Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del Bilag 179
Offentligt
1642532_0001.png
Europaudvalget og Kulturudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
2. juni 2016
Det digitale indre marked: Nye regler for audiovisuelle medier
Medieforbruget har ændret sig markant de seneste 10 år. Flere – særlig
børn og unge - lader sig underholde på nettet og færre på traditionelt TV.
Derfor skal EU’s regler på området nu revideres. Kommissionen foreslår
mere fleksible regler for reklamer, krav om min. 20 pct. europæisk ind-
hold på streamingtjenester som Netflix og bedre beskyttelse af børn, når
de finder videoer på YouTube. Samtidig har Kommissionen nye anbefa-
linger til EU-landene om, hvordan de skal håndtere online platforme som
f.eks. Uber. Flere initiativer er i pipeline.
Hvorfor ændre reglerne?
Det nugældende direktiv for audiovisuelle medietjenester (AVMS) indeholder regler
for reklamer, andelen af europæisk indhold og beskyttelse af børn. Men reglerne
giver ifølge Kommissionen en skæv balance i forholdet mellem de traditionelle tv-
selskaber (som f.eks. TV2) og video-on-demand tjenester (som f.eks. HBO), fordi
der gælder flere og skrappere regler for tv-selskaberne. Det er problematisk i en
tid, hvor der er en udvikling mod større konvergens mellem forskellige medier. Vi-
deodelingsplatforme (som f.eks. YouTube) er slet ikke omfattet af det nugældende
direktiv. Det foreslår Kommissionen ændret (for nogle af bestemmelserne) med
henblik på at skabe mere lige konkurrencevilkår mellem de forskellige medietjene-
ster.
1/5
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 179: EU-note om det digitale indre marked: Nye regler for audiovisuelle medier.
1642532_0002.png
Forslaget til at justere AVMS-direktivet
1
indeholder minimumsbestemmelser,
2
EU-landene kan indføre strengere bestemmelser, og der en vis frihed for EU-lan-
dene i forhold til, hvordan de vil opnå direktivets mål.
Kvoter for europæisk indhold
Kommissionen vil gerne sikre, at der investeres i europæiske produktioner. Ifølge
Kommissionens undersøgelser investerer europæiske tv-selskaber i dag ca. 20
pct. af deres indkomst i originale produktioner, mens om demand-tjenester kun in-
vesterer 1 pct.
Medlemsstaterne skal under de nugældende regler sikre, at tv-selskaber sender
europæisk indhold i mindst halvdelen af tiden (fratrukket nyheder, sport, reklamer
og underholdningskonkurrencer), mens on demand tjenester har en upræcis for-
pligtelse til at fremme europæisk indhold.
3
Kommissionen vil fastholde bestemmelsen for tv-selskaber, og samtidig indføre en
ny bestemmelse om andelen af europæisk indhold i on demand-tjenesters katalog.
Bestemmelsen betyder, at medlemsstaterne skal sikre, at f.eks. streamingtjenesten
Netflix skal tilbyde min. 20 pct. europæisk indhold på en fremtrædende placering.
Ifølge Kommissionen udgør andelen af europæiske film allerede i dag over 20 pct.
hos flertallet af on demand-tjenester – også Netflix.
I dag kan EU-landene vælge at fremme europæiske film og serier ved at kræve, at
on demand-tjenester bidrager finansielt til europæiske produktioner. Fremover skal
EU-landene også have mulighed for at kræve bidrag fra on demand-tjenester, der
er etablerede i andre EU-lande, men målrettet et nationalt publikum.
Mere fleksible regler for reklamer
For at sikre tv-selskabernes indtægter, så de kan investere i europæisk indhold,
gøres reklame- og sponsoratregler mere fleksible i Kommissionens udspil:
1
2
KOM(2016)287
Dog er bestemmelserne om beskyttelse af børn mod skadeligt indhold og alle borgere mod hadefulde
ytringer ikke minimumsbestemmelser, med mindre der tale om ulovligt indhold.
3
Henholdsvis art. 16 og art. 13 i AVMS-direktivet 2010/13/EU
2/5
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 179: EU-note om det digitale indre marked: Nye regler for audiovisuelle medier.
1642532_0003.png
Mængden af reklamer:
Den nugældende overordnede regel om max. 20
pct. reklamer er fastholdt i tidsrummet 7.00-23.00, men reglen om max. 12
min. reklame pr. time foreslår Kommissionen fjernet, så tv-selskaberne kan
vælge mere frit, hvordan reklamer placeres. Reglen om højst at have rekla-
mer hver halve time lempes til hver 20. minut.
Sponsorater og produktplacering:
Der gives mere fleksible rammer for tv-
selskabers anvendelse af sponsorater og produktplacering, så længe
seerne informeres om det. I børneudsendelser, nyhedsudsendelser og for-
brugermagasiner skal produktplacering imidlertid være forbudt.
Reklamer for usunde produkter:
Mens tobaksreklamer er forbudt, kan EU-
landene vælge at forbyde alkoholreklamer eller indføre andre regler for at
begrænse børns eksponering for alkoholreklamer. Kommissionen opfor-
drer EU-landene til at sikre, at tv-selskaber og online tjenester anvender et
adfærdskodeks med retningslinjer for reklamer for usunde fødevarer hen-
vendt mod børn.
