Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del Bilag 107
Offentligt
1602237_0001.png
VEJLEDNING OM IKKEKOMMERCIELT TV I MUX1
Sendesamvirket Hovedstaden
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Henvendelse af 19/2-16 fra Sendesamvirket Hovedstaden og Mediehuset København om bemærkninger til vejledning om ikkekommercielt tv i MUX1
Indhold
1. Indledning ......................................................................................................3
2. Tilladelse, timer og tilladelsesområde ..........................................................5
3. Udøves fra tilladelsesområdet .......................................................................6
4. Førstegangs og egenproduktion ..................................................................10
5. Europæiske programmer .............................................................................14
6. Publikum .....................................................................................................15
7. Tilsyn, tilskud, rapport og regnskab ...........................................................17
8. Overtrædelse af regler og straf. ...................................................................19
9. Kilder ...........................................................................................................20
Bilag 1 – Rapport til Kulturstyrelsen ..............................................................21
2
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Henvendelse af 19/2-16 fra Sendesamvirket Hovedstaden og Mediehuset København om bemærkninger til vejledning om ikkekommercielt tv i MUX1
1. Indledning
Sendesamvirket Hovedstaden ønsker med denne vejledning af få afklaret en række forhold omkring
ikkekommercielt tv i MUX1, så der kan opbygges en transparent praksis på området.
Nyordningen vedrørende ikkekommercielt tv i MUX 1 trådte i kraft 1. marts 2014.
Repræsentanter fra Sendesamvirket Hovedstaden deltog i det lovforberedende arbejde, der blandt andet
førte til Kulturstyrelsens Rapport om nyordning for lokalradio og -tv.
På side 11 i rapporten anføres:
”Det skal dog bemærkes, at en definition ud fra et ”Til, Fra & Om/Med” kriterium –
uanset at den er bred – vil kunne dæmme op for ikke mindst den ideel interessebestemte
programvirksomhed, herunder den ensidigt forkyndende, der har været en af de centrale
problemstillinger i den skiftende lokalradio- og tv ordning. ”
og senere på side 25:
” Et af de store problemer har i denne forbindelse været omfanget af kædestationer – altså
stationer der har programtilladelse til flere regioner under samme navn”.
Sendesamvirket Hovedstaden var og er enig i, at der under nyordningen effektivt skulle lukkes af for
ovenstående muligheder gennem udstedelse af tilladelser og udbetaling af tilskud.
Hovedprincipperne i nyordningen er:
1. Lokal forankring
Til, Fra & Om/Med kriterierne vedrørende indhold kombineret med tilladelsesområdet
2. Egenproduktion
Det redaktionelle skal være forankret i foreningen med hjemsted i tilladelsesområdet
3. Kvalitet og publikum
Dokumentation af brancheerfaring og kontakter i ansøgningsgrundlaget og krav til seertal
4. Brug af sociale medier og web-tv
Positive elementer i ansøgningen om tilladelse, som var en del af skønhedskonkurrencen
5. Bedre økonomi
Flere midler til færre tilladelser og færre egenproducerede timer.
3
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Henvendelse af 19/2-16 fra Sendesamvirket Hovedstaden og Mediehuset København om bemærkninger til vejledning om ikkekommercielt tv i MUX1
Den Europæiske Menneskeretskonvention
Sendesamvirket Hovedstaden er af den opfattelse at Radio- og tv-nævnets praksis – håndteret af
Kulturstyrelsen- er i strid med Den Europæiske Menneskeretskonvention.
En afgørelse som fratager en forening sendetilladelsen og påbyder foreningen at tilbagebetale
driftstilskuddet vil oplagt ikke være proportional med de fleste forsømmelser en forening har udvist i
forbindelse med udøvelse af sin programvirksomhed.
Med henvisning til Den Europæiske Menneskeretskonvention (”EMRK”) artikel 10 stk. 2, jf. stk. 1.
Er det ifølge den kommenterede EMRK (DJØF 2012 bd. 2 side 807),
“oplagt at lukning af medier … pålæg om at betale erstatning… ” […] “udgør en
indblanding i ytringsfriheden… ”
En sådan afgørelse fra Radio- og tv-nævnet vil med sandsynlighed ikke overleve en prøvelse i relation
til artikel 10, stk. 2.
En lukning af foreningens programvirksomhed vil typisk være uden proportion i forhold til Nævnets
præmisser, og lukningen er allerede af den grund ikke “nødvendig” i et “demokratisk samfund”.
Sendesamvirket Hovedstaden
Sendesamvirket Hovedstaden var dybt engagereret i det lovforberedende arbejde omkring
”nyordningen for ikkekommercielt tv”, der trådte i kraft 1. marts 2014, og bestyrelsen har en årelang
erfaring fra det ide´-baseret lokal tv, hvorfor vi er forundret over den brutale adfærd, vi ser fra
kulturstyrelsens side.
Nyordningen havde til formål at reducere antallet af programtilladelser, fokusere den økonomiske
tilskudsramme på færre lokal forankrede stationer, så der kunne skabes et grundlag for en forbedret
programkvalitet og et øget publikum til programmer med lokalt indhold.
Sendesamvirket Hovedstaden – der består af 10 programtilladelser, der sender på Kanal Hovedstaden –
har støttet ovenstående formål hele vejen. Vi er derfor dybt forundret over Radio- og tv-nævnets
administration af lovgivningen på området. Radio- og tv-nævnets bureaukratiske og brutale praksis er
normalt ikke en del af dansk kulturpolitik. De lokale tv-stationer er en del af folkeoplysningen i
Danmark og har til formål at dele viden og engagement med den lokale befolkning. Disse lokale
kulturorganisationer har brug for en kærlig hånd, så kreativitet og engagement kan vokse i en god
armslængde til statsmagten.
Vi ser de ikke-kommercielle lokal-tv stationer som en væsentlig faktor for en reel ytringsfrihed.
