Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del Bilag 87
Offentligt
1592061_0001.png
DIF’S INTERNATIONALE STRATEGI
Dansk idræt tager internationalt ansvar
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 87: Deltagerliste til temamødet om demokrati, åbenhed og ansvarlig ledelse i de internationale sportsorganisationer onsdag den 27. januar 2016 kl. 10.30 – 11.30 samt den internationale strategi
2
DIF’S INTERNATIONALE STRATEGI
DANMARKS IDRÆ TSFORBUND
INDHOLD
Dansk idræt tager internationalt ansvar .......................................... 3
DIF idrætten på den europæiske 14. plads ..................................... 4
DIF’s internationale idrætspolitiske mærkesager ..................5
Viden og analyse udgør grundsubstansen i DIF’s
internationale varetagelse ............................................................................. 6
DIF vil medvirke til at modernisere den olympiske
bevægelse........................................................................................................................7
DIF vil fremme dansk idræts interesser i EU ...............................10
DIF’s vil være en betydende organisation i den
europæiske idrætsbevægelse ..................................................................11
Det nordiske samarbejde skal styrkes gennem
konkrete idrætspolitiske initiativer .....................................................12
DIF vil sikre, at alle specialforbund kan deltage i det
internationale idrætspolitiske arbejde ............................................13
Allerede valgte idrætsledere skal have bedre
mulighed for at gøre en forskel ................................................................14
DIF vil styrke specialforbundenes muligheder
for at arbejde strategisk med deres
internationale indflydelse .............................................................................15
Udgivet af: Danmarks Idrætsforbund
April 2015, 1. udgave
Produktion:
Formegon Aps
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 87: Deltagerliste til temamødet om demokrati, åbenhed og ansvarlig ledelse i de internationale sportsorganisationer onsdag den 27. januar 2016 kl. 10.30 – 11.30 samt den internationale strategi
1592061_0003.png
DIF’S INTERNATIONALE STRATEGI
DANMARKS IDRÆ TSFORBUND
3
DIF TAGER INTERNATIONALT
ANSVAR
Den internationale idræt oplever i disse år store udfor-
dringer. Senest har en række byer og lande trukket sig
fra kampen om værtskabet for de Olympiske Vinterlege i
2022, fordi den folkelige opbakning til at arrangere et OL var
vigende. Også historier om korruption, nepotisme og mang-
lende demokrati i den internationale idræt er prædikater,
der ofte bliver hæftet på en række af de internationale for-
bund, der organiserer verdens mest populære idrætter. Og
fra EU kommer der bekymrende rapporter med statistik, der
viser, at millioner af europæere er fysisk inaktive med store
samfundsmæssige udfordringer når det fx gælder fedme,
diabetes og manglende social inklusion.
Men den internationale idræt er også den globale begej-
string for idræt og fysisk aktivitet, som ramte verden, da
London var vært for et af de bedste og mest velgennem-
førte Olympiske Lege, som verden har set. Idrætten viser
også internationalt ansvar og skaber grundlag for rehabi-
litering og forsoning ved at give millioner af mennesker på
flugt fra krige og ulykker i Syrien, Irak og Afghanistan et fri-
rum til leg og bevægelse i de mange flygtningelejre. Ligesom
idrætten, er anerkendt som et instrument til at skabe vækst
og beskæftigelse i EU’s 2020 strategi, hvilket har medført
den positive udvikling for den europæiske idræt, at man for
første gang i historien er blevet tildelt penge i EU’s budget,
omkring 1,9 milliarder kr. over syv år.
Som en dyne over den internationale idræt ligger truslen
om matchfixing, som internationale kriminelle har kastet
sig over, fordi det er en lukrativ indtægtskilde, der truer med
at suge integritet ud af idrætten og dermed gøre idrætten
værdi- og nyttesløs. Både i Kina og på Balken er konse-
kvenserne synlige, når matchfixing kommer til at dominere
idrætsbilledet. Færre ønsker at se idræt, færre gider at blive
bedre, og færre vil være idrætsaktive.
DIF ønsker at tage internationalt ansvar i dette internatio-
nale farvand af udfordringer og potentialer. Dansk idræt har
noget at byde på, når det gælder om at udvikle den interna-
tionale idræt. DIF’s internationale position og muligheder
skal finde sit grundlag i, at vi har en af verdens mest aktive
befolkninger. Vi er i stand til at aktivere op mod 90 % af alle
børn i idrætslivet. Det gør os til verdens førende. Vi har en
tradition for frivillighed, der skaber opmærksomhed og
Platformen for mere international indflydelse og ansvar
er til stede. Nærværende internationale strategi skal frem
mod 2020 udvikle, styrke og ikke mindst gøre DIF’s inter-
nationale platform større ved at sikre, at så mange danske
idrætsledere som muligt har internationale positioner, der
gør dem i stand til at søge indflydelse på retningen for frem-
tidens internationale idrætspolitik.
