Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del Bilag 176
Offentligt
1640164_0001.png
Det Kongelige Teaters strategi 2016-2019
DET KONGELIGE TEATERS STRATEGI 2016-2019
5K - TVÆRGÅENDE TÆNKNING OG SAMARBEJDE
1
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Oplæg samt notat om Det Kongelige Teaters strategi
1640164_0002.png
Det Kongelige Teaters strategi 2016-2019
Måske synes nogle, at arbejdet med en strategi bare er luftig snak, der forstyrrer
det egentlige arbejde. Men sandheden er, at det virker! Takket være strategien og
jeres arbejde med at indfri alle de handleplaner, som I har identificeret ude i
afdelingerne, så udvikler vi teatret og flytter det til et sted, hvor vi står langt bedre
rustet til at klare fremtidens storme og en langt hårdere konkurrencesituation.
De 133 handleplaner, der blev identificeret, da vi indledte strategiprocessen, skulle
sikre, at der kom handling bag ordene, og at vi bevæger os fra driftsorganisation
til udviklingsorganisation. Det er dejligt at kunne konstatere, at det også har været
tilfældet, for en lang række af de handleplaner er i dag indfriet. Blandt andet:
Skuespillet har etableret et stort, nyt og fast skuespillerensemble på 20
medlemmer. Skuespillet har også udviklet to nye formater: KGL Akut, der
skaber aktuelt og vedkommende teater og KGL Dansk, der gennem
talentudvikling udvikler ny, dansk dramatik i forskellige formater.
Balletten har fået skabt en god dialog mellem dansere og ledelse og
derigennem en ny kultur, der sikrer større fleksibilitet og tillid - en
kulturændring der også er påbegyndt på Balletskolen. Balletten har
desuden planlagt en ekstra titel i sæson 17/18 samt udviklet flere nye
formater og lagt en plan for opførelser i byrummet på ”uventede” steder.
Operaen har etableret et advisory board og har i kraft af en stor bevilling
påbegyndt arbejdet med at skabe et kernerepertoire. Operaen har
desuden optimeret ledelsesgruppen senest med ansættelse af en
kapelchef, og der er etableret en mere velfungerende team-struktur i
operaens administrationen.
KGL+ har udviklet et solidt fundament af formater, der skal sikre, at Det
Kongelige Teater opleves åbent og tilgængeligt, og medvirker til at udvide
2
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Oplæg samt notat om Det Kongelige Teaters strategi
1640164_0003.png
Det Kongelige Teaters strategi 2016-2019
oplevelsen af os ude i landet. Formaterne videreudvikles løbende i tæt
dialog og samarbejde med skoler, kommuner, institutioner og teatrets
kunstnere - på tværs af huse og kunstarter.
Kommunikationsafdelingen har fået ny visuel identitet, udviklet et nyt
intranet, sat fokus på den digitale kommunikation og fået flere følgere på
de sociale medier. Kommunikationsafdelingen har desuden sat fokus på
bedre intern kommunikation til flere.
Salg, planlægning og strategisk analyse har fået en webbaseret
telefoniløsning, der giver større fleksibilitet samt øget viden om adfærd og
belastning. Afdelingen har desuden etableret en fællesdatabase med
kundeviden, der gør det muligt at arbejde mere evidensbaseret.
Kommercielle aktiviteter har gennemført et udbud af hele teatrets F&B-
område og etableret en samarbejdsaftale med Meyers, der fremover skal
drive alle vores kantiner, barer og restauranter og sikre en udvikling af
foyerområderne.
Sceneteknisk afdeling har afholdt åbne teknikmesser og loppemarked
samt nationale og internationale workshops, oplæg og værtskaber.
Sceneteknisk afdeling har desuden opnået kompetenceløft hos en række
medarbejdere gennem uddannelse, kursusaktivitet og fokuseret
sidemandsoplæring.