Det er jo normalt også denne holdning, der præger Danmark, når vi kæmper for Den Europæiske
Menneskeretskonvention.
Sendesamvirket Hovestaden vil med dette udkast til en” Vejledning om ikkekommercielt tv i MUX1
indlede en dialog om praksis herunder kreditering af programvirksomheden, så den bliver mere
entydig. Vi håber at Kulturstyrelsen vil bidrage til dette arbejde. Sendesamvirket Hovedstaden forslår
at Radio- og tv-nævnet og Kulturstyrelsen går i dialog med de 8 sendesamvirker om lovgivning og
praksis, samt afrapportering og tilsyn.
4
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Henvendelse af 19/2-16 fra Sendesamvirket Hovedstaden og Mediehuset København om bemærkninger til vejledning om ikkekommercielt tv i MUX1
2. Tilladelse, timer og tilladelsesområde
§ 6.
Tilladelse kan kun udstedes til foreninger med hjemsted i det pågældende tilladelsesområde, og som har som hovedformål
at drive ikkekommerciel lokal fjernsynsvirksomhed. Et flertal af foreningens bestyrelsesmedlemmer skal have bopæl i
tilladelsesområdet.
Stk. 2. Ved tilladelsesområdet forstås i denne bekendtgørelse den TV 2-region, hvori stationen har programtilladelse.
§ 7.
Tilladelse udstedes med en ugentlig minimumssendetid på 10 timer, jf. § 12, som i tilladelsesperioden ikke kan ændres af
nævnet i forbindelse med udstedelse af nye tilladelser.
Stk. 2. Den af tilladelseshaver benyttede sendetid udover minimumssendetiden, jf. stk. 1, betragtes i denne bekendtgørelse som
øvrig sendetid.
Bemærkninger
Disse to paragraffer udgør de generelle rammebetingelser vedrørende ikkekommercielt tv i MUX 1.
Der skal stiftes en forening, der har til formål at drive ikkekommercielt tv med hjemsted i
sendetilladelsesområdet og et flertal af bestyrelsen skal have bopæl i tilladelsesområdet.
Det er hermed bestyrelsen for foreningen, der har ansvaret for produktionen og visningen af
programvirksomheden. De står for den overordnede ideudvikling, planlægning, produktion og visning
af programmer. Bestyrelsen har ansvaret for det redaktionelle indhold, overholdelse af de juridiske
rammebetingelser og at foreningens drift varetages økonomisk forsvarligt. Operativt kan bestyrelsen
delegere gennemførelsen af de forskellige opgaver til personer og virksomheder i tilladelsesområdet.
Foreningen skal minimum sende 10 timer og har adgang til yderligere tid.
5
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Henvendelse af 19/2-16 fra Sendesamvirket Hovedstaden og Mediehuset København om bemærkninger til vejledning om ikkekommercielt tv i MUX1
3. Udøves fra tilladelsesområdet
§ 11.
Programvirksomheden skal udøves fra tilladelsesområdet. Programmerne skal således produceres af tilladelseshaveren i
eller af personer hjemmehørende i tilladelsesområdet. Radio- og tv-nævnet kan for programkategorier som ikke er nævnt i § 14, nr.
2, se bort fra kravet i 2. pkt., for op til 10 pct. af tilladelseshaverens sendetid eller programbudget.
Stk. 2. Programmerne skal produceres til befolkningen i tilladelsesområdet.
Stk. 3. Udover betingelserne i stk. 1 og 2 skal 80 pct. af programmerne tillige handle om eller være med personer fra
tilladelsesområdet samt de umiddelbart tilgrænsende tilladelsesområder (samt Sydslesvig for region Syd og Skåne for region
Hovedstaden og region Bornholm).
Bemærkninger
Det fremgår af paragraf 11 at programmerne kan produceres af andre personer end tilladelseshaveren
(en forening), hvis de pågældende personer bor i tilladelsesområdet.
En af de centrale forudsætninger for tilladelse og tilskud skulle fremover være jfr. § 11, stk. 1 i
Bekendtgørelse om ikkekommercielt tv i MUX 1:
” Programmerne skal således produceres af tilladelseshaveren i eller af personer
hjemmehørende i tilladelsesområdet”
Dette centrale kriterie i nyordningen fokuserer på tilknytning og forankring i lokal samfundet -
defineret som tilladelsesområdet. Tilladelseshaver har ansvaret for programvirksomheden, men kriteriet
og den efterfølgende lovgivning forhindrer ikke tilladelseshaver i at købe produktionsservice eksternt i
tilladelsesområdet.
I bemærkninger til lovforslag nr. L50 anføres det på side 5:
”Det anses af afgørende betydning, for at sikre det lokale indhold i programudbuddet, at
programmerne produceres af foreninger m.v. hjemmehørende i det pågældende
tilladelsesområde. ”
Tilladelseshavers programvirksomhed kan produceres af tilladelseshaver
eller
af personer
hjemmehørende i tilladelsesområdet. I bemærkningerne til loven er der også anført ”m.v.” som
understreger at andre end foreningen kan producere. Ansvaret – herunder det redaktionelle ansvar -
ligger entydigt hos tilladelseshaveren uanset hvorledes programmet produceres.
I rapporten fra Kulturstyrelsen anføres følgende på side 14:
” … kan følgende indikatorer indgå i vurderingen af en lokalstations reelle publikum i
forbindelse med en nyordning af tilskuds- og tilladelsessystemet:
Partnerskaber, samarbejde og kontakt: aftaler med lokale virksomheder, herunder inden
for mediebranchen, er en yderlig oplagt indikator på opbakning og relevans i nærområdet.
Aftaler med andre ikke-kommercielle lokalstationer kan anskues fra en lignende
synsvinkel”.
