Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del Bilag 66
Offentligt
1585528_0001.png
8. september 2015
Attention:
Steen B. Andersen og Michel Steen-Hansen, Danmarks Biblioteksforening
Jakob Heide Petersen, eReolen
Jeppe Mossin, Danskernes Digitale Bibliotek, Kulturstyrelsen
Mogens Vestergaard, Bibliotekschefforeningen
Åbent
brev til eReolen og Folkebibliotekerne om Gyldendal og det digitale udlån
_______________________________________________________________
November 2011
åbnede
eReolen som et pilotprojekt, der skulle undersøge muligheden for at stille
et digitalt bibliotek til rådighed for borgerne i takt med, at forlagenes bøger også udgives digitalt.
Gyldendal og datterforlaget Rosinante&Co var helt naturligt deltagere i projektet, da vi og vore
forfattere traditionelt har haft stor glæde af folkebibliotekerne.
Pilotprojektet blev baseret på en meget
åben
udlånsmodel, klik-modellen, hvor biblioteket betalte
for hvert udlån (klik), og hvor den eneste lånebegrænsning var de udlånslofter, som de enkelte
kommuner valgte. Det viste sig imidlertid, at projektet slog en bremse i udviklingen af et
kommercielt marked: udlånet oversteg hurtigt salget. Det var ikke en sund markedsudvikling efter
vores opfattelse.
Det lykkedes ikke at blive enige om en ny udlånsmodel på eReolen. Vi
ønskede
i en periode at teste
en udlånsmodel, licens-modellen, som vi kendte fra USA, og som i sin struktur bremser udlånet,
bl.a. fordi lånerne vil kunne opleve at stå i kø til en bog. Vores
ønske
var ikke at gøre det enkelte
udlån dyrere for biblioteket, men at skabe en friktion, altså en form for bremse, i det offentlige
tilbud mod de kommercielle tilbud på markedet i håb om en mere afbalanceret markedsudvikling.
Men eReolen stod dengang urokkeligt fast på klik-modellen, og i efteråret 2012 udløb aftalen med
eReolen. Vi stod ved, at vi gerne ville være til stede med et digitalt tilbud, og i 2013 lancerede vi
med følge af andre forlag Ebib, hvor vores ebøger var tilgængelige for udlån i licens-modellen. Vi
synes, at det var imponerende, at ca. to tredjedele af landets kommuner gik med på at teste Ebib.
Blandt andre København og Aarhus kommuner stod udenfor.
I perioden 2013-2014, hvor vi og andre forlag var på Ebib og ikke eReolen, konstaterede vi i
Gyldendal en flot vækst i salget af vores ebøger til det kommercielle marked.
Det blev dog klart for os, at mange biblioteker ikke var glade for at skulle arbejde med to
udlånsplatforme, både eReolen og Ebib. Det lyttede vi til, og da det i begyndelsen af 2014 var vores
indtryk, at eReolen var sindet at se på en kombination af erfaringerne fra eReolen og Ebib, gik vi i
2014 igen til forhandlingsbordet. Efter lang dialog fandt vi en aftalemodel, som vi var trygge ved,
fordi vi kunne gøre vores bøger tilgængelige i forskellige udlånsmodeller (klik, licens, med karenstid
m.m.) og sikre, at de kommercielle aktører samtidig havde mulighed for at udvikle markedet. Vi
forstod det sådan, at eReolen ville fokusere mere på formidling af litteratur, og at eReolen nu var
positivt indstillet over for friktions-modeller.
Januar 2015 flyttede Gyldendal og de
øvrige
Ebib-forlag til eReolen, som samtidig
åbnede
en
moderniseret og flot platform, hvor bibliotekernes lydbogstjeneste Netlydbog blev fuldt integreret.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 66: Henvendelse af 4/1-16 fra Gyldendal om eReolen og et sundt dansk bogmarked
1585528_0002.png
8. september 2015
Det betød et udlånssortiment og -tilbud, som ingen forhandler kunne hamle op med på daværende
tidspunkt. Det var vi overraskede over.
Udlånsaktiviteten tog hurtigt fart og kulminerede i juli måned 2015 med en fordobling af udlånet i
forhold til juli måned
året
før; en udvikling der synes at fortsætte. Statistik fra Forlæggerforeningen
for de tidligere Ebib-forlag viser, at allerede i juni måned i
år
oversteg udlånsaktiviteten salget til
forhandlerne. Disse tal er ikke endnu opdaterede, men i Gyldendal står det klart, at vi henover
sommeren slet ikke kan se en tilsvarende vækst i vores salgstal. Tværtimod ser vi et fald i vores
digitale omsætning, efter at vi vendte tilbage til eReolen. Det sker samtidig med, at vi har fuld fart
på digitaliseringen, og samtidig med at der er nye kommercielle aktører på markedet.
Vi tror på, at de danske folkebiblioteker har en vigtig rolle også i fremtiden, bl.a. fortsat at skabe
nye læsere. Men vi mener, at bibliotekerne skal virke "ved siden af" det kommercielle marked og
ikke være markedsleder. Vi frygter, at den vækst og ihærdighed, vi ser på eReolen, er i gang med at
lære danskerne, at bøger er gratis.
Fortsætter eReolen i samme spor, vil det forrykke værdikæden i branchen og få alvorlige konse-
kvenser for forfatter, boghandel og forlag. Det er fremtiden for ny dansk litteratur, der er på spil.
Vi kan se, at eReolen prioriterer at være et meget bredt gratis-tilbud til danskerne, hvor ca. 95% af
udlånet er titler, der frit kan downloades her og nu. Kun ca. 5% af udlånet i juli var titler på
licensmodel, hvor lånere stillede sig i kø for at læse.
Flere af vore forfattere har fornylig taget konsekvensen og valgt at stå helt uden for eReolen. Vi
forstår deres beslutning og bakker dem op. Vi synes, at de er modige på den måde at tage et
medansvar. Der er også mange forfattere, der forståeligt vil være kede af at tage så drastisk en
beslutning. Vi drøfter løbende disse principielle spørgsmål med de to forfatterforeninger, og det er
vores indtryk, at man også her følger udviklingen nøje og med stor bekymring. I Gyldendal må vi
spørge os selv, om vi bedre kan forfølge vores opgave med at udgive ny litteratur ved også at stille
os uden for eReolen.
I denne uge går vi loyalt til nye forhandlinger om vores aftale, der udløber december i
år.
Vi og
eReolen har lovet hinanden at se på, hvordan der kan skabes bedre balance i udlånstilbuddet både
for ebøgerne og lydbøgerne. Men vi erkender på forhånd, at opgaven ser meget vanskelig ud. Det er
vores håb, at eReolen vil fokusere mere på formidling end masse-udlån. Vi
ønsker
også at tale om,
hvorvidt eReolen finder det holdbart, at markante forfatternavne nu står uden for eReolen.
Venlig hilsen
Stig Andersen
Adm. direktør
Kopi til:
Bertel Haarder, kulturminister
Dansk Forfatterforening
Danske Skønlitterære Forfattere
Elisabeth Nøjgaard
Koncerndirektør