Kostume- og maskørafdelingen har udviklet en fælles Facebook- og
Instagramprofil, for at bidrage til mere synlighed omkring de kostumer og
parykker, der producere til forestillingerne. Herudover har afdelingen
afholdt Kost&Mask-seminar for ca. 250 skræddere, kostumedesignere og
3
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Oplæg samt notat om Det Kongelige Teaters strategi
1640164_0004.png
Det Kongelige Teaters strategi 2016-2019
koordinatorer fra de nordiske lande, hvor der er blevet delt faglig viden
blandt de mange deltagerne.
Vi indledte strategiprocessen med at identificere fem vigtige, overordnede
temaer for, hvad vi ønsker, Det Kongelige Teater skal være kendt for i den danske
befolkning: Det inviterende, det udvidede, det relevante, det excellente og det
nytænkende. Siden har vores virkelighed været i forandring på grund af
sparerunden. Men vi holder fast i strategien og arbejdet med at bevæge os fra
drift til udvikling, fordi det er en nødvendighed i en tid, hvor Det Kongelige Teater
er i hård konkurrence med en lang række andre kulturtilbud og folks tid i det hele
taget.
Det næste skridt i strategiarbejdet sætter fokus på en optimering af det
tværgående samarbejde på teatret. Vi kalder det for ’Strategi 5K’, fordi vi har
identificeret fem tværgående områder, som vi VIL lykkes med: Kunst,
Kommunikation, Kundeoplevelse, Kommercielle aktiviteter og Kyst-til-kyst.
Tænk derfor disse 5 K’er med ind næste gang I arbejder med handleplanerne i
jeres afdeling og beslutter jer for, hvilke områder I fremover vil satse på.
Jeg håber, I vil tage godt imod de 5K’er.
De bedste hilsner
Morten Hesseldahl
4
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Oplæg samt notat om Det Kongelige Teaters strategi
1640164_0005.png
Det Kongelige Teaters strategi 2016-2019
KUNSTEN
Vores ambition er at lave scenekunst på allerhøjeste kunstneriske niveau. Vi vil
bidrage til danskernes selvforståelse og dansk identitet ved gennem kunsten at
skabe forståelse for fortiden, nutiden og fremtiden.
”Vi har en fantastisk klassikertradition, der både formår at tiltrække det garvede
publikum igen og igen og helt nye begyndere. Tradition er vidunderlig, men man
skal forstå, hvad den betyder. Vi skal trænge ind i klassikerne, og vi skal udfordre
dem – og vi skal også blive ved med at udvikle nye formater og tiltrække nye
publikummer.”
Nikolaj Hübbe, balletmester
Vi skal hele tiden turde nytænke vores koncepter og valg i spændingsfeltet
mellem tradition og fornyelse. Vi skal spejle det, der foregår i publikum og i tiden,
og dermed både følge og sætte dagsordenen.
”Det danske publikum er et no nonsense-publikum med en intuitiv sans for
kvalitet. Det er et publikum, der vil have forestillinger, som er umiddelbart
forståelige og ikke kryptiske, avantgardistiske iscenesættelser, der kræver flere
ugers forberedelse. Vi skal skabe tilgængelige forestillinger med relevans, nerve,
og passion.”
Sven Müller, operachef
Vores kunst skal kunne være elitær i udførelsen men ikke i opfattelsen, og vi skal
tilbyde det bedste af det bedste til så mange som overhovedet muligt. Vi vil skabe
begavet og vedkommende kunst, der underholder, udfordrer og inspirerer. Vi vil
vise, at god kunst gør livet større!
”Vi kan i dag ikke forudsætte en grundviden hos vores publikum, derfor skal man
kunne opleve vores forestillinger uden forudsætninger. Vi skal fortælle historier,
som om det er første gang, folk hører dem. Vi skal ikke holde os tilbage ift. at
turde være morsomme og underholdende, så længe vi kan skabe relevans og
kant.”