DIF-idrættens ansvar går dog kun til en hvis grænse. Det er
ikke dansk idræts opgave at føre udenrigspolitik og på for-
hånd bedømme, hvilke lande man ikke vil have idrætsligt
samkvem med. Dansk idræt vil ikke være symbolpolitik og
blive brugt af politikere i deres afstandstagen fra landes
politiske ledelser, uden at de samtidig ønsker at afbryde
de diplomatiske eller handelsmæssige forbindelser. Dansk
idræt stopper idrætsligt samkvem med lande, hvis den dan-
ske regering via EU eller FN beslutter at afbryde de politiske,
økonomiske og kulturelle forbindelser til et land. Det var
senest tilfældet med det tidligere Jugoslavien i 90´erne og
Sydafrika under apartheid styret. Men dansk idræt kommer
ikke til at gå enegang uden om den dankse regerings vur-
dering af den internationale situation.
misundelse i store dele af verden. Vi har en fokuseret og
ekspertdrevet talentudvikling, der er blandt verdens bedste,
når man tager Danmarks beskedne størrelse i betragtning.
Vi har udviklet kompetencer, når det gælder værtskaber
for internationale events, der gang på gang placerer Dan-
mark og dansk idræt meget højt på listerne over verdens
mest betydningsfulde eventnationer på idrætsområdet.
Niels Nygaard, formand
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 87: Deltagerliste til temamødet om demokrati, åbenhed og ansvarlig ledelse i de internationale sportsorganisationer onsdag den 27. januar 2016 kl. 10.30 – 11.30 samt den internationale strategi
1592061_0004.png
4
DIF’S INTERNATIONALE STRATEGI
DANMARKS IDRÆ TSFORBUND
DIF-IDRÆTTEN ER PÅ DEN
EUROPÆISKE 14. PLADS
I følge DIF’s internationale idrætspolitiske magtbarometer,
er DIF-idrætten placeret som den 14. mest indflydelses-
rige idrætsnation i Europa med 23 danske idrætsledere
placeret i europæiske eller internationale forbunds besty-
relser. Dette antal poster gør ligeledes dansk idræt til den
næstmest indflydelsesrige nation i Norden efter Sverige.
Ser man på globalt plan, skal man lede efter DIF-idrætten
lidt længere nede på listen på en plads som nummer 36 er
baseret på afdækning af 1631 personers nationaliteter i
bestyrelserne for de IOC godkendte idrætsgrene på euro-
pæisk og globalt plan.
I det hele taget har DIF-idrætten et stærkt udgangspunkt
for at styrke den internationale indflydelse yderligere frem
mod 2020. Arbejdet med det internationale idrætspolitiske
magtbarometer har skabt en unik viden om DIF-idrættens
internationale position, og barometeret er et godt redskab
til at aflæse om det strategiske arbejde på det internatio-
nale område fører til større international indflydelse.
Det gode fundament finder man også i den økonomi, som
er til rådighed på området, og som giver alle specialforbund
i DIF adgang til en grundlæggende økonomisk støtte, der
som minimum sikrer, at alle specialforbund kan deltage på
de vigtigste internationale møder med støtte fra DIF. Og for
de specialforbund, der vurderes til at være de vigtigste for,
at dansk idræt kan sætte en international dagsorden, er
der mulighed for mere målrettet økonomisk støtte til at få
valgt ledere til internationale poster gennem lobbypuljen.
Endelig er det værd at bemærke, at den danske idræts-
politiske indflydelse de seneste fire år er steget markant
på den formelle organisatoriske scene, idet den tidligere
OL-guldvinder i badminton Poul Erik Høyer er blevet valgt
til præsident for det internationale badmintonforbund og
siden hen er blevet IOC medlem, mens DIF’s formand Niels
Nygaard er valgt til De Europæiske Olympiske Komiteers
bestyrelse. De to nævnte poster er fra den øverste hylde
i det internationale idrætspolitiske hierarki og med til at
sikre, at fundamentet for DIF’s internationale idrætspoli-
tiske arbejde er i orden.
Men allerede i dag står dansk idræt stærkt. DIF har således
de seneste år været i stand til sammen med andre euro-
pæiske idrætsorganisationer at få god indflydelse på EU’s
idrætspolitiske prioriteringer. Det gælder eksempelvis i
forhold til momsområdet, persondatadirektivet, bekæm-
pelse af matchfixing samt idræt i skolen.
I de seneste år er der sket en udvikling af det nordiske
samarbejde, der helt konkret har resulteret i en fælles inter-
national lederuddannelse, hvor 24 danske, svenske, finske
og norske idrætsledere har fået styrket deres kompetencer
og redskaber til at forfølge en international idrætspolitisk
karriere. Dermed er DIF godt i gang med at skabe det nød-
vendige rekrutteringsgrundlag for, at den internationale
og europæiske idræt får glæde af danske idrætsledere i
deres bestyrelsesarbejde
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 87: Deltagerliste til temamødet om demokrati, åbenhed og ansvarlig ledelse i de internationale sportsorganisationer onsdag den 27. januar 2016 kl. 10.30 – 11.30 samt den internationale strategi
1592061_0005.png
DIF’S INTERNATIONALE STRATEGI
DANMARKS IDRÆ TSFORBUND
5
DIF’S INTERNATIONALE
IDRÆTSPOLITISKE MÆRKESAGER
Frem mod 2020 vil DIF i den internationale idrætspolitisk
arbejde for:
1. BEKÆMPELSE AF MATCHFIXING
2. MERE BÆREDYGTIGHED I INTERNATIONALE
IDRÆTSEVENTS
3. FLERE IDRÆTSAKTIVE MENNESKER I
VERDEN
DIF’s forudsætninger for at fremme en dagsorden der skal
bekæmpe matchfixing internationalt er gode, idet DIF som
den første og stadig eneste idrætsorganisation i verden har
implementeret et grundlæggende matchfixing regulativ, der
forpligter alle idrætter og alle idrætsudøvere til at værne
om sportens integritet. Regulativet giver DIF adgang til at
behandle alle matchfixing sager med henblik på at sikre et
ensartet niveau i den strafudmåling, som bliver tildelt atleter
eller andre inden for idrætten, der manipulerer med idræts-
resultater. Med dette regulativ i ryggen står DIF med en god
platform for at kunne være international bannerfører for en
meget restriktiv tilgang til matchfixing, der stiller krav om,
at de internationale idrætsorganisationer tager problem-
stillingen alvorligt og sikrer orden i eget hus. Ligesom det
har været og er tilfældet med den internationale indsats,
som DIF gør inden for bekæmpelsen af doping.
