Høring om kultur i den åbne skole
21. september 2016 kl. 10 -12.45
Landstingssalen
Program:
10.00-
10.05
10.05-
10.15
Velkomst
Ved Pernille Rosenkrantz-Theil (S), formand for Børne- og Undervisningsudvalget
Status på kultur-, idræts- og foreningslivets deltagelse i arbejdet med den åbne skole og
samarbejdet med folkeskolerne
Ved Bertel Haarder (V), kulturminister
Status på implementering af folkeskolereformens idé om den åbne skole, den
understøttende undervisning og samspillet med kultur-, idræts-, og foreningslivet
Ved Ellen Trane Nørby (V), minister for børn, undervisning og ligestilling
Input fra udvalgsarbejdet: Hvordan kan skoler, fritidsliv og kommuner i højere grad
understøtte samspillet mellem skole og fritidstilbud?
Ved Arne Eggert, formand for udvalget og afdelingschef for Afdeling for Børn og
Grundskole, Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Hvordan arbejder skolerne med implementeringen af den åbne skole og den
understøttende undervisning mht. kunst, kultur og idræt?
Ved Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen
Hvordan samarbejder musik- og kulturskolerne med folkeskolerne om etableringen af de
forpligtende samarbejdsaftaler, og hvad er erfaringerne med det konkrete samarbejde?
Ved Nina Ulf Jørgensen, generalsekretær for Dansk Musikskolesammenslutning
Om erfaringerne med idrætsforeningernes samarbejde med skolerne.
Ved Søren Møller, formand for DGI
Spørgsmål og svar fra panelet
10.15-
10.25
10.25-
10.35
10.35-
10.45
10.45-
10.55
10.55-
11.05
11.05-
11.35
11.35-
11.45
Hvilken betydning har den åbne skole for opfyldelsen af folkeskolens overordnede
målsætninger, for kreativitet og dannelse i fremtidens arbejdskraft - og hvorfor er det
vigtigt?
Ved Lars Geer Hammershøj, lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU),
Aarhus Universitet
Hvordan samarbejder lærere og kunstnere, når skolen åbner sig for kulturlivet, hvad
giver de bedste forudsætninger for et godt samarbejde, og hvilke barrierer kan der
11.45-
11.55