Ligestillingsudvalget 2015-16
LIU Alm.del Bilag 75
Offentligt
10. Rådskonklusioner om ligestilling
- Vedtagelse
1. juni 2016
Nyt notat.
1. Baggrund
Det nederlandske formandskab har udarbejdet to rådskonklusioner om henholdsvis
Kommissionens engagement for at fremme kønsligestilling og Kommissionens
indsats over for Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender and Intersex-persons
(LGBTI) i EU.
Begge sæt rådskonklusioner blev behandlet på EPSCO-rådsmødet den 7. marts
2016, hvor der ikke kunne opnås tilslutning til vedtagelsen, da nogle medlemslande
fandt, at rådskonklusionerne om LGBTI var for vidtgående. Formandskabet har
udsendt et justeret sæt rådskonklusioner, som skal behandles på rådsmødet den 16.
juni.
Rådskonklusionerne om Kommissionens engagement for at fremme
kønsligestilling er stort set uændret, mens rådskonklusionerne om Kommissionens
indsats over for Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender and Intersex-persons
(LGBTI) i EU er mindre ambitiøse i forhold til det udkast til rådskonklusioner, som
blev forhandlet på rådsmødet i marts.
Det ene sæt rådskonklusioner vedrører Kommissionens arbejdspapir: ”Strategic
engagement for gender equality 2016-19”, der blev lancerede i december 2015, og
som ligger i forlængelse af Kommissionens tidligere ligestillingsstrategi: ”Strategy
for equality between women and men 2010-15”. Kommissionen opstiller i det nye
dokument en række prioriteringer og mål for Kommissionens arbejde, herunder:
Kvinders deltagelse på arbejdsmarkedet og økonomiske uafhængighed
Ligeløn, pension og bekæmpelse af fattigdom blandt kvinder
Kvinder i beslutningstagning
Bekæmpelse af vold mod kvinder og støtte til voldsudsatte
Fremme af kvinders rettigheder og ligestilling globalt
Det andet sæt rådskonklusioner vedrører Kommissionens indsats for at fremme
Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender and Intersex-persons (LGBTI) området
gennem dokumentet ”List of actions to advance LGBTI equality”, som blev
lanceret i 2015. Kommissionens ”list of actions” fremhæver en række
indsatsområder og aktiviteter, herunder:
Styrke rettigheder og sikre juridisk beskyttelse af LGBTI-personer
Styrket monitorering og håndhævelse af eksisterende rettigheder for LGBTI-
personer
Oplysning af borgere om diversitet og anti-diskrimination
Støtte til nøgleaktører der arbejder for at fremme og styrke lige rettigheder for
LGBTI-personer i EU
Udbrede tal, data og fakta om udfordringer for LGBTI-personer samt styrke
dataindsamling og forskningsaktiviteter
1
LIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 75: Samlenotat om EPSCO-rådsmødets dagsordenspunkter den 16/6-16
Eksterne handlinger
tredjeverdenslande
ift.
EU-udvidelsesprocesser,
EU’s
naboer
og
2. Formål og indhold
På rådsmødet skal der vedtages to sæt rådskonklusioner vedrørende henholdsvis
Kommissionens strategiske engagement for ligestilling og Kommissionens liste
over tiltag til at fremme LGBTI-området.
Med de to sæt rådkonklusioner anerkendes Kommissionens planlagte indsatser ift.
både kønsligestilling og indsatsen på LGBTI-området.
I rådskonklusionerne om kønsligestilling opfordres medlemslandene til bl.a. (i) at
samarbejde med Kommissionen om implementeringen af aktiviteter på de to
områder, (ii) at arbejde med områderne nationalt, og (iii) at fremme kønsligestilling
generelt. Samtidig opfordres Kommissionen bl.a. til sikre implementering og
monitorering af indsatsen på områderne.
I rådskonklusionerne om LGBTI opfordres Kommissionen bl.a. til at fremme
Kommissionens ”list of actions” og monitorering af indsatsen på områderne.
Endvidere inviteres medlemslandene til at støtte institutionelle mekanismer,
herunder nationale ligebehandlingsorganer, som fremmer ikke-diskrimination af
LGBTI-personer.
Rådskonklusionerne om LGBTI er generelt blevet mindre ambitiøse i forhold til
den udgave, der blev behandlet på EPSCO-rådsmødet i marts 2016. Hvor der med
de tidligere rådskonklusioner blev lagt vægt på at fremme LGBTI-personers
rettigheder, lægges der nu primært vægt på ikke-diskrimination af LGBTI-
personer. Kommissionens ”list of actions” er ikke længere foldet ud i
rådskonklusionen. Endelig er det blevet tilføjet, at Kommissionen i sit arbejde med
LGBTI-rettigheder skal tage behørigt hensyn til kultur, traditioner og
medlemsstaters
kompetencer
inden
for
familieretten.
Generelt
er
rådskonklusionerne om LGBTI således blevet nedtonet en del i forhold til den
tidligere udgave med henblik på at nå et kompromis med mere kritiske
medlemsstater.
3. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsnærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Spørgsmålet er ikke relevant.
6. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser, erhvervsøkonomiske konsekvenser eller
konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
2
LIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 75: Samlenotat om EPSCO-rådsmødets dagsordenspunkter den 16/6-16
7. Høring
Rådskonklusionerne har ikke været sendt i høring.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger.
Det forventes, at der er opbakning til vedtagelse af det sæt rådskonklusioner, der
angår Kommissionens strategiske engagement for at fremme kønsligestilling.
På EPSCO-rådsmødet den 7. marts 2016 kunne der ikke opnås tilslutning til
rådskonklusionerne om Kommissionens indsats over for Lesbian, Gay, Bisexual,
Transgender and Intersex-persons (LGBTI) i EU.
Hvorvidt rådskonklusionerne om LGBTI kan opnå tilslutning den 16. juni
afhænger af igangværende forhandlinger, hvor der stadig tegner sig store
udfordringer.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv overfor rådskonklusionerne, som de så ud i
forbindelse med EPSCO-rådsmødet den 7. marts.
Nationalt ligger både rådskonklusionerne og Kommissionens ”Strategic
engagement for gender equality 2016-19”, i tråd med regeringens indsatser på
ligestillingsområdet.
Vedrørende LGBTI-området arbejdes der også nationalt med dette område, bl.a.
har Danmark været vært for det europæiske IDAHO forum i maj 2016.
Regeringen finder det vigtigt, at medlemslandene forholder sig til Kommissionens
indsatser på de to politikområder, herunder at der løbende følges op på, hvordan
Kommissionen implementerer de to arbejdsdokumenter, og hvilke fremskridt der
nås.
Regeringen vil generelt arbejde for, at de to sæt rådskonklusioner bliver så
ambitiøse som muligt.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Rådskonklusionerne har tidligere været forelagt udvalget forud for rådsmødet den
7. marts 2016.
3