DIF’s fremme af en international dagsorden om mere
bæredygtighed i internationale idrætsevents er vigtig,
hvis fremtidens sportsevents ikke udelukkende skal finde
sted i rige olielande, i autoritære regimer uden folkelig for-
ankring eller vokse sig til at blive økonomiske uhyrer med
budgetter, som kun få lande kan matche. DIF’s fremme af
bæredygtighed kommer til at ske i forhold til den økonomi
som fremtidens events råder over. Den miljømæssige bære-
dygtighed der skal sikre, at fremtidens events også bliver en
positiv bidragsyder til verdens klimaudfordringer, og endelig
den sociale bæredygtighed, der skal sikre at events udvik-
les og afvikles under socialt bæredygtige forhold samt er
positive bidragsydere til at udvikle idrætsdeltagelsen i det
land, hvor eventen afvikles.
DIF’s arbejde for at flere mennesker i verden bliver idræts-
aktive står ligeledes på et solidt fundament, idet dansk
idræt er i den internationale verdensklasse, når det gælder
DIF’s arbejde med de tre identificerede internationale
idrætspolitiske mærkesager vil være synlig inden for alle
de internationale og europæiske niveauer, hvor DIF udfører
internationalt arbejde. Ligesom mærkesagerne vil være en
del af omdrejningspunktet for valgte danske idrætslede-
res internationale arbejde frem mod 2020.
om at organisere en af de mest idrætsaktive befolkninger
i verden. Ligesom også antallet af frivillige, der er med til
at organisere de mange aktive, er blandt de højeste i ver-
den. DIF forventer, at efterspørgslen efter idrætsaktivitet
kun bliver større i de kommende år i takt med, at også de
internationale idrætsorganisationer indser, at en grundlæg-
gende forudsætning for deres idrætsgrens overlevelse er,
at man udvikler en idrætskultur, der ikke kun handler om
de bedste, men om at alle skal være med. Efterspørgslen
efter idrætsaktivitet bliver også synlig på nationsniveau,
hvor BRIK landene (Brasilien, Rusland, Indien, og Kina) og en
række vækstøkonomier i blandt andet Asien efterhånden
står med så store inaktive middelklasser, at det kan aflæ-
ses direkte på de respektive landes sundhedsbudgetter.
Dansk idræt og Danmark som nation står med særdeles
gode muligheder for at levere konkret viden om udviklingen
af en infrastruktur, der skaber en idrætsaktiv befolkning på
eksportlignende vilkår.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 87: Deltagerliste til temamødet om demokrati, åbenhed og ansvarlig ledelse i de internationale sportsorganisationer onsdag den 27. januar 2016 kl. 10.30 – 11.30 samt den internationale strategi
6
DIF’S INTERNATIONALE STRATEGI
DANMARKS IDRÆ TSFORBUND
VIDEN OG ANALYSE I
DIF’S INTERNATIONALE
INTERESSEVARETAGELSE
For at DIF kan fremme dansk idræts internationale interes-
ser og få mere international indflydelse til dansk idræt, er
det vigtigt at have videns- og analysegrundlaget i orden.
Det kan naturligvis være ganske vanskeligt at måle, hvor
megen magt dansk idræt har på europæisk eller globalt
plan, men DIF har forsøgt dette ved at udvikle ”Det Inter-
nationale Idrætspolitiske Magtbarometer”, DIF gennem
afdækningen af nationaliteterne af samtlige bestyrelses-
medlemmer i europæiske og internationale forbund samt
ved en vægtning af de mest magtfulde idrætsgrene fået
et særdeles attraktivt værktøj, der er i stand til at placere
dansk idræt i det internationale magthierarki. DIF vil derfor
udbygge og fremme brugen af det internationale magtba-
rometer i det internationale arbejde frem mod 2020.
Nærværende internationale strategi ”Dansk Idræt tager
internationalt ansvar” finder ligeledes sit udgangspunkt
i dels en grundig spørgeskemaundersøgelse foretaget
blandt alle nuværende valgte danske idrætsledere på
internationale positioner på bestyrelsesniveau og dels
en undersøgelse blandt formænd og direktører i alle DIF’s
specialforbund. Det har givet særdeles vigtig viden i for-
hold til de behov og ønsker, som de valgte internationale
ledere på bestyrelsesniveau samt DIF’s specialforbund
har til DIF’s overordnede arbejde med at sikre de bedst
mulige betingelser for international og europæisk indfly-
delse til dansk idræt.
