Ligestillingsudvalget 2015-16
LIU Alm.del Bilag 6
Offentligt
1555903_0001.png
FORETRÆDE FOR LIGESTILLINGSUDVALGET
7. oktober 2015
Foreningen Far er en frivillig organisation med 40 års erfaring på familieområdet. Vi har 15 landsdækkende
rådgivningscentre, telefonrådgivning og vejleder over 100.000 besøgende om året på de sociale medier. Det
gør vi for 0 kr. i statslig støtte. Vi oplever det mest positive i familierne, små tingene og det værste man kan
opleve - og vi oplever mønstrene.
Foreningen Far har ingen holdning til mænd og kvinder. Vi har respekt for mennesker og for os handler
ligestilling på familieområdet om frihed, lige muligheder, ansvar, sundhed og samme retssikkerhed for alle
børn og borgere.
Europarådet vedtog fredag den 2. oktober en resolution for fuld ligestilling af børn og fædre i Europa.
Forældre skal have samme rettigheder og samme informering
Forskelle i Europæisk lovgivning i forhold til familieformer og ægteskabelig status skal fjernes
Børn skal høres i alle sager, der vedrører dem
Social ydelser skal fordeles baseret på barnets samvær hos forældrene efter faktisk behov
Der skal mægles i domstolsregi i sager der involverer børn og aftaler skal håndhæves
Der skal ske tværfaglig uddannelse af fagpersoner
Der skal indføres forældreorlov til fædre med vægt på øremærkning af orlovsperioden.
Europarådet anser at det er naturligt baseret på de seneste 50 års sociologiske udvikling med ligeværdighed
i familierne. Det Foreningen Far oplever i Danmark er:
At 1.2 millioner fædre og 50.000 mødre ikke får digital post om deres egne børn.
At 95% af fædrene der oplever det offentlige i 2013 og stadig i 2015 oplever markant diskrimination.
At 3 gange flere mænd end kvinder begår selvmord.
At børneloven fra 1905 ikke tager udgangspunkt i at barnets forældre er biologisk far og mor, men at
medmor er medtaget
At færre børn har bopæl hos far i dag end i 1980 forholdsvis for mænd og kvinder. Dette er i direkte
modstrid med samfundsudviklingen.
• At fædre der gerne vil have familieorlov før barnet fylder 9 år eller barsel står uden rettigheder. Det kan
være meget alvorligt, fordi den sociale arv ofte går igen i 1. 2. 3. eller 4. generation.
At 5.8 mia. kroner som redegjort for af Statsrevisionen bliver tildelt i eksterne støtte ordninger og
hemmelige puljer, mens Foreningen Far modtager 0 kr.
At en hvilken som helst far vi møder på gade fortsat på en time kan miste kontakten til sit barn, fordi
samvær ophæves for fædre ved udokumenterede bekymringer uden check af morens socialhistorik, mens
der ingenting sker i årevis, hvis mor, mors kæreste eller morfar bliver taget af politiet med dokumentation
for overgreb på barnet. Det skyldes en fuldstændig vanvittig opdeling af ligeværdige forældre med bopæl
og samvær, hvor statsforvaltningen varetager den ene forælder, mens kommunen varetager den anden
forælder. Det er formentlig en af de største og den mest ignorerede årsager til sociale børnesager i dag.
1
LIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Opfølgning på Foreningen Fars foretræde under udvalgets møde den 7. oktober 2015
1555903_0002.png
FN vurderer hver 4. år menneskerettighederne i Danmark. Foreningen Far har på den baggrund fundet det
nødvendigt – og har ikke været i tvivl om – nødvendigheden for at indklage Danmark for brud på
menneskerettighederne for børn og fædre over for FN. Det er sket baseret på 7 temaer med 24 anbefalinger
til politikerne.
Tema 1: Offentlig informering
Tema 2: Familiegrupper og barsel
Tema 3: Lovgivning for ligeværdige forældre
Tema 4: Offentlig sagsbehandling
Tema 5: Børns ret til biologiske forældre
Tema 6: Vold mod mænd
Tema 7: Forskning, finansiel støtte og statistik
Det Foreningen Far i lighed med mødrehjælpen og red barnet m.fl. gør er på simpel vis, at følge barnet i
familie processen og det offentlige – og vi må konstatere der INGEN mulighed er for at vi kan gøre det bedste
for barnet med den lovgivning og den offentlige struktur og kultur vi har i dag.
Vi oplever:
At 10-12 familielove ligger i 9 ministerier uden koordination
At familielovgivningen stammer fra 1900 tallet med et helt andet formål dengang
At der i dag er behov for fokus på barnet, hele familien og alle familier i Danmark
At der er brug for et opgør med ministeriernes mangelfulde informering af politikerne
Og vi oplever:
At alt for mange offentlige enheder og personer er underlagt vidt forskellig lovgivning
At man ledelsesmæssigt ved at der ved skift af hænder mellem personer sker tab af viden, opstår
sagsbehandlingstid og menneskelige fejl – og det præcist er hvad der sker i det offentlige
At offentlige fejl ikke opdages, erkendes og rettes
Lad os tage et eksempel:
Vi har siden 1922 haft fælles forældremyndighed i Danmark, men ingen kan fremvise en liste over hvilke børn
der har fælles og eneforældremyndighed. Det er lovpligtigt at informerer forældremyndighedsindehavere
om deres børn, men hvordan skal vi sende digital post om børn til forældrene, når der ikke findes en liste
over forældremyndighed for børn under 18 år? Hvor mange skattekroner spilder vi lige nu på manuelle
processer i kommunerne, hospitalerne og hos staten på grund af en basal mangel på ligestilling for 1.2 mio.
børn i Danmark?
Digital post handler om manglende data, forældet lovgivning og manglende koordination mellem
digitaliseringsstyrelsen under finansministeriet, Ministeriet for børn, undervisning og ligestilling samt social-
og indenrigsministeriet herunder familieret og cpr departementet. Hvor mange børn er i fare i danske
socialsager, fordi vi sender forebyggende bekymringer med digital post eller per brev til den forælder, som
er er årsag til bekymringen? Hvor mange helt almindelige forældre som vi aldrig hører om bliver ramt af
manglende ligestilling for deres børn med direkte betydning for vækst, beskæftigelse og folkesundheden i
Danmark.
2
LIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Opfølgning på Foreningen Fars foretræde under udvalgets møde den 7. oktober 2015
1555903_0003.png
Hvis vi ikke kan sende digital post til begge forældre på samme tid, med samme metode, automatisk hver
gang - og ikke give begge forældre automatisk adgang til ForældreIntra, hvor mange andre steder tror vi så
det går galt for det offentlige. Svaret er mange. Svaret er rigtig mange steder.
Vi har i Danmark brug for en familiereform for modernisering af 10-12 familielove, som ligger i 9 forskellige
ministerier uden koordination i direkte tråd med Europarådets resolution og Foreningen Fars 24 anbefalinger
til FN. Vi har brug for langt mere simpel offentlig administration samt et opgør med ministeriernes
mangelfulde informering af politikerne på ligestillingsområdet i familierne.
Foreningen Far indbragte på FN børnekonventionens 25 års fødselsdag den 20. november 2014, 25
principsager for ligebehandlingsnævnet i Danmark. Alle sager er afvist da der er tale om politiske
beslutninger. Foreningen Far kan konstatere at ligebehandlingsnævnet er et ligegyldigt organ.
Foreningen Far henviser til de 7 temaer og de 24 anbefalinger i den indleverede rapport til FN.
Tak!
På vegne af Foreningen Far
Jesper Lohse, Landsformand
Foreningen Far
[email protected]
3