Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del Bilag 178
Offentligt
1641744_0001.png
Notat
Kommenteret høringsnotat over bekendtgørelse om kroers, foreningers
og virksomheders anvendelse af kongekronen
Folketinget behandler i øjeblikket L 174 om forslag til lov om ændring af
arkivloven (kroers, foreningers og virksomheders anvendelse af kongekronen).
Loven forventes vedtaget den 2. juni 2016 med ikrafttrædelse den 1. juli 2016.
Det fremgår af lovforslaget, at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om,
at kroer må anvende kongekronen samt fastsætte regler om, at kongekronen må
anvendes som en del af foreningers og virksomheders logo, når historiske grunde
taler for det.
For at bekendtgørelsen om kroers, foreningers og virksomheders anvendelse af
kongekronen (herefter benævnt bekendtgørelsen), jf. det i L 174 indeholdte forslag
til ny § 5 a og 5 b, kan træde i kraft samtidig med lovforslaget, sendte
Kulturministeriet udkast til bekendtgørelsen i høring den 29. april 2016.
Høringsfristen var den 20. maj 2016
Til og med den 20. maj 2016 har 8 foreninger mv. afgivet høringssvar.
Dok. nr. 16/01014-14
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 178: Kommenteret høringsnotat over bekendtgørelse om kroers, foreningers og virksomheders anvendelse af kongekronen, fra kulturministeren
1641744_0002.png
Side 2
Danmarks-Samfundet, Foreningen af Officerer uden for aktiv tjeneste og Kongelig
Dansk Aeroklub meddeler i deres høringssvar, at de ikke har bemærkninger til
lovforslaget.
Bemærkninger om kroers anvendelse af kongekronen
HORESTA
spørger i sit høringssvar til bekendtgørelsens § 2, nr. 3, vedrørende, at
kongekronen kan anvendes på hjemmeside, brevpapir og lignende, hvis
kongekronen indgår som en naturlig del af en fotografisk gengivelse af
krobygningen og eller krobygningens nære omgivelser.
HORESTA
påpeger, at det
ud fra førnævnte formulering er usikkert, om kongekronen eksempelvis kan
anvendes på f.eks. menukort, tallerkener og andre former for
markedsføringsmaterier, hvorfor bestemmelsen bør uddybes.
HORESTA
påpeger endvidere, at forudsætningen for at en kro kan anvende
kongekronen er, at kroen har haft en tidligere ejer med kongeligt privilegium. På
den baggrund foreslår
HORESTA,
at kravet i bekendtgørelsens § 3, vedrørende at
skilte med kongekronen skal være ledsaget af teksten ”Kro med tidligere kongeligt
privilegeret ejer”, udgår. I den forbindelse påpeger
HORESTA,
at der er tale om en
lang tekst, som kan være vanskelig at passe ind.
Afslutningsvis foreslår
HORESTA,
at Rigsarkivet skriver til de relevante kroer og
gør opmærksom på 2 års fristen, jf. bekendtgørelsens § 4, idet det ikke kan
forventes, at alle kroer vil være opmærksomme herpå.
Kulturministeriets bemærkninger
Det følger af bekendtgørelsens § 2, nr. 3, at kroer kan anvende kongekronen på en
hjemmeside, brevpapir og lignende, hvis den indgår som en naturlig del af en
fotografisk gengivelse af krobygningen eller/og krobygningens nære omgivelser.
Det er Kulturministeriets vurdering, at ”lignende” kan omfatte andre former for
markedsføringsmaterialer, og kongekronen kan således gengives på eks. menukort,
hvis den indgår som en naturlig del af en fotografisk gengivelse af krobygningen
eller/og krobygningens nære omgivelser.
I forhold til kravet om, at skilte med kongekronen skal være ledsaget af teksten
”Kro med tidligere kongeligt privilegeret ejer”, skal Kulturministeriet gøre
opmærksom på, at dette krav alene gælder for skilte, der opsættes efter
bekendtgørelses ikrafttrædelse, jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 1. Det er derfor
Kulturministeriets vurdering, at kroen kan tilpasse nye skilte efter dette krav og
ikke skal passe teksten ind i eksisterende skilte. Kulturministeriet finder, at
kongekronen fortæller kulturhistorien om det historiske netværk af kongeligt
privilegerede kroer, og den nævnte tekst vil bidrage til en forståelse heraf.