Både den internationale magtanalyse samt en analyse af
lederes og specialforbunds behov i forhold til den inter-
nationale interessevaretagelse er interne DIF redskaber.
Men for at styrke DIF’s viden og analysegrundlag frem mod
2020, ønsker DIF at indlede dialog med to til tre internatio-
nale konsulentvirksomheder, der rådgiver klienter fra hele
den internationale idrætsverden med henblik på at få et
internationalt bud på, hvordan DIF i fremtiden kan indgå
lobbykontrakter med specialforbundene, der er baseret
på de rette redskaber og initiativer til, at de pågældende
forbund rent faktisk kommer til at øge deres internatio-
nale indflydelse.
Indlede dialog med to til tre internationale konsulent-
bureauer med henblik på at få et internationalt bud på,
hvordan DIF’s lobbyaftaler med specialforbundene bli-
ver baseret på den mest aktuelle viden og analyser når
det gælder om at sikre de enkelte idrætter mere inter-
national indflydelse.
Gennemføre tilfredsheds- og behovsanalyse blandt de
valgte internationale danske idrætsledere samt hos
specialforbundene i forhold til DIF’s arbejde med den
internationale interessevaretagelse hvert andet år før-
ste gang i 2016
Publicere en ny international idrætspolitisk magtana-
lyse i løbet af 2015, 2017 og 2019
DIF vil derfor frem mod 2020 igangsætte følgende initiati-
ver, der skal bidrage til at indfri målsætningen om, at DIF vil
inddrage mere viden og flere analyse i den internationale
interessevaretagelse:
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 87: Deltagerliste til temamødet om demokrati, åbenhed og ansvarlig ledelse i de internationale sportsorganisationer onsdag den 27. januar 2016 kl. 10.30 – 11.30 samt den internationale strategi
1592061_0007.png
DIF’S INTERNATIONALE STRATEGI
DANMARKS IDRÆ TSFORBUND
7
DIF VIL MEDVIRKE TIL AT
MODERNISERE DEN OLYMPISKE
BEVÆGELSE
IOC’s præsident Thomas Bach har siden sit valg i 2013
været travlt beskæftiget med at reformere den Olympi-
ske Bevægelse. Arbejdet er tilrettelagt under overskriften
”Den Olympiske Agenda 2020”, og processen har ført til, at
IOC på en session i december 2014 har vedtaget 40 anbe-
falinger til, hvordan den Olympiske Bevægelse kan forny
sig, Udfordringerne er nemlig til at få øje på. I budproces-
sen til det kommende vinter OL i 2022 har en række byer i
Tyskland, Polen og Sverige måttet vende tommelfingeren
nedad i forhold til et kommende kandidatskab, fordi befolk-
ningerne i de pågældende lande simpelthen stritter imod.
Senest måtte Oslo under stor mediebevågenhed trække sit
kandidatur til samme vinter OL efter indenrigspolitisk pres
i oktober 2014. For DIF er det afgørende, at et OL-værtskab,
om det er sommer eller vinter, har en betydelig folkelig
opbakning, derfor er det positivt, at IOC med ”Den Olympi-
ske Agenda 2020” vil søge at nedbringe omkostningerne
for et OL værtskab, hvilket vil være med til at styrke den fol-
kelige legitimering af legene.
Blandt den olympiske idræts stærkeste kræfter og vær-
dier er befolkningernes begejstring og entusiasme. Det var
denne begejstring og entusiasme i store dele af befolknin-
gen, der gjorde både OL i Sydney i 2000 samt OL i London i
2012 til fantastiske events, der gav håb for den Olympiske
DIF vil derfor frem mod 2020 igangsætte følgende initia-
tiver, der skal bidrage til at indfri målsætningen om, at DIF
vil medvirke til at modernisere den olympiske bevægelse:
DIF vil sammen med de øvrige nordiske olympiske komi-
teer komme med fælles anbefalinger til, hvordan OL og
andre store internationale idrætsevents bliver mere
økonomisk, socialt og miljømæssiget bæredygtige
DIF vil forberede ansøgning til værtskabet for en IOC
relateret begivenhed det være sig session eller konfe-
rence frem mod 2020
DIF vil udbygge og styrke de politiske og administrative
bånd til IOC ved at indgå i en tættere dialog med IOC om
DIF-idrættens mærkesager inden for idrætsdeltagelse,
frivillighed, skoleidræt, miljø og matchfixing.
