Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del Bilag 130
Offentligt
1613959_0001.png
Nørremarksvej 160, 7120 Vejle Ø – 61713146 – [email protected]
Vejle den 19. feb. 2016
Til
Dansk Trav Centralforbundet
Jeg skriver til centralforbundet for at få svar på spørgsmål, der svirrer rundt i hovedet, for jeg synes
snakken om nedlæggelse af baner er noget forvirrende.
Jeg kan forstå, at snakken om nedlæggelse af baner opstår fordi, tilskud fra skal vi kalde det offent-
lige ændres således, at travsporten generelt får mindre. Det er en politisk beslutning.
Så har jeg forstået, at dansk travsport selv fordeler det samlede tilskud til de enkelte baner, og her
har man valgt en fordeling, som betyder, at nogle baner må lukke.
Hvad er kriteriet for tildeling af tilskud? – Er der ikke tale om en fordeling basseret på objektive og
tilgængelige oplysninger? – Jeg har ikke set oplysninger hverken internt eller i offentligheden om,
hvorfor f.eks. Billund Trav må lukke fordi man ikke vil få tilskud.
Jeg synes jo, at en geografisk beliggenhed må være af stor betydning for travsporten som helhed.
Derudover bør opbakningen i den enkelte banes område betyde noget.
Det tredje jeg vil pege på som et vigtigt kriterie er, om banen kan forvalte opbakningen fra lokal-
området altså, at driften af banen er positiv.
Jeg er flyttet fra Ålborg til Vejle inden for det sidste år, og har derfor flyttet min interesse fra Ålborg
til Billund. Ingen kunne vel finde på at tale om nedlæggelse af Ålborg, selv om den i mange år rent
ud sagt kørte med ”røven” i vandskorpen.
Jeg er ikke tilhænger af, at man skal nedlægge travbaner overhovedet, men Nordjylland har trods
alt Ålborg og Skive er jo en lille bane beliggende i Nordjysk områdes udkant.
Midtjylland har Århus, og den kan vel heller ikke nedlægges.
Så har Sydjylland Billund, som jo altså som jeg forstår det, er valgt af DTC som mulig offer i denne
sag.
Fyn har Odense, som så vidt jeg ved, kører dårlige end Billund.
Der er jo ikke længere fra Odense til Billund end omvendt, men man skal jo tænke på, at Billund
har helt til grænsen, mens fynboerne ikke synes, der er særligt langt til København.
Jeg kan godt forstå, at der er nogle baner, der overhovedet ikke er i tankerne, når/hvis man skal
lukke baner, men ser man geografisk og fanmæssigt på det, kan jeg overhovedet ikke forstå, at Bil-
lund er på tale.
Så vidt jeg er orienteret er omsætningen på de lukningstruede baner nogenlunde på samme niveau,
så man kan jo roligt lade det geografiske bære hovedargumentet.
Da jeg ikke i offentligt tilgængelige informationer har kunnet få tilfredsstillende svar på hvorfor Bil-
lund, vil jeg nu gerne spørge DTC, hvorfor Billund og kunne man ikke have fordelt tilskuddene,
så man ikke behøver at lukke baner overhovedet.
Med venlig hilsen fra travsports fan (ikke spilleinteresseret),
Niels Krog