Dette underbygges også af § 20 i bekendtgørelsen, der beskriver hvad en ansøgning om tilladelse skal
indeholde. I nr 10) nævnes:
6
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Henvendelse af 19/2-16 fra Sendesamvirket Hovedstaden og Mediehuset København om bemærkninger til vejledning om ikkekommercielt tv i MUX1
” Planer om fast samarbejde med andre programforetagender m.v.”
Fast samarbejde med personer og virksomheder i tilladelsesområdet er tilladt
og en positiv indikator
på en programvirksomhed af en vis kvalitet.
Ovenstående underbygges yderligere af de 81 spørgsmål og svar til udbud af programtilladelse i MUX
1 som Radio- og tv-nævnet gennemførte i 2014. Her præsentres en række centrale spørgsmål og svar.
Spørgsmål 7
Tre nuværende stationer agter at danne en forening (herefter refereret til som Foreningen) for i
fællesskab at kunne ansøge om en sendetilladelse.
De tre parter opfylder hver især kravene i § 6 om hjemsted i tilladelsesområdet.
§ 11, stk. 1 angiver, at programmerne skal produceres af sendetilladelseshaveren.
Vil dette krav være opfyldt, hvis programmerne produceres af Foreningens parter?
Svar
Ifølge § 11, stk. 1, i udkast til bekendtgørelse om ikkekommercielt tv i MUX 1, skal
programmerne produceres af tilladelseshaveren i eller af personer hjemmehørende i
tilladelsesområdet. Dette betyder, at personer må producere programmer til en forening, så
længe vedkommende er hjemmehørende i den pågældende forenings tilladelsesområde. Derfor
vil kravet i udkast til bekendtgørelsens § 11, stk. 1, være opfyldt i det det beskrevne scenarie.
Spørgsmål 10
Er det tilladt for to individuelle nuværende tv-stationer at lave en ny forening, som de sammen
administrerer, og hver især laver programmer til, eller ses det som eksterne
produktionsselskaber?
Svar
En tilladelse kan kun udstedes til en forening med hjemsted i det pågældende
tilladelsesområde, og som har til hovedformål at drive ikkekommerciel lokal
fjernsynsvirksomhed, jf. § 6, stk. 1 i udkast til bekendtgørelse om ikkekommercielt tv i MUX
1. Foreningen vil således maksimalt kunne få udstedt én tilladelse. Programvirksomheden skal
udøves fra tilladelsesområdet, og programmerne skal produceres af tilladelseshaveren i eller af
personer hjemmehørende i tilladelsesområdet, jf. § 11, stk. 1, i udkast til bekendtgørelsen.
Dette betyder, at foreningen, som beskrevet i spørgsmålet, vil kunne få produceret sine
optagelser af de to nuværende tv-stationer, da programmerne i dette tilfælde vil vær produceret
af foreningen, dvs. tilladelseshaver.
Spørgsmål 16
Programmerne skal være produceret af tilladelseshaver eller af personer bosat i
tilladelsesområdet. Hvad lægges i ordet produceret?
7
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Henvendelse af 19/2-16 fra Sendesamvirket Hovedstaden og Mediehuset København om bemærkninger til vejledning om ikkekommercielt tv i MUX1
Svar
Det er at producere et program skal i denne sammenhæng forstås som det at planlægge,
optage, redigere og skabe et tv-program. Henvisningen til, at programmerne skal være
produceret af tilladelseshaver bosat i tilladelsesområdet medfører, at tilladelseshaver ikke kan
betale andre for at producere programmerne for sig medmindre disse er hjemmehørende i
tilladelsesområdet. Programmerne skal således laves af tilladelseshaveren selv, eller af
personer, som er bosat i tilladelsesområdet.
Spørgsmål 20
I forbindelse med den nye ordning, er der lagt vægt på, at der sker et øget samarbejde mellem
de etablerede lokal-tv stationer. Vil en samarbejdsmodel, hvorefter en ansøger om ny tilladelse
indgå aftaler om programproduktion med foreninger, som pt. har sendetilladelse, men som
ikke ønsker egen sendetilladelse være mulig? Det forudsættes, at der i ansøgningen redegøres
for samarbejdet, samt at programmer vil blive produceret af foreninger inden for
sendetilladelsesområdet og i overensstemmelse med tilladelsen. I bekræftende fald vil
Kulturstyrelsen stille specifikke krav til et sådant samarbejde?
Svar
Tilladelseshavers programvirksomhed skal udøves fra tilladelsesområdet, og programmerne
skal produceres af tilladelseshaveren i eller af personer hjemmehørende i tilladelsesområdet,
jf. § 11, stk. 1, i udkast til bekendtgørelse om ikkekommercielt tv i MUX 1. Dette betyder, at
programmerne kan produceres af andre end tilladelseshaver, så længe disse er hjemmehørende
i tilladelsesområdet, og programmerne i øvrigt opfylder bekendtgørelsens krav til
programindhold. Samarbejdets karakter skal anføres i ansøgningsskemaet. Radio- og tv-
nævnet vil kunne kræve de oplysninger, som det finder nødvendigt for behandlingen af
ansøgningen, herunder om samarbejdets karakter.
Spørgsmål 21
Vi producerer nogle talkshows. Til dette formål lejer vi en OB-vogn. Operatøren af OB-
vognen leverer udsendelsen med påtegningen: ”Produceret af <Operatørens navn> for tv-
stationen. Redaktion og tilrettelæggelse tv-stationen”. Lever en sådan produktion op til
bekendtgørelsens krav om ”produceret af tilladelseshaveren”?
Svar
Ifølge § 11, stk. 1, i udkast til bekendtgørelse om ikkekommercielt tv i MUX 1, skal
programmerne produceres af tilladelseshaveren i eller af personer hjemmehørende i
tilladelsesområdet. Dette betyder, at personer må producere programmer til en forening, så
længe vedkommende er hjemmehørende i det pågældende tilladelsesområde. Der henvises i
øvrigt til svar på spørgsmål 16.