Morten Kirkskov, skuespilchef
5
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Oplæg samt notat om Det Kongelige Teaters strategi
1640164_0006.png
Det Kongelige Teaters strategi 2016-2019
Målsætningen er en grundigere og mere langsigtet repertoireplanlægning på
tværs af teatret, fordi det overordnede og langsigtede blik vil give os større
mulighed for at dele erfaringer og betragtninger mellem de kunstneriske
afdelinger og marketing, salg m.fl. Det vil også gøre det nemmere at planlægge
tværgående kampagner og give den kommercielle afdeling større frihed til at
planlægge deres aktiviteter rundt om de gældende arrangementer. Og det vil
gøre teatret i stand til at styre egne ressourcer meget bedre.
6
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Oplæg samt notat om Det Kongelige Teaters strategi
1640164_0007.png
Det Kongelige Teaters strategi 2016-2019
KUNDEOPLEVELSEN
Det Kongelige Teater er hele Danmarks teater og skal være åbent og inviterende
for alle på tværs af baggrund og generationer. Vi tror på, at vi kan udvikle Det
Kongelige Teater til et oplevelsesrum ud over det sædvanlige, hvis vi gennem
vidensdeling af både kvantitative og kvalitative data synliggør værdien af
kundeoplevelsen for alle på teatret.
Vi tror på, at vi kan skabe kundeoplevelser i særklasse, hvis vi sikrer en samlet
prioritering af teatrets repertoire, så alle afdelinger har ressourcer til at løfte det,
og hvis vi engagerer teatrets mange ansatte - på tværs af afdelinger, huse,
scener, kunstarter og fagligheder - til at samarbejde om udvikling og optimering
af kundeoplevelsen.
Mængden af publikummer og variationen af aktiviteter er de største udfordringer
ift. kundeoplevelsen på Det Kongelige Teater. Vi skal hvert år imødekomme
650.000 publikummer med vidt forskellige ønsker og behov på tværs af flere
forskellige kunstarter, tre huse, syv scener, op mod 1500 forskellige forestillinger,
koncerter, turnéforestillinger og andre aktiviteter i vidt forskellige formater. Hertil
kommer alle dem, der møder os på vores digitale platforme.
Derfor er det vigtigt at udarbejde en stærk kundeoplevelsesstrategi, som har
fokus på, hvornår vi udtrykker os ensartet, og hvornår vi arbejder differentieret.
Arbejdet med kundeoplevelsen er desuden fordelt på flere afdelinger, og derfor
ligger der en udfordring i at få prioriteret arbejdet i alle afdelinger samt at finde
nye måder at arbejde sammen på i organisationen.
7
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Oplæg samt notat om Det Kongelige Teaters strategi
1640164_0008.png
Det Kongelige Teaters strategi 2016-2019
KOMMUNIKATION
Kommunikationsafdelingen har naturligt en stor berøringsflade med stort set alle
afdelinger på Det Kongelige Teater, og det tværorganisatoriske arbejde er i høj
grad en grundsten i fundamentet for afdelingen. Samtlige fokusområder for
kommunikationsafdelingen involverer flere afdelinger og viser med stor
tydelighed behovet for styrkelsen af det tværorganisatorisk samarbejde.
De største barrierer for at lykkedes med vores kommunikationsstrategier er den
interne kultur samt manglen på interne strukturer og forventningsafstemninger.
Vores tværorganisatoriske tiltag skal alle skabe grobund for at få elimineret disse
barrierer.
Kommunikationsafdelingen ’ejes’ af alle. Det betyder, at det ofte er en kunst at få
de høje ambitioner til at gå op med de ressourcer, afdelingen besidder.
Kodeordet her er prioritering og en fælles forståelse internt i husene for dette. Vi
skal udfordre tanken om en ligeligt fordelt PR- og marketingindsats på alle
aktiviteter, og i stedet arbejde med ’indholdet’ på tværs af kanaler.
Det skal også overvejes, om der skal iværksættes et egentligt brandingarbejde.
For eksempel i form af en ensretning af kommunikationen ved hjælp af et slogan
og/eller en overordnet kampagneoverskrift. Det vil kunne skabe større intern
sammenhængskraft og følelsen af bevægelse i en fælles retning samt en bedre,
mere tidssvarende og mere relevant opfattelse af Det Kongelige Teater eksternt.