OL skal moderniseres både i forhold til de idrætter, som
er på programmet samt de discipliner, der konkurreres
i
Barriererne for at kunne ansøge om værtskab for OL
skal være mindre, så flere byer får mulighed for indgå i
kampen
Fremtidige OL-værtsbyer skal inkludere konkrete planer
for, hvordan de vil sikre mere idræt og fysisk aktivitet
blandt borgerne
DIF ønsker at bidrage til at styrke følgende initiativer i regi
af IOC’s Agenda 2020 med henblik på at modernisere den
olympiske bevægelse. Fremme af DIF’s positioner på dette
område skal ske gennem politisk dialog, tættere forhold til
IOC’s administration samt fremsættelse af konkrete forslag
i relevante olympiske fora:
Bevægelses fremtid. Men fremtiden ser mindre attraktiv ud
set med DIF’s øjne, hvis opfattelsen hos politikere og den
bredere befolkning bliver, at OL er lig med så stor en omkost-
ning, at det kun er de lande, der har et politisk system, hvor
man ikke i samme omfang er ansvarlig overfor befolknin-
gen, der søger værtskabet for et OL. Sker det, bevæger IOC
sig efter DIF’s mening ned ad en forkert vej.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 87: Deltagerliste til temamødet om demokrati, åbenhed og ansvarlig ledelse i de internationale sportsorganisationer onsdag den 27. januar 2016 kl. 10.30 – 11.30 samt den internationale strategi
1592061_0008.png
8
DIF’S INTERNATIONALE STRATEGI
DANMARKS IDRÆ TSFORBUND
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 87: Deltagerliste til temamødet om demokrati, åbenhed og ansvarlig ledelse i de internationale sportsorganisationer onsdag den 27. januar 2016 kl. 10.30 – 11.30 samt den internationale strategi
1592061_0009.png
DIF’S INTERNATIONALE STRATEGI
DANMARKS IDRÆ TSFORBUND
9
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 87: Deltagerliste til temamødet om demokrati, åbenhed og ansvarlig ledelse i de internationale sportsorganisationer onsdag den 27. januar 2016 kl. 10.30 – 11.30 samt den internationale strategi
1592061_0010.png
10
DIF’S INTERNATIONALE STRATEGI
DANMARKS IDRÆ TSFORBUND
DIF VIL FREMME DANSK IDRÆTS
INTERESSER I EU
Med Lissabontraktatens ikrafttræden i 2009 blev idrætten
en del af EU’s kompetenceområde, og dermed er idrætten
også genstand for EU’s politiske diskussioner og arbejde.
DIF er glad for EU’s idrætspolitiske rolle. Det skyldes, at
en række af idrættens alvorligste udfordringer kræver
en fælles europæisk indsats, hvis de skal løses. Det gæl-
der eksempelvis kampen mod matchfixing, arbejdet for
at idrættens ejendomsret til egne begivenheder særligt i
forbindelse med spil på kampe, turneringer og event, kan
blive anerkendt og rettighedsbetalt. Og så gælder det ikke
mindst et fælles europæisk behov for, at flere europæere
er idrætsaktive og dermed lever et sundere liv.
EU’s nye budget for 2014 – 2020 har for første gang afsat
selvstændige penge til idrætsområdet. Godt 270 millioner kr.,
vil der årligt være til rådighed til at styrke idrætten i Europa.
DIF vil derfor frem mod 2020 igangsætte følgende initiativer,
Dansk idræt står stærkt, når det gælder om at bidrage til at
løse de fælles europæiske udfordringer. DIF har som den
første nationale idrætsorganisation i verden indført egne
regler, der skal bekæmpe matchfixing. Danmark er blandt
verdens fremmeste lande, når det gælder om at få befolknin-
gen til at bevæge sig. Endelig er vi i Danmark i gang med at
DIF vil fremme dansk idræts interesser gennem sit part-
nerskab i EOC’s EU kontor:
- EU’s penge til idrætten skal sikre langsigtet udvikling,
ikke kortsigtede projekter
- Idrættens ejendomsret til egne begivenheder skal
anerkendes i EU
- EU skal være en stærk faktor i bekæmpelsen af
matchfixing
- EU skal arbejde for en mere idrætsaktiv befolkning
- EU skal sikre mere idræt i de europæiske skoler
DIF vil styrke kontakten til de danske EU-parlamenta-
rikere i forhold til at fremme DIF’s EU-idrætspolitiske
mærkesager gennem møder med de centrale danske
EU-parlamentarikere en gang om året
DIF vil arbejde for, at det danske Kulturministerium i sam-
arbejde med dansk idræt udarbejder en idrætspolitisk
strategi for Danmarks og dansk idræts indflydelse på
EU’s idrætspolitik
der skal bidrage til dansk indflydelse på EU’s idrætspolitik
Men idrætspolitikken i EU handler også om at kæmpe for
danske idrætspolitiske interesser i forhold til rammerne for
foreningsidrætten, gode vilkår for breddeidrætten og en
anerkendelse af det frivillige arbejde. Interessevaretagelsen
sker eksempelvis, når EU vil indføre et nyt momsdirektiv,
der gør op med den mulighed for momsfritagelse, som fri-
villige foreninger har i Danmark. Eller når EU vil lave en EU
forordning i forhold til persondata, der gør det sværere for
dansk idræt at bekæmpe pædofili. Og når det drejer sig om
at sikre, at det er politikerne og ikke EU domstolen, som ved
politiske beslutninger og ikke - juridiske afgørelser sætter
rammen for EU’s idrætspolitik.
gennemføre en folkeskolereform med 45 minutters bevæ-
gelse hver dag, som andre lande i EU ser på med misundelse.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 87: Deltagerliste til temamødet om demokrati, åbenhed og ansvarlig ledelse i de internationale sportsorganisationer onsdag den 27. januar 2016 kl. 10.30 – 11.30 samt den internationale strategi
1592061_0011.png
DIF’S INTERNATIONALE STRATEGI
DANMARKS IDRÆ TSFORBUND
11
DIF VIL VÆRE EN BETYDENDE
ORGANISATION I DEN EUROPÆISKE
IDRÆTSBEVÆGELSE
DIF ønsker at tage ansvar for udviklingen af den europæiske
idrætsbevægelse, så den reflekterer nogle af de idræts-
politiske prioriteringer, som dansk idræt har en interesse i
bliver fremmet. Det gælder eksempelvis en fortsat udvik-
ling af den olympiske idræt gennem etableringen af og en
voksende betydning af de europæiske olympiske lege, hvis
første udgave bliver afholdt i Baku i 2015.