8
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Henvendelse af 19/2-16 fra Sendesamvirket Hovedstaden og Mediehuset København om bemærkninger til vejledning om ikkekommercielt tv i MUX1
Spørgsmål 22
Til andre udsendelser anvender vi freelance videojournalister. Er det i overensstemmelse med
bekendtgørelsens krav? (Der er tale om produktioner planlagt af os – ikke om
produktionsselskaber, der afsætter deres produktion til os).
Svar
Svaret på dette afhænger af, hvor journalisterne er hjemmehørende. For at opfylde § 11, stk. 1,
i udkast til bekendtgørelse om ikkekommercielt tv i MUX 1, vil disse skulle være
hjemmehørende i den pågældende forenings tilladelsesområde.
Svarende på de stillede spørgsmål dokumenterer at det har været lovens hensigt,
-
-
at tilladelseshavere kan slå sig sammen i en sendetilladelsesforening, og at de oprindelige
foreninger kan forsætte deres egen programvirksomhed i den nye forening.
at personer uden for tilladelseshaver kan medvirke til at producere programmer til
sendetilladelseshaver.
9
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Henvendelse af 19/2-16 fra Sendesamvirket Hovedstaden og Mediehuset København om bemærkninger til vejledning om ikkekommercielt tv i MUX1
4. Førstegangs og egenproduktion
§ 12.
Indehavere af tilladelser til udøvelse af programvirksomhed skal minimum 50 uger årligt udsende i alt 10 timers
programvirksomhed bestående af to timers egenproduceret førstegangsudsendt programvirksomhed hver uge samt genudsendelser
heraf. Programproduktionens lydkvalitet og billedopløsning m.v. skal være af en acceptabel og tidssvarende standard.
Stk. 2. Ved førstegangsudsendelse forstås i denne bekendtgørelse programmer, der ikke tidligere har været udsendt. Mindre
ændringer i et tidligere sendt program medfører ikke, at programmet anses som førstegangsudsendelse.
Stk. 3. Ved egenproduktion forstås i denne bekendtgørelse programmer, som opfylder § 11, stk. 1, og som ikke består af
prøvebilleder, rulletekster med informationer, hjemmesider, tekst-tv, såkaldte info-kanaler og tilsvarende programvirksomhed eller
udsendelse fra fast opstillede kameraer.
På baggrund af §12 er det Sendesamvirket Hovedstadens opfattelse,
-
at programvirksomheden kan udøves af tilladelseshaveren, foreninger, personer og faste
samarbejdspartere – herunder medievirksomheder – i tilladelsesområdet. Tilladelseshaver har
ansvaret for programvirksomheden
at førstegangsudsendt betyder første gang på ikke-kommercielt tv over hele landet. Programmer
der har været sendt af andre tilladelseshavere i eller uden for regionen kan ikke sendes som
førstegangsudsendt.
at tilladelseshaver 2 uger om året kan undlade at udøve egenproduceret førstegangsudsendt
programvirksomhed.
-
-
Programvirksomhed
Sendesamvirket Hovedstaden er enig i det politiske ønske om, at lokal-tv gennem nyordningen skal
skabe incitamenter til en ordning, hvor flere af lokal-tv virksomhederne går sammen for at sikre et
betydeligt kvalitativt løft af programvirksomheden. Det er vores opfattelse, at medlemmer af
sendesamvirket har opfyldt ønskerne om et attraktivt programudbud gennem det samarbejde der er
mellem tilladelseshaveren samt de øvrige lokale samarbejdsrelationer, der er bygget op.
Tilladelseshavers programvirksomhed er opdelt i førstegangs(F), genudsendelser(G) og øvrig(Ø) tid.
Der skal førstegangs og genudsendes 500 timer om året hvoraf de 100 timer skal være førstegangs.
Sendetid ud over de 500 timer kaldes øvrig tid.
Det er sendesamvirkets opfattelse, at øvrig tid kan bestå af f.eks. ældre egenproducerede programmer
eller eksterne programmer, der overholder
Til, Fra & Om/Med
kriteriet herunder også europæiske
programmer i henhold til § 14 i bekendtgørelsen.
10
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Henvendelse af 19/2-16 fra Sendesamvirket Hovedstaden og Mediehuset København om bemærkninger til vejledning om ikkekommercielt tv i MUX1
Førstegangsvisning
De generelle styrende principper sendesamvirket anbefaler der skal overholdes før et program kan leve
op til betegnelsen "førstegangsvisning" er:
Ny programtitel
Ny vinkel/tematisering
Betydelige nye programelementer
Ny narrativ struktur
Hvis disse principper er overholdt vil det være et nyt program uanset at det også indeholder elementer
af tidligere programmer. Det afgørende må være at seerne oplever det som et nyt program og det mener
vi kan sikres ved opfyldelsen af samtlige af ovenstående styrende principper.
Kreditering af programmer
I bekendtgørelsen paragraf 11. stk. 1 står der: "at programmerne skal produceres af tilladelseshaveren i
eller af personer hjemmehørende i tilladelsesområdet".
Ordet "producere" bliver anvendt i mange forskelige betydninger i branchen og er på den måde ikke et
entydigt og præcist begreb.
Der er dog bred enighed om, at det væsentlige vedrører det konkrete redaktionelle programansvar som
har direkte beslutningskompetence om programindholdet. Det handler ikke om bygninger,
kameramænd eller andre produktions faciliteter, men om at have ansvaret for programindholdet.
