Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del Bilag 36
Offentligt
1569897_0001.png
Kulturministerens talepapir fra samråd i Folketingets Kulturudvalg den 18.
november 2015 om indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse,
ungdom, kultur og sport) den 24. november 2015
Dagsordenen for det kommende rådsmøde har
for kultur- og sportsdelens
vedkommende
seks punkter. Af disse er der tre kulturpunkter og tre punkter om
idræt. Et fjerde punkt om idræt
punkt 11 i samlenotatet
er udgået af dagsordenen,
og formandskabet forventes i stedet at give en statusorientering på rådsmødet.
Forhandlingerne forløber positivt, og det er muligt, at forslagene kan blive
færdigbehandlet i løbet af de kommende måneder.
Alle dagsordenspunkter er
til orientering.
Jeg vil gerne henvise til samlenotatet og her kort omtale fem af punkterne:
For det første dagsordenspunkt 10
om en fælles indsats mod ødelæggelse af
kulturarven og handel med illegale kulturgenstande.
Formandskabet har lagt op til en bred orienterende debat om, hvordan man kan
bekæmpe ødelæggelse af kulturarv og illegal handel med kulturgenstande. Det sker
blandt andet på baggrund af den aktuelle problemstilling om ødelæggelse af
kulturarv i Irak og Syrien.
Regeringen er enig i, at dette er et vigtigt emne, fordi kulturarven er et anliggende,
der vedrører os alle. Der er behov for at forene kræfterne og skabe en
sammenhængende indsats.
Danmark har gode erfaringer med at samarbejde på tværs af ministerier om at
forhindre illegal handel med kulturgenstande fra blandt andet Syrien og Irak.
Håndhævelsen af forbuddene mod handel med syriske og irakiske kulturgenstande
sker først og fremmest i forbindelse med toldkontrollen. Der er et løbende
Dok nr. 15/00305-62
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Talepapir fra samrådet den 18/11-15 vedr. indstilling til kulturdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 24. november 2015, fra kulturministeren
Side 2
samarbejde mellem Skat og Kulturværdiudvalget, hvor vores nationale
kulturarvsinstitutioner sidder. Samarbejdet består blandt andet i at bidrage med
faglig ekspertise i forhold til toldbehandlingen.
Hvis der dukker mistænkelige genstande op
og det er der eksempler på
formidler
Slots- og Kulturstyrelsen og Kulturværdiudvalget kontakt til den relevante faglige
ekspertise f.eks. på Københavns Universitet, som kan vurdere genstandene nærmere.
INTERPOL overvåger den illegale handel med kulturværdier og udsender advarsler
til medlemslandene i forhold til særlige risici. Modtager Danmark en sådan advarsel,
er det det nationale efterforskningscenter i Rigspolitiet, som er kontaktinstans.
Der er altså behov for at tale sammen på tværs af relevante myndigheder og for at
inddrage den fornødne kulturfaglige ekspertise. Det er også vigtigt at have en debat
om, hvorvidt der på europæisk plan er behov for at tale yderligere sammen som et
supplement til den indsats til fordel for kulturarven, der ydes både nationalt og på
verdensplan i UNESCO-regi.
Derudover kan jeg fortælle, at der i december i år skal afholdes en nordisk
konference i Oslo om ulovlig handel med kulturgenstande. På dagsordenen vil der
blandt andet være yderligere nordiske tiltag og samarbejder på denne front.
Dagsordenspunkt 8
om udkast til rådskonklusioner om kultur i EU’s eksterne
forbindelser handler som det foregående punkt om at skabe sammenhæng med
hensyn til internationale spørgsmål. Udkastet
lægger op til at tænke EU’s
kultursamarbejde og kulturudveksling med tredjelande sammen med andre
initiativer, der skal fremme EU’s forbindelser udadtil.
Der er sat særligt fokus på kulturens muligheder og bidrag i forhold til EU’s
udviklingssamarbejde.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Talepapir fra samrådet den 18/11-15 vedr. indstilling til kulturdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 24. november 2015, fra kulturministeren
1569897_0003.png
Side 3
Afsættet er, at kulturudvekslingsprojekter ikke blot kan være med til at formidle
vores grundlæggende værdier om mangfoldighed, demokrati og
menneskerettigheder. Konkrete projekter kan også bidrage til f.eks. udvikling af de
kulturelle og kreative sektorer i udviklingslande. Endvidere kan samarbejdsprojekter
på kulturområdet gennemføres nedefra og tage udgangspunkt i kunstnere,
kulturaktører, lokalsamfund og andre repræsentanter for civilsamfundet. Regeringen
kan støtte, at der tænkes på tværs af de forskellige politikområder med det formål at
styrke EU’s samarbejde med andre lande.
Dagsordenspunkt 9
om justering af Rådets kulturarbejdsplan fra 2014 skal ses i
lyset af EU’s tværgående fokus på den aktuelle flygtninge-
og migrationskrise.
Regeringen finder, at det kan være relevant at udveksle viden og erfaringer om,
hvordan man gennem konkrete kunst- og kulturprojekter kan fremme integrationen
og inddragelsen af udlændinge i de europæiske samfund.
Hvad angår sportsdelen, vil jeg gerne fremhæve
dagsordenspunkt 13,
som
omhandler et udkast til rådskonklusioner om fremme af motoriske færdigheder,
fysisk aktivitet og idræt for børn.
Børn i Danmark er generelt meget fysisk aktive, hvis vi sammenligner os med andre
lande. Der er dog fortsat mulighed for at gøre det endnu bedre i Danmark og få flere
med i idrætsfællesskabet.
Rådskonklusionsudkastet inviterer blandt andet medlemsstaterne til at fokusere mere
på samarbejde mellem forskellige sektorer som eksempelvis sundheds- og
uddannelsessektoren.
Danmark har allerede i forskellige sammenhænge fremført den danske
foreningsmodel og samarbejdet mellem idræts- og uddannelsessektoren i forbindelse
med skolereformen som gode eksempler på, hvordan man kan fremme
idrætsdeltagelsen nationalt.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Talepapir fra samrådet den 18/11-15 vedr. indstilling til kulturdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 24. november 2015, fra kulturministeren
Side 4
Regeringen ser positivt på, at der med forslaget sættes fokus på at fremme motoriske
færdigheder og øge idrætsdeltagelsen blandt børn i EU, da gode idrætsvaner skal
stimuleres i en tidlig alder.
I forlængelse af rådskonklusionerne kan jeg nævne, at der i
dagsordenspunkt 14
også er lagt op til en debat om, hvordan idrætten kan bidrage til integration, hvilket
også kan ses i lyset af det tværgående fokus på den aktuelle flygtningekrise. Her
agter jeg at nævne bl.a. DIF’s projekt Get2Sport.