måneder. Opnås
der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for
Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er
kvalificeret flertal imod et forslag, skal Kommissionen behandle sagen på
ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 110: Notat om rev. miljømærkekriterier for møbler i miljømærkeordningen Blomsten - Komitésag
1570646_0003.png
ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede
beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af
forslaget inden for fire måneder fra Kommissionens forelæggelse.
3. Formål og indhold
Forslaget til miljømærkning af møbler omfatter: Fritstående eller
indbyggede møbelenheder til indendørs og udendørs brug, herunder både
møbler til private forbrugere og erhverv/offentlige indkøb.
Produktgruppen er udvidet væsentligt i forhold til de eksisterende
miljømærkekriterier, der kun omhandlede
træmøbler,
idet nærværende
forslag udvider anvendelsen af materialer til træ, metal, plastik, tekstil og
fyldmateriale.
Kriterierne omfatter ikke madrasser (idet der findes EU
miljømærkekriterier for madrasser), legepladsudstyr og genbrugsmøbler.
Kommissionen foreslår, at kriterierne er gyldige i seks år efter vedtagelsen.
Overordnet stiller forslaget krav til de væsentligste miljøpåvirkninger i hele
møblets livscyklus, dvs. råvarer, produktionsprocesser, brugsfasen og
efterbrugsfasen. Udover miljøkrav stilles der også kvalitetskrav. Kriterierne
er beskrevet i det følgende.
Miljøfarlige stoffer
Kriterierne begrænser eller udelukker miljø- og sundhedsskadelige stoffer.
Basiskrav. Alle kemiske stoffer (herunder biocid aktivstoffer,
flammehæmmere, VOC’er mm.), der lever op til definitionen som
særligt
problematiske stoffer
(SVHC’er) og samtidigt er
optaget
på EU's REACH
kandidatliste må ikke anvendes i komponenter eller materialer, der indgår i
et miljømærket møbel i koncentration over 0,10 %.
Anvendelsen af kemiske stoffer og blandinger, der er miljøfareklassificeret
eller lever op til definitionen som
særligt problematiske stoffer
(SVHC’er)
er som udgangspunkt udelukket i et EU miljømærket møbel, men kan
undtages fra miljømærkekravet, såfremt det ikke teknisk er muligt at
substituere stoffet.
Eksempler på sådanne kemiske stoffer, der er undtaget er fx nikkel,
kromIII, og zink, i forbindelse med produktionen af metalkomponenter til
hhv. produktionen af rustfrit stål, forkromning og zinkgalvanisering.
KromIII og zink må ligeledes anvendes i elektroplettering.
Møblers komponentdele eller komponentmaterialer, der ikke kommer i
direkte hudkontakt ved brug af møblet og vejer under 25 gram (fx mindre
skruer og beslag) skal alene leve op til basiskravet (se ovenfor).
Udvalgte stoffer i øvrigt:
Ftalater reguleres primært via udelukkelse af ftalater, som er at finde på
REACH kandidatlisten.
Per- og polyfluorerede stoffer til imprægnering af tekstil- og læderbetræk
må ikke anvendes. Ikke-fluorerede imprægneringsmidler skal være let
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 110: Notat om rev. miljømærkekriterier for møbler i miljømærkeordningen Blomsten - Komitésag
1570646_0004.png
nedbrydeligelige og have en lav potentiel bioakkumulerbarhed (log Kow <
3).
Biocider må ikke anvendes til at give overflader en desinficerende
overflade. Øvrig anvendelse af biocid aktivstoffer er tilladt i maling/lak (til
konserveringsformål) eller behandling af træ og tekstilbetræk i
udendørsmøbler med et biocidholdigt produkt, hvis biocid aktivstoffet (i
maling/lak) eller det biocidholdige produkt er godkendt til formålet i
henhold til EU's biocidforordning (528/2012), og ikke kan klassificeres som
kræftfremkaldende, havende mutageneffekt eller er reprotoksisk (CMR
stoffer).
Flammehæmmere må ikke anvendes, medmindre der er nationale love eller
offentlige indkøbsregler, der stiller krav herom. Anvendte flammehæmmere
må ikke være klassificerede som CMR stoffer.
VOC indholdet må ikke overstige 5 % i maling og lak til
overfladebehandling. Der er dog mulighed for at anvende en større mængde
VOC, hvis ansøger kan dokumentere en højere holdbarhed af
overfladebehandlingen og dermed en bedre kvalitet. Holdbarhed testes med
europæiske EN normer (krav i fx offentlige indkøb).
Udvalgte materialer og krav dertil (herunder proceskrav)
Skovdrift. Alt træ, træbaserede materialer, kork, bambus og rattan skal være
omfattet af et skovcertificeringssystems kontrolforanstaltninger (PEFC,
FSC eller lignende), der sikrer lovlig skovdrift.
Alt nyt (virgint) træ, træbaserede materialer, kork, bambus og rattan skal
være omfattet af et gyldigt certificeringssystem (PEFC, FSC eller lignende),
og med et indhold på minimum 70 % fra certificeret bæredygtig skovdrift
(evt. opblandet med genbrugstræ, fx i træbaserede plader, såfremt
certificeringssystemet tillader dette).
Genbrugstræ skal leve op til den europæiske træplade industris EPF
standard for indhold af tungmetaller (bl.a. As, Cd, Cr, Cu, Pb og Hg, samt
pentachlorophenol og kreosot (benzo(a)pyrene).