Konstruktionen hvor der samarbejdes med andre ikke-kommercielle foreninger, har været
Kulturstyrelsen bekendt allerede i ansøgningsfasen for en række tilladelseshavere
Der skal herudover henvises til Kulturministeriets kommenteret høringsnotat til udkast til
bekendtgørelse vedrørende ikke-kommercielt tv i MUX 1 side 12 angående dummy-produktioner:
”Ministeriet finder, at indsendelsen af dummy-produktioner ikke blot tjener det formål at
få et overordnet indtryk af den planlagte programvirksomhed, men tillige giver Radio- og
tv-nævnet et sammenligningsgrundlag at holde programvirksomheden op imod ved senere
kontrol her af”
Flere af de indsendte ”dummy-produktioner” i forbindelse med ansøgningen om programtilladelse
indeholdte klar og tydeligt en præsentation af de virksomheder og personer i og omkring foreningen,
der søgte tilladelse.
11
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Henvendelse af 19/2-16 fra Sendesamvirket Hovedstaden og Mediehuset København om bemærkninger til vejledning om ikkekommercielt tv i MUX1
Svaret på spørgsmål 16 i forbindelse med ansøgningsprocessen lyder således:
"Programmer skal være produceret af tilladelseshaver eller af personer bosat i
tilladelsesområdet. Hvad lægges i ordet produceret?
Svar: "Det er at producere et program skal i denne sammenhæng forstås som det at
planlægge, optage, redigere og skabe et Tv-program. Henvisningen til at programmerne
skal være produceret af tilladelseshaver bosat i tilladelsesområdet medfører, at
tilladelseshaver ikke kan betale andre for sig med
medmindre disse er hjemmehørende i
tilladelsesområdet.
Programmerne skal således laves af tilladelses haveren selv,
eller af
personer, som er bosat i tilladelsesområdet."
(vores fremhævelse)
Det store administrative arbejde, som foreskrives i bekendtgørelsen, kan medføre utilsigtede fejl og
mangler. Sendesamvirket Hovedstaden, Kulturstyrelsen med flere bør i samarbejde få udarbejdet
konkrete definitioner som tilladelseshaverne og Kulturstyrelsen kan henholde sig til.
Sendesamvirket Hovedstaden vil iværksætte en række aktiviteter, der skal øge kvaliteten at
metadateringen af tv-programmerne og harmonisering af krediterings praksis.
Nedenfor er vist den skabelon, der kan leve op til at rumme entydighed i forhold til hvorvidt det er
tilladelseshaveren der udøver det reelle ledelses ansvar i relation til det helt konkrete programindhold,
der vises af tilladelseshaver. Det væsentligste er at sikre at tilladelseshaveren lever op til og står til
ansvar for at det programindhold, der sendes ud i æteren, er i overensstemmelse med den
sendetilladelse, der er givet, og derfor med rette kan benævnes "egenproduceret".
På samme tid vil denne definition af egenproduktions begrebet, kunne rumme og være praktisk
anvendelig i den produktionsvirkelighed, der er de reelle betingelser de ikke kommercielle lokal tv -
stationer i dag fungere under. Den ønskede udvikling om et generelt løft i programkvaliteten til større
nytte og gavn for flere seere i regionen, kræver et løft i forhold til de tekniske produktionsfaciliteter
som det ikke er muligt for hver enkelt tilladelseshaver økonomisk at investere i.
En definition af "egenproduceret" som kræver egne professionelle tv-studier, redigerings suiter og
udstyr, kameraer osv. osv. vil i realiteten udelukke eksistensen af mange af de Ikke kommercielle tv-
stationer der findes i dag. Det vil også udgøre en uoverstigelig barriere for nye lokale initiativer.
Dette vil også være i strid med hele tanken og ideen med lokal tv i Danmark.
12
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Henvendelse af 19/2-16 fra Sendesamvirket Hovedstaden og Mediehuset København om bemærkninger til vejledning om ikkekommercielt tv i MUX1
Krediterings skabelon
Ansvarshavende Redaktør
Mads Madsen
Redaktion
Ole Hansen og Lene Jensen
Produktionsfaciliteter
Studie: Mediehuset
Kamera: Sven Olesen og Kim Ågård
Lys: Lise Svendsen
Lyd: Carsten Svendsen
Web: Niller Olsen
Runner: Peter Aalbæk
Produceret for kanal x"
Dette program er derfor egenproduceret af kanal X uagtet af produktionsfaciliteter og teknik kan være
er leveret af andre bosat i tilladelsesområdet.
13
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Henvendelse af 19/2-16 fra Sendesamvirket Hovedstaden og Mediehuset København om bemærkninger til vejledning om ikkekommercielt tv i MUX1
5. Europæiske programmer
§ 14.
Indehavere af tilladelser til udøvelse af programvirksomhed skal tilstræbe:
1) at over halvdelen af den sendetid, der ikke består af nyheder, sportsbegivenheder, konkurrencer og tekst-tv, afsættes til
europæiske programmer, jf. bilag 1, og
2) at 10 pct. af den sendetid, der ikke består af nyheder, sportsbegivenheder, konkurrencer og tekst-tv, eller 10 pct. af
programbudgettet afsættes til europæiske programmer fra producenter, der er uafhængige af tv-foretagendet. En passende
andel skal forbeholdes programmer af ny dato, dvs. programmer, der udsendes senest 5 år efter deres produktion.
Definition af europæiske programmer
1.
Ved europæiske programmer forstås i denne bekendtgørelse:
1) programmer med oprindelse i EU-medlemsstater,
2) programmer med oprindelse i europæiske tredjelande, som er parter i den af Europarådet vedtagne europæiske
konvention om grænseoverskridende fjernsyn, og som opfylder betingelserne i punkt 3, og
3) programmer, der er co-produceret som led i aftaler vedrørende den audiovisuelle sektor mellem Fællesskabet og
tredjelande, og som opfylder de betingelser, der er fastsat i de enkelte aftaler.
2.
Anvendelsen af bestemmelserne i punkt 1, nr. 2 og 3, er betinget af, at programmer med oprindelse i medlemsstaterne ikke
udsættes for diskriminerende foranstaltninger i de pågældende tredjelande.
3.