Ligeledes har DIF en række prioriteringer i forhold til bred-
deidrætten, som DIF gerne vil fremme i den europæiske
idrætsbevægelse. Det gælder eksempelvis den viden og
den erfaring, som dansk idræt har opbygget i forhold til
børneidrætten, som konsekvens af, at dansk idræt er blandt
Europas bedste til at rekruttere børn til idrætsforeningerne.
Ligeledes er den danske tilgang og erfaring i forhold til at
fremme frivillighed i idrætten interessant og betydnings-
fuld for udviklingen af den europæiske idræt, idet Danmark
også på dette område har større succes med at få folk til at
arbejde frivilligt i idrætten, end tilfældet er i størstedelen af
den øvrige europæiske idrætsbevægelse. Endelig er DIF’s
visioner omkring ”Verdens mest aktive folkeskole” et bud
på idrætten i fremtidens skolesystem, der også møder stor
interesse i den europæiske idrætsbevægelse.
Grundlaget for DIF’s indflydelse i den europæiske idræts-
bevægelse er funderet i DIF’s formands medlemskab af
Den Europæiske Olympiske Komites bestyrelse, mens DIF’s
arbejde i forhold til den europæiske breddeidræt finder
sit grundlag i den Europæiske Non-Governmental Idræts-
organisation, ENGSO, hvor DIF ligeledes er repræsenteret
i bestyrelsen.
Specielt interessevaretagelsen i forhold til breddeidrætten
er udfordret, fordi ENGSO løbende må kæmpe for at skabe
finansiering fra medlemslandene af organisationen. Lige-
som mange af de mest ressourcestærke medlemslande
ikke prioriterer det europæiske samarbejde for at fremme
breddeidrætten i Europa.
Gennem ENGSO arbejde aktiv for, at der kan ske en
samling af de organisationer, der arbejder for at styrke
forholdene for den europæiske breddeidræt
Arbejde for at, så mange danske idrætsledere eller
eksperter som mulig bliver medlemmer af de arbejds-
grupper, som bliver nedsat af EOC eller ENGSO med
henblik på at sikre danske fodaftryk på udviklingen
af idrætspolitiske fagområder i den europæiske
idrætsbevægelse
Sikre genvalg af DIF’s formand til bestyrelsen i EOC, når
dennes valgperiode udløber i 2017
DIF vil derfor frem mod 2020 igangsætte følgende initiativer,
der skal bidrage til, at DIF er en betydende idrætsorganisa-
tion i den europæiske idrætsbevægelse:
Frem mod 2020 ønsker DIF derfor en diskussion mellem EOC,
ENGSO andre europæiske breddeidrætsorganisationer samt
de nationale idrætsorganisationer af, hvordan den europæ-
iske breddeidræts interesser kan fremmes bedst muligt.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 87: Deltagerliste til temamødet om demokrati, åbenhed og ansvarlig ledelse i de internationale sportsorganisationer onsdag den 27. januar 2016 kl. 10.30 – 11.30 samt den internationale strategi
1592061_0012.png
12
DIF’S INTERNATIONALE STRATEGI
DANMARKS IDRÆ TSFORBUND
DET NORDISKE SAMARBEJE SKAL
STYRKES GENNEM KONKRETE
IDRÆTSPOLITISKE INITIATIVER
De seneste år er der igen kommet kvalitet i det nordiske
samarbejde. Det årlige nordiske topmøde har fået vedkom-
mende dagsordener, der giver værdi for DIF og de øvrige
nordiske idrætsorganisationer at diskutere. Ligesom det
nordiske samarbejde er blevet konkretiseret gennem fæl-
les nordiske beslutninger, der efterfølgende er blevet udført
og implementeret.
Denne udvikling er særligt kommet til udtryk gennem sam-
arbejdet om den internationale nordiske lederuddannelse,
der siden starten i 2012 har givet 24 nordiske idrætsledere
fra Danmark, Sverige, Norge og Finland flere kompetencer
og redskaber til at forfølge en international idrætspoli-
tisk karriere.
Der er behov for flere nordiske idrætsledere i den inter-
nationale idræt. Særligt i en periode hvor kandidater fra
vækstlande i Mellemøsten og Asien banker på døren til de
internationale forbunds bestyrelser, samt hvor der rundt
omkring i Europa foregår en meget tæt koordinering mel-
lem forskellige lande i forhold til at få deres kandidater valgt.
Hvis Norden skal have en chance i denne skærpede politiske
kamp om bestyrelsespladserne i den internationale idræt,
er det nødvendigt med et endnu tættere samarbejde om
at få en nordisk kandidat valgt. Den internationale nordiske
lederuddannelse har således også til formål at skabe tæt-
tere netværk mellem fremtidens nordiske kandidater, så de
støtter hinanden frem for at stå i vejen for hinandens valg.
De nordiske idrætsorganisationer har et værdifællesskab
i forhold til påvirkningen af dagsordenen i den internati-
onale idrætspolitik. Værdifællesskabet handler om mere
gennemsigtighed, større bæredygtighed i de internatio-
nale idrætsevents, styrkelse af demokratiet samt fokus på
et mere mangfoldigt idrætsbillede, der sikrer ressourcer til
både bredde- og eliteidrætten.
