Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del Bilag 32
Offentligt
1567074_0001.png
1
International Ceramic Research Center
Heilmannsvej 31 A
DK-4230 Skælskør
P (+45) 5819 0016
E [email protected]
W ceramic.dk
GULDAGERGAARD
Guldagergaard er den institution i Nordeuropa med det højeste antal faglige
keramiske aktiviteter, og Guldagergaard er ligeledes det sted i Danmark, hvor flest
keramikere er igennem værkstedet på et år.
Guldagergaard havde 142 arbejdende
kunstnere på ophold i 2014, dertil kommer 169 konferencedeltagere fra 19
nationer.
Statens værksteder havde 4 fordelt henover året.
Men vi oplever til stadighed at det er meget svært at tiltrække danskere fordi vi
opkræver brugerbetaling. Vi håber, at der kan findes en ordning for danske
kunstnere og designere, således at de på samme måde får mulighed for at komme
på Guldagergaard som på statens egne institutioner. Med et ophold på
Guldagergaard får danske kunstnere en helt særlig mulighed for større synlighed
internationalt med de kontakter, netværk og relationer som Guldagergaard med
sine enestående position giver adgang til. Begrebet artist-in-residence er hjertet i
Guldagergaards profil. Vi står med en stor international succes men svagheden er at
vi ikke kan styrke dansk keramik i dette unikke internationale miljø blandt andet på
grund af den konkurrenceforvridning der er i forhold til statens egne institutioner.
Guldagergaard tilbyder en helt unik ”pakke” for danske kunstnere med blandt andet
helt unikke soloudstillinger dels på Guldagergaard og dels qua vores internationale
anerkendte relationer i udlandet. Dette medfører en hidtil uset eksponering af
dansk keramik i udlandet.
1
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 32: Henvendelse af 10/11-15 fra Guldagergaard om udflytning af Statens Værksteder
Guldagergaard er 1 ud af 8 centre på verdensplan. Guldagergaard tilbyder ikke bare
artist-in-residence men indgår som markant aktør i internationale netværk.
Guldagergaard forsker kontinuerligt i nye materialer, teknikker og kunstneriske
udtryk mv. i samarbejde med relevant forskning, og har stærk fokus på at
aktiviteter, der kan integrere forskning og viden i konkrete metoder, teknikker og
tilgange.
FACILITETER
Hovedbygning/Bolig faciliteter:
Guldagergaard tilbyder helt unikke overnatningsfaciliteter i den gamle hovedbygning fra
1910, som dannede ramme om planteavlerfamilien i generationer indtil 1991.
Hovedbygningen har ligesom værkstedet og galleribygningen gennemgået en meget
omfattende renovering i 2015. I hovedbygningen bor kunstnerne bor side om side, og det
skaber fordelagtige vilkår for netværksdannelse som kommer danske kunstnere til gavn
ved fremtidige nye samarbejde i ind- og udland. Stuehuset er fuldstændigt bevaret med
de originale detaljer i bygningen som eksempelvis den håndmalede frise malet af
Bindesbøll i husets hall. Den store slagbænk i den gamle spisestue danner rammen om det
fælles aftensmåltid, som hvert aften er en stor og vigtig del af et ophold på Guldagergaard
inspireret af dansk højskoletradition.
Værksteder:
Guldagergaard har 17 forskellige ovne til forskellige metoder og teknikker.
Tommerup og Statens værksteder har 1 hver. Tommerup er et privat kommercielt firma
med en stor ovn.
Om keramikken i Danmark:
Keramik kræver plads!
Især hvis man vil tilbyde mere end en ovn. Derfor har man for
længst flyttet keramikuddannelsen til Bornholm. Der er stærkt et samarbejde mellem
Guldagergaard og uddannelsen på Bornholm. Ligesom Guldagergaard føler en stor
forpligtelse for nyuddannede indenfor det keramiske fag. Hvorfor Guldagergaard hvert år
arrangerer et netværksdannende forløb for nyuddannede fra 46 universiteter fra hele
verden.
Danmarks Keramikmuseum CLAY er beliggende på Fyn i Middelfart, og altså heller ikke i
hovedstaden. CLAY er desuden dannet af den gruppe danske kunstnere som også har
skabt Guldagergaard og der et stærkt samarbejde imellem os.