De programmer, der er nævnt i punkt 1, nr. 1 og 2, er programmer, der hovedsagelig er produceret under medvirken af
ophavsmænd og medarbejdere bosiddende i en eller flere af de stater, der er nævnt i punkt 1, nr. 1 og 2, forudsat at en af
følgende tre betingelser er opfyldt:
1) De er fremstillet af en eller flere producenter, der er etableret i en eller flere af disse stater.
2) Produktionen af programmerne overvåges og kontrolleres effektivt af en eller flere producenter, der er etableret i en eller
flere af disse stater.
3) Co-producenterne i disse stater står for størstedelen af de samlede omkostninger ved co-produktionen, og denne
kontrolleres ikke af en eller flere producenter, der er etableret uden for disse stater.
4.
Endvidere anses som europæiske programmer i denne bekendtgørelse programmer, der ikke er europæiske programmer
som defineret i punkt 1, jf. punkt 2 og 3, men som er produceret som led i bilaterale co-produktionsaftaler mellem
medlemsstater og tredjelande, såfremt størstedelen af de samlede produktionsomkostninger afholdes af co-producenter fra
Fællesskabet, og produktionen ikke kontrolleres af en eller flere producenter, der er etableret uden for medlemsstaternes
område.
Bemærkninger
Det fremgår af Paragraf 14 - at tilladelseshaveren skal tilstræbe at der afsættes til europæiske
programmer fra producenter, der er uafhængige af tv-foretagendet.
Dette
betyder at tiden ud over
minimumstiden – også kaldet øvrig tid - kan anvendes til at sende programmer fra uafhængige
producenter i Europa, hvis de overholder det generelle princip om at programvirksomheden skal være
fra/til/med tilladelsesområdet.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslag nr. L50, at
”Det følger af de EU-retslige forpligtelser i artikel 17 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2010/13/EU af 10. marts 2010 om samordning af visse love og administrative bestemmelser i
medlemsstaterne om udbuddet af audiovisuelle medietjenester. ”
14
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Henvendelse af 19/2-16 fra Sendesamvirket Hovedstaden og Mediehuset København om bemærkninger til vejledning om ikkekommercielt tv i MUX1
6. Publikum
§ 17.
De programmer, den enkelte tilladelseshaver er forpligtet til at udsende, jf. § 12. stk. 1, skal samlet set have et seertal, over
det i stk. 3 angivne minimum.
Stk. 2. Seertal opgøres af Radio- og tv-nævnet på grundlag af det antal personer over 12 år boende i tilladelsesområdet, som i et
kvartal har set mindst 5 minutter af de pågældende programmer (”reach”). Seertal skal opgøres efter en statistisk pålidelig metode.
Udgifter hertil afholdes af den årlige bevilling, jf. § 31, stk. 1.
Stk. 3. For anden halvdel af 2014 skal seertallet være mindst 5.000 personer eller mindst 3,0 pct. af befolkningen over 12 år i
tilladelsesområdet. For 2015 skal seertallet være mindst 10.000 personer eller mindst 5,0 pct. af befolkningen i tilladelsesområdet.
For 2016 og de efterfølgende år skal seertallet være mindst 15.000 personer eller mindst 7,5 pct. af befolkningen i
tilladelsesområdet.
Stk. 4. Radio- og tv-nævnet kan med et passende varsel inddrage en tilladelse, såfremt tilladelseshavers programmer over en
periode på mindst tre på hinanden følgende kvartaler har haft et seertal under det i stk. 3 angivne minimum.
Bemærkninger
Reelt har et publikum
Ud over det indholdsmæssige har Kulturstyrelsens rapport lagt vægt på, at tilladelsesindehaverne reelt
har et publikum. I rapporten anføres:
”Elektroniske seer- og lyttermålinger kan i samspil med skærpede krav til lokalt indhold
udgøre et integreret element i forbindelse med en nyordning af tilladelses- og
tilskudssystemet. ”
De konkrete seermål er blevet fastlagt i bekendtgørelsens § 17 og Radio- og tv-nævnet kan inddrage en
tilladelse, hvis seertallene i tre kvartaler ikke opfylder målene. Tilladelseshaverne er altså ud over et
krav om lokalt indhold også forpligtiget til at nå konkrete resultatmål.
Nu proces for målinger af seertal
Radio- og tv-nævnet har på sit møde den 17. december 2015 vedtaget en ny proces for målinger af
seertal for lokal-tv-stationerne i MUX 1.
Der knytter sig en vis statistisk usikkerhed til de nuværende målinger af seertal i TV-meter-systemet
for stationerne i MUX 1. Nævnet har på den baggrund besluttet at lade denne usikkerhed forbundet
med målingerne komme stationerne til gode i vurderingen af, om kravene til minimumspublikum er
opfyldt.
Fremover vil nævnets vurdering af om en station har opfyldt minimumskravene blive vurderet på
baggrund af målingen af tv-stationernes seertal i TV-Meter-systemet
tillagt
den statistiske usikkerhed,
der knytter sig til målingen. Nævnet stiller således stationerne bedst muligt.
Fremover vil nævnet offentliggøre de kvartalsvise målinger via tv-meter-systemet med
tillæg
af den
statistiske usikkerhed, der findes i systemet. Det betyder, at der for hver stations seertalsmåling i et
kvartal vil fremgå tre tal,
15
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Henvendelse af 19/2-16 fra Sendesamvirket Hovedstaden og Mediehuset København om bemærkninger til vejledning om ikkekommercielt tv i MUX1
1. den egentlige beregnede måling af seertallet,
2. et tal svarende til den beregnede statistiske usikkerhed forbundet med målingen, og
3. et totaltal, der består af den beregnede måling tillagt den statistiske usikkerhed.