DIF ønsker, at dette værdifællesskab skal komme til udtryk
i fælles nordiske politiske udtalelser, som det var tilfældet i
2013, da man enedes om en fælles udtalelse om den inter-
nationale bekæmpelse af matchfixing.
DIF vil arbejde for, at der kan komme et tættere sam-
arbejde mellem de nordiske idrætsorganisationer og
Nordisk Råd konkretiseret med mindst tre specifikke
fælles initiativer, der styrker nordisk idræts internati-
onale indflydelse frem mod 2020.
DIF ønsker at prioritere den internationale nordiske
lederuddannelse ved at sikre DIF’s bidrag til finansie-
ringen af denne frem mod 2020
DIF vil arbejde for, at der frem mod 2020 kan komme flere
politiske udtalelser fra de nordiske idrætsorganisationer,
der sætter rammen for det nordiske samarbejde inden
for væsentlige internationale idrætspolitiske områder.
DIF vil derfor frem mod 2020 igangsætte følgende initiati-
ver, der skal bidrage til, at det nordiske samarbejde bliver
styrket gennem konkrete idrætspolitiske initiativer:
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 87: Deltagerliste til temamødet om demokrati, åbenhed og ansvarlig ledelse i de internationale sportsorganisationer onsdag den 27. januar 2016 kl. 10.30 – 11.30 samt den internationale strategi
1592061_0013.png
DIF’S INTERNATIONALE STRATEGI
DANMARKS IDRÆ TSFORBUND
13
DIF VIL SIKRE AT ALLE
SPECIALFORBUND KAN DELTAGE I
DET INTERNATIONALE ARBEJDE
DIF ønsker, at alle specialforbund skal have mulighed for at
deltage i det internationale arbejde. Grundlaget for dette er
deltagelse i det internationale eller europæiske forbunds
generalforsamlinger.
DIF har derfor i en række år givet alle specialforbund mulig-
hed for at få støtte til de udgifter, som er forbundet med
forbundenes deltagelse i de internationale og europæiske
forbunds generalforsamlinger. At denne deltagelse giver
mening, viser en undersøgelse, som DIF har foretaget hos
specialforbundene om deres input til DIF’s internationale
strategi. I undersøgelsen vurderer 95 % af forbundene, at
de i højere grad medbringer demokratiske værdier i deres
internationale idrætspolitiske arbejde end deres interna-
tionale kollegaer. Danske idrætsledere fremmer dermed
helt naturligt værdier som åbenhed og gennemsigtighed,
hvilket er tæt forbundet med DIF’s helt overordnede tilgang
til det internationale idrætspolitiske arbejde.
Årligt indgå i en mere detaljeret dialog med fire til fem
af de forbund, der får støtte til det grundlæggende
internationale arbejde med henblik på at identificere
eventuelle potentialer i forhold til disse forbunds inter-
nationale indflydelse.
Gennemgå de administrative procedurer for den grund-
læggende pulje til specialforbundenes internationale
arbejde med henblik på at mindske bureaukratiet for
specialforbundene, når de ansøger om støtte til deres
deltagelse i forbundenes internationale og/eller euro-
pæiske generalforsamlinger
Sikre den grundlæggende støtte til specialforbundenes
deltagelse i det internationale arbejde frem mod 2020
DIF vil derfor frem mod 2020 igangsætte følgende initiati-
ver, der skal sikre, at alle specialforbund har mulighed for
international indflydelse.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 87: Deltagerliste til temamødet om demokrati, åbenhed og ansvarlig ledelse i de internationale sportsorganisationer onsdag den 27. januar 2016 kl. 10.30 – 11.30 samt den internationale strategi
1592061_0014.png
14
DIF’S INTERNATIONALE STRATEGI
DANMARKS IDRÆ TSFORBUND
ALLEREDE VALGTE IDRÆTSLEDERE
SKAL HAVE BEDRE MULIGHED FOR
AT GØRE EN FORSKEL
DIF og specialforbundene har i begyndelsen af 2015 ind-
valgt 23 idrætsledere i internationale og europæiske
forbunds øverste politiske ledelser samt for DIF’s ved-
kommende i forskellige internationale eller europæiske
idrætsorganisationer.
ledere, som er valgt til internationale poster i andre idræts-
grene. Endelig meddeler idrætslederne, at de gerne vil have
flere relevante input til, hvorledes de opnår større indfly-
delse eller fører en bedre kampagne, når eller hvis de går
efter en mere betydende post eller ønsker genvalg til den
internationale eller europæiske bestyrelse.
De 23 valgte idrætsledere er dansk idræts direkte mulighed
for at udøve mere indflydelse på den internationale idræts
udvikling, hvorfor det er DIF’s ambition, at disse idræts-
ledere får en mærkbar støtte fra fællesskabet til deres
internationale arbejde. Og potentialerne for mere indfly-
delse er tilstede, idet 69 % af de adspurgte idrætsledere
mener, at de har mulighed for at avancere i deres interna-
tionale arbejde. Men det er blot 28 % af respondenterne,
der har en plan herfor.
DIF vil derfor frem mod 2020 igangsætte følgende initiati-
ver, der skal sikre, at allerede valgte idrætsledere får bedre
mulighed for at gøre en forskel og dermed opnå større
indflydelse på den internationale eller europæiske idræts-
politiske dagsorden.