Beskyttelse af mindreårige
EU-landene skal desuden sikre, at børn beskyttes mod:
Pornografisk og voldeligt indhold:
F.eks. gennem pinkoder og mekanismer
der kontrollerer alder.
Indhold der kan skade den fysiske, psykiske eller moralske udvikling hos
mindreårige:
Sådant indhold skal gøres tilgængeligt på en måde, så min-
dreårige normalt ikke ser det hverken på tv eller på nettet (i dag gælder det
kun for tv). Samtidig opfordrer Kommissionen til at udvikle og benytte be-
skrivelser om indhold, der advarer mod f.eks. voldelige episoder eller grimt
sprogbrug, som vejledning til forældre.
Endelig skal alle borgere beskyttes mod tilskyndelser til vold eller had mod enkelte
grupper uanset, om det sker på tv eller på nettet. Det er EU-landenes ansvar at
sikre dette.
Nugældende bestemmelser om tilgængelighed for syns- og hørehandikappede er
fjernet, fordi vil blive reguleret i anden EU-lovgivning, nemlig forslag til lov om til-
gængelighed, som Kommissionen fremsatte i december 2015.
4
4
KOM(2015)615
3/5
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 179: EU-note om det digitale indre marked: Nye regler for audiovisuelle medier.
1642532_0004.png
Reaktioner
EU-landenes ministre havde en første drøftelse af forslaget til revision af AVMS-
direktivet på ministerrådsmøde den 25. maj 2015. Generelt var de positivt indstillet,
men drøftelsen afslørede også forskellige holdninger til særlig tre elementer
5
:
Kvoter for europæisk indhold:
Danmark, Sverige og Finland er imod. Frankrig sy-
nes at kvoten er for lav, da den nationale franske kvote er højere. Andre lande er
godt tilfredse.
Mere fleksible regler for reklamer:
Frankrig, Letland og Rumænien er imod, mens
de tyske delstater mener det effektivt vil begrænse de administrative byrder.
Fjerne reglerne for tilgængelighed for syns- og hørehandikappede:
Danmark, Bel-
gien, Frankrig, Sverige og Østrig er imod, fordi de mener, der fortsat er behov for
specifikke regler for medier.
Flere initiativer om online platforme
Samtidig med revisionen af AVMS-direktivet, fremlagde Kommissionen en medde-
lelse,
6
der handler om kommende initiativer i forhold til online platforme. Det dæk-
ker bredere end streamingtjenester: sociale medier (f.eks. Facebook), søgemaski-
ner (f.eks. Google), deleøkonomitjenester (Uber og Airbnb), markedspladser (f.eks.
Zalando eller eBay), betalingssystemer (f.eks. Mobile Pay).
Kommissionen vil forsøge at skabe:
Lige konkurrencevilkår for sammenlignelige digitale tjenester.
Dette aspekt
vil Kommissionen fokusere på, når reglerne i EU’s telelovgivning og e-da-
tabeskyttelsesdirektiv skal evalueres i slutningen af 2016.
Ansvarlig opførsel blandt online platforme:
Kommissionen vil forsøge at
fremme forskellige frivillige ordninger og selvregulering for at få online plat-
forme til selv at bekæmpe illegalt indhold på nettet. Kommissionen vil frem-
lægge en revision af ophavsretsdirektivet i tredje halvdel af 2016 med hen-
blik på at sikre en mere fair fordeling af indtægter fra online distribuering af
ophavsretligt beskyttet indhold (film, musik, kunst).
5
6
Dette bygger på Agence Europe, 31. maj 2016.
KOM(2016)288
4/5
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 179: EU-note om det digitale indre marked: Nye regler for audiovisuelle medier.
1642532_0005.png
Fremme tillid, gennemsigtighed og information til forbrugerne:
Kommissio-
nen vil opfordre erhvervet til frivilligt at bekæmpe ting, som reducerer tillid,
f.eks. falske anmeldelser af feriemål på online platforme.
Som et led i denne tilgang indgik Kommissionen den 1. juni 2016 en aftale med Fa-
cebook, Twitter, YouTube og Microsoft om et adfærdskodeks med retningslinjer
for, hvordan udbredelsen af ulovlig hadefuld tale på internettet skal bekæmpes i
Europa. Her forpligter IT-virksomhederne sig til at håndtere ulovlig hadefuld tale på
internettet. De skal bl.a. uddanne deres medarbejdere og gennemgå anmeldelser
om ulovlig hadefuld tale inden for 24 timer og om nødvendigt fjerne eller blokere
adgangen til indholdet.
7
Et andet eksempel er EU-landenes tilgang til tjenester inden for delingsøkonomi,
som f.eks. Uber. Kommissionen fremlagde 2. juni 2016 retningslinjer for, hvordan
forbrugere, virksomheder og offentlige myndigheder i fuld tillid kan deltage i den
deleøkonomien.
8
Dette vil blive behandlet i en særskilt EU-note snarest.
Venlig hilsen
Lotte Rickers Olesen (3330)
7
8
Kommissionens
pressemeddelelse
om adfærdskodeks for ulovlige hadefulde ytringer.
Kommissionens
pressemeddelelse
om retningslinjer for deleøkonomi.
5/5