Kulturministeriet kan desuden oplyse, at Rigsarkivet vil sende et brev til samtlige
kroer i Danmark, der bærer ordet ”kro” i sit navn, og gøre opmærksom på de nye
regler for anvendelse af kongekronen.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 178: Kommenteret høringsnotat over bekendtgørelse om kroers, foreningers og virksomheders anvendelse af kongekronen, fra kulturministeren
1641744_0003.png
Side 3
Bemærkninger om foreningers anvendelse af kongekronen
Kongelig Dansk Yachtklub
anfører i sit høringssvar, at det ikke bør være lovligt at
anvende en ”åben krone” i forbindelse med ordet kongelig, idet dette vil være egnet
til at skabe tvivl om kongekronens udseende.
Kongelig Dansk Yachtklub
påpeger,
at anvendelsen af ordet kongelig i et navn næsten er uløseligt forbundet med
anvendelse af en kongekrone i ens logo.
Kulturministeriets kommentar
Kongekronen (”den lukkede kongekrone”) anses for at være et statskendetegn, som
er forbeholdt kongehuset og statslige myndigheder. Det følger af bemærkninger til
lovforslaget, hvordan kongekronen er udformet. En åben krone er ikke et
statskendetegn, og anvendelsen af denne krone er derfor ikke strafbelagt. Regler
der regulerer anvendelsen for den åbne krone falder udenfor denne
bekendtgørelses område, da bekendtgørelsen alene vedrører kongekronen (”den
lukkede kongekrone”).
Danske Soldaters Landsråd
anfører i sit høringssvar, at soldaterforeninger bør
undtages fra bekendtgørelsens § 6, hvorefter foreninger og virksomheder kan
ansøge Rigsarkivet om tilladelse til at anvende kongekronen i deres logo.
Danske Soldaters Landsråd
påpeger, at der i stedet bør indsættes et nyt stk. 2,
hvorefter soldaterforeninger undtages, men i stedet skal indberette oplysning om
organisationens logo samt en kort historisk redegørelse og organisationens
vedtægter/love.
Danske Soldaters Landsråd
oplyser endvidere, at eksempelvis De Danske
Garderforeninger består af omkring 70 garderforeninger fordelt over hele landet og
i udlandet, der anvender den lukkede kongekrone i deres logo. I den forbindelse
påpeger
Danske Soldaters Landsråd,
at indberetningen i forhold til anvendelsen af
kongekronen alene bør gælde landsforeninger og ikke lokalforeninger, dermed
undgår Kulturministeriet tillige at behandle hundredevis af indberetninger.
Kulturministeriets kommentar
For at kunne anvende kongekronen skal en forening ansøge Rigsarkivet herom, jf.
bekendtgørelsens § 6. Kulturministeriet finder, at der bør gælde ens regler for
ansøgningsproceduren og vil på den baggrund ikke undtage en forening for kravet i
bekendtgørelsens § 6.
Hvorvidt en landsforenings ansøgning kan dække underliggende lokalforeninger
vil blandt andet bero på, om den historiske baggrund for at anvende kongekronen
er sammenfaldende, samt om foreningernes logoer er ens. Endvidere fremgår det af
bekendtgørelsens § 7, stk. 3, at en forenings vedtægter skal indsendes i forbindelse
med ansøgningen, og dette krav gælder for alle foreninger, med mindre der er tale
om de samme vedtægter.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 178: Kommenteret høringsnotat over bekendtgørelse om kroers, foreningers og virksomheders anvendelse af kongekronen, fra kulturministeren
1641744_0004.png
Side 4
Bemærkninger om virksomheders anvendelse af kongekronen
DI
opfordrer i sit høringssvar til, at Kulturministeriet gør de pågældende
virksomheder, der anvender kongekronen, opmærksomme på de nye regler for
anvendelsen af kongekronen. I den forbindelse finder
DI,
at virksomheder, som i
dag anvender kongekronen, bør kunne fortsætte med dette uden behov for
ansøgning.