DIF vil en til to gange om året invitere alle idrætsledere,
der er valgt til internationale poster i deres respektive
internationale og europæiske organisationer til et inspi-
rationsseminar, der skal styrke deres netværksarbejde
samt give dem ny inspiration til deres internationale
idrætsarbejde.
DIF har i forbindelse med udarbejdelsen af denne strategi
spurgt de indvalgte idrætsledere, hvordan DIF kan blive
bedre til at understøtte deres nuværende internationale
idrætspolitiske arbejde.
Positivt for dansk idræts internationale indflydelse, så svarer
74 % af de valgte idrætsledere, at de oplever at have meget
stor eller stor indflydelse i deres internationale eller euro-
pæiske forbund. Men det kan blive bedre, idet 63 % mener,
at en øget løbende dialog med DIF vil være givende for deres
politiske arbejde. Ligeledes søger de valgte idrætsledere
mere gensidig inspiration og erfaringsudveksling med de
DIF vil revidere kriterierne for støtte til valgte ledere i
internationale eller europæiske idrætsforbund med hen-
blik på at lade kriterierne afspejle ledernes efterspørgsel
efter støtte til deres internationale eller europæiske
arbejde fra DIF.
DIF vil frem mod 2020 tage en dialog med alle valgte
danske idrætsledere i de internationale og europæi-
ske forbunds bestyrelser med henblik på at udarbejde
individuelle handle- og karriereplaner for deres inter-
nationale eller europæiske arbejde.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 87: Deltagerliste til temamødet om demokrati, åbenhed og ansvarlig ledelse i de internationale sportsorganisationer onsdag den 27. januar 2016 kl. 10.30 – 11.30 samt den internationale strategi
DIF’S INTERNATIONALE STRATEGI
DANMARKS IDRÆ TSFORBUND
15
DIF VIL STYRKE
SPECIALFORBUNDENES
MULIGHEDER FOR AT ARBEJDE
STRATEGISK MED DERES
INTERNATIONALE INDFLYDELSE
DIF vil videreføre linjen fra den hidtidige internationale
strategi i from af indgåelse af strategiske lobbykontrak-
ter med specialforbund med henblik, at de over en tre årig
periode kan arbejde mere strategisk funderet med deres
internationale indflydelse. Det skal føre til, at DIF og spe-
cialforbundene kan få valgt danske idrætsledere ind på de
mest betydningsfulde poster i de internationale og euro-
pæiske forbund.
Denne strategiske tilgang har bidraget til, at dansk idræt
i ishockey, bordtennis og ikke mindst badminton med val-
get af Poul Erik Høyer til præsident for det internatonale
badmintonforbund og som IOC medlem har fået placeret
danske idrætsledere i de mest indflydelsesrige organer i
deres respektive idrætter.
Grundideen med de fokuserede og strategiske lobbykon-
trakter er, at dansk idræt har nogle idrætter, der står særligt
stærkt i det danske idrætsbillede, og hvis internationale
udvikling dansk idræt skal arbejde for at få størst mulig
indflydelse på. At specialforbundene har taget godt imod
muligheden for at indgå specifikke lobbykontrakter med
DIF reflekteres i undersøgelsen af specialforbundenes
ønsker til DIF’s internationale arbejde. I den påpeges det,
at DIF ikke bør behandle alle specialforbund ens. Forbun-
dene finder det således i orden, at DIF på det internationale
område tager nogle strategiske beslutninger og udvælger
de forbund med mest relevans for dansk idræts internati-
onale arbejde.
Men DIF kan styrke det strategiske arbejde med forbundene
yderligere. Ser man eksempelvis mod England, så har man
fra centralt hold sikret så gode rådgivningskompetencer, at
man kan være meget præcis i rådgivningen også i forhold
til de specifikke idrætter. Denne kompetence fra centralt
hold har blandt andet været medvirkende til, at engelsk
Revidere kriterierne for lobbykontrakterne, så de styrker
DIF’s muligheder for at komme tættere på den internati-
onale eller europæiske politiske dagsorden i de forbund,
som DIF indgår lobbykontrakt med
At indlede et samarbejde med et internationalt kom-
munikations- og kampagnebureau, der kan styrke
specialforbundenes kampagneaktiviteter for de dan-
ske idrætsledere, der via en lobbykontrakt med DIF
stiller op til internationale eller europæiske valg.
Indlede dialog med 2 – 3 forbund om året med henblik
på at afsøge mulighederne for at udarbejde strategi-
ske lobbykontrakter med de pågældende forbund
DIF vil derfor frem mod 2020 igangsætte følgende initiati-
ver, der skal styrke specialforbundenes muligheder for at
arbejde strategisk med deres internationale indflydelse
idræt ifølge det internationale magtbarometer er blandt
verdens mest indflydelsesrige.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 87: Deltagerliste til temamødet om demokrati, åbenhed og ansvarlig ledelse i de internationale sportsorganisationer onsdag den 27. januar 2016 kl. 10.30 – 11.30 samt den internationale strategi
1592061_0016.png
DIF
DANMARKS IDRÆ TSFORBUND
IDRÆ T TENS HUS
BRØNDBY STADION 20
2605 BRØNDBY
03.2015
DESIGN
1508
LAYOUT/TRYK
FORMEGON APS