Notat
Til Kulturudvalget
Oversigt over publikationer om kulturstatistik
Problemstilling
Som opfølgning på kulturudvalgsmødet den 15. juni 2016 om kulturpolitisk forsk-
ning og kulturens analyseinstitut indeholder dette notat et overblik over publikati-
oner om kulturstatistik fra henholdsvis Danmarks Statistik, Kulturministeriet,
Slots- og Kulturstyrelsen og Det Danske Filminstitut.
Overblikket er ikke udtømmende, da Danmarks Statistik, Kulturministeriet, Slots-
og Kulturstyrelsen og Det Danske Filminstitut løbende udgiver større og mindre
publikationer om kulturstatistik.
Baggrund
Danmarks Statistik og Kulturministeriet har et tæt og velfungerende samarbejde
på kulturstatistikområdet.
Danmarks Statistik udgiver løbende kulturstatistik i statistikbanken under områ-
derne: ’Museer og kulturarv’, ’Biblioteker’, ’Film, bøger og medier’, ’Musik og sce-
nekunst’, ’Kulturvaner og idræt’ og ’Kulturlivets økonomi og struktur’. Danmarks
Statistik udgav i 2016 en samlet rapport på kulturområdet ’Kultur 2015’, og udgi-
ver løbende ’Nyt’ -udgivelser i forbindelse med offentliggørelser af kulturstatistik i
statistikbanken.
Slots- og Kulturstyrelsen udgiver faste publikationer om kulturstatistik på forskel-
lige fagområder. Eksempelvis udgives ’Folkebiblioteker i tal’, ’Danske museer i tal’
og ’Mediernes udvikling i Danmark’ af Slots- og Kulturstyrelsen. Det Danske Film-
institut udgiver Facts & Figures om produktion og distribution af støttede danske
film årligt.
Slots- og Kulturstyrelsen og Det Danske Filminstitut udgiver yderligere ad hoc
analyser efter behov, ofte i samarbejde med eksterne partnere. Eksempelvis er
rapporten ’Kunst i det offentlige rum’ udgivet af Statens Kunstfond i samarbejde
med Slots- og Kulturstyrelsen i 2016.
Kulturministeriet udgiver den tværgående kulturvaneundersøgelse ’Danskernes
Kulturvaner’. Kulturvaneundersøgelsen blev senest udgivet i 2012, og er gennem-
ført ca. hvert 7. år. Statistik fra Kulturvaneundersøgelsen offentliggøres desuden i
Statistikbanken.
9. august 2016
Dok. nr.
Click here to enter text.