Herudover har nævnet i tillæg til de igangværende målinger via TV-meter-systemet iværksat en
supplerende undersøgelse af publikumstallene i MUX 1 via Indeks Danmark, der består af
telefoninterviews. Nævnet vil inddrage resultatet heraf i sin vurdering af, om en given station opfylder
minimumskravene til publikum.
16
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Henvendelse af 19/2-16 fra Sendesamvirket Hovedstaden og Mediehuset København om bemærkninger til vejledning om ikkekommercielt tv i MUX1
7. Tilsyn, tilskud, rapport og regnskab
§ 24.
Radio- og tv-nævnet fører tilsyn med udøvelsen af programvirksomheden, herunder med anvendelsen af tilskudsmidler i
henhold til kapitel 7 og tilskud til foreninger og fonde, hvis formål er at producere ikkekommercielt tv, som er produceret af og rettet
mod personer med fysisk funktionsnedsættelse og psykisk eller intellektuel funktionsnedsættelse, jf. § 3, stk. 2. Nævnet kan i den
forbindelse gennemføre stikprøvekontrol.
§ 25.
Indehavere af tilladelser til udøvelse af programvirksomhed skal til brug for nævnets tilsyn indsende rapporter om samt
dokumentation for den realiserede programvirksomhed og finansieringen heraf.
Stk. 2. Indehavere af tilladelser til udøvelse af programvirksomhed er forpligtede til at samarbejde om optagelse og indlevering
af systematiske optagelser af programfladen, jf. herved radio- og fjernsynslovens § 87 og bekendtgørelse nr. 607 af 20. juni 2005
om optagelse, opbevaring og aflevering af radio- og fjernsynsprogrammer.
Stk. 3. Radio og tv-nævnet kan fastsætte nærmere retningslinjer for udformningen samt hyppigheden af indsendelse af
materiale i henhold til stk. 1 og 2, herunder pålægge samtlige tilladelseshavere pligt til at indsende optagelser for en af nævnet
nærmere fastsat periode.
Stk. 4. Indehavere af tilladelser til udøvelse af programvirksomhed er pligtige at opbevare materiale i henhold til stk. 1 og 2,
indtil årsregnskabet er godkendt af Radio- og tv-nævnet.
Stk. 5. Indehavere af tilladelser til udøvelse af programvirksomhed kan til brug for Radio- og tv-nævnets tilsyn pålægges at
tilvejebringe fyldestgørende oversættelser af programmer og programoversigter på andre sprog end dansk, engelsk, svensk og tysk.
§ 26.
Radio- og tv-nævnet påtaler i henhold til § 42, nr. 3, i loven om radio- og fjernsynsvirksomhed overtrædelser af loven,
bestemmelser fastsat efter loven og vilkår for programtilladelser og kan inddrage tilladelsen, jf. lovens § 50.
§ 27.
Indehavere af tilladelse til programvirksomhed er i henhold til § 39, stk. 4, i loven om radio- og fjernsynsvirksomhed
forpligtede til at meddele nævnet de oplysninger, udlevere de dokumenter m.v. og afgive de skriftlige udtalelser, som forlanges af
nævnet. Nævnet kan fastsætte en frist for afgivelsen af sådanne oplysninger m.v.
§ 32.
Radio- og tv-nævnet gennemfører en årlig ansøgningsrunde med henblik på ydelse af tilskud.
Stk. 2. Nævnet beslutter, jf. § 20, hvilke oplysninger m.v. indehavere af tilladelser til programvirksomhed skal indsende i
forbindelse med ansøgninger i henhold til stk. 1.
§ 33.
I forbindelse med aflæggelse af regnskab for tilskudsåret skal stationen som en del af regnskabet indlevere et
sendetidsskema med oplysning om den realiserede programvirksomhed i tilskudsåret, herunder oplysninger om førstegangs- og
genudsendelser, jf. § 12, stk. 1.
§ 34.
En tv-stations driftstilskud kan på årsbasis højst udgøre stationens faktiske driftsudgifter for det pågældende år. Såfremt
det samlede driftstilskud overstiger driftsudgifterne, skal det overskydende driftstilskud tilbagebetales.
Stk. 2. Driftstilskuddet har til formål at bidrage til finansiering af stationens driftsudgifter, herunder til sendeudgifter og
programproduktion.
Stk. 3. Lønudgifter, der finansieres af tilskuddet, må ikke overstige niveauet for de statslige overenskomster for et tilsvarende
arbejde.
Stk. 4. Driftstilskuddet kan anvendes til køb af udstyr, der er nødvendigt for stationens produktion af programmer. Købesummen
må ikke overskride markedsprisen. Udstyr kan afskrives over forventede leveår eller udgiftsføres fuldt ud i anskaffelsesåret. Udstyr,
der er købt for driftstilskuddet, er stationens eje og skal købes i stationens navn.
Bemærkninger
Udover kvartalsvise målinger af seertal skal tilladelseshaverne hvert halve år afrapportere
programvirksomheden til Radio- og tv-nævnet. Rapporten indeholder en meget detaljeret
programbeskrivelse af det enkelte program, udsendelsestidspunkt fordelt på F, G og Ø tid, samt kopier
af programvirksomheden for to uger – se specifikation af rapporter i bilag 1.
17
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Henvendelse af 19/2-16 fra Sendesamvirket Hovedstaden og Mediehuset København om bemærkninger til vejledning om ikkekommercielt tv i MUX1
Dette materiale er grundlaget for Radio- og tv-nævnets tilsyn med programvirksomheden.
Det er sendesamvirkets opfattelse at Radio- og tv-nævnets sanktioner bygger på et alt for tyndt
grundlag, hvis der udelukkende tages udgangspunkt i stikprøven for de to uger. Der kan ikke
generaliseres på dette grundlag og konkluderes at tilladelseshaverne handler i ond tro. Rapporter og
stikprøver kan indeholde ikke strukturelle fejl, da afrapporteringen har et meget komplekst omfang.