8
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Oplæg samt notat om Det Kongelige Teaters strategi
1640164_0009.png
Det Kongelige Teaters strategi 2016-2019
KOMMERCIELLE AKTIVITETER
Vores kommercielle aktiviteter bidrager til teatrets kerneydelse ved at skabe
ekstraindtægter gennem udlejninger, F&B- drift samt rytmiske koncerter. Med de
kommercielle aktiviteter åbner vi teatret op for mange nye publikummer – i 2014
og 2015 har vi samlet haft mere en 100.000 gæster på besøg ifm. aktiviteter for
eksterne partnere. Den væsentlig merindtægt fra disse aktiviteter bidrager til
vores kunstneriske niveau - og den fortælling skal vi blive ved med at tydeliggøre
internt.
Vores kommercielle strategier er på nuværende tidspunkt splittet op på hver
enkelt afdeling under kommerciel afdeling. På grund af dette går et stort
potentiale tabt, fordi vores dialog med eksterne partnere og brugergrupper ikke
bliver fyldestgørende for, hvad teatret kan tilbyde af muligheder.
Målsætningen er at opnå et samlet, fælles overblik over alle kommercielle visioner
gennem bedre kommunikation på tværs af teatret. Ved at samles om én fælles,
overordnet strategi målretter vi de kommercielle afdelingers dialog med
omverdenen og gør den langt mere klar og relevant for modtageren. Derfor skal
vi nytænke tværgående fora og højne gennemsigtigheden i vores arbejde.
Teatrets særkende, vores produkt: kunsten og husene – er vores force. Vi skal
samarbejde med teatrets kunstneriske afdelinger og KGL+ om udvikling af nye
koncepter for kongelig underholdning og kreativ teambuilding.
9
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Oplæg samt notat om Det Kongelige Teaters strategi
1640164_0010.png
Det Kongelige Teaters strategi 2016-2019
KYST TIL KYST
Den konventionelle opfattelse af, hvad det Kongelige Teater kan og skal er ikke
længere tidssvarende. Vi skal ikke være et ophøjet og lukket teater, vi skal heller
ikke sidde fast i klicheen om ’magien i mørket’, og vi skal i højere grad end tidligere
være en del af samtiden. Vi vil insistere på, at man sagtens kan få en stor
balletoplevelse i en park i Brønderslev eller opnå ny samfundsindsigt ved en debat
på Gram Slot.
Som hele Danmarks teater er vi en vigtig partner i kulturlivet og i
uddannelsessystemet. Vi vil ud til danskerne med mange forskelligartede
aktiviteter, der både er anderledes, interessante og relevante. Ikke kun med blik
for målgrupper og segmenter – alder er underordnet, interesse og nysgerrighed
er det vigtigste.
Netværk og lokalt samarbejde er essentielt, og vores tilstedeværelse ude i landet
genererer omfattende og positiv omtale i et stort og bredt spektrum af lokale
medier.
Samarbejdet med kommunikationsafdelingen skal styrkes, så teateret fremstår
med en fælles fortælling om bredden af aktiviteter. Vi skal være i tæt dialog med
de kunstneriske afdelinger for kontinuerligt at udvikle supplerende oplevelser
omkring eksempelvis teatrets børne- og familieforestillinger.
Det er vigtigt, at teatrets kunstneriske ensembler anerkender, at disse
supplerende aktiviteter - ude i landet - er en naturlig del af ens virke som
fastansat kunstner ved Det Kongelige Teater. I flere ensembler er det godt på vej,
men det er vigtigt, at den ledelsesmæssige italesættelse og de aftalesæt,
ensemblerne arbejder ud fra, også afspejler denne nye fortælling om teatret.
Du kan læse meget mere, om visionerne og fokusområder for hver af de 5 K’er
her (På Kongesiden linkes her til 5K-skrivet til bestyrelsen).
10
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Oplæg samt notat om Det Kongelige Teaters strategi
1640164_0011.png
Det Kongelige Teaters strategi 2016-2019
Hvis du har du input til strategien, så kontakt din afdelingschef, som kan tage dit
input med i jeres afdelings arbejde med strategien.
11