2
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 32: Henvendelse af 10/11-15 fra Guldagergaard om udflytning af Statens Værksteder
Udstilling på Guldagergaard:
Guldagergaard har desuden sit eget galleri Æblehus, hvor kunstnerne efter endt ophold
udstiller deres ting. Æblehuset rummer desuden Nordens største studio samling med mere
end 1000 værker skabt på Guldagergaard siden 1997. Det er ikke ualmindeligt at der til en
enkelt fernisering kommer 400 interesserede keramikkendere fra hele landet.
Universitetssamarbejde:
Centret oplever en markant stigende interesse fra især udenlandske universiteter, som
benytter stedet som research center dels pga. af den vidensbank, der findes på stedet, og
dels på grund af den efterhånden sjældne praktiske knowhow som findes på stedet.
For keramikere i Danmark og resten af Europa er Guldagergaard det eneste sted som
tilbyder workshops, symposier og efteruddannelser samt den eneste institution med så
store faglige faciliteter og udstyr. Dette understreger betydningen af Guldagergaards
eksistens for det keramiske fag. Såfremt denne udvikling fortsættes og Guldagergaard ikke
udvikles vil det medføre at dansk keramik mister mulighed for at skabe internationale
kontakter og derved svække dansk keramik og designs konkurrenceevne på sigt.
Unikke netværk:
Guldagergaard besidder et helt særligt fagligt netværk opbygget gennem de sidste 20 år
som ikke findes nogen andre steder i Danmark. Derfor kan Guldagergaard som den eneste
aktør inden for det keramiske felt være med til at give danske kunstnere adgang til hidtil
udyrkede netværk og samarbejdspartnere. Vi er projektorienterede og har gennem en
række projekter gennem årene. Vi er pt. med i en stor Horizon2020-NET ansøgning
sammen med det danske videnscenter for fødevarer FIVU, Vi er ansøger og initiativtager til
et at forberede et stort EU projekt under EU's Creative Europe program og hvor vi har
stærke partnere med fra forskellige lande. Vi er ligeledes i gang med at forberede hhv. et
Social- og et Regionalsfondsprojekt indenfor hhv. læring (ESF) og opbygning af digital
platform (ERF).
Lokal forankring med nationalt fokus
3
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 32: Henvendelse af 10/11-15 fra Guldagergaard om udflytning af Statens Værksteder
Guldagergaard har et tæt samarbejde med Slagelse Erhvervscenter med det formål
at understøtte forretningsudvikling i og markedsføring af kunstnere og
kunsthåndværkere og de keramiske industrier. Det overordnede mål er at udnytte
det store potentiale der ligger i de kreative industrier fra de enkelte kunstnere,
kunsthåndværkere til den brede vifte af forskellige andre kreative virksomheder i
den store gruppe af kreative industrier og i nye sammenhænge og partnerskaber.
Guldagergaard forener 7 vigtige og synergigivende indsatsområder:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Fremme og udvikling af keramisk kunst og kunsthåndværk
Læring og uddannelse
Samarbejde med og anvendelse af forskning
Samarbejde med relevante aktører og områder (Kreative industrier, IKT mfl.
Innovation og udvikling, herunder forretningsudvikling
Bro fra lokal til global og fra global til lokal
Central aktør i de kreative industrier.
Tværfaglighed
Guldagergaard har en dokumenteret evne til sund økonomisk styring og til at få
maksimale resultater. I Skælskør er funderet et stærkt kunstnerisk miljø blandt med
Kunstnerlavet KIT, hvor 15 professionelle kunstnere deler værkstedsfaciliteter.
Der er glas, stenhuggeri, bronzestøberi, arkitekter, billedkunstner, designere og keramikere
involverede i KIT, og kunstnere fra KIT og Guldagergaard deler eksempelvis specialudstyr.
Om udflytning af Statens Værksteder
Der er ikke pt. et stærkt keramisk miljø på Statens Værksteder i København. Der er tale om
et mindre værksted med en ovn, som vil koste maks. Kr. 50.000 at flytte til Skælskør.
Der er investeret 30 mio. i udbygningen af Guldagergaard siden 2012.
4