Herudover skal Sendesamvirket Hovedstaden foreslå at Radio- og tv-nævnets tilsyn med
ikkekommercielt tv bliver omorganiseret.
Vi skal konkret forslå at indlevering af regnskaber og rapporter foregår årligt inden 31. marts og at
Kulturstyrelsen/Radio-og tv-nævnet inden 30. september får afklaret eventuelle tilsynssager.
En sådan proces omkring tilsynet kunne stabilisere rammebetingelserne, så
programtilladelsesindehaverne kunne fokusere mere på produktion af lokal-tv.
18
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Henvendelse af 19/2-16 fra Sendesamvirket Hovedstaden og Mediehuset København om bemærkninger til vejledning om ikkekommercielt tv i MUX1
8. Overtrædelse af regler og straf
§ 35.
I forbindelse med behandling af sager om overtrædelse af loven, bestemmelser fastsat efter loven samt vilkår fastsat i
forbindelse med udstedelse af programtilladelse kan Radio- og tv-nævnet beslutte at tilbageholde en eller flere tilskudsrater til den
eller de stationer omfattet af den pågældende tilsynssag. Radio- og tv-nævnet kan i den forbindelse tilbageholde tilskudsrater for
efterfølgende år.
§ 36.
Afgivne tilsagn bortfalder, og udbetalte tilskud kan i henhold til § 92 a, stk. 3, i loven om radio- og fjernsynsvirksomhed
helt eller delvist kræves tilbagebetalt i tilfælde, hvor tilskudsmodtager ikke opfylder betingelserne for tilskuddet eller ikke
gennemfører den forudsatte programvirksomhed.
Stk. 2. Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse, hvis der ikke afleveres et fyldestgørende, underskrevet regnskab, eller hvis fristen for
indsendelse af regnskab ikke overholdes.
§ 37.
Overtrædelse af tilskudsreglerne kan i henhold til § 50, stk. 1, nr. 1, i loven om radio- og fjernsynsvirksomhed, såfremt
overtrædelsen er grov, eller overtrædelserne er ofte gentagne, medføre en midlertidig eller endelig inddragelse af
programtilladelsen.
Bemærkninger
Kulturstyrelsen henviser ikke til nogen konkret lovhjemmel i forbindelse med deres tilbageholdelse af
driftstilskud.
For stationer, som har verserende tilsynssager for Radio- og tv-nævnet, er udbetalingen af de ekstra
tilskudsmidler betinget af, at der foreligger enten en afgørelse fra nævnet eller en afklaring omkring
programvirksomheden.
Hvis der ses på nævnets afgørelser, så er de fleste sager afgjort således, at hvis ikke betingelserne for
tilsagn om tilskud er opfyldt, så kræves der tilbagebetaling af tilskuddet.
Denne tilbageholdelsesmulighed af tilskuddet fremgår også af Kulturstyrelsens vejledning om tilskud
til ikkekommercielle tv-stationer 2016 - hvoraf det fremgår under "udbetaling af tilskuddet", at
udbetalingen af tilskuddet kan tilbageholdes, såfremt stationen har gæld til Radio- og tv-nævnet eller
ikke indsender de oplysninger, som nævnet har udbedt sig eksempelvis i forbindelse med tilsyn med
programvirksomheden.
Der fremgår dog ikke af vejledningen, at RTV kan tilbageholde udbetalingen hvis stationen har
verserende tilsynssager for Radio- og tv-nævnet.
19
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Henvendelse af 19/2-16 fra Sendesamvirket Hovedstaden og Mediehuset København om bemærkninger til vejledning om ikkekommercielt tv i MUX1
9. Kilder
Den Europæiske Menneskeretskonvention
Lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed (L50)
Kulturministeriet bekendtgørelse nr. 145 af 18/02/2014 om ikkekommercielt tv i MUX 1
Kommenteret høringsnotat om udkast til bekendtgørelse vedrørende ikkekommercielt tv i MUX
7.november 2014
Kulturstyrelsen: Rapport om ny ordning for lokalradio og -tv. 2014
Kulturstyrelsen. 6. december 2013: Spørgsmål og svar til udbud af programtilladelse i MUX 1
Udbudsvejledning til ansøgning om programtilladelse i MUX 1
Vejledning om tilskud til ikkekommercielle tv-stationer 2016
Orientering til MUX 1-stationerne om en ny proces for publikumsmålinger i MUX 1
Lov om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet
L 1531 af 21.12.2010. Bekendtgørelse 1701
Opbevaringsbekendtgørelsen nr. 607 af 20. juni 2005
20
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Henvendelse af 19/2-16 fra Sendesamvirket Hovedstaden og Mediehuset København om bemærkninger til vejledning om ikkekommercielt tv i MUX1
1602237_0021.png
Bilag 1 – Rapport til Kulturstyrelsen
En kort programbeskrivelse af de ny producerede førstegangsudsendelser, genudsendelser og
øvrig sendetid for hver uge, herunder:
-
-
-
-
-
-
-
Programmernes titel
Om programmerne er førstegangs-, genudsendelser eller øvrig sendetid
Programmernes målgruppe, evt. særligt geografisk fokusområde
Hvor programmerne er optaget
Hvad programmerne handler om, hvem de er rettet til og hvem de er
med
Hvem, der har produceret programmerne, dvs. stået for tilrettelæggelsen,
optaget programmerne, bearbejdet og redigeret programmerne mv.
Hvor udøvelse af programvirksomheden har fundet sted, dvs. hvorfra
programmerne er blevet uploadet, hvor foretagelsen af redaktionelle
valg har fundet sted mv.
Hvis en lokal-tv-station har anført at ville imødekomme skønhedskriterierne i § 22 i bekendtgørelsen
om ikkekommercielt tv i MUX 1 skal følgende tillige fremgå af rapporten:
En beskrivelse om hvordan skønhedskriterierne bliver opfyldt
21