Ligestillingsudvalget 2015-16
LIU Alm.del Bilag 13
Offentligt
Fremsat den xx. december 2015 af beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)
Forslag
til
Lov om ophævelse af lov om barselsudligning for selvstændigt erhvervsdrivende
§1
Lov nr. 596 af 12. juni 2013 om barselsudligning for selvstændigt erhvervsdrivende ophæves.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2016.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for selvstændigt erhvervsdrivende, som påbegynder orlov inden lovens
ikrafttræden. Udbetaling af kompensation til sådanne selvstændigt erhvervsdrivende sker efter de hidtil gæl-
dende regler, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3.
Afbrydes orloven, bortfalder retten til yderligere kompensation fra barselsudligningsordningen.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler for administration og udbetaling af kompensation
efter lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den nuværende ordning for barselsudligning for selvstændigt erhvervsdrivende blev vedtaget under den
tidligere regering og iværksat med lov nr. 596 af 12. juni 2013 om barselsudligning for selvstændigt er-
hvervsdrivende, der trådte i kraft 1. januar 2014.
Med loven blev der indført en obligatorisk barseludligningsordning, som finansieres af bidrag fra personer,
der udøver selvstændig erhvervsvirksomhed eller honorarmodtagere med B-indkomst. Ordningen indebærer,
at selvstændigt erhvervsdrivende, der er berettigede til barselsdagpenge som selvstændigt erhvervsdrivende,
kan få udbetalt en kompensation udover barselsdagpenge, hvis den arbejdsfortjeneste, der ligger til grund for
beregningen af barselsdagpenge, overstiger højeste barseldagpengesats.
Den tidligere regering vurderede, at der var et behov hos selvstændigt erhvervsdrivende for at få kompensa-
tion, lige som private arbejdsgivere får lønrefusion for de ansatte, der får udbetalt løn under barsel.
Der er efter regeringens opfattelse imidlertid ikke en efterspørgsel efter en barselsudligningsordning blandt
de selvstændigt erhvervsdrivende. Navnlig har det forhold, at ordningen er obligatorisk, været genstand for
kritik.
LIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 13: Lovudkast til forslag til lov om ophævelse af lov om barselsudligning for selvstændigt erhvervsdrivende, fra beskæftigelsesministeren
2. Baggrunden for lovforslaget
Arbejdsmarkedets Tillægspension, som ifølge loven administrerer ordningen for Beskæftigelsesministeriet,
blev i forbindelse med den første opkrævning af bidrag til ordningen ultimo august 2015 opmærksom på et
akut opstået problem med opstarten af barselsudligningsordningen for selvstændigt erhvervsdrivende.
Den første opkrævning af bidrag til ordningen havde således resulteret i et stort antal henvendelser fra perso-
ner, der havde modtaget en bidragsopkrævning, uden at de efter almindelig forståelse kunne betegnes som
selvstændigt erhvervsdrivende.
Der var blandt andet tale om pensionister, der har deltaget i medicinske forsøg eller været valgtilforordnede,
og studerende, der havde afholdt en forelæsning og derved opnået en ganske lille B-indkomst.
Beskæftigelsesministeriet traf i lyset heraf beslutning om at stille opkrævningerne i bero og tilbagebetale
eventuelle indbetalte bidrag, idet det blev vurderet, at det ikke havde været hensigten med ordningen at op-
kræve bidrag fra personer, der ikke med rette kan betegnes som selvstændigt erhvervsdrivende.
Den 8. oktober 2015 vedtog Folketingets Finansudvalg et aktstykke om eftergivelse af alle bidrag for 2015 til
barselsudligningsordningen for selvstændig med den konsekvens, at bidragene ikke blev søgt opkrævet.
3. Lovforslagets indhold
3.1 Gældende ret
Der kan udbetales kompensation til selvstændigt erhvervsdrivende, der efter den 30. september 2015 påbe-
gynder orlov i forbindelse med et barns fødsel eller adoption. Udbetaling af kompensation kan tidligst ske
den 1. oktober 2015.
