Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del Bilag 31
Offentligt
1566716_0001.png
FULD TALE
Arrangement:
Åbent eller lukket:
Dato og klokkeslæt:
Sted:
Taletid:
Forv. Antal deltagere:
Evt. andre forhold
ministeren bør være
opmærksom på:
Kontaktperson:
Folketingets Kulturudvalg
Samråd om mulighederne for at flytte
keramikdelen af Statens Værksteder til
Guldagergaard ved Skælskør
Lukket
11.november 2015 kl. 11.00
Folketinget
29. september 2015
Samrådsspørgsmål D:
Ministeren bedes i et lukket samråd overfor udvalget redegøre for,
om det er muligt at flytte keramikdelen af Statens Værksteder til
Guldagergaard ved Skælskør.
Begrundelse:
Guldagergaard rummer i dag nordens største keramiske værksteder.
Guldagergaard er et videns- og formidlings-center inden for keramisk
kunst. Et artist-in-residence center, hvor keramikere fra hele verden
søger om arbejdsophold i kortere eller længere tid. Der findes 8
centre på verdensplan, heraf to andre i Europa udover
Guldagergaard. Statens Værksteder har pt. 4 keramikere årligt
på ophold af 3 måneders varighed. Guldagergaard kan med sine
nyligt ombyggede faciliteter tilbyde plads til ca. 24 yderligere
kunstnere om året. Guldagergaard kan tilbyde et unikt
internationalt netværk og adgang til internationale
samarbejdspartnere. Hertil kommer en unik vidensbank og database,
som ikke findes andre steder i Danmark. Det synes derfor oplagt, at
flytte Statens Keramikværksted til Guldagergaard i Skælskør frem
for til Kronborg i Helsingør, hvor det vil koste minimum 30 mio. kr.
at etablere et keramikværksted som Guldagergaard.
Dok. nr. 15/00375-4
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 31: Talepapir fra samrådet den 11. november 2015 om flytning af Statens Værksteder for Kunst, keramikafdelingen.
1566716_0002.png
Side 2
Svar:
Tak for samrådsspørgsmålet.
Den beslutning, regeringen har truffet, er som
udgangspunkt at flytte hele institutionen
Statens Værksteder for Kunst til Kronborg i
Helsingør. Der er sat et analysearbejde i gang
for at afklare, hvordan vi gør det bedst og
billigst, sådan at det unikke miljø, der er på
Statens Værksteder for Kunst – forkortet
SVK - bevares.
Jeg kender ikke Guldagergaard i detaljer,
men jeg er indstillet på at undersøge den
mulighed, der foreslås i spørgsmålet. Både
den og andre muligheder har jeg også hørt om
tidligere. Derfor har jeg bedt den
arbejdsgruppe, som skal komme med bud på,
hvordan vi bedst muligt flytter Statens
Værksteder, om også at tage disse andre
muligheder i betragtning. Det kunne være at
flytte keramikdelen til enten Guldagergaard
eller alternativt til Tommerup Keramiske
Værksted på Fyn, hvor blandt andre Peter
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 31: Talepapir fra samrådet den 11. november 2015 om flytning af Statens Værksteder for Kunst, keramikafdelingen.
Side 3
Brandes får brændt sine enorme krukker, der
jo står som monumenter rundt omkring i
landet.
Så må analysen vise, om vi skal holde fast ved
at flytte Statens Værksteder samlet, eller vi
skal lægge keramikdelen et andet sted, f.eks.
Guldagergaard eller Tommerup.
Men det er ikke nogen enkel sag, og jeg har
nogle forbehold, som jeg gerne vil have belyst
i analysen, før jeg træffer en endelig
beslutning.
Skal der f.eks. laves en lille keramisk
”aflægger” af Statens Værksteder på
Guldagergaard? Eller skal bevillingen skæres
til Statens Værksteder, og opgaven udbydes?
Det er jo en mulighed.
