Retsudvalget 2015-16, Social- og Indenrigsudvalget 2015-16, Ligestillingsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 254, SOU Alm.del Bilag 245, LIU Alm.del Bilag 52
Offentligt
1618574_0001.png
NOTAT
Baggrundsmateriale til høring om stalking i
Folketingets Retsudvalg den 13. april 2016 klokken
9-12.30
Dansk lovgivning om stalking
I 2012 blev reglerne om tilhold, opholdsforbud og bortvisning samlet i en
enkelt lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning. Formålet med loven var at
styrke beskyttelsen mod fredskrænkelse, forfølgelse og chikane, herunder
stalking.
Tilhold
Tilhold er et forbud mod at opsøge en anden person ved personlig, mundtlig
eller skriftlig henvendelse, herunder ved elektronisk kommunikation, eller på
anden måde kontakte eller følge efter den anden.
Opholdsforbud
Opholdsforbud er et forbud mod at opholde sig eller færdes i et nærmere
afgrænset område i nærheden af en anden persons bolig eller arbejds-,
uddannelses- eller opholdssted eller andet område, hvor denne ofte færdes.
Bortvisning
Ved bortvisning kan en person over 18 år forbydes at opholde sig i sit hjem.
Straf og stalking
Overtrædelse af et tilhold, et opholdsforbud eller en bortvisning kan straffes
med bøde eller fængsel indtil 2 år. Det skal indgå som en strafskærpende
omstændighed, hvis overtrædelsen har karakter af stalking. Ved stalking
forstås en systematisk og vedvarende forfølgelse eller chikane. Når det
vurderes, om der er tale om stalking, kan det være relevant, om der er sket
tidligere overtrædelser af tilhold, opholdsforbud og bortvisning. Det kan også
være relevant, om der er sket andre strafbare handlinger i forbindelse med
overtrædelse af tilhold, opholdsforbud eller bortvisning, særligt
husfredskrænkelse, trusler, vold og hærværk. I sager om stalking, forudsættes
det i forarbejderne til loven, at der som udgangspunkt anvendes ubetinget
frihedsstraf.
8. april 2016
Ref.:
Martin Ryding Rosenkilde,
Juridisk konsulent
33373129
[email protected]
1/7
LIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 52: Baggrundsmateriale til brug for udvalgets høring om stalking onsdag den 13. april 2016.
1618574_0002.png
Yderligere information
Lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning er tilgængelig her:
www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=140188
Lovforslaget til loven er tilgængelig her:
www.ft.dk/samling/20111/lovforslag/L10/index.htm
Statistik vedrørende stalking
Justitsministeriet har i sin besvarelse af 16. december 2015 af spørgsmål nr.
70 (Alm. del) fra Folketinges Retsudvalg indhentet statistik vedrørende
antallet af anmeldelser, tilhold, opholdsforbud mv. siden marts 2012.
Ministeriets besvarelse er tilgængelig her:
www.ft.dk/samling/20151/almdel/reu/spm/70/svar/1288035/1582128/index.ht
m
Engelsk lovgivning om stalking
I 2012 vedtog Storbritannien “The Protection of Freedoms Act”, som indfører
to nye straffebestemmelser om stalking i “The Protection from Harassment
Act” fra 1997. Stalking blev tilføjet som en strafbar handling ud over chikane.
Efter den nye paragraf 2A i Protection from Harassment Act er stalking
strafbart, hvis man
Chikanerer en eller flere personer,
Chikanen har karakter af stalking, og
Personen, som chikanerer, vidste eller burde have vidst, at en
handling var chikanerende.
Paragraf 2A indeholder ikke en udtømmende beskrivelse af stalking, men
oplister en række eksempler på handlinger, som kan være forbundet med
stalking. Dette omfatter for eksempel:
Forfølge en person,
Kontakte eller at forsøge at kontakte en person,
Offentligære en udtalelse eller andet materiale vedrørende en anden
person eller som foregiver at komme fra en anden person,
Overvåge en anden persons brug af internet, e-mail eller anden
elektronisk kommunikation,
Opholde sig på et bestemt offentligt eller privat sted,
Forstyrre en anden persons ejendom, eller
Overvåge eller spionere en anden person.