Formaldehyd emission fra træbaserede plader må maksimalt være op til 65
% for MDF plader og 50 % for øvrige plader (fx krydsfiner, spånplader
m.fl.) i henhold til den europæiske formaldehyd emissionsklasse E1.
Plast må ikke indeholde REACH kandidatlistestoffer, og kemiske stoffer,
der kan miljøfareklassificeres. Det er ikke tilladt at anvende additiver i
plast, der indeholder Cd, CrVI, Pb, Hg og Sn. Blødgjort PVC må ikke
indeholde ftalater, der er oplistet på REACH kandidatlisten.
PVC produktion skal overholde specifikke krav til vinylklorid monomer
emission og indhold og i den færdige plast (som anført i EU's BREF
dokument for bedste tilgængelige teknik).
Udgør plastandelen af møblet mere end 20 %, skal andelen af genanvendt
plast være minimum 30 % af det totale plastindhold.
Latex og polyuretanfyld (PUR) skal overholde krav til latex og PUR i de
nyligt vedtagne EU miljømærkekriterier til madrasser (2014/391/EU).
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 110: Notat om rev. miljømærkekriterier for møbler i miljømærkeordningen Blomsten - Komitésag
1570646_0005.png
Tekstiler skal overholde de væsentligste EU miljømærkekrav der gælder for
tekstiler (2014/350/EU) mht. vådprocesser, farvning og færdiggørelse.
Økologisk bomuld skal udgøre minimum 10 % af den anvendte bomuld på
årsplan, alternativt kan anvendes minimum 20 % IPM bomuld på årsplan
(IPM = bomuld med reduceret pesticidanvendelse). Hvis minimum 70 % af
bomulden består af genanvendt bomuld undtages bomuld fra disse krav.
Læder til betræk skal overholde krav til vådprocesser, farvning, garvning,
færdiggørelse og test for indhold af bl.a. alkylphenoler og PAH’er.
Kvalitet og holdbarhed. Krav til det færdige produkt
Der er krav om test af holdbarhed og stabilitet, jf. specificerede EN
standarder.
Produktet skal være designet til at kunne adskilles, med henblik på
reparation, genbrug og genanvendelse. Reservedele skal være tilgængelige i
en 5 årig periode.
Derudover er der krav om en udvidet produktgaranti gældende i 5 år.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Miljømærkeordningen er frivillig. Beslutninger om miljømærkekriterier i
medfør af EU’s miljømærkeforordning er direkte gældende i EU
medlemslandene.
7. Konsekvenser
Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser. Jf. afsnit 6, er
Kommissionens beslutninger om miljømærkekriterier direkte gældende i
EU medlemslandene, og indebærer ingen ændringer i danske love og/eller
bekendtgørelser.
Statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige
statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative
konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen redegør ikke for de økonomiske konsekvenser i
ændringsforslaget til Kommissionsbeslutningen, men forslaget vurderes
ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner
og kommuner.
4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 110: Notat om rev. miljømærkekriterier for møbler i miljømærkeordningen Blomsten - Komitésag
1570646_0006.png
Beskyttelsesniveauet
Nærværende forslag vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet positivt, idet
der er tale om reviderede kriterier for møbler baseret på nyeste viden, som
dels skærper de nugældende kriterier og dels udvider produktgruppen
væsentligt.
8. Høring
Forslaget har været i høring i EU miljøspecialudvalget, og der er ikke
indkommet substantielle svar. Forslaget er desuden sendt til orientering til
medlemmerne af Danmarks Miljømærkenævn, d. 30. oktober 2015.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været til forhandling i EU miljømærkets tekniske
arbejdsgruppe med bistand fra EU Kommissionens Joint Research Centre,
og involvering af europæiske miljø-, industri- og brancheorganisationer.
Forslaget forventes vedtaget af medlemslandene.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser forslaget velkomment, herunder at produktområdet er
udvidet fra kun at omfatte træmøbler til at omhandle en større gruppe af
typiske møbler og møbelmaterialer. Danmark har i forhandlingerne forsøgt
at overføre kriterierne fra det nordiske Svanemærke til EU miljømærket,
Blomsten. Det er lykkedes delvist, men ikke alle steder.
Eksempler herpå er PVC plast og bromererede flammehæmmere, som ikke
må indgå i svanemærkede møbler. I EU miljømærket stilles der
udelukkende krav til produktionen af PVC og til indholdsstofferne, og
brugen af bromererede flammehæmmere er begrænset i forhold til deres
miljømæssige karakteristika eller optag på fx REACH kandidatlisten.
Miljøkrav til emballagen er et område, hvor Kommissionen fremfører at
miljøbelastningen fylder meget lidt i et møbels samlede miljøbelastning, og
derfor stilles der ikke krav hertil. Danmark har i denne diskussion søgt at få
indført krav om øget brug af genbrugsmaterialer i emballage til et møbel.
Det er korrekt, at emballagen fylder lidt i det samlede miljøregnskab, men i
forhold til køberen af et møbel, kan det være et vigtigt signal at sende. Det
har ikke været muligt at samle interesse herfor blandt medlemslandene.
I forhandlingerne har det også været vigtigt for Danmark at få indført krav
om, at anvendt træ i et miljømærket møbel skal lægge sig op ad de
toneangivende skovstandarder FSC og PEFC for bæredygtig skovdrift, og
ligeledes i så høj grad som muligt leve op til den danske indkøbsvejledning
for bæredygtigt træ, som bl.a. anvendes i offentlige indkøb.
Regeringen agter derfor at stemme for Kommissionens forslag.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
5