Europaudvalget og Kulturudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
2. juni 2016
Det digitale indre marked: Nye regler for audiovisuelle medier
Medieforbruget har ændret sig markant de seneste 10 år. Flere – særlig
børn og unge - lader sig underholde på nettet og færre på traditionelt TV.
Derfor skal EU’s regler på området nu revideres. Kommissionen foreslår
mere fleksible regler for reklamer, krav om min. 20 pct. europæisk ind-
hold på streamingtjenester som Netflix og bedre beskyttelse af børn, når
de finder videoer på YouTube. Samtidig har Kommissionen nye anbefa-
linger til EU-landene om, hvordan de skal håndtere online platforme som
f.eks. Uber. Flere initiativer er i pipeline.
Hvorfor ændre reglerne?
Det nugældende direktiv for audiovisuelle medietjenester (AVMS) indeholder regler
for reklamer, andelen af europæisk indhold og beskyttelse af børn. Men reglerne
giver ifølge Kommissionen en skæv balance i forholdet mellem de traditionelle tv-
selskaber (som f.eks. TV2) og video-on-demand tjenester (som f.eks. HBO), fordi
der gælder flere og skrappere regler for tv-selskaberne. Det er problematisk i en
tid, hvor der er en udvikling mod større konvergens mellem forskellige medier. Vi-
deodelingsplatforme (som f.eks. YouTube) er slet ikke omfattet af det nugældende
direktiv. Det foreslår Kommissionen ændret (for nogle af bestemmelserne) med
henblik på at skabe mere lige konkurrencevilkår mellem de forskellige medietjene-
ster.
1/5