Ligestillingsudvalget 2015-16
LIU Alm.del Bilag 18
Offentligt
1572244_0001.png
NOTAT
Alternative modeller for barselsudligning for selv-
stændige
J.nr.
KØ/HVI
24. november 2015
På baggrund af de konstaterede problemer med opkrævningerne i barselsudlig-
ningsordningen for selvstændige har Beskæftigelsesministeriet overvejet mulige
modeller for en mere hensigtsmæssig sammensætning af ordningen.
Udgangspunktet for Beskæftigelsesministeriets overvejelser har været, at tilstræbe
en model, hvor målgruppen af bidragsydere i højere grad end det er tilfældet med
den nugældende ordning blev sammenfaldende med målgruppen af potentielle
modtagere.
Udgangspunktet for at kunne modtage supplerende godtgørelse fra barselsudlig-
ningsordningen er, at den selvstændige har ret til fulde barselsdagpenge som selv-
stændig erhvervsdrivende. Det forudsætter aktuelt en indtægt fra selvstændig virk-
somhed på over 216.000 kr. om året. Derfor har afsættet for Beskæftigelsesministe-
riets overvejelser for en målretning været, at målgruppen af bidragsydere skulle af-
grænses til selvstændige og honorarmodtagere, der har en indtægt på 216.000 kr.
Derudover har Beskæftigelsesministeriet undersøgt forskellige modeller, hvor
modtagergruppen indsnævres til de personer, der har bidraget til ordningen forud
for eventuel modtagelse af godtgørelse.
I nedenstående boks er opsummeret den oprindelige barselsudligningsmodel for
selvstændige, hvor honoraropkrævningerne er suspenderet, samt to konkrete mo-
deller til en målretning.
Oprindelig lovgivning
Bidragsydere til ordningen:
Alle selvstændige erhvervsdrivende med overskudsvirksomhed eller B-indkomstmodtagere. Der
er ingen nedre overskuds- eller indtægtsgrænse i forhold til at skulle bidrage til ordningen. Bidragsydere inkluder også perso-
ner, der har supplerende lønindkomst ved siden af.
Modtagere fra ordningen:
Bundet op på reglerne om at kunne få barselsgodtgørelse, dvs. man skal have overskud eller ind-
tægt over dagpengemaksimum (216.000 kr./årligt).
Model A
Bidragsydere:
Selvstændige erhvervsdrivende eller honorarmodtagere mv. med overskud/indtægt over dagpengemaksimum
(216.000 kr./årligt).
Modtagere fra ordningen:
Bundet op på reglerne om at kunne få barselsgodtgørelse, dvs. man skal have overskud eller ind-
tægt over dagpengemaksimum (216.000 kr./årligt).
Model B
Bidragsydere:
Selvstændige erhvervsdrivende eller honorarmodtagere mv. med overskud/indtægt over dagpengemaksimum
(216.000 kr./årligt).
Modtagere fra ordningen:
Bundet op på reglerne om at kunne få barselsgodtgørelse, dvs. man skal have overskud eller ind-
tægt over dagpengemaksimum (216.000 kr./årligt) samt krav om indbetalt bidrag til ordningen et år i forvejen.
LIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 18: Orientering om barselsudligningsordningen, fra beskæftigelsesministeren
1572244_0002.png
En målretning efter de ovennævnte hensyn vil medføre, at bidragskredsen falder
markant fra ca. 200.000 bidragsydere, som det er skønnet i den oprindelige lovgiv-
ning til ca. 40.000 bidragsydere,
jf. tabel 1.
Det medfører, at bidragssatserne stiger
markant for den enkelte selvstændige, der skal bidrage til ordningen, hvilket et krav
om forudgående indbetaling til ordningen ikke ændrer substantielt ved.
Tabel 1. Oversigt over konsekvenser af målretning af barselsudligning
Oprindelig lovgivning*
Bidragssatser (kr.):
Højeste bidragssats
Gennemsnitssats
Målgrupper (personer):
Antal bidragsydere
Antal modtagere
Økonomi (mio. kr.)
Indtægter
Udgifter
Heraf administration (mio. kr.)
354
289
196.070
1.685
56,7
56,4
11,8
Model A
1.503
1.398
40.395
1.685
56,5
56,4
11,8
Model B
1.385
1.288
40.395
1.517
52,0
51,9
11,8
* Inden vedtagelse af AKT 4, 2015, hvor opkrævningerne af bidrag blev suspenderet.
2