DI
påpeger, at dette ikke mindst bør gælde, hvor kongekronen
anvendes blandt nuværende og tidligere statsselskaber herunder som følge af
anden lovgivning eks. postlovens § 19, hvorefter den befordringspligtige
postvirksomhed skal anvende det kronede posthorn.
Endvidere gør
DI
opmærksom på, at bekendtgørelsens § 10, hvorefter tilladelsen
for virksomheder til at anvende kongekronen gives til virksomhedens ejer,
forekommer uhensigtsmæssigt i relation til virksomheder med flere ejere.
DI
påpeger, at bestemmelsen ikke tager højde for tilfælde, hvor en virksomhed kan
være – eller fremtidigt omdannes til – f.eks. et selskab med en større og hyppigt
skiftende ejerkreds.
DI
foreslår afslutningsvis, at en løsningsmulighed kunne være,
at en tilladelse gives til virksomhedens øverste ledelsesorgan.
Kulturministeriets kommentar
Kulturministeriet har alene kendskab til virksomheden Marienlyst, som kan være
omfattet af bekendtgørelsens anvendelsesområde. I forbindelse med at forslag om
ændring af arkivloven (kroers, foreningers og virksomheders anvendelse af
kongekronen) blev sendt i høring, blev lovforslaget blandt andet sendt til
Marienlyst. Hvorvidt virksomheder kan anvende kongekronen med hjemmel i
bekendtgørelsen beror på, om anvendelsen kan begrundes historisk, jf.
bekendtgørelsens § 8. Virksomheder, som allerede har en tilladelse til at anvende
kongekronen med hjemmel i anden lovgivning eller fra en statslig myndighed, vil
fortsat kunne anvende kongekronen og er ikke underlagt reglerne i denne
bekendtgørelse.
På baggrund af
DI´s
bemærkninger til bekendtgørelsens § 10, hvorefter tilladelsen
for virksomheder til at anvende kongekronen gives til virksomhedens ejer, har
Kulturministeriet valgt at ændre bestemmelsen, således at tilladelsen til at
anvende kongekronen gives til virksomhedens ledelse.
Post Danmark
anfører i sit høringssvar, at de stiller sig uforstående over, at Post
Danmark ikke har været på høringslisten hverken i forbindelse med
bekendtgørelsen eller ændringen af arkivloven.
Post Danmark
påpeger, at
kongekronen er en fast bestanddel af det kronede posthorn, som Post Danmark i
henhold til postlovens § 19, er forpligtet til at anvende, da Post Danmark er
udpeget som befordringspligtig postvirksomhed i Danmark.
Post Danmark
forudsætter, at de fremover fortsat kan anvende kongekronen i samme omfang,
som de gør i dag, og at de på grund af postlovgivningen ikke er omfattet af kravene
i bekendtgørelsen om indgivelsen af ansøgning mv. Afslutningsvis foreslår
Post
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 178: Kommenteret høringsnotat over bekendtgørelse om kroers, foreningers og virksomheders anvendelse af kongekronen, fra kulturministeren
1641744_0005.png
Side 5
Danmark,
at det i bekendtgørelsen udtrykkeligt indføjes, at den befordringspligtige
postvirksomhed ikke er omfattet af reglerne i bekendtgørelsen.
Kulturministeriets kommentar
Som oven for nævnt vil virksomheder, som allerede har en tilladelse til at anvende
kongekronen med hjemmel i anden lovgivning eller fra en statslig myndighed,
fortsat kunne anvende kongekronen og er ikke underlagt reglerne i denne
bekendtgørelse. På den baggrund er lovforslaget samt bekendtgørelsen ikke sendt i
høring hos disse virksomheder. Eftersom Post Danmark blot er en ud af adskillige
virksomheder, som i dag lovligt anvender kongekronen og fortsat kan gøre dette,
finder Kulturministeriet det uhensigtsmæssigt, at den befordringspligtige
postvirksomhed indføjes i bekendtgørelsen, da det kan skabe forvirring i forhold til
andre virksomheder, der ligeledes ikke er omfattet af bekendtgørelsens
anvendelsesområde, men som fortsat lovligt kan anvende kongekronen.