Kompensation udbetales til selvstændigt erhvervsdrivende, der efter barselsloven modtager barselsdagpenge
som selvstændigt erhvervsdrivende ved helt eller delvist fravær i virksomheden på grund af graviditet, fødsel
og adoption, når den arbejdsfortjeneste, som ligger til grund for beregningen af dagpenge efter barselsloven,
overstiger højeste barselsdagpengesats. Kompensation udbetales for orlovsperioder omfattet af §§ 9-11.
Kompensationen svarer til den refusion, som private arbejdsgivere modtager, når en medarbejder får udbetalt
i løn under barselsorlov.
Ordningen finansieres gennem et årligt bidrag, der pålægges personer, som af SKAT er registreret som udø-
vere af selvstændig erhvervsmæssig virksomhed eller som honorarmodtagere med B-indkomst. Fuldt bidrag
udgør 328 kr. årligt.
3.2 Overvejelser
Problemerne med afgrænsningen af barselsudligningsordningens målgruppe betød, at ordningen ikke kunne
føres videre i den nuværende form.
Beskæftigelsesministeriets analyser og beregninger af en eventuel målretning af ordningen med et så stort
sammenfald mellem bidragsydere og kompensationsmodtagere som muligt viste, at målgruppen ville blive
indskrænket fra ca. 218.000 til ca. 45.000 personer, hvilket ville medføre en markant forhøjelse af bidrags-
satsen fra 328 kr. årligt til ca. 1.600 kr. årligt.
Regeringen ønsker at gøre det lettere at drive selvstændigt erhvervsdrivende i Danmark. Henset til den mar-
kante forhøjelse af bidragssatsen ved en målretning af ordningen og til, at effekten af en barselsudlignings-
ordning efter regeringens opfattelse må anses for at være behæftet med stor usikkerhed, finder regeringen
ikke, at barselsudligningsordningen for selvstændigt erhvervsdrivende bør videreføres.
LIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 13: Lovudkast til forslag til lov om ophævelse af lov om barselsudligning for selvstændigt erhvervsdrivende, fra beskæftigelsesministeren
3.3 Den foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås lov om barselsudligning for selvstændigt erhvervsdrivende ophævet og ordningen
afviklet.
Beskæftigelsesministeriet har i den forbindelse overvejet spørgsmålet om fastlæggelse af en afviklingsperio-
de for barselsudligningsordningen for selvstændigt erhvervsdrivende.
Et lovforslag om afvikling af den gældende barselsudligningsordning, der vedtages af Folketinget inden den
1. februar 2016, og som kan træde i kraft den 1. april 2016, vil efter regeringens vurdering ikke rejse spørgs-
mål i forhold til grundlovens § 73 om ekspropriation.
Med lovforslaget etableres der derfor en overgangsordning således, at selvstændigt erhvervsdrivende, som
påbegynder orlov i forbindelse med et barns fødsel eller adoption inden 1. april 2016, og som modtager bar-
selsdagpenge som selvstændigt erhvervsdrivende, kan få udbetalt kompensation i orlovsperioden efter de
gældende regler også selvom denne ligger efter den 1. april 2016.
Muligheden for delvist at genoptage arbejdet indebærer, at den faktiske udbetalingsperiode kan være længere
end 33 uger. Der vil således potentielt være selvstændigt erhvervsdrivende, som kan få udbetalt kompensati-
on svarende til maksimalt 66 uger efter afviklingen af ordningen den 1. april 2016.
Formålet med barselsudligningsordningen for selvstændige var at forbedre de økonomiske vilkår for selv-
stændige på barselsorlov. Da flest kvinder i disse år tager barselsorlov, vurderede den tidligere regering, at en
barseludligningsordning for selvstændigt erhvervsdrivende ville styrke kvinders incitament til at blive iværk-
sættere.