Straffen for stalking efter paragraf 2A er bøde eller fængsel op til 51 uger.
Paragraf 4A i Protection from Harassment Act kriminaliserer stalking, som
skaber frygt for vold eller alvorlig frygt eller angst hos en anden person. Efter
paragraf 4A er en adfærd strafbar, hvis den udgør stalking, og:
2/7
LIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 52: Baggrundsmateriale til brug for udvalgets høring om stalking onsdag den 13. april 2016.
1618574_0003.png
Adfærden i mindst to tilfælde skaber frygt hos en anden person for, at
vold vil blive begået, eller
Adfærden skaber alvorlig frygt eller angst hos en person og
væsentligt påvirker dennes dagligdag.
Endelig skal gerningsmanden vide eller burde have vidst, at adfærden ville
skabe sådan en frygt. Her tager man udgangspunkt i, hvad en fornuftig
person, som besidder den samme information som gerningsmanden, ville
have vurderet om påvirkningen på offeret.
Overtrædelse af paragraf 4A er bøde eller fængsel indtil 5 år.
Yderligere information
Den nye engelske lovgivning om stalking er tilgængelig på engelsk her:
www.legislation.gov.uk/ukpga/2012/9/section/111/enacted
www.legislation.gov.uk/ukpga/2012/9/pdfs/ukpga_20120009_en.pdf
En engelsk vejledning om lovgivning vedrørende stalking og chikane er
tilgængelig her:
www.cps.gov.uk/legal/s_to_u/stalking_and_harassment/#a03
Engelsk protokol om håndteringen af stalking-sager
I Storbritannien er der udarbejdet en protokol om en passende håndtering af
straffesager vedrørende stalking og ansvarsfordelingen mellem
anklagemyndigheden, som rejser tiltale i sager om stalking, og
politidirektørerne (Chief Police Officers), som efterforsker anmeldelser om
stalking.
Formålet med protokollen er blandt andet, at sikre et tidligt og effektivt
samarbejde mellem politi og anklagemyndighed i sager om stalking, og
forbedre hjælpen til ofre for stalking.
Nogle af elementerne i protokollen gennemgås nedenfor:
Ofre og vidner
I begyndelsen af efterforskningen sikrer politiet, at ofre henvises til relevant
specialiseret rådgivning.
Politiet sikrer, at et offer for stalking altid får mulighed for at give en personlig
offerudtalelse (Victim Personal Statement), som giver offeret mulighed for at
beskrive forbrydelsens påvirkning på offerets liv og offerets syn på løsladelse
af tiltalte under straffesagen mv.
I løbet af sagen informerer politiet og anklagemyndigheden hurtigt offeret om
tiltalerejsning, løsladelse af en tiltalt osv. Desuden inddrages offerets syn i en
række beslutninger i løbet af straffesagen.
3/7
LIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 52: Baggrundsmateriale til brug for udvalgets høring om stalking onsdag den 13. april 2016.
1618574_0004.png
Efterforskning
Protokollen indeholder en række potentielle efterforskningsskridt, som politiet
skal overveje i sager om stalking for at skabe den bedst mulige sag for
anklagemyndigheden. Dette omfatter bland andet undersøgelse for
fingeraftryk og DNA, overvågningskameraer, indhold på computere, SMS’er
mv.
Politiet skal sikre, at hændelser ikke vurderes isoleret, og at tidligere anmeldte
hændelser, som kan antyde et adfærdsmønster, identificeres i politiets
systemer.
Tidlig og fyldestgørende samarbejde
For at sikre et tidligt og effektivt samarbejde mellem anklagemyndigheden og
politiet, skal alle politidistrikter og anklagere udpege et kontaktpunkt for sager
vedrørende stalking (Single Points of Contact, SPOCs).
Anklagemyndigheden skal sikre sig, at politiet anvender tilgængelige
redskaber for at screening risiko for fortsat stalking til brug for vurderinger om
løsladelse af tiltalte. Anklagemyndigheden skal desuden tidligt i forløbet tage
kontakt til den hos politiet, som er ansvarlig for assistance til ofre for stalking
for at kunne håndtere yderligere krænkelser hurtigt of effektivt.