Et andet spørgsmål er, om Statens
Værksteder og Guldagergaard kan
sammenlignes i forhold til, hvilken ydelse de
tilbyder kunstnerne. Statens Værksteder
tilbyder få ophold til få meget professionelle
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 31: Talepapir fra samrådet den 11. november 2015 om flytning af Statens Værksteder for Kunst, keramikafdelingen.
Side 4
kunstnere i Danmark. Guldagergaard har en
bredere kreds af brugere. De skal jo også tjene
penge.
Der er også spørgsmålet om statsstøtte. Både
Guldagergaard og Tommerup er private
foretagender, der i et eller andet omfang er i
konkurrence med hinanden. Det er derfor
nødvendigt at undersøge, om og hvordan man
– uden at komme i klammeri med EU’s
statsstøtteregler - kan flytte en statslig
funktion - med de ressourcer der knytter sig
hertil - til en af dem. Det vil jo i så fald være
en gave til dem.
Men jeg vil ikke afvise nogen muligheder.
Disse aspekter vil jeg gerne have analyseret
igennem af arbejdsgruppen. Når
arbejdsgruppen så har aflagt rapport, vil jeg
vurdere, hvad der er den samlet set bedste
løsning.
Et vigtigt spørgsmål er at se på, hvad det er
for en type opgaver Statens Værksteder for
Kunst varetager. Det er jo den der gerne
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 31: Talepapir fra samrådet den 11. november 2015 om flytning af Statens Værksteder for Kunst, keramikafdelingen.
1566716_0005.png
Side 5
fortsat skal kunne varetages, bare et andet
sted.
Statens Værksteder for Kunst’s hovedopgave
er at tilbyde værkstedsophold til landets
bedste kunstnere til projekter, de ellers ikke
kunne lave. Det sker ved at kunne tilbyde
kunstnerne arbejdsro og mulighed for
uforstyrret at kunne koncentrere sig om sit
projekt. Og der er et særligt apparat bygget
op om udvælgelsen af de kunstnere, der får
bevilget ophold. Det er baseret på de samme
principper som Statens Kunstfond med
sagkyndige udvalg, der udpeges af
kunstnernes egne faglige organisationer.
Derudover er der på Statens Værksteder en
stab af dygtige værkstedsledere, dvs. meget
specialiserede håndværkere, som kan hjælpe
kunstnerne med de håndværksmæssige
processer, hvad enten det drejer sig om
brænding af keramik, om metal, foto, tekstil
eller andre materialer.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 31: Talepapir fra samrådet den 11. november 2015 om flytning af Statens Værksteder for Kunst, keramikafdelingen.
Side 6
Der er gennem årtier opbygget et særligt
kunstnerisk miljø på og omkring
værkstederne, og det har ført til en særlig
ekspertise, om institutionen også har gjort
meget for at dokumentere og vidensdele med
andre kunstnere og med de kunstneriske
uddannelses- og forskningsinstitutioner.
Så det er på mange måder fint, unikt og
velfungerende, det der gøres i dag. Det kunne
jo tale for at beholde institutionen samlet og
flytte det hele, inklusive keramikdelen.
Men på den anden side, når Guldagergaard
har gode faciliteter, og mange keramikere og
kunsthåndværkere fra ind- og udland sætter
stor pris på stedet, og værdsætter det
fællesskab, som udfolder sig på
Guldagergaard mellem mange forskellige
typer kunstnere, så kunne det jo også være et
godt miljø at være med i.
Vi skal selvsagt ikke afskrive nogen
muligheder på forhånd, og jeg er som sagt
indstillet på at bede arbejdsgruppen, om også
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 31: Talepapir fra samrådet den 11. november 2015 om flytning af Statens Værksteder for Kunst, keramikafdelingen.
Side 7
at tage andre muligheder i betragtning. Det
kunne være at flytte keramikdelen til enten
Tommerup eller Guldagergaard.
Når arbejdsgruppen så har aflagt rapport, vil
jeg vurdere, hvad der samlet set er den bedste
løsning.