Det er dog regeringens vurdering, at effekten af en barselsudligningsordning for selvstændige i forhold at
tiltrække flere kvindelige iværksættere er behæftet med stor usikkerhed og derfor må antages at være be-
grænset. På den baggrund vurderes lovforslaget alene at have mindre negative ligestillingsmæssige konse-
kvenser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Folketingets Finansudvalg har den 8. oktober 2015 tiltrådt aktstykke nr. 4, der giver Beskæftigelsesministeri-
et bevillingsmæssig hjemmel til at afholde de løbende udgifter forbundet med barselsudligningsordningen
for selvstændige. Udgiften på 30,9 mio. kr. i 2015 afholdes af den på lov om tillægsbevilling for 2015 nyop-
førte bevilling §
17.11.07. Mellemfinansiering af barselsudligningen.
Den konkrete overførsel af bevilling til
fonden sker i 2015, hvorfor udgiften opføres på statsregnskabet for 2015. Hovedparten af de faktiske udbeta-
linger fra fonden til modtagere af barselsgodtgørelse vil ske i 2016. Finansieringen af aktstykket sker ved
omprioritering fra bevillingen
§ 17.46.17. Uddannelsespulje.
De samlede udgifter forbundet med afviklingen af barselsudligningsordningen udgør samlet set 49,9 mio. kr.,
hvoraf 30,9 mio. kr. finansieres med aktstykke nr. 4. [Det skønnede restfinansieringsbehov på19 mio. kr.
finansieres inden for de samlede rammer for finansloven for 2016.] Afhængig af antallet af personer, der går
på barselsorlov vil der efter d. 1. juni 2017 blive tilbageført et eventuelt overskydende beløb til statskassen.
De samlede omkostninger ved at lukke ordningen fremgår af nedenstående tabel 1. Ud over udbetalinger af
barselsgodtgørelse på 22,3 mio. kr. er der sammenlagt driftsomkostninger for 7,9 mio. kr., 1,9 mio. kr. til
nedlukning af it-systemer, opsigelse af kontrakter, ekstra brevudsendelser samt udgifter til SKAT. Derudover
er der udgifter forbundet med nedskrivning af projektudviklingsomkostninger på 17,8 mio. kr.
LIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 13: Lovudkast til forslag til lov om ophævelse af lov om barselsudligning for selvstændigt erhvervsdrivende, fra beskæftigelsesministeren
1563372_0004.png
Tabel 1. Statslige udgifter forbundet med lukning af barselsudligningsordningen i 2015, 2016 og 2017.
Mio. kr. i 2015 priser
A. Disponerede projektudviklingsomkostninger (1+2)
1. Allerede afholdte projektomkostninger
2. Forventede restomkostninger til afslutning af projekt
B. Nedlukningsomkostninger(3+4+5+6)
3. Systemmæssig nedlukning (IT)
4. Opsigelse af allerede indgåede kontrakter
5. Udgifter til SKAT
6. Ekstra brevudsendelser
C. Forventede omkostninger for en samlet driftsperiode
frem til 1. juni 2017 (7+8)
7. It-drift
8. Administration
D. Udbetalinger til personer, der træder ind i ordningen
før ikrafttræden af afvikling
E. Buffer på 20 pct. af løbende udbetalinger
I alt (A+B+C+D+E+F)
3,1
0,6
2,5
22,3
4,4
29,8*
-4,4
18,7
1,4
Udgifter i 2015
Udgifter i 2016
17,8
14,8
3,0
1,9
1,0
0,3
0,1
0,5
3,4
2,4
1,0
1,4
1,0
0,4
Udgifter i 2017
* Forskellen på 1,1 mio. kr. til den bevillingsmæssige hjemmel i aktstykket skyldes en konsolideret periodisering
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget skønnes at indebære mindre administrative lettelser for de berørte selvstændigt erhvervsdriven-
de.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Forslagets miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
9. Høring
LIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 13: Lovudkast til forslag til lov om ophævelse af lov om barselsudligning for selvstændigt erhvervsdrivende, fra beskæftigelsesministeren
1563372_0005.png
10. Sammenfattende skema med vurdering af lovforslagets konsekvenser
Positive konsekvenser / min- Negative konsekvenser / merud-
dre udgifter
gifter
Økonomiske konsekvenser for stat,
Ingen
Der vil sammenlagt være forven-
kommuner og regioner
tede merudgifter for staten på
49,9 mio. kr.