Tiltalerejsning
I sager, hvor der er tydelige indikationer på stalking, vil anklagemyndigheden i
udgangspunktet rejse tiltale for stalking efter paragraf 2A eller 4A i Protection
from Harassment Act. Et offers personslige vidneudtalelse vil blive inddraget i
vurderingen af den rette tiltale.
Yderligere information
Protokollen er tilgængelig på engelsk her:
www.cps.gov.uk/publications/agencies/stalking_protocol.pdf
Om det australske interventionsprojekt med behandling af
bl.a. stalkere
“Problem Behaviour” Programmet (PBP) er et australsk interventionsprojekt
for behandling af blandt andet stalkere. Programmet ledes af Forensicare
(The Victorian Institute of Forensic Mental Health), som er en offentligt
finansieret sundhedsorganisation i Australien. Siden 2004 har programmet
modtaget gennemsnitligt 230 henviste patienter om året.
Problem Behaviour Programmet tilbyder psykiatrisk og psykologisk
konsultation og behandling til personer med forskellige typer af “problematisk”
adfærd, som er forbundet med forbrydelser, og som ikke har andre
behandlingstilbud. Programmet omfatter f.eks. følgende adfærd:
Stalking
Vold
Trusler om drab eller vold
Seksuelle overgreb, herunder voldtægt
4/7
LIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 52: Baggrundsmateriale til brug for udvalgets høring om stalking onsdag den 13. april 2016.
1618574_0005.png
Pædofili
Indsamling og besiddelse af børneporno
Pyromani
Problem Behaviour Programmet indeholder blandt andet følgende ydelser:
Primær konsultation - vurdering af risiko
Nye klienter vurderes af en psykiater eller psykolog, og afhængig af sagens
kompleksitet kan en anden behandler deltage i vurderingsprocessen.
Vurderingen er en risikoanalyse om fremtidig problematisk adfærd og i
forbindelse med vurderingen udarbejdes en rapport med anbefalinger til den
fortsatte behandling af klienten. Hvis en klient ikke er i stand til at møde op på
behandlingsstedet, kan vurderingen ske via videokonference.
Sekundær konsultation
Sekundær konsultation er en diskussion om en bestemt klient mellem
behandlingsstedet og den, som har henvist klienten til Problem Behaviour
Programmet. Klienten er ikke til stede under konsultationen, og målet er at
afklare udestående spørgsmål og yde rådgivning om den fortsatte behandling.
En sekundær konsultation kan lede til en primær konsultation med klientens
tilstedeværelse.
Tertiær konsultation
Tertiær konsultation kan vedrøre kompetenceudvikling af personale i andre
institutioner vedrørende programmet eller procedurer forbundet med
risikoanalyse. Tertiær konsultation er ikke relateret til en konkret klient.
Løbende behandling
Klienter som efter en primær konsultation vurderes at have et behov for
behandling, som kan afhjælpes med Problem Behaviour Programmets
psykiatriske og psykologiske konsultation, kan godkendes til løbende
terapeutisk behandling.
Yderligere information på engelsk kan findes her:
www.forensicare.vic.gov.au/assets/pubs/Problem%20Behaviour%20Program.
pdf
Politiet og Dansk Stalking Centers projekt ”En Tryg
Hverdag”
Sydøstjyllands Politi og Dansk Stalking Center samarbejder om projektet ”En
tryg Hverdag”. Projektet har fået bevilling fra Offerfonden og løber fra oktober
2014 til oktober 2016. Projektets formål er:
At nedbringe politiets sagsbehandlingstid i stalkingsager ved at
udvikle nye samarbejds- og interventionsmodeller, og
At forebygge, at stalking eskalerer.
5/7
LIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 52: Baggrundsmateriale til brug for udvalgets høring om stalking onsdag den 13. april 2016.
1618574_0006.png
Nogle konkrete tiltag forbundet med projektet er:
Udvikling af guidelines der kan forbedre forebyggelse af stalking ved
hjælpemidler til at identificere stalking-sager tidligt i forløbet.
Indsamling af ny viden om stalking.
Afholdelse af workshops og seminarer om stalking og
konsekvenserne heraf.
Afholdelse af cafe-aften for pårørende til stalking-udsatte med
udveksling af erfaringer og oplysning om politiets forebyggende
arbejde.
