Ligestillingsudvalget 2015-16
LIU Alm.del Bilag 61
Offentligt
1626310_0001.png
Kvinder i ledelse og lov om måltal
LIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Præsentation fra foretræde den 27. april 2016 med Institut For Menneskerettigheder om analyse af kvinder i ledelse
1626310_0002.png
Danmark klarer sig dårligt
Dårligst i Skandinavien.
Under EU-gennemsnit.
81. plads ifølge World Economic
Forum.
LIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Præsentation fra foretræde den 27. april 2016 med Institut For Menneskerettigheder om analyse af kvinder i ledelse
1626310_0003.png
Metode og datagrundlag
Alle 1.138 virksomheder, knap 6.000 personer.
Aldrig gjort før.
Unikt datagrundlag. Muligt at se udvikling de
seneste 20 år for ca. 29.000 poster.
LIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Præsentation fra foretræde den 27. april 2016 med Institut For Menneskerettigheder om analyse af kvinder i ledelse
1626310_0004.png
Langsom udvikling:15 pct. i dag
LIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Præsentation fra foretræde den 27. april 2016 med Institut For Menneskerettigheder om analyse af kvinder i ledelse
1626310_0005.png
Loven har begrænset virkning
Før lov: 11,6 - 12,8 =
1,2 ppt, 10,3 %
Efter lov: 12,8 – 14,2 =
1.4 ppt, 10,9%
LIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Præsentation fra foretræde den 27. april 2016 med Institut For Menneskerettigheder om analyse af kvinder i ledelse
1626310_0006.png
Hovedkonklusion
Loven er god men skal implementeres bedre.
Positivt at målgruppen er bred, da særligt
ikke-børsnoterede er dårligere til at
rekruttere kvinder til ledelse.
Positiv at loven er fleksibel. Giver plads til
forskellige markedsvilkår.
LIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Præsentation fra foretræde den 27. april 2016 med Institut For Menneskerettigheder om analyse af kvinder i ledelse
1626310_0007.png
Anbefalinger
Benchmarking. Synlighed omkring præstation
og måltal.
Opfølgning ift. de virksomheder der ikke
efterlever lovens krav. (21 pct. har ikke sat
måltal, 49 pct. har ikke lavet en politik).
ww.ligeledelse.dk