26. november 2015
Kære Kulturminister, Medieordførere og Kulturudvalget [sendes også til DR]
Vi har med interesse læst, at DR vil styrke samspillet mellem Public Service og det private
marked. Desværre er der med DR-formandens egne ord alene tale om "justeringer", som ikke
ser ud til at få betydning for os.
For os som repræsenterer hele den danske kommercielle tv-værdikæde - distributører, broad-
castere og producenter - er det en grundlæggende udfordring, at DR i de senere år har udvidet
sin rolle til også at omfatte distribution af indhold.
Vi forstår politikernes ønske om stærke public service medier, der leverer indhold af høj kvali-
tet, som skal understøtte demokratiet, oplyse og samle befolkningen. Vi mener dog også, det
er vigtigt at sikre et mangfoldigt udbud og danskproduceret indhold, som leveres af andre end
statens egne medier.
I Danmark er vi privilegerede ved at have en mangfoldighed af store og små privatfinansierede
tv-kanaler. Men vi er under pres – fra udenlandske aktører som fx de store internationale OTT-
tjenester - også fra DR, der i højere grad agerer kommercielt uden større hensyntagen til mar-
kedets private aktører.
DR som distributør
DR har udviklet apps, som danskerne kan downloade, så man kan se DRs kanaler på smart-tv,
tablets og mobiltelefoner. DR er dermed blevet tilgængelig for danskerne gennem egen distri-
bution, således at tv-seerne har mulighed for at tilgå DRs meget dybe indholdskatalog når og
hvor som helst.
Senest er DR gået et skridt videre og har udviklet en app til Apple TV, og de har meldt ud, at
de også vil udvikle en app til Sony PlayStation. Via disse udenlandske platforme stiller DR de-
res indhold til rådighed kvit og frit, mens danske tv-distributører betaler for at kunne videre-
formidle DRs kanaler. DR skævvrider konkurrencen ved en favorisering af udenlandske plat-
forme, som tjener deres penge på salg af hardware, på bekostning af de danske. DR har der-
med på flere områder bevæget sig langt foran markedet ved at udvikle og på flere punkter
underminere kreative virksomheders indtægtsgrundlag. Desuden modarbejder DRs distribution
i disse tilfælde mangfoldigheden, idet brugerne derved ikke eksponeres for indhold fra andre
danske udbydere.
Værditest-ordningen som skal sikre en fair balance mellem DR og de private medier er des-
værre aldrig kommet til at fungere. Det mærker vi meget tydeligt i denne periode, hvor DR
knopskyder med mange nye kommercielle tiltag.
De privatfinansierede tv-stationer og tv-distributører samarbejder i disse år om at udvikle må-
den danskerne modtager tv på, så danskernes nye ønsker og forbrugsmønstre imødekommes.
Det samarbejde ser vi gerne, at DR er konstruktiv en del af, men som en indholdsproducent –
ikke som distributør. Vi tror på, at alle er bedst tjent med, at DR bruger licenspengene på at
udvikle dansk produceret indhold af høj kvalitet frem for teknisk distribution.