Yderligere information kan findes her:
www.danskstalkingcenter.dk/nuvaerende-projekter/
www.politi.dk/NR/rdonlyres/C3A4406D-0A74-45CC-BB80-
108122845AEA/0/Syd%C3%B8stjyllandsPolitiisamarbejdeomstalking.pdf
Regeringens styrkede indsats mod stalking
Justitsministeren og ministeren for børn, undervisning og ligestilling
præsenterede 8. marts 2016 udspillet ”Stop Stalking”, der indeholder syv
initiativer, der skal styrke politiets indsats mod stalking, forbedre hjælpen og
rådgivningen til stalkingudsatte samt styrke fagfolks og befolkningens viden
om stalking.
Udspillets tiltag er kort beskrevet nedenfor og kan findes på Justitsministeriets
hjemmeside:
http://justitsministeriet.dk/sites/default/files/media/Pressemeddelelser/pdf/201
6/Stop%20Stalking.pdf
1. Strakstilhold
Regeringen vil i næste folketingssamling fremsætte lovforslag om
strakstilhold. Strakstilholdet vil fungere som et egentligt tilhold, men det skal
kunne træffes hurtigere, da der er mindre beviskrav, og da der foretages en
begrænset partshøring af personen, som tilholdet retter sig mod. Strakstilhold
er en midlertidig foranstaltning, som kan bruges i mindre indviklede sager,
indtil politiet har undersøgt en sag og taget stilling til, om strakstilholdet skal
opretholdes som et egentligt tilhold eller opholdsforbud.
2. Hårde straffe
Rigsadvokaten vil gennemføre en række prøvesager om stalking for at
afklaret, hvad straffeniveauet i sager om stalking er i praksis. Prøvesagerne
vil gøre det muligt at tage stilling til, om strafniveauet i grovere sager er
passende.
3. Styrkelse af politiets håndtering af sager om stalking
Rigspolitiet vil udarbejde retningslinjer for håndteringen af stalking.
Retningslinjerne skal sikre, at sager behandles ensartet, professionelt og
effektivt. Rigspolitiet vil desuden fortsætte eksisterende uddannelsestiltag,
6/7
LIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 52: Baggrundsmateriale til brug for udvalgets høring om stalking onsdag den 13. april 2016.
som skal forbedre politiets mulighed for at vurdere trusselsniveauet for
stalking samt behovet for at iværksætte nødvendige hjælpeforanstaltninger.
4. Rådgivnings- og behandlingstilbud til stalkingramte gøres
landsdækkende
Regeringen har i marts 2016 givet Dansk Stalking Center tilsagn om en
bevilling på i alt 6,5 mio. kr. til at gøre centrets aktiviteter landsdækkende i
perioden 2016 til 2018. Dansk Stalking Center får en afdeling i Jylland, og
centret vil blandt andet tilbyde telefonrådgivning, face to face-rådgivning,
individuel terapi, gruppeterapi, juridisk rådgivning til stalkingudsatte samt
rådgivning til børn og pårørende.
5. Uddannelse og træning af fagpersoner
Regeringen vil i 2016 styrke viden og kompetencer vedrørende stalking for
fagpersoner hos f.eks. statsforvaltninger og kommuner. Dette vil blandt andet
ske gennem seminarer, workshops og faglig sparring for de relevante
faggrupper. Indsatsen finansieres gennem den øgede bevilling til Dansk
Stalking Center. Endelig vil Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
undersøge muligheden for at etablere et kommunalt pilotforsøg vedrørende
styrket hjælp til personer udsat for stalking.
6. Bedre viden om vold og stalking
I 2017 afvikles en landsdækkende informationskampagne om vold i nære
relationer og stalking mv. Derudover inddrager Justitsministeriet i 2017
udsatte for stalking, forfølgelse og chikane i ministeriets årlige
offerundersøgelse.
7. Rådgivende forum for stalking
Regeringen opretter et rådgivningsforum med Justitsministeriet, Ministeriet for
Børn, Undervisning og Ligestilling og centrale aktører på området. I forummet
kan bruges til udveksling af erfaringer og ny viden, og forummet vil undersøge
muligheden for at etablere en forsøgsordning i forhold til GPS-fodlænker til
dømte stalkere.
7/7