Administrative konsekvenser for stat, Ingen
Ingen
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
Ingen
Selvstændigt erhvervsdrivende vil
hvervslivet
med nedlukningen ikke have mu-
lighed for at benytte barselsudlig-
ningsordningen, der nu er statsligt
finansieret. I det oprindelige lov-
forslag var det forudsat, at bar-
selsudligningen skulle finansieres
via en marginal omfordeling mel-
lem selvstændigt erhvervsdriven-
de.
Administrative konsekvenser for er-
Ingen
Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for bor- Ingen
Ingen
gerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at lov om barselsudligning for selvstændigt erhvervsdrivende ophæves den 1. april 2016. Der
henvises til pkt. 1-3 i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. april 2016.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven ikke skal finde anvendelse for selvstændigt erhvervsdrivende, som påbegynder
orlov inden lovens ikrafttræden. Dette omfatter også graviditetsorlov efter barselslovens § 6, stk. 1. Udbeta-
ling af kompensation til sådanne selvstændigt erhvervsdrivende sker efter de hidtil gældende regler, jf. stk.
3.
Bestemmelsen indebærer, at selvstændigt erhvervsdrivende, som inden den 1. april 2016 opfylder betingel-
serne for at få udbetalt kompensation fra barselsudligningsordningen for selvstændige, også efter lovens
ikrafttræden vil kunne få udbetalt den kompensation, som de pågældende havde ret til efter de hidtil gælden-
LIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 13: Lovudkast til forslag til lov om ophævelse af lov om barselsudligning for selvstændigt erhvervsdrivende, fra beskæftigelsesministeren
de regler. Lovforslaget forventes at kunne blive vedtaget i Folketinget omkring den 1. februar 2015.
Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt til 1. april 2015 vil således indebære, at der vil være en 2 måneders
overgangsperiode, således at der ikke vil være personer, som med meget kort varsel mister retten til kompen-
sation. De personer, som umiddelbart står for at skulle på orlov eller har opsparet orlov på det tidspunkt, hvor
Folketinget forventes at kunne vedtage at ophæve ordningen, har således mulighed for i en 2 måneders peri-
ode fortsat at udnytte den ret, som den hidtil gældende ordning tildeler dem.
Det foreslås i
stk. 3,
at afbrydes orloven, bortfalder retten til yderligere kompensation. Den foreslåede be-
stemmelse indebærer, at hvis personer, der inden den 1. april 2016 opfylder betingelserne for at få udbetalt
kompensation fra barselsudligningsordningen for selvstændige, vælger at afbryde en påbegyndt orlov efter
lovens ikrafttræden, vil de pågældende miste retten til yderligere kompensation.
Hvis en selvstændigt erhvervsdrivende vælger delvist at genoptage arbejdet i sin virksomhed, anses orloven
ikke for afbrudt, og der vil skulle udbetales kompensation efter de gældende regler i den periode, hvor den
pågældende delvist har genoptaget sit arbejde.
Stk. 2 og 3 indebærer, at der potentielt vil være selvstændigt erhvervsdrivende, som kan få udbetalt kompen-
sation svarende til maksimalt 33 fuldtidsuger efter afviklingen af ordningen den 1. april 2016.
Muligheden for delvist at genoptage arbejdet indebærer, at den faktiske udbetalingsperiode kan være op til
maksimalt 66 uger efter afviklingen af ordningen.
Herefter vil der ikke kunne udbetales kompensation efter ordningen, der således vil være fuldt ud afviklet.
Det foreslås i
stk. 4,
at beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for, hvordan
udbetaling af kompensation administreres i overgangsperioden og indtil barselsudligningsordningen er fuldt
afviklet.